Torpis - S40 T4 Tuning, -=Lika snabb som Veyron=-

axelj Assumption is the mother of all fuck ups!
6 januari 2009 · 764 Inlägg

torpis skrev:
Jag fortsätter förklara mina bilder lite närmare, efter helgerna nu så skall det bli mer saker gjorda smile

Början till ett nytt insug, trattar från LG-Speed, gasspjäll på 3" från KL-Racing. (jag nämner vart jag köpt prylarna även om jag inte är sponsrad på något vis av någon i dagsläget)  Insuget är uträknat för att stämma av på 5:e harmoniska pulsen vid 7000rpm, modellen kommer flödessimuleras för optimal fuinktion innan slutliga versionen byggs på riktigt. Jag vet inte hur noga det är med exakt längd på runners och rätt volym på plenum, diffuser osv. När jag ändå är på det så tänkte jag det är lika bra att räkna lite. Pipemax heter programet som jag använt. Jag kommer ladda upp lite bilder från mitt CAD-program framöver när jag bestämt mig för en slutgiltig design. 

http://www1.garaget.org/archive/67/6652 … 166791.jpg

Jäklar vad roligt med en som bygger riktigt seriöst!
Varför stämma av mot just femte harmoniska pulsen? Om jag förstår det rätt innebär det att du stämmer av längder på rör etc. mot femte pulsen från en cylinders ventilstängning mot nästa cylinders öppning? Eller är jag helt ute och cyklar?

Pipemax, är det ett program enbart för optimering av plenum eller vad är det? Låter spännande!

torpis Forummoderator
6 januari 2009 · 10 572 Inlägg

axelj skrev:
Jäklar vad roligt med en som bygger riktigt seriöst!
Varför stämma av mot just femte harmoniska pulsen? Om jag förstår det rätt innebär det att du stämmer av längder på rör etc. mot femte pulsen från en cylinders ventilstängning mot nästa cylinders öppning? Eller är jag helt ute och cyklar?

Pipemax, är det ett program enbart för optimering av plenum eller vad är det? Låter spännande!

Pipemax räknar på insug och avgasrör för 4taktsmotorer kostar $45.

Jag kan inte detta fullt ut på något sätt, det är mängder att lära sig. Det handlar om pulser, motorn suger ju in luft, sen stänger ventilen, luften som är på väg in studsar tillbaka, när ventilen öppnar igen så gäller del liksom att fånga luften på tillbakafjongen...    Jag kan väldigt lite om just detta, men gör mitt bästa för att få det bra nog.

Så som insug ser ut över lag och de effekter folk plockar tyder på att om man lägger någon timme extra så blir det toppenbra smile 579hk på 740 GLT 16V original insug tex....

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
axelj Assumption is the mother of all fuck ups!
6 januari 2009 · 764 Inlägg

torpis skrev:
Jag kan inte detta fullt ut på något sätt, det är mängder att lära sig. Det handlar om pulser, motorn suger ju in luft, sen stänger ventilen, luften som är på väg in studsar tillbaka, när ventilen öppnar igen så gäller del liksom att fånga luften på tillbakafjongen...    Jag kan väldigt lite om just detta, men gör mitt bästa för att få det bra nog.

Ungefär som jag tänkte mig då.. Men hur fungerar det med tanke på att hela plenumet är trycksatt? Rör sig luften på samma sätt vid ett övertryck på säg 2 bar som vid atmosfärsikt tryck? Kom att tänka på det när jag såg Erik och Mackan spela pingis under havsnivå tongue

Hur kommer du göra med ventiler etc? Köra med original eller blir det större/lättare diton?

torpis Forummoderator
6 januari 2009 · 10 572 Inlägg

axelj skrev:
Hur kommer du göra med ventiler etc? Köra med original eller blir det större/lättare diton?

Toppen är en historia för sig. Autotech har gjort den åt mig, den skulle portas och få större ventiler på insug. Autotech gör inte jobbet själv utan köper tjänsten av en topplocksverkstad. Dessa snubbar tänkte "jeez Autotech..." och portade både in och ut, samt försåg toppen med större ventiler in och ut, Mirafräste samt planade. Ett misstag som försämmrade bottenregistret på mitt 400hk koncept, men sitter som handen i handsken nu när det skall upp till högre effekter.

http://www.x40nordic.com/Gallery/Upload/toppport.jpg


http://www.x40nordic.com/Gallery/Upload/tatning.jpg


http://www.x40nordic.com/Gallery/Upload/fjader.jpg


http://www.x40nordic.com/Gallery/Upload/ventiler_henks.jpg

Senast redigerat av torpis (6 januari 2009)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
THEBADGUY Gorgilus addictus
6 januari 2009 · 4 736 Inlägg

Fy fan vilket projekt! smile. Lova att filma när du piskar en Veyron wink. Då kan man äntligen sätta folk som avgudar Veyron på plats! big_smile

Allt för den där jävla hatten!
Hyundai i20 MHEV "Mild" (2021)
Carljor
6 januari 2009 · 80 Inlägg

Att det alltid finns idiotoer som aldrig kan hålla käften? Grabben/Mannen har ju redan visat att han har kommit halvvägs genom att dra jämt med en gallardo 100-300km/h?  sorry för offtopic, men stör mig på folk som inte läser:)

Ser skit bra ut, hoppas du lyckas, och bilar som är irriterande snabba är det bästa!

Lycka till!

Mvh

Crille88
6 januari 2009 · 1 353 Inlägg

detta kommer bli så grymt så de finns inte ord.. fixa detta nu för fan torpis så man kan täppa till truten på vissa om att framhjulsdrivna bilar e skit.. keep it up.

Seat Leon Cupra R "Limited Edition nr 496 av 799" (2018)
gentoo
7 januari 2009 · 569 Inlägg

Inte för att jag kan något om motorer, men det här är riktigt kul att läsa om, kanske kan man snappa upp något som man förstår big_smile Härlig tråd Torpis!

Björn J - Projekttråd V40
kolvas
7 januari 2009 · 4 001 Inlägg

torpis skrev:

axelj skrev:
Jäklar vad roligt med en som bygger riktigt seriöst!
Varför stämma av mot just femte harmoniska pulsen? Om jag förstår det rätt innebär det att du stämmer av längder på rör etc. mot femte pulsen från en cylinders ventilstängning mot nästa cylinders öppning? Eller är jag helt ute och cyklar?

Pipemax, är det ett program enbart för optimering av plenum eller vad är det? Låter spännande!

Pipemax räknar på insug och avgasrör för 4taktsmotorer kostar $45.

Jag kan inte detta fullt ut på något sätt, det är mängder att lära sig. Det handlar om pulser, motorn suger ju in luft, sen stänger ventilen, luften som är på väg in studsar tillbaka, när ventilen öppnar igen så gäller del liksom att fånga luften på tillbakafjongen...    Jag kan väldigt lite om just detta, men gör mitt bästa för att få det bra nog.

Så som insug ser ut över lag och de effekter folk plockar tyder på att om man lägger någon timme extra så blir det toppenbra smile 579hk på 740 GLT 16V original insug tex....

Skönt att läsa när folk vet vad dom skriver!

Bara en liten detalj, att göra plenum och insug helt optimerat för absolut MAX effekt brukar inte ge bäst tider eller körbarhet, men det vet du ju redan wink

Vad ska du göra med chassit för att lyckas hålla effekten nere i marken och ändå kunna använda den till vardagskörning?

Växellåda och växellänkage måste väl också bli en liten utmaning? nu vet jag iofs inte hur det ser ut på x40

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
torpis Forummoderator
7 januari 2009 · 10 572 Inlägg

kolvas skrev:
Skönt att läsa när folk vet vad dom skriver!

Bara en liten detalj, att göra plenum och insug helt optimerat för absolut MAX effekt brukar inte ge bäst tider eller körbarhet, men det vet du ju redan wink

Vad ska du göra med chassit för att lyckas hålla effekten nere i marken och ändå kunna använda den till vardagskörning?

Växellåda och växellänkage måste väl också bli en liten utmaning? nu vet jag iofs inte hur det ser ut på x40

Allt blir ju en kompromiss, man får inte plats under huven med optimala lösningar, i synnerhet inte när man pillar mer "600hk-prylar" under huven på en liten bil med 1.8l motor.  Det blir betydligt mer gatstuk än maxeffektstuk även om jag nu försöker få till det enl pipemax.

Diffbroms och sviktstålsdrivaxlar, sen kommer jag välja mjukare däck och sikta in mig på att byta två ggr per sesång istället för en gång. Det sitter självklart tuffare stötdämpare och fjädrar på bilen samt uppdaterade bromsar. Inget herrejösses men det räcker för att tvärnita från 250 ner till noll.

http://www.x40nordic.com/Gallery/Upload/IMGP1265.jpg

Senast redigerat av torpis (7 januari 2009)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
kolvas
7 januari 2009 · 4 001 Inlägg

torpis skrev:
Allt blir ju en kompromiss, man får inte plats under huven med optimala lösningar, i synnerhet inte när man pillar mer "600hk-prylar" under huven på en liten bil med 1.8l motor.  Det blir betydligt mer gatstuk än maxeffektstuk även om jag nu försöker få till det enl pipemax.

Diffbroms och sviktstålsdrivaxlar, sen kommer jag välja mjukare däck och sikta in mig på att byta två ggr per sesång istället för en gång. Det sitter självklart tuffare stötdämpare och fjädrar på bilen samt uppdaterade bromsar. Inget herrejösses men det räcker för att tvärnita från 250 ner till noll.

http://www.x40nordic.com/Gallery/Upload/IMGP1265.jpg

Dagens sanning om ALLT inom bilar

misstänkte att du redan tänkt ut detta...

nu är jag knappast expert på hjulvinklar men kan man inte förbättra en hel del av greppet på en fwd med branta caster-vinklar?

Du kommer alltså att landa runt 300hk/l... får du det att hålla så är det grymt bra.
det finns så otroligt många som lägger ut X-tusen kronor på en motor och glömmer resten av bilen.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
torpis Forummoderator
7 januari 2009 · 10 572 Inlägg

kolvas skrev:
det finns så otroligt många som lägger ut X-tusen kronor på en motor och glömmer resten av bilen.

Målsättningen innebär ju per definition att jag måste se över det mesta, motorn är ju bara en del, även om det råkar vara den som är det mest intressanta att visa. Det är ju där den mesta handpåläggningen sker.  Stötdämparna väljer man ju iprincip bara det bästa man har råd med och monterar wink

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Matt3_
7 januari 2009 · 449 Inlägg

Najs smile

GL

ToXtreme
7 januari 2009 · 3 627 Inlägg

Crille88 skrev:
detta kommer bli så grymt så de finns inte ord.. fixa detta nu för fan torpis så man kan täppa till truten på vissa om att framhjulsdrivna bilar e skit.. keep it up.

Hoppas jag också på tongue Har inget emot framhjulsdrivna bilar .. men visst har bakhjulsdrivna bilar lättare att få ner kraften i backen vid stillstående, men i fart så är det ju ingen skillnad smile

Och du kan alldeles säkert tänkas köra lika fort som en Veyron 100-200km/h dock så har jag väldigt svårt att tro att du skulle att fixa att hänga på 0-100km/h tongue

Men jag diggar ditt bygge nåt så otroligt! Du har verkligen viljan big_smile

Kika in och följ gärna projektet! BMW E46 318ti - Vägen mot perfekt stance!
Simple and clean, all you ever need to know ;)
torpis Forummoderator
7 januari 2009 · 10 572 Inlägg

ToXtreme skrev:
dock så har jag väldigt svårt att tro att du skulle att fixa att hänga på 0-100km/h tongue

Men jag diggar ditt bygge nåt så otroligt! Du har verkligen viljan big_smile

Självklart är det marigt att hänga på en bil med 1000hk och 2st 365:or samt 2st 265:or som greppar tag. när man själv bara har två st 215mm breda däck. Därför jag siktar på att vara ikapp vid 300km/h.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
HansN83 x40
7 januari 2009 · 1 209 Inlägg

torpis skrev:

ToXtreme skrev:
dock så har jag väldigt svårt att tro att du skulle att fixa att hänga på 0-100km/h tongue

Men jag diggar ditt bygge nåt så otroligt! Du har verkligen viljan big_smile

Självklart är det marigt att hänga på en bil med 1000hk och 2st 365:or samt 2st 265:or som greppar tag. när man själv bara har två st 215mm breda däck. Därför jag siktar på att vara ikapp vid 300km/h.

en fråga då! om man sätter 19" fälgar då? får man inte bättre grepp? eller man kanske tappar fart.. visst man måste göra en massa jobb med schasis...

Volvo S40 turbo.
Volvo V70 2,5FT "R- Design" (2011)
Supra_robin
7 januari 2009 · 4 663 Inlägg

fan va coool mål du ahr önskar dig all lycka till = Dkommer lätt att följa dia framgångar
mvh robin

ToXtreme
7 januari 2009 · 3 627 Inlägg

mr_Hasse skrev:

torpis skrev:

ToXtreme skrev:
dock så har jag väldigt svårt att tro att du skulle att fixa att hänga på 0-100km/h tongue

Men jag diggar ditt bygge nåt så otroligt! Du har verkligen viljan big_smile

Självklart är det marigt att hänga på en bil med 1000hk och 2st 365:or samt 2st 265:or som greppar tag. när man själv bara har två st 215mm breda däck. Därför jag siktar på att vara ikapp vid 300km/h.

en fråga då! om man sätter 19" fälgar då? får man inte bättre grepp? eller man kanske tappar fart.. visst man måste göra en massa jobb med schasis...

generellt sätt så får du inte bättre fäste bara för att du slänger på större tum, det är snarare bredden som gör det! Och visst, slänger man på 19" så blir det ju nästan automatiskt bredare sulor också .. men jag skulle nog snarare säga att ett par breda 16" bra däck får bättre grepp än ett par bra lågprofilsdäck!

Toppfarten tror jag påverkas också, till det lägre? Vet iaf att på nya V70 (NN) så kan man välja bort hastighetsspärren i samband med hjulbyte till större storlek .. där är ju exakt samma princip som accet.

Tar det enkelt tongue Bredare däck = mer kontaktyta = bättre grepp (men) = mer kontaktyta = större rullmotstånd = lägre toppfart.

Så funkar det smile

Senast redigerat av ToXtreme (7 januari 2009)

Kika in och följ gärna projektet! BMW E46 318ti - Vägen mot perfekt stance!
Simple and clean, all you ever need to know ;)
MR_Smart
7 januari 2009 · 1 290 Inlägg

Du skriver "Dessa snubbar tänkte "jeez Autotech..." och portade både in och ut, samt försåg toppen med större ventiler in och ut, Mirafräste samt planade" och benämner det som ett misstag, vad ligger misstaget i?

HansN83 x40
7 januari 2009 · 1 209 Inlägg

ToXtreme skrev:

mr_Hasse skrev:

torpis skrev:

Självklart är det marigt att hänga på en bil med 1000hk och 2st 365:or samt 2st 265:or som greppar tag. när man själv bara har två st 215mm breda däck. Därför jag siktar på att vara ikapp vid 300km/h.

en fråga då! om man sätter 19" fälgar då? får man inte bättre grepp? eller man kanske tappar fart.. visst man måste göra en massa jobb med schasis...

generellt sätt så får du inte bättre fäste bara för att du slänger på större tum, det är snarare bredden som gör det! Och visst, slänger man på 19" så blir det ju nästan automatiskt bredare sulor också .. men jag skulle nog snarare säga att ett par breda 16" bra däck får bättre grepp än ett par bra lågprofilsdäck!

Toppfarten tror jag påverkas också, till det lägre? Vet iaf att på nya V70 (NN) så kan man välja bort hastighetsspärren i samband med hjulbyte till större storlek .. där är ju exakt samma princip som accet.

Tar det enkelt tongue Bredare däck = mer kontaktyta = bättre grepp (men) = mer kontaktyta = större rullmotstånd = lägre toppfart.

Så funkar det smile

okej då vet men d... men om han 235 på 17 fälg hur påverkas d då? okså visst 16" ja jag hoppas bara att han lyckast med d.. då blir man säker sugen på att bygga en till sej själv oxå wink

Volvo S40 turbo.
Volvo V70 2,5FT "R- Design" (2011)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang