850 T5-r bytt topp

Mankan87
8 januari 2009 · 112 Inlägg

har bytt topp och kammar på min volvo. nu till problemt:

vi kan dra runt motorn med handkraft. men när man vrider på nykeln så hände inget. bara klickar
någon som har haft samma problem?

när vi plockade ihop med gammla kamremen så rappade den.

kenny87
8 januari 2009 · 51 Inlägg

Taskig jord, kablarna till startmotorn, bränd startmotor är vad jag kan komma på bara sådär...

Sen plockar man väl aldrig ihop en "ny" motor med gammal kamrem? wink

Senast redigerat av kenny87 (8 januari 2009)

Volvo 854 GL -94 [Lillehammer No. 281] GLT utrustad + lite till :D
TurbOla Reservdansk
8 januari 2009 · 6 271 Inlägg

kenny87 skrev:
Taskig jord, kablarna till startmotorn, bränd startmotor är vad jag kan komma på bara sådär...

Sen plockar man väl aldrig ihop en "ny" motor med gammal kamrem? wink

För att citera:

"It's baad, mmmmm'kayy"

Beror i och för sig på hur gammal kamremmen är - om vi talar hundra mil eller tusen mil...

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Jungmar
8 januari 2009 · 847 Inlägg

hur mår batterit?

Senast redigerat av Volvo_Emil (8 januari 2009)

Heller_gbg
8 januari 2009 · 144 Inlägg

var klickar det? från startmotorn? kanske den som e kass eller taskig jord. startspärren som bråkar annars kanske?

Marlboroman
8 januari 2009 · 8 228 Inlägg

Grundfrågan är ju om du rört kablarna till startmotorn, och i såna fall om du satt tillbaks alla och på sätt ställe, även den lilla grön/röda signalkabeln? Sen ska alla grova kablar sitta på samma uttag.

Sen är ju frågan om hur batteriet mår?

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Mankan87
8 januari 2009 · 112 Inlägg

har löst det första problemet nu. motorn var inte nollstäld i botten. men går runt på nykel nu men vill inte starta?

262turbo
8 januari 2009 · 1 004 Inlägg

Mankan87 skrev:
har löst det första problemet nu. motorn var inte nollstäld i botten. men går runt på nykel nu men vill inte starta?

inga krökta ventiler?

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"
drivein
10 januari 2009 · 223 Inlägg

får den gnista då? bränsle? samma gamla rutin tongue

kärlek växer inte på träd, det köps i volvobutiken.
ESTRANDBERG88 Hojmek
10 januari 2009 · 748 Inlägg

Mankan87 skrev:
har löst det första problemet nu. motorn var inte nollstäld i botten. men går runt på nykel nu men vill inte starta?

Aj aj lät ju inge bra det där...

Marlboroman
10 januari 2009 · 8 228 Inlägg

Mankan87 skrev:
har löst det första problemet nu. motorn var inte nollstäld i botten. men går runt på nykel nu men vill inte starta?

Nollat både vev och kammar? Och satt kammarna rätt? Jag har ovetandes provat att starta med en kam ett halvt varv fel, och det gick inte.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
need_4_boost
10 januari 2009 · 371 Inlägg

Marlboroman skrev:

Mankan87 skrev:
har löst det första problemet nu. motorn var inte nollstäld i botten. men går runt på nykel nu men vill inte starta?

Nollat både vev och kammar? Och satt kammarna rätt? Jag har ovetandes provat att starta med en kam ett halvt varv fel, och det gick inte.

ett halvt varv.. ta ett kompprov på den.. skulle tro att du har sneaventiler.

Marlboroman
10 januari 2009 · 8 228 Inlägg

need_4_boost skrev:

Marlboroman skrev:

Mankan87 skrev:
har löst det första problemet nu. motorn var inte nollstäld i botten. men går runt på nykel nu men vill inte starta?

Nollat både vev och kammar? Och satt kammarna rätt? Jag har ovetandes provat att starta med en kam ett halvt varv fel, och det gick inte.

ett halvt varv.. ta ett kompprov på den.. skulle tro att du har sneaventiler.

Förstår att du tror det, och hade jag t.ex haft en motor med 180-graders vevaxel så hade det varit klippt med stor säkerhet. Men iom att jaghar en femma så är det ingen annan kolv som är i topp när ventilerna öppnar max. Kammen sitter 180 grader fel, men topplägena som är närmast är 144 eller 216 grader.

I mitt fall så va det insugskammen som satt fel, vilket innebar att insugsventilerna fortfarande var öppna (=så motorn va ju komplös eftersom insugsventilerna stängde i takt med att kolven va på väg upp till tdc) när den tände vilket ledde till en hyffsad explosion av startgasen i insuget. Men nå mer hände inte. Man hamnar ju precis mitt emellan, men marginalen är inte stor. Skulle man ha hamnat säg 170 grader fel så vette fasen...
Kamremmen lossades och kammen vreds till rätt läge, nytt startförsök och då gick den klockrent på första försöket. Körde ett par tusen mil innan den togs isär för renovering utan märken i vare sig kolvar eller ventiler.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang