850 dör vid inbromsning - **LÖST**

Saffranskalle Palfinger tekniker
8 januari 2009 · 1 248 Inlägg

http://www.mekarsidan.net/felkoder.aspx

tror den sidan är bättre

Volvo Xc70 (2001)
cpthaddock
8 januari 2009 · 66 Inlägg

volvo_245 skrev:
http://www.motorforum.nu/showthread.php?t=2960

Du är en pärla!

Kollat listan nu. Skall ut och göra om testet men som jag ser så den enda grejen som skulle kunna påverka är att lufttemperaturgivaren är felaktig eller saknas. Jag kan säga direkt att den saknas. Har inte suttit där på hela tiden jag ägt bilen och den har funkat hur fint som helst innan totalstoppet och byte av tändspole.

Oavsett vilket, stort tack. Detta kommer onekligen vara till hjälp i framtiden.

Bonn-Johan
8 januari 2009 · 245 Inlägg

Detta problem inträffa på min brors 855 t5:a oxå, det var kortis i styrboxen på den, så när han trampa på bromsen så gjorde abs:en att motorn dog tack vare att det då vart en mindre kortslutning i styrboxen då.. Så kolla alla kablar som går till säkringsdosan å alla kablar du kan se runt styrboxen å så..

Volkswagen Passat TDI "Parren" (2002)
Volvo 940 LTT "Jägermeister" (1995)
Saffranskalle Palfinger tekniker
8 januari 2009 · 1 248 Inlägg

du hade  ju inget fel i sockel A2 den fel koden du är ute efter ÄR: 1-2-2 Motortemperaturgivarens period för lång och den tillhör kombi instrumentet

Volvo Xc70 (2001)
Saffranskalle Palfinger tekniker
8 januari 2009 · 1 248 Inlägg

rockabillyshoes skrev:
Detta problem inträffa på min brors 855 t5:a oxå, det var kortis i styrboxen på den, så när han trampa på bromsen så gjorde abs:en att motorn dog tack vare att det då vart en mindre kortslutning i styrboxen då.. Så kolla alla kablar som går till säkringsdosan å alla kablar du kan se runt styrboxen å så..

jag håller med för alla felkoder han har är orelevanta för motorn ska dö det är abs och srs som är dom viktiga av dom felkoder han har

Volvo Xc70 (2001)
Bonn-Johan
8 januari 2009 · 245 Inlägg

volvo_245 skrev:

rockabillyshoes skrev:
Detta problem inträffa på min brors 855 t5:a oxå, det var kortis i styrboxen på den, så när han trampa på bromsen så gjorde abs:en att motorn dog tack vare att det då vart en mindre kortslutning i styrboxen då.. Så kolla alla kablar som går till säkringsdosan å alla kablar du kan se runt styrboxen å så..

jag håller med för alla felkoder han har är orelevanta för motorn ska dö det är abs och srs som är dom viktiga av dom felkoder han har

Jo precis..

Volvo 940 LTT "Jägermeister" (1995)
Volkswagen Passat TDI "Parren" (2002)
cpthaddock
8 januari 2009 · 66 Inlägg

Jag är inne på eran linje. ABS lampan började lysa för ett tag sedan och givarna skall bytas. Felkoderna indikerar att det sitter bak.

Blir en trip till biltema eller mekonomen imorgon, har jag en känsla av.
Ps. Jag är en hon, medlemsnamnet till trots. wink

Ni ska ha otroligt stort tack allihop.

cpthaddock
8 januari 2009 · 66 Inlägg

rockabillyshoes skrev:
Detta problem inträffa på min brors 855 t5:a oxå, det var kortis i styrboxen på den, så när han trampa på bromsen så gjorde abs:en att motorn dog tack vare att det då vart en mindre kortslutning i styrboxen då.. Så kolla alla kablar som går till säkringsdosan å alla kablar du kan se runt styrboxen å så..

Styrboxen är vad förnågot?

Byta givarna till ABS skall jag göra oavsett men om det är en kortis i styrboxen vill jag ju veta var jag börjar gräva där.

Bonn-Johan
8 januari 2009 · 245 Inlägg

cpthaddock skrev:

rockabillyshoes skrev:
Detta problem inträffa på min brors 855 t5:a oxå, det var kortis i styrboxen på den, så när han trampa på bromsen så gjorde abs:en att motorn dog tack vare att det då vart en mindre kortslutning i styrboxen då.. Så kolla alla kablar som går till säkringsdosan å alla kablar du kan se runt styrboxen å så..

Styrboxen är vad förnågot?

Byta givarna till ABS skall jag göra oavsett men om det är en kortis i styrboxen vill jag ju veta var jag börjar gräva där.

Styrboxen är bilens dator kan man säga, den styr all el i bilen å skickar ut olika signaler till olika komonenter, t.ex ABS-givarna, LMM osv... Den tar även emot massa signaler från dessa komponenter

Volvo 940 LTT "Jägermeister" (1995)
Volkswagen Passat TDI "Parren" (2002)
Pro_fxr jobbar påre
8 januari 2009 · 751 Inlägg

criller skrev:
för lite soppa wink

Skämt o sido..Ni kanske har kommit åt tomgångs motorn?

Eller så är det något med tändningen.

Bara en tanke

Tänkte precis samma sak.kolla tomgångsmotorn... brukar vara den som kronglar..testa att varva upp bilen stillastående och släpp gasen tvärt.dör den då? då äre garranterat tomgångsmotorn

Audi A5 (2008)
Wikstromm Ett riktigt sprut de enda rätta
8 januari 2009 · 2 252 Inlägg
You don't get another chance, Life ain't a nintendo -
cpthaddock
8 januari 2009 · 66 Inlägg

Grabbar (och eventuellt brudar)

Bamse tack!

Nu går den som den ska. Troligtvis kom jag och polaren åt någon av kontakterna till styrboxen när vi lufte ut hela luftfilterhållaren för att byta tändspolen. Jag klämde på alla kontakter, drog av den stora ovanpå och satte tillbaka. Har provkört, bromsat och haft på så mycket strömdragande utrustning jag kunde komma på samtidigt och inte ett kärringstopp.

Stort tack!

(och ABS givarna skall i alla fall bytas. Vägarna är glashala och jag vill inte ha bromsar som låser.)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang