Demontering av växellåda volvo 940 - nu till ihopmonteringen, fundersam på urtrampningslagret

zetec
10 januari 2009 · 603 Inlägg

Jag har gett mig på projektet att plocka ner växellådan i min Volvo 940 GL, eftersom jag behöver byta tätningen mellan motor och koppling. Plus att jag nu i dagarna troligen brännt lamellerna, eller något annat i kopplingen, växlarna går inte i som de ska mm ...men det är ett annat kapitel, det hör egentligen inte hit. Hoppas på att jag ser vad som är fel när jag får isär det.

Nu till problemet jag stött på vid demontering av växellådan:
Jag har kommit så långt att jag lyckats få loss tvärbalken och lossat kardanaxeln ifrån växellådan. Nu till själva växelspaken. Jag lyckades lossa låsbulten som fäster växelspaken vid "väljarstånget" samt pillat ur stiftet så att "väljarstången" som går in i växellådan är helt lös. Sen sitter själva spaken med två spakhållare, byglar som är krokade runt spaken och bultade med fyra bultar (en i änden på varje bygel) i växellådan.

De två alternativen jag förstår är att antingen lossa de fyra bultarna för att låta de hållarna sitta kvar upp i bilen när jag sedan får ner själva växellådan. Alternativt lossa spaken ifrån hållarna och få upp den inifrån bilen så att hållarna följer med ner när jag tar ner växellådan.
-Är jag rätt ute där eller vad är nästa steg där jag är nu?
Jag lossade på de fyra bultarna för att jag tyckte det verkade som det enklaste alternativet. Men blev lite orolig då jag fick syn på att de var ca 20cm långa, det kändes lite overkill för att bara hålla de stagen.

All hjälp och tips i mitt vidare demonteringsjobb uppskattas då detta är första gången jag mekar med en växellåda på högre nivå än att byta oljan.

Sebastian

Senast redigerat av Casanovan (14 januari 2009)

In hoc signo vinces
Peugeot 206 "Dunkabilen" (1999)
Lazurblau_Metallic
10 januari 2009 · 127 Inlägg

ta inte bort spakstället på lådan utan bara ta bort växelspaken i bil..

speedfreak racing Arbetsnarkoman...
10 januari 2009 · 1 098 Inlägg

Ta bara bort själva spaken, spakstället låter du sitta kvar..

Så länge det retar dej är ja nöjd ;)
Audi RS4 "SRS4 Bullet Edition" (2001)
Volvo 760 T5-R "Den urballade sleepern" (1988)
zetec
10 januari 2009 · 603 Inlägg

Tack för snabba svar! Då kan jag meka vidare utan att behöva vara orolig för just detta

In hoc signo vinces
Peugeot 206 "Dunkabilen" (1999)
zetec
11 januari 2009 · 603 Inlägg

Nu ikväll har jag kommt några steg längre. Har lyckats få växelspaken ur fästet efter övre talares hjälp, plockat bort startmotorn så den inte är ivägen samt även börjat lossa på själva bultarna till växellådan. De bultarna som fäster lådan i kopplingshuset. Det började bra och enkelt men nu har jag, vad jag kan hitta, två stycken på översidan som jag inte kommer åt. Har försökt ta även dem underifrån som de andra och även försökt ovanifrån med mina hylsnycklar och rör mm. men det är för trångt mellan bulten och torpedväggen.
Finns det kortare hylsor som får plats eller hur gör man för att få loss de övre bultarna i växellådan?

In hoc signo vinces
Peugeot 206 "Dunkabilen" (1999)
NITROUS f.d. BMW-missbrukare
11 januari 2009 · 3 180 Inlägg

dom där är rätt jävliga att komma åt... vanlig öppen nyckel går bra annars ringnyckel med spärrfunktion men dom är rätt dyra.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
Audi 80 (1992)
BMW 323Ci (1997)
blacklin3 Ugglan-racing
11 januari 2009 · 362 Inlägg

håller med NITROUS  ta en block nyckel och kör med.. de är de bästa sättet^^

How does dust taste sucker??
zetec
11 januari 2009 · 603 Inlägg

NITROUS skrev:
dom där är rätt jävliga att komma åt... vanlig öppen nyckel går bra annars ringnyckel med spärrfunktion men dom är rätt dyra.

blacklin3 skrev:
håller med NITROUS  ta en block nyckel och kör med.. de är de bästa sättet^^

Tackar hjärtligast!
Ska genast ut att prova med de tillhyggen jag har.

In hoc signo vinces
Peugeot 206 "Dunkabilen" (1999)
Burnout89 Överladdad!
11 januari 2009 · 530 Inlägg

Dom övre bultarna tar man först innan man hänger ner motor med en vanlig blocknyckel. smile

Hellre en mekaniker i köket än en kock i garaget :)
Volvo 965 "T6" (1995)
Audi Q7 "Brunbjörnen" (2011)
Pan
11 januari 2009 ·

ledad 1/2" skaft med kapad hylsa borde man komma åt med. Kan ju sitta rätt bra det där iaf om man är klen som jag. Btw det är väl tum mått på bultarna till 940?

schnauz
11 januari 2009 · 1 758 Inlägg

Pan skrev:
ledad 1/2" skaft med kapad hylsa borde man komma åt med. Kan ju sitta rätt bra det där iaf om man är klen som jag. Btw det är väl tum mått på bultarna till 940?

Tum?!? Det har inte Volvo haft  sen Amazon!

Stefan Varberg Supraman
11 januari 2009 · 2 300 Inlägg

schnauz skrev:

Pan skrev:
ledad 1/2" skaft med kapad hylsa borde man komma åt med. Kan ju sitta rätt bra det där iaf om man är klen som jag. Btw det är väl tum mått på bultarna till 940?

Tum?!? Det har inte Volvo haft  sen Amazon!

Han menar verktyget inte bulten, storlek på spärrskaft mäts fortfarande i tum

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.
Lazurblau_Metallic
12 januari 2009 · 127 Inlägg

jag brukar ta 2-3 förlängare o en hylsa och ta bort dom där bultarna som sitter där uppe

zetec
12 januari 2009 · 603 Inlägg

ikväll har jag efter att jag fått tag i ett bra skaft lyckats lossa svänghjulet. Och är nu längst inne, i mål smile
Där jag ska byta stödlagret samt tätningen.
Det jag undrar är hur jag får ur lagret?
-jag har försökt att bända med en mejsel som jag stuckit in och försöker dra från lite olika håll men det sitter som berget.
Tätningen har jag läst någonstans att jag kan borra ett par hål i och köra i självgående skruv och försöka dra ur den. Någon som har något att tillägga i detta ämne eller andra bättre alternativ?

In hoc signo vinces
Peugeot 206 "Dunkabilen" (1999)
NITROUS f.d. BMW-missbrukare
12 januari 2009 · 3 180 Inlägg

till lagret kan du använda en glidhammare

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
BMW 323Ci (1997)
Audi 80 (1992)
zetec
12 januari 2009 · 603 Inlägg

NITROUS skrev:
till lagret kan du använda en glidhammare

Nu kanske jag dumförklarar mig själv men... .. en vanlig eller något särskillt? med de jag sett så förstår jag inte hur det ska gå till. Måste ju ha något som krokar fast på insidan av lagret!?

In hoc signo vinces
Peugeot 206 "Dunkabilen" (1999)
NITROUS f.d. BMW-missbrukare
12 januari 2009 · 3 180 Inlägg

Casanovan skrev:
Nu kanske jag dumförklarar mig själv men... .. en vanlig eller något särskillt? med de jag sett så förstår jag inte hur det ska gå till. Måste ju ha något som krokar fast på insidan av lagret!?

http://www.biltema.se/products/product. … mId=152537 ungefär en sån där använde jag, sen fick man modda kroken lite bara

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
Audi 80 (1992)
BMW 323Ci (1997)
Lurken_85
12 januari 2009 · 832 Inlägg

Burnout89 skrev:
Dom övre bultarna tar man först innan man hänger ner motor med en vanlig blocknyckel. smile

Och det är väll dom man brukar skita i när man skruvar ihop igen. Har gjort det på någon bil iaf om jag inte minns fel.

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"
blacklin3 Ugglan-racing
13 januari 2009 · 362 Inlägg

Jo de har dom.. men inte dom bultarna men en del andra har de även på 740 å massa andra^^

schnauz skrev:

Pan skrev:
ledad 1/2" skaft med kapad hylsa borde man komma åt med. Kan ju sitta rätt bra det där iaf om man är klen som jag. Btw det är väl tum mått på bultarna till 940?

Tum?!? Det har inte Volvo haft  sen Amazon!

How does dust taste sucker??
zetec
14 januari 2009 · 603 Inlägg

Nu idag håller jag på och plockar ihop alla bråte igen smile
Funderar på om urtrampningslagret ska sitta på något särskillt vis mot "kopplingshävarmen"?
-Det sitter ju två flänsar mitt emot varandra på stödlagret, som man skulle kunna lägga på ett par ungefär motsvarande flänsar på hävarmen. Eller så lägger man flänsarna imellan de på hävarmen, vilket gör att lagret kommer något längre in i själva lådan.
Sen funderar jag även på att hur man än lägger det, sen håller jag på och gicklar lite med lådan för att få dit den och så kanske lagret hoppar snett och lägger sig "fel" i alla fall!?

In hoc signo vinces
Peugeot 206 "Dunkabilen" (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang