knackar som fan när man startar bilen.

streetlab
15 mars 2006 · 49 Inlägg

Hej har haft min mazda nu i 1 månad och när ja köpte den gick den bra (inget knackande ljud)
men nu när det har varit minus grader så har bilen börjat knacka. körde 3 mil igår och när ja stannade så hade de knackande ljudet försvunit. vad är det som är fel ? kan det var täningen eller kamen eller är det kanske så att ventilerna/ventilen är sönder ?  tacksam för all hjälp ja kan få.

corrado g60 komp ras
15 mars 2006 · 141 Inlägg

Tjena !
Har du kollat oljan på den kan va de att den fryser så att motorn inte får nån smörjning när den e kall !
Ventilerna tror jag inte att det e för som du skrev när du körde 3mil o sen att den slutat knacka om de va ventilerna då skulle den knacka hela tiden även när den e varm ! Byt oljan skulle jag rekomendera ! Mvh !

streetlab
15 mars 2006 · 49 Inlägg

oki. förra ägaren sa att han bytte olja för ett halv år sen. fast han har kört 1000mil sen dess. men ja kan testa byta olja.. satans rövhål var precis ute och testa starta den ! handbroms jävlen har hängt sig ! ska fan släppa en stor sten på den jävla bilen 8) hahha ajja tur att man inte börja jobba förens tjugo över 2 imorrn.. har man något att göra på förmiddan wink

corrado g60 komp ras
15 mars 2006 · 141 Inlägg

Eller prova med STP olja tillsats finns o köpa på vilken mack som helst !

streetlab
15 mars 2006 · 49 Inlägg

oki. vad gör det då ?

tack så mkt för hjälpen wink var rädd att det hade hänt något med ventilerna smile

Senast redigerat av streetlab (15 mars 2006)

corrado g60 komp ras
15 mars 2006 · 141 Inlägg

He he var så god !
Igentligen så ska man blanda den med ny olja vid olje byte men man kan också hälla i när motorn e varm men inte för mycket den hjälper ju den gammla olja så du får bätre smörjning tillfäligt tills du byter olja ! Sen kan du ju blanda den med den nya oljan så minskar den på motorslitage !

PeppeVectra Peppe Vectra
15 mars 2006 · 1 076 Inlägg

ingen STP förra ägaren har väl hällt i 15/30 olja i den, tar lite tid innan oljan blir varm så jag tror de är de som låter, Samma med min bil fast jag har 20/50 i min å där gäller de å hetta upp troget innan man startar den om man skulle få för sig å köra på vintern, vilket aldrig kommer inträffa.  smile

VECTRA ENEM Sport
#1 Steve Blyfot
Nissan King Cab Navara "BIG KING" (2006)
corrado g60 komp ras
15 mars 2006 · 141 Inlägg

Ja håller med fast om du  ska köra på vinter då tycker jag att du ska byta till 10/40 istället !

jonTe
15 mars 2006 · 5 710 Inlägg

STP Oil Treatment (blå flaska) är en viskositetshöjjande (förtjockande) produkt som man blandar i oljan.
Kan få den mest slitna och skrammliga motorn att bli tyst men problemet är ju att man inte åtgärdar felet utan bara döljer det.....lite som att sopa under mattan.
Ingen tillsats som biltillverkarna brukar vilja ha i sina motorer och inte oljetillverkarna heller då de inte längre kan garantera deras produkt och dess egenskaper.

Antar att ventilspelet justeras hydrauliskt på Mazdan och då är första åtgärd vid den typen av problem ett oljebyte för att försöka "skölja" ur gammal smuts osv ur tryckarnas fina kanaler.
Hjälper inte det är det byte av tryckare eller rengöring som gäller.

MVH Jonas
..............
streetlab
16 mars 2006 · 49 Inlägg

corrado g60 komp ras skrev:
Ja håller med fast om du  ska köra på vinter då tycker jag att du ska byta till 10/40 istället !

oki. är det 10% STP och 40% olja du menar då ? funkar det att köra med på sommaren åxå ?

jonTe
16 mars 2006 · 5 710 Inlägg

streetlab skrev:

corrado g60 komp ras skrev:
Ja håller med fast om du  ska köra på vinter då tycker jag att du ska byta till 10/40 istället !

oki. är det 10% STP och 40% olja du menar då ? funkar det att köra med på sommaren åxå ?

Nej.....10/40 är defenitionen av oljans tjocklek (viskositet).

MVH Jonas
..............
SieRRa_WeeD
16 mars 2006 · 225 Inlägg

streetlab skrev:
oki. förra ägaren sa att han bytte olja för ett halv år sen. fast han har kört 1000mil sen dess. men ja kan testa byta olja.. satans rövhål var precis ute och testa starta den ! handbroms jävlen har hängt sig ! ska fan släppa en stor sten på den jävla bilen 8) hahha ajja tur att man inte börja jobba förens tjugo över 2 imorrn.. har man något att göra på förmiddan wink

kolla hur mycket olja du har i motorn...även om han har bytt olja för 1000mil sen så kan de vara så att motorn drar en massa olja och att du har väldigt lite olja i motorn..jag får fylla på 1gång i månaden..ganska slutkörd motor:) sen kan du byta oljefilter ochså vet att många ford brukar sluta knacka efter ett olje filter byte...

To Feel Or Not To Feel Cosworth....
VolVo 740 R-Sport
16 mars 2006 · 1 Inlägg

Byt Olja i motorn. Kan vara de som e felet big_smile

kilowatt Titel
17 mars 2006 · 15 Inlägg

Vet inte om dessa bilar har hydrauliska lyftare men om de har det så kan de vara dom som börjar bli dåliga... sen kanske det finns nån samband mellan kallt - tjock olja - tar tid för lyftare att komma igång...

Nissan 300zx "Twinturbo" (1990)
dan-kristian
17 mars 2006 · 518 Inlägg

du har hydraliska ventillyftare.när lyftarn blir lite dålig så har den svårt att hålla tätt p,g,a, backventil med kula...när det är kallt så är oljan tjockare och då tar det en stund innan lyfftarn fylls med olja..prova att byt olja till en typ 0w40 olja är bra på wintern..har du en typ olja 15w40 olja så tar det ett tag innan ventillyftarn fylls så att ventilticket uteblir.....0wolja är bäst ner det är kallt..

loudness
17 mars 2006 · 4 554 Inlägg

ja hade knackande ventiler på min förra bil och drog ett bosse bildoktorn knep.. häll i lite avfettningsmedel i oljan och låt den stå några inuter innan du byter olja.. de funka för mej.. om de kom ut sot å skit i den gammla oljan:D men den va nästintill tyst efter..

dan-kristian
17 mars 2006 · 518 Inlägg

diesel går också att hälla i...häll i 2 liter diesel i oljan och låt motorn gå på tomgång i 10 minuter,gasa inte............ sen byter du motorolja,funkar facktis rätt bra om lyftarn inte är för sliten sen den rengjordes efter diesetvätten....................................gjort många gånger innan man byter lyftarna

_viggen_
20 mars 2006 · 1 Inlägg

eftersom det är minusgrader blir oljan trögflytande och smörjer inte lika bra som varm olja. Det slutar ticka efter ett tag pga att oljan blivit varmare och lättslytande inget fel med det ... om du vill kan du byta till tunnare olja på vintern men det är en smaksak

streetlab
20 mars 2006 · 49 Inlägg

oki. jo det var så att oljan låg under de angivna strecket på "pinnen" så ja fyllde på en halv lite olja 10/40 olja. nu hör man knappt att motorn är igång wink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang