Audi eller Bmw

GeddaN Reservdels Tekniker
17 mars 2005 · 15 Inlägg

vill du bakhjuls sladda köp bmw annars e ju audi ett väldigt bra altenativ med quattro roligare att trimma e ju audi oxå

Mvh GeddaN
V8Rules
17 mars 2005 · 76 Inlägg

BolinderMunktellWagen eller en femnolla(4 i grillen, 1 bakom ratten...)? det är en smaksak... man kan ju sitta och diskutera effekt och prestanda och kasta paj på varandra, men det hjälper ju inte trådstartaren...
Dessutom så har jag inte sett en jämförelse som har tagit med vikten i fråga... Känner till ett bygge här som "bara" kommer att få 230hk Impreza-motor, men med bilens låga vikt (beräknat ca 700kg inkl. förare) kommer den förmodligen köra ifrån en 450-500hk typ S4 som detr skryts med så mycket här...

Så ska man välja bil så ska man känna efter själv vad man vill ha, vad man har råd med, skick på bilen, om den är prisvärd och framförallt hur DU tycker att DU uppfattar komforten!

Personligen får jag kraftiga ryggproblem av Audis säten och har sett alldeles för många skräckexempel på kraftigt mosade Audis som en annan bil förmodlkigen klarat bättre... Absolut inte oskadda, men mindre mosade.

Nu vet jag att det kommer att klankas på det här så jag tar några exempel:

Audi 100: 2 dm snö, rullat ½ varv utan flygtur (bilen lämnade aldrig marken) och taket nertryckt till 1dm ovanför nederkanten på rutorna...
Opel Kadett Caravan-91: barmark, jag själv, slet upp en skylt inkl. betongklump, klota 2 varv med studsningar (bilen lämna markkontakt). Skador: VF bärarm krökt, A-stolpen höger nertryckt 7-8 cm, backspeglarna sönderslagna och allmänna bulor på dörrar, skärmar och huv... alla dörrar och luckor gick att öppna...
Volvo 740: sommar, jag själv, lade bilen på tak efter flygtur, landade på sten och fick takluckan intryckt ca 1dm, några krossade rutor och lite skevt tak... Bilen gick sen som åkerbil och förvandlade en 240 till oigenkännlighet!

Audi A4 körde in i bakändan på en stillastående Volvo 740 i ca 40-50km/h och mosade in höger framhjul ända in i kupén, volvon körde därifrån med repor i plasten på stötfångaren och en spricka i bakljusglaset...

Audi A6 mot Opel Ascona: audin körde in i min ascona -83:a och fick hela hörnet VF mosat, skärm, huv, lyse, blinkers, stötfångare och stommen under skalet... Min ascona släppte lite snö som hade yrt upp på bakstammen...

Jag kan fortsätta så här ett tag till om ni vill... Jag kommer iafl aldrig köpa en Audi, men det finns dom som tycker dom är bra iafl... Vad jag har uppfattat det som så ska Audin iafl vara driftsäker och ganska få slitagefel i övrigt på dom. När det kommer till BMW så kan jag inte säga så mycket om dom... Jag vet helt enkelt inte just nånting om BMW... Men jag skulle kunna tänka mig att ha en 5-serie eller större bara för att lära känna dom lite mer!

Men kom ihåg att om ni ska jämföra motoreffekt och prestanda, så glöm inte bort vikten! Dessutom så har en lätt bil med samma vikt/effekt-förhållande som en tyngre bil bättre prestanda eftersom en av naturlagarna är tröghetslagen!

Kort och gott så hänger inte allt på hur många hk man har, utan oxå i vad det sitter, så lägg av att skryta vem som har mest hk!

chrizz Administratör
17 mars 2005 · 11 783 Inlägg

Det har hänt en del sen audi 100 .....

Sen skrynklar nya bilar i allmänhet ihop sig rätt lätt, och det finns ju så klart en anledning till detta.

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
V8Rules
17 mars 2005 · 76 Inlägg

chrizz skrev:
Det har hänt en del sen audi 100 .....

Sen skrynklar nya bilar i allmänhet ihop sig rätt lätt, och det finns ju så klart en anledning till detta.

Jag visste att det skulle komma nåt sånt här! Det jag ville få fram var att dom verkar alldeles FÖR mjuka! Och att det har hänt en del sen 100:an kan jag bara kommentera att båda de andra exemplena har varit äldre konstruktioner och även äldre årsmodeller... Den klotade Volvon i exempöet var en -85:a som var ganska rostig!

perrkas fullt ös medvetslös
17 mars 2005 · 122 Inlägg

förhoppningsvis ska man ju inte smälla, köra av vägen med nån bil men det händer ju och då kan inte bilarna va stenhårda. då skulle människorna i bilen bara tumla runt eller bryta nacken när dom fastnar i bältet.. deformationszoner måste finnas

nej, nu flyttar jag till dubbla fyrportare o 8 cylindrar
BMW 635 Csi (1983)
BMW 318i (1987)
mrcelica
17 mars 2005 · 1 639 Inlägg

Vet bara att e36(utan kudde) fick en överstruken dödskalle i krockbetyg av EURONCAP

Om jag var hälften så ful i arslet som du är i ansiktet så skulle jag bara skita när det är mörkt....
Black Knight
17 mars 2005 · 711 Inlägg

Bajje skrev:
BMW är bara för pizzaägande invdrandrare. Jag är invandrade själv men jag håller mig till det mer realistiska och mer sofistikerade Audi turbo motorerna. Så valet är ditt!!

Jag som trodde alla utlänningar hade bra bil-smak, men jag hade fel.
De flesta pizzabagare har iövrigt gått över mer till Volvo S60, S80 och en hel del Audi faktiskt . Så det där med Pizzaracer passar bättre in på din Audi om du har någon.

En annan sak gällande din avundsjuka är också att du antagligen har inte råd med någon bil alls, men din bästa kompis kör BMW och det tål du inte se eftersom du cyklar eller åker buss egentligen.

Det borde även tilläggas att de flesta invandrare som kör BMW är oftas bilar av äldre modell, det är sällan man ser en invandrare med en helt ny BMW.  Det är samma ska när svenska ungdomar från vischan äldre Volvo.

Jag var på premiär (vip) visningen av nya BMW 3-serie (E90) förra veckan på BMW och bland ca 40, 50 vip-kunder som hade bjudits på BMW fanns bara en endaste invandrare. Vadå, var det inte bara invandrare körde BMW? Var var de då? Varfär fanns det bara en utlänningen bland alla dessa svenskar på premiärvisningen av en ny BMW?

Audi sofistikerad, hehe , vet du ens vad ordet betyder? Är det därför Audis värsting modeller ser ut som vilken familjebil som helst? Sofistikerad, j aeller hur?

Som sagt, vill man ha en sofistikerad tysk bil med status då väljer man...

Porsche
Mercedes
BMW

Däremot vill man ha en tysk svensson-bil då väljer man...

Audi
Opel
VW

Hur Audi nu än gör så kommer de aldrig i närheten av den status som BMW, Mercedes eller Porsche har.

Senast redigerat av Black Knight (17 mars 2005)

Oo=00=oO
http://www.garaget.org/?car=1182
Blow My Whistle
mrcelica
17 mars 2005 · 1 639 Inlägg

Det är väll mest E36'an som har pizza-stämpeln... eller ??

Om jag var hälften så ful i arslet som du är i ansiktet så skulle jag bara skita när det är mörkt....
Black Knight
17 mars 2005 · 711 Inlägg

mrcelica skrev:
Det är väll mest E36'an som har pizza-stämpeln... eller ??

E36 och E34, det stämmer.

Oo=00=oO
http://www.garaget.org/?car=1182
Blow My Whistle
Robinson
18 mars 2005 · 12 Inlägg

Audi helt klart... Någon som skrev "tysk-svenssonbil"..haha... audi vet iallafall hur man bygger motorer..

Black Knight
18 mars 2005 · 711 Inlägg

Robinson skrev:
Audi helt klart... Någon som skrev "tysk-svenssonbil"..haha... audi vet iallafall hur man bygger motorer..

Kan inte du utveckla dig mer angående motorer, kan inte du berätta för oss egentligen vad du menar med att "audi vet iallafall hur man bygger motorer".  Ska bli intresant och läsa vad du skriver!

Oo=00=oO
http://www.garaget.org/?car=1182
Blow My Whistle
space Golfen
18 mars 2005 · 128 Inlägg

jag har sj haft en e 36 325  fyfan va jag saknar den ,, men här i göteborg kallar vi dom iranie bilar eheh
och jag e libanes kanske jag måste säga !

Köpte bilen helt orginal. Då mina planer är att den ska vara klar innan månaden är slut kan vara rätt svår men man ska alltid ge de en chans
Volkswagen Golf R32 "R32" (2006)
Volkswagen Golf GTI MK5 "The real thing" (2006)
tjompa
18 mars 2005 · 340 Inlägg

haha menlös diskussion, provkör båda är nog en bättre idé, många som dömmer ett märke före ett annat...tveksamt om ni som lobbar så hårt ens har provat båda?

Bolero
19 mars 2005 · 22 Inlägg

Jag hade köpt Audi utan att tveka.
Turbo = lätt trimmat + hyfsat billigt.
M3= dyrt som fan att trimma, plus att den inte ger så mycket effekt som en turbobil.

Mvh // Rasmus

Bilar: Nissan Skyline R32 GT-R 94- Såld
Volvo v70 2,4T 00- Såld
Bmw E34 540 Touring 94- Bruks/vinterbilen
Black Knight
19 mars 2005 · 711 Inlägg

Mne varför ska man behöva trimma bilen, räcker det inte med den effekten som redan finns i bilen? I Sverige får du inte köra snabbare än 110 ändå.

Dessutom en bil som folk har trixat med bl.a genom att chippa eller trimma den på annat sätt i mina ögon är värdelös, skulle aldrig köpa en sån bil.

Oo=00=oO
http://www.garaget.org/?car=1182
Blow My Whistle
fr3drik
19 mars 2005 · 342 Inlägg

Black Knight: Tror knappast du skulle tacka nej till 100 pållar mer i beemern va? smile
Man FÅR inte köra snabbare än 110 men det är ingen som hindrar någon från att göra det.

BMW M5 E39 är en av världens snyggaste bilar enligt mig och BMW har HAFT agressivare karossdesign än Audi. Nyare BMW ser krockade ut från fabriken.

Nu vet inte riktigt jag hur resonemanget i tråden va innan, men en BMW brukar vara körgladare än audisar. Dock har jag inte kört någon nyare M3 eller RS4.

En M3 E36 lär köra åttor runt en Audi S2 på bana iaf.

Trimmade bilar värderas olika av olika människor, en del vill köpa färdigtrimmat och en del vill, som jag, göra det själv.

Precis som andra i tråden skrivit tidigare så är det ju bara ge sig ut och provköra allt vad man orkar. Men gällde valet mellan M3 och S2 så tar jag M3.

//Audiåkar'n wink

Audi S4 2.2T -92 | BW S375, AutoVerdi, JE Pistons, CatCams, 034 Motorsport, CP-S, Weldon, NIRA, Nitrous Express
MrVain
19 mars 2005 · 904 Inlägg

Black Knight mycket dubbel moral från din sida

Du skriver både att man bara ska jämnföra lika mycket hästar
Du skriver också att man ska jämnföra M3 med S4a? och nu pratar vi Biturbon av S4.


M3an är en rolig bil men funkar absolut inte lika bra med RWD som med Quattro på vintern eller vått underlag.
Dessa bilar tycker jag personligen är för olika för att jämnföras. Trots att de är bägge märkenas topp modeller.

S2an är lätt trimmad och fyrhjulsdriven detta tilltalar vissa. Skit kul bil på vintern, lätt att få till starter när man kör 402m. Snabb på bana när det är vått.

M3an är motorstark orginal och bakhjulsdriven. Går förbaskat bra på bana.
Dock har den blivit lite av en dussin bil. Väldigt svår att trimma om man inte vill börja med en turbo konvertering eller liknande. För chip avgasystem å sånna saker ger i prinsip inget på denna motor då den redan är sug trimmad till max.


Jag vill även påstå att ska man jämnföra nått med M3 och BMWs värsting modeller så är det väll Audis värsting modeller som de ska jämnföras med (RS2, RS4, RS6) och inget annat.

Tack för mig
// MrVain

De ska va gött å leva
Nallen
19 mars 2005 · 122 Inlägg

Bmw såklart.
Audin går ju faktikst bra.

men jag skulle nog välja bmwn, med tanke på motorn och dess respons.

utseendet e ju inte helt fel heller som black night sa längre upp. smile

Nallen,
No real power just turbo shit...
sadir
22 mars 2005 · 24 Inlägg

Du syns mer i en bmw! ljudet i en m3 går inte att få i någon annan bil.
100 på 1an är en upplevelse.

audi 4*4 turbo = mycket mek!
Men audi s2 är en bra bil!

sadir
22 mars 2005 · 24 Inlägg

kom å tänka på en annan potent bil

porsche 944 turbo 90-91
där har du en riktigt underskattad bil! en chippad 944 turbo 91 med lättare mod hänger med  bmw m3 csl 04 på superstage! inte illa!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang