BolinderMunktellWagen eller en femnolla(4 i grillen, 1 bakom ratten...)? det är en smaksak... man kan ju sitta och diskutera effekt och prestanda och kasta paj på varandra, men det hjälper ju inte trådstartaren...
Dessutom så har jag inte sett en jämförelse som har tagit med vikten i fråga... Känner till ett bygge här som "bara" kommer att få 230hk Impreza-motor, men med bilens låga vikt (beräknat ca 700kg inkl. förare) kommer den förmodligen köra ifrån en 450-500hk typ S4 som detr skryts med så mycket här...
Så ska man välja bil så ska man känna efter själv vad man vill ha, vad man har råd med, skick på bilen, om den är prisvärd och framförallt hur DU tycker att DU uppfattar komforten!
Personligen får jag kraftiga ryggproblem av Audis säten och har sett alldeles för många skräckexempel på kraftigt mosade Audis som en annan bil förmodlkigen klarat bättre... Absolut inte oskadda, men mindre mosade.
Nu vet jag att det kommer att klankas på det här så jag tar några exempel:
Audi 100: 2 dm snö, rullat ½ varv utan flygtur (bilen lämnade aldrig marken) och taket nertryckt till 1dm ovanför nederkanten på rutorna...
Opel Kadett Caravan-91: barmark, jag själv, slet upp en skylt inkl. betongklump, klota 2 varv med studsningar (bilen lämna markkontakt). Skador: VF bärarm krökt, A-stolpen höger nertryckt 7-8 cm, backspeglarna sönderslagna och allmänna bulor på dörrar, skärmar och huv... alla dörrar och luckor gick att öppna...
Volvo 740: sommar, jag själv, lade bilen på tak efter flygtur, landade på sten och fick takluckan intryckt ca 1dm, några krossade rutor och lite skevt tak... Bilen gick sen som åkerbil och förvandlade en 240 till oigenkännlighet!
Audi A4 körde in i bakändan på en stillastående Volvo 740 i ca 40-50km/h och mosade in höger framhjul ända in i kupén, volvon körde därifrån med repor i plasten på stötfångaren och en spricka i bakljusglaset...
Audi A6 mot Opel Ascona: audin körde in i min ascona -83:a och fick hela hörnet VF mosat, skärm, huv, lyse, blinkers, stötfångare och stommen under skalet... Min ascona släppte lite snö som hade yrt upp på bakstammen...
Jag kan fortsätta så här ett tag till om ni vill... Jag kommer iafl aldrig köpa en Audi, men det finns dom som tycker dom är bra iafl... Vad jag har uppfattat det som så ska Audin iafl vara driftsäker och ganska få slitagefel i övrigt på dom. När det kommer till BMW så kan jag inte säga så mycket om dom... Jag vet helt enkelt inte just nånting om BMW... Men jag skulle kunna tänka mig att ha en 5-serie eller större bara för att lära känna dom lite mer!
Men kom ihåg att om ni ska jämföra motoreffekt och prestanda, så glöm inte bort vikten! Dessutom så har en lätt bil med samma vikt/effekt-förhållande som en tyngre bil bättre prestanda eftersom en av naturlagarna är tröghetslagen!
Kort och gott så hänger inte allt på hur många hk man har, utan oxå i vad det sitter, så lägg av att skryta vem som har mest hk!