2657
Sök

Kompisen loosade körkort pga alkohol---?? Kan nån svara på dessa frågor...

Mollllgan
13 januari 2009
Trådstartare
Kan berätta lite snabbt..

Han hade varit på fest... Började tjaffsa med dem som bodde där och satte sig i bilen för att köra iväg till en badplats för att lugna ner sig....
saken är den att dem bor på samma gård så jag fattar ej varför han inte gick hem ist..

Men iaf.. han satte sig i bilen och körde rakt igenom ett staket in på en tomt...
Han lät bilen stå och gick hem till dem han bråkat med... Där hade han gått o lagt sig och däckat.
Efter några timmar så hade tjejen i huset försökt väcka honom men han hade inte ragerat så hon ringde efter en ambulans... ambulansen kom osv osv.. sen vet jag ej hur det har gått till men polisen fick iaf
nys om detta och tittade på hans bil och han hamna på sjukan...

Men iaf han har sagt till 4 olika poliser att han ena gången körde själv, andra gången körde en kompis, tredje körde nån an inte visste vem det var och fjärde så körde han inte alls.....
Men i måndags så vart han hos polisen för förhör och dem tog hans kort på plats..

Men vad tror ni händer sen???
Får han tillbaka kortet??? Jag sj tycker ej han ska få tillbaka det iaf.
Men fängelse??? Det riskerar man väll vid rattfylla??? Sen frågade jag han hur mkt han hade i promille men det hade han inte fått information om????
Jag har sj en närstående som förlorade sin ena förälder pga att idioten bakom ratten var full..
Kan bara inte fatta detta för killen i fråga är fisen själv.. har aldrig varit ute sent eller hittat på "Hyss"..

Nån som vet..

Mvh

627 Inlägg
13 januari 2009
_S40_ skrev:
Kan berätta lite snabbt..

Han hade varit på fest... Började tjaffsa med dem som bodde där och satte sig i bilen för att köra iväg till en badplats för att lugna ner sig....
saken är den att dem bor på samma gård så jag fattar ej varför han inte gick hem ist..

Men iaf.. han satte sig i bilen och körde rakt igenom ett staket in på en tomt...
Han lät bilen stå och gick hem till dem han bråkat med... Där hade han gått o lagt sig och däckat.
Efter några timmar så hade tjejen i huset försökt väcka honom men han hade inte ragerat så hon ringde efter en ambulans... ambulansen kom osv osv.. sen vet jag ej hur det har gått till men polisen fick iaf
nys om detta och tittade på hans bil och han hamna på sjukan...

Men iaf han har sagt till 4 olika poliser att han ena gången körde själv, andra gången körde en kompis, tredje körde nån an inte visste vem det var och fjärde så körde han inte alls.....
Men i måndags så vart han hos polisen för förhör och dem tog hans kort på plats..

Men vad tror ni händer sen???
Får han tillbaka kortet??? Jag sj tycker ej han ska få tillbaka det iaf.
Men fängelse??? Det riskerar man väll vid rattfylla??? Sen frågade jag han hur mkt han hade i promille men det hade han inte fått information om????
Jag har sj en närstående som förlorade sin ena förälder pga att idioten bakom ratten var full..
Kan bara inte fatta detta för killen i fråga är fisen själv.. har aldrig varit ute sent eller hittat på "Hyss"..

Nån som vet..

Mvh

Är du ostraffad innan och dom inte kan fastställa någon promille så bör han väl få tillbaka körkortet.. eventuellt inte direkt utan de blir väl ett straff av nåt slag...

We Ride Togheter, We Die Togheter!

1 004 Inlägg
13 januari 2009
han har kört full och ska bli av med körkortet..... vad är problemet?

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"

218 Inlägg
13 januari 2009
ja och aldrig få tillbaka det.

Projekt: SKYLINE - THE WHITE DOPE

Har alltid rätt!
689 Inlägg
13 januari 2009
Körde han med alkohol i blodet så blir det en rättegång om allt går rätt till.

Om han fortf har prövotid så blir han utan tvekan av med kortet.

Fängelse skulle jag inte tro att han får, det var ingen annan inblandad i olyckan.  Men de blir nog att betala pengar till alla möjliga saker och att han antagligen får jobba gratis som samhällstjänst.

Livet är ett helvete, du är bjuden!

3 059 Inlägg
13 januari 2009
Nä ingen här på forumet kan svara på dina frågor i detta fall och omständigheter.
Vänta och se vad som händer och han får antagligen fråga vad påföljderna blir.
Sen när du vet kan du informera här igen hur det gick.

pampers138 skrev:
Fängelse skulle jag inte tro att han får, det var ingen annan inblandad i olyckan.  Men de blir nog att betala pengar till alla möjliga saker och att han antagligen får jobba gratis som samhällstjänst.

Behöver inte vara någon inblandad i olycka eller vara någon olycka överhuvudtaget för att kunna få fängelse för att ha framfört fordon alkoholpåverkad.
Har han en bra advokat kan denna därimot få det till samhällstjänst och han får betala 500:- till en sak, brottsofferfonden.. och kanske möjligtvis staketet han körde sönder.
--
Brottsofferfonden administreras av Brottsoffermyndigheten. Det är en fond som man kan söka medel ur till brottsofferinriktade projekt och verksamheter.
Fonden finansieras huvudsakligen av lagöverträdare. Den byggs upp av en särskild avgift på 500 kr, som varje dömd person ska betala om brottet kan straffas med fängelse.
--
Han får betala dom 500:- oavsett om han får ett fängelsestraff bytat till samhällstjänst.
Rättegång ska det bli ja om det går rätt till.

Kortet vet jag inte vad som händer med i hans fall men skulle med all säkerhet tro att det blir att han får ta ett nytt om ett år eller två.
Senast redigerat av Smajly (14 januari 2009)

Muttley
14 januari 2009
Trådstartare
körkortet är blåst där.

bara min åsikt men alla som överhuvudtaget har suttit bak ratten med alkohol i sig borde dömmas hårt och aldrig få köra en bil utan alkolås.

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
14 januari 2009
pampers138 skrev:

Hur j-la envisa är folk med denna myten ??

Prövotid innebär *ingen* skillnad i straff utan det innebär bara att om man blir av med kortet så får man inte tillbaka det efter spärrtiden utan efter att spärrtiden gått ut så får man ta om kortet, det är allt.

Inga högre böter, inga längre/högre straff och inga värre påföljder jämfört med dom som har kortet "på riktigt".

Har killen druckit och sen kört bil så ska han bli av med kortet och inte få tillbaka det på j-ligt länge, dricka och köra bil e något av det värsta man kan göra när det gäller bilar.
Senast redigerat av TBOC_Razor (14 januari 2009)

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

627 Inlägg
14 januari 2009
TBOC_Razor skrev:
pampers138 skrev:

Prövotid innebär *ingen* skillnad i straff utan det innebär bara att om man blir av med kortet så får man inte tillbaka det efter spärrtiden utan efter att spärrtiden gått ut så får man ta om kortet, det är allt.

Inga högre böter, inga längre/högre straff och inga värre påföljder jämfört med dom som har kortet "på riktigt".

Har killen druckit och sen kört bil så ska han bli av med kortet och inte få tillbaka det på j-ligt länge, dricka och köra bil e något av det värsta man kan göra när det gäller bilar.

Han menade nog att körkortet ryker.. dvs han får inte tillbaka det. Vilket ju stämmer, man måste göra om hela körkorts tjofräset.

We Ride Togheter, We Die Togheter!

132 Inlägg
14 januari 2009
Fängelse blir det nog inte men han blir nog utan körkort i minst ett par månader skulle jag tro. Han kanske t.om. ta om hela köret. Tycker inte det är mer än rätt att han blir av med det, han har bara sig själv at skylla.
Senast redigerat av Snoooze (14 januari 2009)

Har alltid rätt!
689 Inlägg
14 januari 2009
mastrovious skrev:
TBOC_Razor skrev:
pampers138 skrev:

Han menade nog att körkortet ryker.. dvs han får inte tillbaka det. Vilket ju stämmer, man måste göra om hela körkorts tjofräset.

exakt!

Livet är ett helvete, du är bjuden!

741 Inlägg
14 januari 2009
Hoppas han blir av med kortet minst iaf!
Senast redigerat av Joo (14 januari 2009)

517 Inlägg
14 januari 2009
En bekant åkte dit på en atv för rattonykterhet och vart av med kortet i 6 månader sedan fick han tillbaka det... men han kvaddade ju iaf inga staket och grejer så tongue

512 Inlägg
14 januari 2009
1 var det nån som såg när han körde ?
2 finns det andra bevis på att det var han som körde ?
3 minns han att han kört ?
blir nog nån typ av rättegång eller så får han ett förslag av länssyrelse på x antal månader utan kort + x kr i böter ( beror ju på promillehalt mm ) å ingen är skyldig förens det är bevisat.

personlig åsikt har han kört full ska kortet bort och dryga böter mm   men inte på livstid inte första tillfället iaf för alla kan göra misstag i livet och alla förtjänar en andra chans i livet men dom ska sona brottet först .. en kompis köre i fyllan när han var 18  ( hans dåvarande kompisar i stortsett tvingade  han skjutsa dom  å sen ringde en av dom polisen ) han hade 0,8 om jag minns rätt detvart x månader utan kort + böter   sen fick han ta om det. idag så är han nog en av dom sista som skulle sätta sig bakom ratten på fyllan för han fick en rejäl tankeställare både av det + att  en av dom som var med den gången ( hans bästa vän) körde ihjäl sig på fyllan ca 3 år senare

Magister Mundi Sum
177 Inlägg
14 januari 2009
262turbo skrev:

Jaaa håller helt med.....

Idrott luktar svett Sport Luktar Bensin =)

Mollllgan
14 januari 2009
Trådstartare
Okej... tack alla för infon...
Nej jag kan inget mer än hålla med. han måste ju bli av med kortet.. kanske inte föralltid men ett tag iaf..
Den berömda prövotiden hade han kvar..
Han har haft kortet i 4 månader.

Men så fort jag får höra ngt mer så kommer jag skriva in detta här.

Mvh

Glidarn
408 Inlägg
14 januari 2009
Vet han inte själv om han kört? isf måste snuten kunna styrka att det va han som körde för att sno lappen.
men om han nu körde så HELL NO ingen lapp för honom tycker jag iaf..

(obrut)

KHRacing
14 januari 2009
Trådstartare
262turbo skrev:

håller med helt. smile

i Sverige får man inte ens sitta alkohopåverkad bakom ratten i en bil om nycklarna sitter i tändningslåset

Byfåne
368 Inlägg
14 januari 2009
Det viktigaste är nog har Polisen tagit alkoprov på han. Vad jag kan läsa så har inte polisen gjort det. Spelar igen roll om folk eller han själv har sagt att han har kört full om ingen har tagit ett alkoprov på hani samband med att han körde. Har det tagits alkoprov på sjukan kan han bara säga att han hävde i sig en 70is på väg från bilen och där han däckade. Har han lite bakom kan han komma undan.

Vill bara lägga till att jag tycker sjukt fel att köra på fyllen.

Avstängd
512 Inlägg
14 januari 2009
Fyllekörning, oförlåtligt! Ta kortet!!

Sök