3604
Sök

Kompisen loosade körkort pga alkohol---?? Kan nån svara på dessa frågor...

627 Inlägg
14 januari 2009
GurraG skrev:
turbodeath skrev:
du kan bli av med körkortet om du är full o inte kör bil,alltså det räcker att du sätter dig i baksättet o har druckit så kan du bli av med det....samma sak om du cyklar o är full så kan du bli av med det...räknas som fordon nämligen...

Nu får du nog tänka om grabben.. skulle man kunna bli av med körkortet för att sitta full i baksätet?? Så du menar att så fort man ska iväg på fest eller hem därifrån så måste man ringa taxi och får ej åka med sin kompis?

Skulle precis skriva samma sak.. Jag har då aldrig råkat ut för att jag fått blåsa för att jag suttit i baksätet big_smile
Senast redigerat av mastrovious (14 januari 2009)

We Ride Togheter, We Die Togheter!

2 452 Inlägg
14 januari 2009
GurraG skrev:
turbodeath skrev:
du kan bli av med körkortet om du är full o inte kör bil,alltså det räcker att du sätter dig i baksättet o har druckit så kan du bli av med det....samma sak om du cyklar o är full så kan du bli av med det...räknas som fordon nämligen...

Nu får du nog tänka om grabben.. skulle man kunna bli av med körkortet för att sitta full i baksätet?? Så du menar att så fort man ska iväg på fest eller hem därifrån så måste man ringa taxi och får ej åka med sin kompis?

syftar på din egen bil nu...jag menar inte om du åker taxi eller nått sånt...tänk lite innan vad jag menar om man kan tänka....stog för 2 månader sen i tidningen en som blev av med sitt körkort fast han ledde sin cyckel bara o var på väg hem,allt beror på polisen om dom har översyn...så allt kan hända idag....sen tycker jag att alla på festen var skyldiga nån kunde tagit ifrån han nycklarna med om dom nu såg att han satte sig i bilen...

döden kommer tillbaka

627 Inlägg
14 januari 2009
turbodeath skrev:
GurraG skrev:
turbodeath skrev:

syftar på din egen bil nu...jag menar inte om du åker taxi eller nått sånt...tänk lite innan vad jag menar om man kan tänka....stog för 2 månader sen i tidningen en som blev av med sitt körkort fast han ledde sin cyckel bara o var på väg hem,allt beror på polisen om dom har översyn...så allt kan hända idag....sen tycker jag att alla på festen var skyldiga nån kunde tagit ifrån han nycklarna med om dom nu såg att han satte sig i bilen...

Nej nej nej nej neeeej... om han leder cykeln kan han ju inte åka dit för rattfylla.. då ska du ju i princip inte kunna öppna bilen heller.. Tro inte allt man läser! smile

Fattig student
1 282 Inlägg
14 januari 2009
mastrovious skrev:
turbodeath skrev:
GurraG skrev:

Nej nej nej nej neeeej... om han leder cykeln kan han ju inte åka dit för rattfylla.. då ska du ju i princip inte kunna öppna bilen heller.. Tro inte allt man läser! smile

Mitt körkort har varit på utredning två ggr pga att jag har suttit i fyllecell, kan bli av med det utan att har nått med bilar att göra..
Är du inte kapabel nog att kunna ta hand om dig själv bara för att du dricker är du inte kapabel att ha ett körkort i heller enligt länstyrelsens regler...
Senast redigerat av Tiger1978 (14 januari 2009)

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=198980 <--- Min projekt tråd
Bara för att jag inte är paranoid längre så betyder inte det att dom inte är ute efter mig.
Ur en lögnares mun kommer inga sanningar..

2 014 Inlägg
14 januari 2009
Enda situationen som jag känner till där man kan förlora körkortet när man sitter i baksätet är om föraren är alkoholpåverad.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex

normal people are scary
57 Inlägg
14 januari 2009
turbodeath skrev:
GurraG skrev:
turbodeath skrev:

fyllestyrning är fel vilket som finns inga som helst ursäkter..men om man skulle kunna bli av med kortet för att vara på fyllan i sitt eget baksäte så skulle jag blivit av med det många gånger...men sitter man bakom ratten å nyckeln sitter i så är man rätt körd...å visst finns det poliser som kan sätta dit dej för det mesta men att bli av med kortet för att du leder en cykel...nja va rubriseras det som tro?? "skofylla" "den misstänkte framförde sina skor i en vinglig färd längs trottoaren"tongue

Fiat For Life
pasta bilar is the shit

627 Inlägg
14 januari 2009
Tiger1978 skrev:
mastrovious skrev:
turbodeath skrev:

Mitt körkort har varit på utredning två ggr pga att jag har suttit i fyllecell, kan bli av med det utan att har nått med bilar att göra..
Är du inte kapabel nog att kunna ta hand om dig själv bara för att du dricker är du inte kapabel att ha ett körkort i heller enligt länstyrelsens regler...

Jaja men då handlar det ju om upprepade förtelser... då kanske dom kollar om man är passande att vara förare. Men man får ju sätta allt i sitt sammanhang. Blir man av med körkortet så är de ju inte fritt fram att ta sjökort exempelvis.. men det är ju för att man inte anses passande att utföra vissa saker, exmepelvis genom upprepade förtelser.

Har ju mkt svårt att tänka mig att en polis som ser mig leda cykeln på fyllan sätter dit mig för det, skulle snarare tro att man får en klapp på axeln för att man är smart nog att inte cykla.

687 Inlägg
14 januari 2009
Mycket myter här inne..

Kan säga så här du kan vara så packad att du inte ens kan säga ditt namn och saliv rinner ur din mun när du försöker prata men ändå på något vänster har du lyckats öppna bildörren, satt dig i förarsätet och startat bilen och inte åker du dit för rattfylla ändå.

Fordonet måste vara i rörelse för att det ska bli rattfylla. Alltså DU får starta bilen så länge den EJ rullar utan påföljd även om du är full. Sen kanske polisman anser att du är för full för att du själv skall kunna ta om hand om dig och då kan du hamna i fyllecell (LOB).

När du är full i baksätet på en bil och en nykter person kör kan du aldrig bli av med ditt körkort.

LOB:as du flera gånger under en kort period så kan du bli av med körkortet pga utredning om dina alkoholvanor, inte polisen som gör utredningen utan länsstyrelsen.

Leda cykel och vara full är ingen fara, att cykla full kan du heller inte bli av med körkortet för (är dock inte 100% men låt säga 95% säker).

Mollllgan
14 januari 2009
Trådstartare
Nehe skrev:
Leda cykel och vara full är ingen fara, att cykla full kan du heller inte bli av med körkortet för (är dock inte 100% men låt säga 95% säker).

http://www.drinkwise.se/artikel_trafik_lagen.php

2 982 Inlägg
14 januari 2009
mastrovious skrev:
GurraG skrev:
turbodeath skrev:

Skulle precis skriva samma sak.. Jag har då aldrig råkat ut för att jag fått blåsa för att jag suttit i baksätet big_smile

den va faktiskt bra, fick ett gott skratt

Allmänt envis
12 512 Inlägg
14 januari 2009
_S40_ skrev:
Kan berätta lite snabbt..

Han hade varit på fest... Började tjaffsa med dem som bodde där och satte sig i bilen för att köra iväg till en badplats för att lugna ner sig....
saken är den att dem bor på samma gård så jag fattar ej varför han inte gick hem ist..

Mvh

Om de bor på samma gård och han aldrig körde ut på almän väg kan de väl inte ta honom för rattfylla?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

1 004 Inlägg
14 januari 2009
Rquired skrev:
_S40_ skrev:

Han hade varit på fest... Började tjaffsa med dem som bodde där och satte sig i bilen för att köra iväg till en badplats för att lugna ner sig....
saken är den att dem bor på samma gård så jag fattar ej varför han inte gick hem ist..

Mvh

Om de bor på samma gård och han aldrig körde ut på almän väg kan de väl inte ta honom för rattfylla?

jasså så det är okej att köra full "hemma på gården"..... då kommer det som en överaskning att det är en klockren rattfylla?..... personen i fråga bodde väll på samma gård men ändå tog han en tur i någons trädgård? eller hade han badplatsen på gården?
Senast redigerat av 262turbo (14 januari 2009)

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"

Mollllgan
14 januari 2009
Trådstartare
262turbo skrev:
Rquired skrev:
_S40_ skrev:

Mvh

jasså så det är okej att köra full "hemma på gården"..... då kommer det som en överaskning att det är en klockren rattfylla?..... personen i fråga bodde väll på samma gård men ändå tog han en tur i någons trädgård? eller hade han badplatsen på gården?

Exakt.. dem bodde på samma gård men han har kört ca 3 km smällde i vad han tror 70-90
på 50 väg..

Mvh

2 014 Inlägg
14 januari 2009
I Sverige är det inte lagligt att köra med promille ens om detta sker på privat, inhägnat område. Det var inte för inte som Robert Aschberg för några år sedan (i något av alla de program han gjort) for till Danmark för att på en testbana där ta reda på alkoholens inverkningar på bilkörning.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex

36 Inlägg
14 januari 2009
Finns det vittnen som är villiga att vittna emot honom så blir han av med körkortet!

Vittnar ingen och dom inte tog honom vid ratten så kommer han undan om han inte direkt erkänner!

Har han prövotid så får han spärrtid på ett år och provtagning och dylikt innan han får ta om körkortet vilket inte är det lättaste efter en fyllekörning då provledare osv inte ser snällt på fyllekörningar!

Har han inte prövotid och kan intyga stort behov av körkort kan han om han har en enorm tur få köpa ett alkolås till sin bil och köra ändå!

Har han inte prövotid och är ostraffad tidigare kan han få tillbaka sitt körkort efter 12 månader!

Finns flera sätt till det kan sluta på, väldigt individuellt!

1 004 Inlägg
14 januari 2009
Ottosson79 skrev:
Finns det vittnen som är villiga att vittna emot honom så blir han av med körkortet!

Vittnar ingen och dom inte tog honom vid ratten så kommer han undan om han inte direkt erkänner!

Har han prövotid så får han spärrtid på ett år och provtagning och dylikt innan han får ta om körkortet vilket inte är det lättaste efter en fyllekörning då provledare osv inte ser snällt på fyllekörningar!

Har han inte prövotid och kan intyga stort behov av körkort kan han om han har en enorm tur få köpa ett alkolås till sin bil och köra ändå!

Har han inte prövotid och är ostraffad tidigare kan han få tillbaka sitt körkort efter 12 månader!

Finns flera sätt till det kan sluta på, väldigt individuellt!

är det så svårt att fatta? påföljden har inget med prövotiden att göra.... avgör bara om man får ta om det eller inte.... vad jag vet så har inte den man körupp för tillgång till varför man blev av med körkortet...

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"

1 814 Inlägg
14 januari 2009
Joo skrev:
Hoppas han blir av med kortet minst iaf!

+1

Finns ingen ursäkt alls för att köra rattfull. Totalt ansvarslöst.

Reservdansk
6 271 Inlägg
14 januari 2009
mickecorrado skrev:
Ni stirrar er blinda på alkoholen. Kan dom inte bevisa att han var full när han körde bilen så kan han gå fri.
Polisen "hittar" hans bil som kört genom ett staket in på en tomt, detta är/kan vara vårdslöshet i trafik och när han lämnar platsen gör han sig även skylldig till smitning som kan ge indraget körkort.

Kan ju tillägga att jag var med om en bilolycka för ett år sen, dock singelolycka, inga skadade (mer än nån blåtira och lite muskelvärk), men det första polisen gjorde när de anlände för att kolla läget var att låta alla inblandade blåsa.
Antingen fick man blåsa på plats, eller fick man komma till polisstationen efter man blivit omhändertagen på sjukhus och blåsa.

Det är ju förståeligt, att liv och lem går främst, men jag menar, man stannar ju oftast över natten på sjukhuset, och dagen efter är det svårare att bevisa att man varit full, såvida man inte uppträtt onykter vid olyckan...

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
14 januari 2009
expect1991 skrev:
Joo skrev:
Hoppas han blir av med kortet minst iaf!

+1

Finns ingen ursäkt alls för att köra rattfull. Totalt ansvarslöst.

-1 till alla Moralkärringar som får sig för lite...

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

8 156 Inlägg
14 januari 2009
Om man hamnar på sjukan / fyllecell så kan polisen anse att man inte längre är lämplig att inneha körkort.
Det är inte första gången som någon får indraget körkort pga fylla utan att ens ha suttit i ett fordon.
I det här fallet har han ju tydligen gjort det.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

Sök