3592
Sök

Kompisen loosade körkort pga alkohol---?? Kan nån svara på dessa frågor...

Toker
491 Inlägg
14 januari 2009
Se till att killen får hjälp eftersom han spårar ur när han dricker.. 
När sådant händer så står det inte rätt till eftersom alkoholen stärker känslor och hämningar släpps..

Körkortet ryker nog för killen, för poliserna låter det som han försöker prata bort det när han ändrar sig 4 gånger..

Toker Jr 081102

170 Inlägg
14 januari 2009
om inte jag mins fel så kan han inte bli av med kortet om inte polisen sett honnom!!! dom har t.om haft det i en  humor revy där brotslingarna säger till polisen att dom kört förfort,tjuvat mm men eftersom polisen inte såg nått kunde han inte sätta dit dom

Gbg

8 156 Inlägg
14 januari 2009
The_Mechanic skrev:
-1 till alla Moralkärringar som får sig för lite...

Den där kommentaren kanske var lite väl off topic och dessutom kanske lite olämplig?
Nu är jag väl en moralkärring, men jag har förlorat bekanta pga alkohol...

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

627 Inlägg
14 januari 2009
Kan berätta en annan historia som min polare råkade ut för. Han och några polare var på Hönö utanför Gbg och hamnade i bråk. Dom andra var ett gäng på 10-15 pers som jagade dom så min polare och 3 andra tog bilen ner till färjeläget (med alkohol i blodet). Han ringde själv polisen och berättade om bråket. När dom kom dit frågade dom vem som körde och polaren fick blåsa. Det blev utredning av det hela men han blev inte av med körkortet då det ansågs vara agerande i självförsvar..

We Ride Togheter, We Die Togheter!

627 Inlägg
14 januari 2009
Residence skrev:
mastrovious skrev:
GurraG skrev:

Nu får du nog tänka om grabben.. skulle man kunna bli av med körkortet för att sitta full i baksätet?? Så du menar att så fort man ska iväg på fest eller hem därifrån så måste man ringa taxi och får ej åka med sin kompis?

Skulle precis skriva samma sak.. Jag har då aldrig råkat ut för att jag fått blåsa för att jag suttit i baksätet big_smile

den va faktiskt bra, fick ett gott skratt

haha har du fått blåsa från bakrutan nån gång? lol

We Ride Togheter, We Die Togheter!

Norrlänning
1 453 Inlägg
15 januari 2009
De händer väl inget.... Polisen måste kunna bevisa att han var påverkad när han körde. Annars kunde han väl lika gärna supit efter han kört?

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!

55 Inlägg
15 januari 2009
The_Mechanic skrev:
expect1991 skrev:
Joo skrev:
Hoppas han blir av med kortet minst iaf!

+1

Finns ingen ursäkt alls för att köra rattfull. Totalt ansvarslöst.

-1 till alla Moralkärringar som får sig för lite...

Skruv lös, eller?

Mollllgan
24 februari 2009
Trådstartare
Så då kommer slutrapporten som jag lovade...

Han har fått tillbaka sitt körkort...
Orsak: Brist på bevis??? #¤/##(¤sad% japp skummt som fan men jag frågade han hur i helvet* han burit sig åt och han svarade att han bara sagt till polisen att han satt som passagerare  fram och drack öl??? Jaha sa jag men du har ju sagt miljoner olika versioner till polisen? Ja men jag sa att jag fått blackout från smällen blablabla... Så så ligger det till.....

Mvh

Fri fart för ett fritt folk!
14 797 Inlägg
24 februari 2009
tycker du ska gå på honom hårt över det han gjort så han fattar
det är bara vännerna som kan påverka
ställ på honom och fråga hur han hade mått idag om han mejat ner en barnfamilj
så han tänker till

Kör fort så hinner inget hända...

Avstängd
99 Inlägg
24 februari 2009
Gjort är gjort, härligt att det inte hände polaren din nåt, och vad som hade kunnat hända tycker jag inte han ska tänka på, lever man så så kan man ju inte gå utanför dörren utan att tänka på om man hade ramlat och brytit benet, tappat soppåsen så den flyger rätt på grannen som ramlar bakåt och hamnar på gatan där en sopåkare kommer och kör över honom för att sedan krocka med en barnfamilj som sedan resulterar att sopåkaren begår självmord och efterlämnar en familj, på toppen av allt så saknar han livförsäkring så barnen tas hand om socialen, varpå hans f.d fru blir alkolist.

223 Inlägg
24 februari 2009
som ovanstående skriver, han kunde ha tagit en annans liv i trafiken. men han har väll ändån lärt sig en liten läxa imed alla sagt till han.

kärlek växer inte på träd, det köps i volvobutiken.

864 Inlägg
24 februari 2009
AndersWestlund skrev:
Gjort är gjort, härligt att det inte hände polaren din nåt, och vad som hade kunnat hända tycker jag inte han ska tänka på, lever man så så kan man ju inte gå utanför dörren utan att tänka på om man hade ramlat och brytit benet, tappat soppåsen så den flyger rätt på grannen som ramlar bakåt och hamnar på gatan där en sopåkare kommer och kör över honom för att sedan krocka med en barnfamilj som sedan resulterar att sopåkaren begår självmord och efterlämnar en familj, på toppen av allt så saknar han livförsäkring så barnen tas hand om socialen, varpå hans f.d fru blir alkolist.

Ditt resonemang fungerar rätt dåligt när det gäller fyllekörning. Att döda någon under en fyllekörning är väl knappast en olycka?

5 198 Inlägg
24 februari 2009
Tuffhaggman skrev:
AndersWestlund skrev:

Ditt resonemang fungerar rätt dåligt när det gäller fyllekörning. Att döda någon under en fyllekörning är väl knappast en olycka?

Minst vållande till annans död

Avstängd
99 Inlägg
24 februari 2009
Tuffhaggman skrev:

Mitt resonemang syftar på frasen "tänk om".
Om det inte var planerat att döda personen så ser jag det som en olycka med resultatet som ovanstånde nämnde, vållande till annans död.

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
24 februari 2009
AndersWestlund skrev:
Tuffhaggman skrev:

Mitt resonemang syftar på frasen "tänk om".
Om det inte var planerat att döda personen så ser jag det som en olycka med resultatet som ovanstånde nämnde, vållande till annans död.

vållande till annans död döms man till om det är en olycka... sätter man sig i bilen då man har druckit och kör ihjäl nån så är det ju dråp

2slow

687 Inlägg
24 februari 2009
azid skrev:
vållande till annans död döms man till om det är en olycka... sätter man sig i bilen då man har druckit och kör ihjäl nån så är det ju dråp

Ne du döms för grovt vålland till annans död. Fängelse i minst 6mån och högst 6år.

I punkt 2 kan du läsa "under påverkan av alkohol" samt i början "av oaktsamhet".

För att det ska vara dråp så krävs det ett uppsåt med andra ord så måste du vilja döda någon när du kör på en person med bilen.
Senast redigerat av Nehe (24 februari 2009)

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
24 februari 2009
Inget körkort - ofta en katastrof
Straffet för ett rattfylleribrott är oftast böter eller fängelse, beroende på hur grovt brottet är. Dessutom återkallas nästan alltid körkortet, vilket inte är ett straff, utan en återkallelse av ett tillstånd.

För många kan en rattfylleridom få förödande sociala konsekvenser. Det som ofta uppfattas som den allvarligaste påföljden är förlusten av körkortet. Ett alternativ till körkortsåterkallelse kan vara att ansöka om att få delta i alkolåsprogram.

Vad säger lagen?
Enligt lagen innebär rattfylleri att en person som kör ett motordrivet fordon:
har druckit så mycket alkohol att alkoholkoncentrationen är minst 0,2 promille i blodet eller 0,1 milligram per liter i utandningsluften
har använt narkotika så att det finns något narkotiskt ämne kvar i blodet (gäller inte om substansen har använts enligt en läkares ordination)
är så påverkad av alkohol eller något annat medel att han eller hon inte kan köra på ett betryggande sätt.
Som motordrivet fordon räknas inte bara personbil, lastbil och buss utan även moped, motorcykel, snöskoter och andra terrängmotorfordon. Man kan alltså dömas till fängelse och få körkortet återkallat om man har varit alkoholpåverkad när man kört snöskoter. Lagen gäller även i terrängen och i inhägnade områden.

En förare döms för grovt rattfylleri om han/hon:
har en alkoholkoncentration på minst 1,0 promille i blodet eller 0,50 milligram per liter utandningsluft
annars är avsevärt påverkad av alkohol eller något annat medel
kör på ett sådant sätt att det innebär påtaglig fara för trafiksäkerheten.
Straffet för rattfylleri är oftast böter eller fängelse i högst sex månader. Dessutom återkallas i allmänhet körkortet under 1-12 månader. Vid grovt rattfylleri kan straffet bli fängelse i högst två år och körkortet kan återkallas under 12-36 månader. Grovt rattfylleri i kombination med grovt vållande till annans död kan ge upp till åtta års fängelse.

Polisens övervakning
Den svenska polisen får när som helst kontrollera om motorfordonsförarna är nyktra. Det görs med ett s.k. sållningsprov. Provet tas med ett instrument som visar om alkoholkoncentrationen ligger över eller under den lagliga gränsen. Om sållningsprovet visar att värdet ligger över den lagliga gränsen får föraren genomgå ett bevisprov. Bevisprovet tas ofta från utandningsluften men det kan också vara ett blodprov.

2007 genomförde polisen drygt 2,5 miljoner sållningsprov, ambitionen är att göra ca 2 miljoner per år. År 2007 rapporterades cirka 29 458 rattfylleribrott och av dem berodde cirka 11 279 på att föraren hade tagit andra droger än alkohol.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

RS
886 Inlägg
24 februari 2009
Tiger1978 skrev:
Rojpen skrev:
det var det kortet det iaf om han har prövotid. fick 4månader för 3 + 1 å inte tebax kortet för det.. men ja det är ju bara rätt igentligen.. fast när du ska ta om det är det "bara" skriving å körning du måste göra.

Prövotiden spelar ingen roll när det gäller rattfylla, åker han på grov rattfylla kommer han att få minst 12 månaders spärrtid..
Polaren åkte på dagen efterfylla och den var inte grov, har jag för mig men han fick 12 månader spärrtid och typ 40000 i böter..
Böter får man vanligtvis inte om man blir dömd till ett fängelsestraff (samhällstjänst, fotboja eller behandling är ett omvandlat fängelsestraff)

Villkorlig dom med samhällstjänst tex.

Focus RS

379 Inlägg
24 februari 2009
GurraG skrev:
turbodeath skrev:
du kan bli av med körkortet om du är full o inte kör bil,alltså det räcker att du sätter dig i baksättet o har druckit så kan du bli av med det....samma sak om du cyklar o är full så kan du bli av med det...räknas som fordon nämligen...

Nu får du nog tänka om grabben.. skulle man kunna bli av med körkortet för att sitta full i baksätet?? Så du menar att så fort man ska iväg på fest eller hem därifrån så måste man ringa taxi och får ej åka med sin kompis?

håller me gurra här ja ha fått skjuts ett antal gånger full i baksätet,de väll inga prblem.

va ja ha hört så får de inte sitta en berusad person i främre passagerarsäte
men killen som skulle bråka o körde igenom ett staket full????? då tycker ja han ska bli av me kortet
fattar inte folk som ens startar bilen full
ett bra tips e o lämmna bilnycklen hemma när man ska festa
sj så har ja nycklarna i fickan men ja ha ju brossan o folk som skulle stoppa mej ifall ja skulle va dum i huvet o ens tänka tanken att köra full de handlar om ha dicepplin(va smart)

"om det ser rätt ut- så är de nog det"

335 Inlägg
24 februari 2009
http://www.garaget.org/video/iug3k912z1wd tänker jag på, låt han vara utan ett tag och tänka över det..

Sök