2813
Sök

Kan själen i bilen försvinna?

Wankel
1 080 Inlägg
16 januari 2009
sök hjälp..

MDS Västerås

2 230 Inlägg
16 januari 2009
klart bilen har själ, Älskar min bil lika mycket som tjejen, eller ja typ iaf. å skulle det hända bilen nått klar man blir nere å skulle nån "ta" bilen blir man ju arg. ser bilen lika levande med själ som med tjejen min. min bil är min andra älskling så att säga.. å ja tjejen tycker jag är knäpp:P
Senast redigerat av Rojpen (16 januari 2009)

så kan det vara då det inte blev som det skulle

469 Inlägg
16 januari 2009
ju mer man håller på med en bil, desto mer själ lägger man i den. Alla kommer vi ju ihåg våran första bil, och hur ledsen man vart när den såldes eller har jag fel? när min första bil rasade så sålde jag den häldre än bytte motor, det blir liksom inte desamma då :S Men det är ju klart att ser man bara bilen som ett objekt att kunna ta sig från punkt A till punkt B så är det ju klart att man inte hittar nån själ i den.

"tänk på att även världens starkaste man får ta i när han skiter!"

998 Inlägg
16 januari 2009
Min volvo 850 har haft en själ. Men den börjar försvinna, blivit våldtagen 3 gånger, Och det mesta börjar gå i sönder, och motorn har blivit så slö så det inte är sant. Ska in på skadebesiktning om en stund, och hoppas att dom löser in den så den kan få dö med lite värdighet.

it looks like the one that once did the wanting suddenly wants to be wanted by a different wanting that has a want of wanting that has never been wanted for the sake of wanteness.

178 Inlägg
16 januari 2009
det är klart att bilar har en själ och den sitter i helheten. ju större del som ändras/byts desto längre tid kan det ta innan bilen har vant sig:/ fast vissa saker kan stärka själen. ungefär som med människor, om någon blir sjuk och bara blir sämre med tiden kan man nästan se hur själen sakta tynar bort. sen när dom blir frisk kommer den tillbaka och i vissa fall tydligare än tidigare.. tror inte att det går att förklara sånna här saker för folk som inte har empati men nästan allt som är på den mottagande sidan av känslomässiga handlingar får en själ

Wallraff
319 Inlägg
16 januari 2009
Rojpen skrev:
klart bilen har själ, Älskar min bil lika mycket som tjejen, eller ja typ iaf. å skulle det hända bilen nått klar man blir nere å skulle nån "ta" bilen blir man ju arg. ser bilen lika levande med själ som med tjejen min. min bil är min andra älskling så att säga.. å ja tjejen tycker jag är knäpp:P

Samma för mig, när hon jävlas och säger att den är ful så säger jag "lik dig", det tar hårt:P
Några av mina bilar som är sålda och vissa skrotade kan jag tänka på var och varannan dag och minnena jag haft med dom tongue

Jag ser inte dom som plåtburkar, inte mina egna grejer iaf tongue

363 Inlägg
16 januari 2009
AirOne skrev:
Klart som sjutton en bil inte lever. Men det beror på hur man ser på saken. Antingen ser man på den som..ja ni gör. En plåtburk. Eller så ser man på den på ett annorlunda sätt.
Man behöver inte knarka för att tänka såsom jag gör. Sen om jag är normal..vete fan.

fattar hur du tänker..fast jag sj har aldrig tänkt på att en bil ska ha som en själ..men i mina ögon är dom då inte bara döda ting lr vad man ska säga..om jag har startproblem med mina bilar hotar jag med skroten o då starta dom på en gång tongue så ja en bil har nog en själ om man tänker utanför boxen smile

She Devil

273 Inlägg
16 januari 2009
en bil jag hadde tror jag själen försvann ur. det kom upp grå oljesörg genomförgasarn som bubblade.. bilen var en opel kadett C- 79, inte såmkt att bry sig över , var risig och så. några bilar efter den så fann jag min älskling. och det är audin jag kör med nu , vilken pudding alltså wink hon gör allt för mig wink
Senast redigerat av AudiTQ-90 (16 januari 2009)

nothing beats a Quattro!
Lycksele Bil & El
www.nordicaudi.com
www.nitroz.se

blacken
16 januari 2009
AirOne skrev:
V10 skrev:
Det är ingen underlig tanke alls, jag förstår precis vad du menar!

Jag anser att själen försvinner om man byter motor, krockar, byter inredning, drar ut all lull lull, modiferar bilen ala Fast And The Furious, då är det inte samma bil och jag skulle aldrig kunna älska den lika mycket!

Okej men..vart går gränsen för "själen" lever kvar och inte längre finns kvar..?
Känns som att det är för svårt att gissa antar jag.

Jag tror inte att "själen" försvinner om man te:x byter något som måste bytas, tvärt om den spinner som en katt när man har varit inne och gett den en service,tvätt eller annan ompyssling, blir trevligare går mjukare osv. Min riksdag säger samma sak med en viss "irritation" för den är ju enligt henne bara en komplicerad järn och plasthög, men ändå så säger hon samma sak "hur fasen kan bilen bli bättre när jag servar den". För den är ju ett dött ting.
men om man skulle radikalt förändra den typ kraftig modifiering av kaross,motor och dylikt så kan den nog bli "negativt" förändrad.
Det är ju samma när man skrotar en gammal trotjänare så får man dåligt samvete när man går ifrån skroten, den ser liksom lite anklagande på en då..

1 571 Inlägg
16 januari 2009
Nej endera finns det själ i bilen eller inte. Min Volvo har ingen själ medan båda mina mercor har haft själ. Konstigt nog. Det kanske har lite med åldern att göra att äldre bilar har mer karaktär.

Pekabow i can see u
644 Inlägg
16 januari 2009
detta var ju kul o läsa:D
speciellt i början när ingen fatta något

Forummoderator
26 455 Inlägg
16 januari 2009
Trådstartare
rallycrosstjej22 skrev:
AirOne skrev:
Klart som sjutton en bil inte lever. Men det beror på hur man ser på saken. Antingen ser man på den som..ja ni gör. En plåtburk. Eller så ser man på den på ett annorlunda sätt.
Man behöver inte knarka för att tänka såsom jag gör. Sen om jag är normal..vete fan.

fattar hur du tänker..fast jag sj har aldrig tänkt på att en bil ska ha som en själ..men i mina ögon är dom då inte bara döda ting lr vad man ska säga..om jag har startproblem med mina bilar hotar jag med skroten o då starta dom på en gång tongue så ja en bil har nog en själ om man tänker utanför boxen smile

Jag tillhör också den mindre skaran av folk som även pratar - omedvetet eller medvetet - med bilarna. Igår höll jag på att få soppatorsk och skulle upp för en sista backe innan jag kunde svänga in till macken och glt:n började hosta. Så jag skrek "upp nu för helvete upp"...och så tog jag mig upp.
Sen när vi kom fram till pumpen så sa jag nåt med "duktig bil nu.." tongue

Ja okej det låter säkert skadat men kom igen? Ha lite humor i vardagslivet övrigt folk?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

1 228 Inlägg
16 januari 2009
Klart att själen i bilen kan försvinna, det gäller ju att underhålla själen i bilen annars försvinner den. Jag har själv kommit på mig prata med min Saab 99a. Men den pratar tillbaka, på sitt eget sätt.

Har bara bråkat med den en gång, då fick den soppatorsk, och jag hade väldigt brottom. Så bilen stannade i en uppförsbacke, 150 meter från bensinstationen. KUL! Men efter många om och men samt med och HOT om att om "hon" (Tant Brun) inte startade så skulle hon piskas rejält och sedan säljas till ngn alibabba. Det ville hon ju inte, så hon startade och orkade hela vägen fram till bensistationen där hon belönades med en full tank.

Den som säger att bilar inte har en själ, har inte ägt en riktigt bil än.
Senast redigerat av master_lars (16 januari 2009)

561 Inlägg
16 januari 2009
Fan va tråkiga dom var i början på tråden, varför ens skriva nåt om man inte har nåt vettigt å komma med.

Klart bilar har själ. Jag själv kan inte sälja mina bilar för då kommer jag sakna dom. Dyrt tankesätt men vad gör man inte. Och vissa bilar hatar man bara och bryr sig inte alls vad som händer med dom...

Forummoderator
26 455 Inlägg
16 januari 2009
Trådstartare
BALAN skrev:
Fan va tråkiga dom var i början på tråden, varför ens skriva nåt om man inte har nåt vettigt å komma med.

Klart bilar har själ. Jag själv kan inte sälja mina bilar för då kommer jag sakna dom. Dyrt tankesätt men vad gör man inte. Och vissa bilar hatar man bara och bryr sig inte alls vad som händer med dom...

Det blev nog bara lite plötsligt det underliga ämnet dök upp smile
Sent på kvällen..och så kommer jag med den här frågan? tongue

1 571 Inlägg
16 januari 2009
När familjens gamla Mercedes hade levt klart sitt billiv och jag beslöt att skrota den så grinade min mamma när vi åkte från skroten smile Så det är inte bara unga killar som gillar bilar inte haha.

Forummoderator
26 455 Inlägg
16 januari 2009
Trådstartare
henrikh skrev:
När familjens gamla Mercedes hade levt klart sitt billiv och jag beslöt att skrota den så grinade min mamma när vi åkte från skroten smile Så det är inte bara unga killar som gillar bilar inte haha.

Nej jag tror detta kan gälla dom flesta. Jag har en..vad blir det..min farfars bror..vad nu det heter. En gammal gubbe som alltid kört omkring i en orange Vw K70. Han insåg efter mycket om och men att han inte längre kunde köra bil och ville ge sin bil till mig, därför att han kände på sig att jag kunde ta hand om den.
Men jag hade inget körkort just då, något som drog ut på tiden. Så han sålde den till en tjej med nytaget körkort, som en vecka senare kraschade den i ett träd om jag inte minns fel. Blev bara skrot av den. Och attans vad ledsen han var över det. Den bilen var inte bara speciell i den meningen att det fanns så få exemplar av den. Han hade ägt den nästan sen den hade varit ny.

2 182 Inlägg
16 januari 2009
Bilar har både själ å personlighet, vissa blir man vän med för livet, andra blir ens ärkefiende.

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
16 januari 2009
Tycker nog att bilar har en viss personlighet och karaktär.

Förutom det så har dom ju alltid sina små egenheter och allt detta utgör ju bilens såkallade "själ".

Att byta motor i en bil ser jag inte som att döda bilens själ utan precis som någon sa innan, en hjärttransplantation.

Först när man börjar göra ingrepp i karossen på bilen och byta ut stora grundläggande saker som framvagn, bakvagn osv så börjar man även förstöra själen men gör man det seriöst och lägger lite tid på det så kommer det nya resultatet av vad man gjort att få en ny och egen själ.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

+Uppfinnare+
643 Inlägg
16 januari 2009
när bilen får fula fälgar så sårar man den nått enormt!!!

ommanstruntariatthamellanrummellan
ordensåspararmannågonsekundnärmanskriversinsignatur

Sök