Mest "onödiga" 2:orna på besiktningen

Night-Rider
18 januari 2009 · 38 Inlägg

Ett fäste av 4 var av efter att jag kört på ett stort rådjur..        lampan satt fast och rätt ljusbild...   berättade för besiktningasmannen att ny lampa var restnoterad på Volkswagen..   men det strunta han i...   ok om lampan varit lös eller lyst i himlen...   men så var inte fallet..   

sen hade jag solfilm i framrutan..   (inte sidorutorna fram)

det blev en 2a till för han påstod att den gick för långt ner..  och fråga varför jag hade den där,,   då fick han svaret att jag kör tidningar med min bil när du sover och då är solen låg och på väg upp..  då är det jobbigt att hissa upp och ner solskyddet..  så jag löste det med film..   

sen så frågade jag vad som styr att den går för långt ner..   när orginal solskydd som bilen levereras med från fabrik går 4 cm längre ner när man fäller det rakt ner..   och det ser du ju inte genom alls....

fick till svar att min bil var sk "helbilsgodtjänd" och inget fick ändras..   

Sen till det komiska......    bilen är och var vid besiktningstillfället utrustad med eftermarknads Xenon..   det sa han inget om..   

så när jag bytt lampa vilket jag ändå skulle göra så åkte jag in och bes om, och han kolla bara höjden på höger lyse som det gälde..  sen fråga han om det var Xenon orginal på bilen.....   ingen aning, men tror det..   det är en VW orginal verkstad som lagat bilen efter rådjuret så jag utgår från att dom stoppat dit orginal grejor..  sa jag..

ang solfilmen så frågade han..   vad är det för fel på den då...?   ja jag sa att han som bes förra gången sa att den gick för långt ner..   så vi kapa av den som han sa, (så att solskyddet går längre ner)

bra då..  då kan du backa ut nu..   sa han..   tillsaken hör att inget är gjort med filmen..  hehe..


snacka om delade budskap från olika besiktningsmän..   

OBS..  till saken hör det att han som bes 1a gången var stations chef.. 

så det som borde gett 2a nämndes inget om..   kul ibland..  hehe..


// Stoffe

Volkswagen POLO 1,4 16V "Tidningsbil" (2004)
Rquired Allmänt envis
18 januari 2009 · 12 512 Inlägg

Avsaknad av regskylt bak big_smile

Inte jag då, utan bilfirman som besiktigade innan köp hmm

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
zshoe Kokar ris
18 januari 2009 · 923 Inlägg

alexbenhard skrev:
Nivåreglering ur funktion är väl en ganska meningslös grej?
Polarens mamma fick det på sin Clio...

jo precis, åka runt och blända andra människor stör väl ingen..?

"står inte v tec för turbo motor?? satans jävla skit snackare överallt!"
BMW Z3 "zshoe" (1999)
Lindmark_89
18 januari 2009 · 243 Inlägg

Bagarn skrev:

Lindmark_89 skrev:
Tänkte se om det är fler än jag som fått "meningslösa" 2:or på besiktningen=)..
fick en 2:a för att ena blinkersen i backspegeln inte funkade, visade sig att en kontakt lossnat
fick även en 2:a för lösa bultar i stötdämparen, hade dessa inte suttit liiite löst så hade man ju rullat igenom som ingenting:P..

Så finns det fler som fått såna "onödiga" 2:or så fram med det=)

inte för att klaga men om bultarna till stötdämparen är lösa så är det knappast meningslöst att dom slog ner på de tongue

nej nej, klart att det inte är men det jag menade va att de va en sån liten "sketgrej" som i fixat på 5 minuter..klart dom ska sitta ordentligt;)..bara att det kunde fixas så lätt som va lite störande om du förstårsmile

Friskt satsat, hälften vunnet;)
titum
18 januari 2009 · 164 Inlägg

Alla ni med antennfästen och lampor.....

det är 2x,  bilen är underkänd, ägaren är ansvarig för att felet åtgärdas snarast och behöver inte komma tillbaka på efterkontroll

föratt få en 2:a på bara antennfäste måste det vara andra året i rad............

samma med lampor sålänge det inte är flera (tex bägge halvljusen eller samtliga stoppljus)

sen att bilar med trasiga lampor oftast  får mer fel som är 2or gör ju att de ändå måste tillbaka på efterkontroll:)

Skoda fabia (2005)
Volvo 940 turbo "STEALTH" (1997)
LordLife
18 januari 2009 · 998 Inlägg

Besiktigade mammas och pappas 855 förra året gick igenom bilen innan jag körde in, och precis när jag ska köra fram slutar blinkersen på fram skärmen att fungera trasig lampa, förklarade och hade mig tills han gav sig och sa att om jag byter den idag så gör det inget. Tack för det smile

Min första bil och min första besiktning var inte så kul, hade litet rost i hjulhuset, typ ytrost och jag fick världens mest griniga idiot, han tar fram en stor hammare bankar som fan och sen säger han du har ett hål här. Vara bara 18år och jag stod där helt skrämd.
Fick samma gubbe 3 år senare, men då körde jag därifrån, såg lika sur ut då. bokade bara om min tid.

it looks like the one that once did the wanting suddenly wants to be wanted by a different wanting that has a want of wanting that has never been wanted for the sake of wanteness.
Aerocombi Xenoholic
18 januari 2009 · 2 559 Inlägg

tkd_rille skrev:

Aerocombi skrev:
En kompis till mig fick 2a för att han hade felaktig ljusinställning, och ingen spolarvätska i behållaren (då kan man ju inte se om det fungerar sa de till honom) Han sa att om han bara fick låna en skruvmejsel o lite vatten så skulle han fixa lyset o spolarvätskan på 3 min. Han fick då till svar att "Det här är minsann ingen j...a bilverkstad" smile

Det är ju sant de är ingen bilverkstad. Det vet de flesta att du måste ha spolarvätska när du kör in och rätt ställda ljus.

Ska tillägas att bilen besiktigades mitt i sommaren (använder i alla fall själv då sällan spolarvätska)
samt att halvljuset var ngt för lågt ställt medvetet för att han ofta körde med släp o inte kunde justera ljuset innifrån wink

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D
Saab 9-3 SE "-Autotech killer-" (1999)
Subaru Forester 2.5 XT "Mörkrädd" (2006)
Saab 9-5 AERO "THE RUBY" (2000)
bubban
18 januari 2009 · 259 Inlägg

jag fick en 2:a på att tanklocket ej satt på.

har aldrig varit med om att dom öppnat tankluckan och tittat om tanklocket suttit där.

var när jag var in och besiktade mercan förra veckan.

Muttley
18 januari 2009 ·

Aerocombi skrev:

tkd_rille skrev:

Aerocombi skrev:
En kompis till mig fick 2a för att han hade felaktig ljusinställning, och ingen spolarvätska i behållaren (då kan man ju inte se om det fungerar sa de till honom) Han sa att om han bara fick låna en skruvmejsel o lite vatten så skulle han fixa lyset o spolarvätskan på 3 min. Han fick då till svar att "Det här är minsann ingen j...a bilverkstad" smile

Det är ju sant de är ingen bilverkstad. Det vet de flesta att du måste ha spolarvätska när du kör in och rätt ställda ljus.

Ska tillägas att bilen besiktigades mitt i sommaren (använder i alla fall själv då sällan spolarvätska)
samt att halvljuset var ngt för lågt ställt medvetet för att han ofta körde med släp o inte kunde justera ljuset innifrån wink

kvittar väl så om man gör de på sommaren. Det ska funka ändå.  Synd de inte kunde justera invändigt de kunde ju fixat de innan de kör till kontroll.

Martin 9-3 Fisketokig
18 januari 2009 · 2 997 Inlägg

Niklas1987 skrev:

FireTraXX skrev:
Har bara besiktigat bilen en gång (Förra året) och den gick självklart igenom utan problem.
Nästa besiktning är inte förrän nästa år.

Varför ser ni inte till så att era bilar är i bra skick?

Men det handlar jue om skitfel, som att en lampa ganska går sönder precis innan man kör in i besiktningshallen, en kompis va med om det. H4 an la av på högersidan lol

Det ger de väl knappast en 2a för?

Har själv besiktiga pappas bil och lamporna funkade kvällen innan men sen var ena halvljuset trasigt när det var dags. Sa som det var ang lampan och att jag ska byta senare samma dag och det var inga bekymmer.

Fick klart för mig att de inte sätter 2or på lampor som är trasiga, bara talar om att de är trasiga och är de fortfarande inte fixade året efter så blir det 2a då.

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg
Saab 9-3 Aero SS "Svart och Xenon" (2006)
Finnmerchant Oseriös Aktör
18 januari 2009 · 592 Inlägg

förklara för mig som inte använder sig av svensk bilprovning vad detta med olika siffror "2or" och sånt är? hur fungerar det????

Senast redigerat av Finnmerchant (18 januari 2009)

Performance can be dangerous.........thats why i drive KingCab
Nissan King Cab 4x4 DIESEL "Carnival of Rust" (1992)
Volvo C303 "TGB111A MT" (1977)
titum
18 januari 2009 · 164 Inlägg

bra att veta= att de är bra att veta om

2x= bilen är underkänd tills ägaren åtgärdat felet, bilen behöver INTE komma tillbaka på efterkontroll

2 = bilen underkänd, bilen måste kontrolleras av bilprovningen (efterkontroll) eller på verkstad som får släcka 2or

3 = körförbud, bilen måste transporteras på biltransport eller liknande, får ej bogseras/köras


Finnmerchant skrev:
förklara för mig som inte använder sig av svensk bilprovning vad detta med olika siffror "2or" och sånt är? hur fungerar det????

Volvo 940 turbo "STEALTH" (1997)
Skoda fabia (2005)
Finnmerchant Oseriös Aktör
18 januari 2009 · 592 Inlägg

titum skrev:
bra att veta= att de är bra att veta om

2x= bilen är underkänd tills ägaren åtgärdat felet, bilen behöver INTE komma tillbaka på efterkontroll

2 = bilen underkänd, bilen måste kontrolleras av bilprovningen (efterkontroll) eller på verkstad som får släcka 2or

3 = körförbud, bilen måste transporteras på biltransport eller liknande, får ej bogseras/köras


Finnmerchant skrev:
förklara för mig som inte använder sig av svensk bilprovning vad detta med olika siffror "2or" och sånt är? hur fungerar det????

varför siffror

Performance can be dangerous.........thats why i drive KingCab
Volvo C303 "TGB111A MT" (1977)
Nissan King Cab 4x4 DIESEL "Carnival of Rust" (1992)
Martin 9-3 Fisketokig
18 januari 2009 · 2 997 Inlägg

Finnmerchant skrev:

titum skrev:
bra att veta= att de är bra att veta om

2x= bilen är underkänd tills ägaren åtgärdat felet, bilen behöver INTE komma tillbaka på efterkontroll

2 = bilen underkänd, bilen måste kontrolleras av bilprovningen (efterkontroll) eller på verkstad som får släcka 2or

3 = körförbud, bilen måste transporteras på biltransport eller liknande, får ej bogseras/köras


Finnmerchant skrev:
förklara för mig som inte använder sig av svensk bilprovning vad detta med olika siffror "2or" och sånt är? hur fungerar det????

varför siffror

Det är väl väldigt lämpligt system.

Är det bättre att 3st körsbär innebär godkänt men att körsbär-banan-äpple betyder dålig handbroms? banan-banan-päron innebär skyltbelysning ur funktion men efterkontroll inte behövs.

Låter mindre logiskt...

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg
Saab 9-3 Aero SS "Svart och Xenon" (2006)
Niklas1987 NO
18 januari 2009 · 2 182 Inlägg

Martin 9-3 skrev:

Niklas1987 skrev:

FireTraXX skrev:
Har bara besiktigat bilen en gång (Förra året) och den gick självklart igenom utan problem.
Nästa besiktning är inte förrän nästa år.

Varför ser ni inte till så att era bilar är i bra skick?

Men det handlar jue om skitfel, som att en lampa ganska går sönder precis innan man kör in i besiktningshallen, en kompis va med om det. H4 an la av på högersidan lol

Det ger de väl knappast en 2a för?

Har själv besiktiga pappas bil och lamporna funkade kvällen innan men sen var ena halvljuset trasigt när det var dags. Sa som det var ang lampan och att jag ska byta senare samma dag och det var inga bekymmer.

Fick klart för mig att de inte sätter 2or på lampor som är trasiga, bara talar om att de är trasiga och är de fortfarande inte fixade året efter så blir det 2a då.

De kan inte kontrollera ljusbilden om dem inte funkar

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo
titum
18 januari 2009 · 164 Inlägg

Finnmerchant skrev:

titum skrev:
bra att veta= att de är bra att veta om

2x= bilen är underkänd tills ägaren åtgärdat felet, bilen behöver INTE komma tillbaka på efterkontroll

2 = bilen underkänd, bilen måste kontrolleras av bilprovningen (efterkontroll) eller på verkstad som får släcka 2or

3 = körförbud, bilen måste transporteras på biltransport eller liknande, får ej bogseras/köras


Finnmerchant skrev:
förklara för mig som inte använder sig av svensk bilprovning vad detta med olika siffror "2or" och sånt är? hur fungerar det????

varför siffror

varför svenska?  varför ord?  frågorna är många;)

Volvo 940 turbo "STEALTH" (1997)
Skoda fabia (2005)
Mitsubishi3000GT
18 januari 2009 · 224 Inlägg

Finnmerchant skrev:

titum skrev:
bra att veta= att de är bra att veta om

2x= bilen är underkänd tills ägaren åtgärdat felet, bilen behöver INTE komma tillbaka på efterkontroll

2 = bilen underkänd, bilen måste kontrolleras av bilprovningen (efterkontroll) eller på verkstad som får släcka 2or

3 = körförbud, bilen måste transporteras på biltransport eller liknande, får ej bogseras/köras


Finnmerchant skrev:
förklara för mig som inte använder sig av svensk bilprovning vad detta med olika siffror "2or" och sånt är? hur fungerar det????

varför siffror

Hur ser det ut i finland undrar jag då?

Ge fan i TexasBoB!
Mitsubishi 3000GT "3000GTS" (1992)
Finnmerchant Oseriös Aktör
18 januari 2009 · 592 Inlägg

Mitsubishi3000GT skrev:

Finnmerchant skrev:

titum skrev:
bra att veta= att de är bra att veta om

2x= bilen är underkänd tills ägaren åtgärdat felet, bilen behöver INTE komma tillbaka på efterkontroll

2 = bilen underkänd, bilen måste kontrolleras av bilprovningen (efterkontroll) eller på verkstad som får släcka 2or

3 = körförbud, bilen måste transporteras på biltransport eller liknande, får ej bogseras/köras



varför siffror

Hur ser det ut i finland undrar jag då?

väldigt simpelt. Underkänd/Godkänd/Körförbud

Performance can be dangerous.........thats why i drive KingCab
Nissan King Cab 4x4 DIESEL "Carnival of Rust" (1992)
Volvo C303 "TGB111A MT" (1977)
Sokrates Eliminator
18 januari 2009 · 1 441 Inlägg

titum skrev:
Alla ni med antennfästen och lampor.....

det är 2x,  bilen är underkänd, ägaren är ansvarig för att felet åtgärdas snarast och behöver inte komma tillbaka på efterkontroll

föratt få en 2:a på bara antennfäste måste det vara andra året i rad............

samma med lampor sålänge det inte är flera (tex bägge halvljusen eller samtliga stoppljus)

sen att bilar med trasiga lampor oftast  får mer fel som är 2or gör ju att de ändå måste tillbaka på efterkontroll:)

Där har du fel, du kan visst få 2:a för ovanstående fel.

/Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.
Rallyhalle
18 januari 2009 · 4 299 Inlägg

Niklas1987 skrev:

Martin 9-3 skrev:

Niklas1987 skrev:

Men det handlar jue om skitfel, som att en lampa ganska går sönder precis innan man kör in i besiktningshallen, en kompis va med om det. H4 an la av på högersidan lol

Det ger de väl knappast en 2a för?

Har själv besiktiga pappas bil och lamporna funkade kvällen innan men sen var ena halvljuset trasigt när det var dags. Sa som det var ang lampan och att jag ska byta senare samma dag och det var inga bekymmer.

Fick klart för mig att de inte sätter 2or på lampor som är trasiga, bara talar om att de är trasiga och är de fortfarande inte fixade året efter så blir det 2a då.

De kan inte kontrollera ljusbilden om dem inte funkar

Jag har då aldrig fått 2a på en trasig lampa, bara X2:a och då ska det bara var åtgärdat till nästa år...

Och i övrigt ska dom bara ge X2:a på trasiga glödlampor...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang