soppatorsk i turbofordon

billet
18 januari 2009 · 47 Inlägg

hejsan hoppsan ja har suttit å funderat på en sak ett tag och jag undrar: vad händer/kan hända med motorn då man får soppatorsk och kör med turbo?

mrbuggy Entreprenör
18 januari 2009 · 1 784 Inlägg

billet skrev:
hejsan hoppsan ja har suttit å funderat på en sak ett tag och jag undrar: vad händer/kan hända med motorn då man får soppatorsk och kör med turbo?

Den stannar helt enkelt...!

Kesler
18 januari 2009 · 3 650 Inlägg

ingenting

Hasselstrom
18 januari 2009 · 796 Inlägg

Har du däremot diesel så måste du lufta den. Nyare dieslar brukar lufta sig själva när man kör med startmotorn ett par gånger...

Det är värre med en gammel leyland eller liknande.

brett ställ, lördakväll!
"Kan de va så att turbon inte får tillräkligt med bensin eller?"
Gizmojohan
18 januari 2009 · 3 295 Inlägg

Den stannar.. ?

haldenlion
18 januari 2009 · 34 Inlägg

Soppatorsk, hva er det? Bor nera grensen, men aldrig hørt det før smile

Syst3m
18 januari 2009 · 1 079 Inlägg

haldenlion skrev:
Soppatorsk, hva er det? Bor nera grensen, men aldrig hørt det før smile

Slut på bensin.

haldenlion
18 januari 2009 · 34 Inlägg

Ok, da har jeg lært noe nytt idag også smile

Darkie dARKiE
18 januari 2009 · 5 031 Inlägg

Den stannar och kan bli tjurig att starta igen speciellt om du har insprutning.

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade
Aern
18 januari 2009 · 457 Inlägg

Den stannar, motorn stängs av! big_smile

PerArne Mycke vill ha mer...
18 januari 2009 · 611 Inlägg

Har du en äldre bil så kan det finans av lagringar och annat skit som släpper efter kanten på tanken och lägger sig i botten och har du otur så sätter den igen för filter och bränslefilter.

Mest otur på en gammal plåttank.... plast är lite bättre och detta kan hända på vilken bil som helst turbo eller ej.

Jag är ingen kemist men det bildas en hel del där inne i tanken, olika bensin bolags bensinser, kondens, vatten m.m

//Per-Arne
PerArne Mycke vill ha mer...
18 januari 2009 · 611 Inlägg

Allt detta kan förhindras om man full tankar ofta och inte bara tankar så lampan släcks....

//Per-Arne
bumpe Lastbilsmekaniker
18 januari 2009 · 3 878 Inlägg

Har du riktig jävla otur kan den spika om du ligger precis på gränsen och du tappar bränsletryck... Sen kan ju pumpen gå åt helvete men det påverkas inte av turbon...

linusv
18 januari 2009 · 35 Inlägg

Dansken- skrev:
Om du få soppatorsk när du gasar lite är där risk för att den går magert, vilket gör att det blir mycket varmt i katalysatorn och det kan resultera i att den blir förstört. Har varit med om det på jobbet.

Kan du utveckla? Om den gå magert är det mindre partiklar som går genom katalysatorn, därmed borde den inte behöva jobba mer än om bilen släpper normal mängd med partiklar?

/Linus V
Göteborg
billet
23 januari 2009 · 47 Inlägg

hehe tack för svar men att den stannar fattar ja ju tongue men ja tänkte om man kanske har otur å bränner kolvarna :-o

MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
23 januari 2009 · 5 650 Inlägg

billet skrev:
hehe tack för svar men att den stannar fattar ja ju tongue men ja tänkte om man kanske har otur å bränner kolvarna :-o

inte för och va sån nu men hur bränner man kovlarna om de inte finns nå bränsle som antänder?

enda jag kan komma på som är dåligt med soppa torskt med turbo är fall man får soppa torsk när man e uppe i högtladdtryck och tex kopplar ur motorn dör och turbon fortsätter snurra utan smörjning de är vell de ända man ska se upp med tror ja

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
dbjanoz
23 januari 2009 · 1 785 Inlägg

billet skrev:
hejsan hoppsan ja har suttit å funderat på en sak ett tag och jag undrar: vad händer/kan hända med motorn då man får soppatorsk och kör med turbo?

Motorn får otillräckligt med bränsle och går på klen blandning ett litet tag innan den stannar. Men det är ju max 1-2min. Klart man ska undvika att köra slut på bränslet. Det bästa är om man kan ha mellan halv och full tank alltid.

Klart att man kan dra på sig en motorskada om man trycker fullgas och varvar som en tok när man märker att motorn går illa.

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?
ajka
23 januari 2009 · 194 Inlägg

Hur många här har egentligen fått motorskador på sina bilar då de fått soppatorsk?
I teorin låter de inte omöjligt, men i praktiken?

Har inte hänt ett piss som man märkt av de massvis med gånger jag kört soppatorskt :p

Sleepy_One jopp
24 januari 2009 · 145 Inlägg

går bilen magert så höjer du avgastempen markant=smälta kolvar, glödande turbo = lagerras, bränd katalysator m.m. som följd.

OBS. nu snackar vi om du håller full patte när du får soppatorsk...

Det var en supra i bilsport för nått år sen som skulle vara med i en film produktion och köra ett 300km/h pass under en bro på autobahn, fick för dåligt med soppa med motor ras som följd. (visserligen så var det pumpen och catch tanken som var underdimentionerat men med samma resultat som soppa torsk)



Mvh///Emil

Senast redigerat av Sleepy_One (24 januari 2009)

jomenvisst
Nikel
24 januari 2009 · 19 Inlägg

Tanken blir tom?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang