Service fråga/råd på s60

H.T
18 januari 2009 · 197 Inlägg

Bilen är på 5200 mil, senaste servicen gjord vid 4200mil för ett år sen. Jag funderar på byta motorolja/filter o sen invänta obligatoriska 6000 mila servicen. Sen är frågan om jag ska göra 6000 mil servicen redan nu med tändstifts byte och allt.

Om ni förstår vad jag menar.......

Mazda Mx-5 (2006)
zajja
19 januari 2009 · 645 Inlägg

Om man inte andvänder long life olja så ska den bytas årligen om inte miltalsintervall uppnås innan och sen skadar det ju inte om du byter tändstiften både nu och vid 6000mils servicen men du borde inte skippa att göra 6000mils servicen även om du "gör den nu", då blir det ju längre intrervall till nästa service, dem finns där av en anledning och visst det går att köra längre etc men å andra sidan har jag sett skräck exempel med tändstift utan elektroder kvar vilket skapat misständningar etc så det känns ju som det kan vara värt att unna några hundringar möjligtvis någon tusenlapp om man lämnar in den på verkstad på det istället för många tusenlappar på ett motorras smile

//Marcus Saari
leksak Kanon..
19 januari 2009 · 1 473 Inlägg

Byt oljan nu och kolla hur stiftena ser ut, ser dem bra ut så är det bra att vänta till 6000mila med en eventuell kontroll däremellan.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang