Bilen köptes 2005 efter att jag sålt min gamla 02a. Bilen hade varit samma familj i över 20 år och var i ett genomgående bra skick. Jag körde med bilen sommartid några år, men var sugen på lite mer hästar. Delar började köpas in... Visa mer
Liten uppdatering då. Fjäderbenen ihopmonterade och passade på att byta yttre styrlederna som såg lite tråkiga ut. Nästa steg är att packa om styrsnäckan om jag bara får bort pitman-armen från mittre styrstaget...
Fjäderstoppar ditsvetsat då fjädern låg lös i hissat läge.
Tackar! Stötte dock på patrul när jag synade min framvagnsbalk lite närmare. Jag vet att vänster motorfäste är en svag punkt på dessa bilar och att de kan spricka. Har sett att mitt fäste är sprucket och lagat av den tidigare ägaren. Dock gjordes inte den förstärkning som man ska göra och dessutom ser inte lagningen 100 ut. Och nör jag ändå har allt nere så fixar jag detta. Bara att sätta motorn i lyften och sänka ner framvagnsbryggan.
Då var framvagnsbalken lackad och klar förmontering. Bytte även bussningar till hjälpstyrarmen då det annars är bökigt iom att grenröret sitter i vägen.
Nästa steg är montering, får bli imorgon eller nått.
Tjena Tommy, det är nog mer regel än undantag är jag rädd. Våra bilar börjar bli gamla och har man kört omkring med slappa motorkuddar under dessa år tar fästet stryk. Gör rent och lys med ficklampa och se om du har sprickor nånstans.
Tack för en fantastisk läsning, så roligt att läsa och se. Kommer såklart att följa vidare. Har själv en vinter utan projekt då jag med tidigare projekttrådar "gått lite i väggen". Därför extra kul att se detta.
Tack till alla som följer och tittar i våra projekttrådar .