BMW 2002 -73 "Alpina"

Bilen köptes 2005 efter att jag sålt min gamla 02a. Bilen hade varit samma familj i över 20 år och var i ett genomgående bra skick. Jag körde med bilen sommartid några år, men var sugen på lite mer hästar. Delar började köpas in och en donatorbil fick offra motorn. Motorbygget gjorde att jag blev tvungen att uppgradera chassi och bromsar. Och sen fortsatte det bara i den riktningen. Jag har lärt mig massor och lär mig bara mer och mer. Internet är en fantastisk informationskälla och det mesta går att läsa sig till.
  • 127 Följare
  • 134 338 Visningar
  • Uppdaterades senast 26 februari 2017
Mickem02
21 mars 2014 · 152 Inlägg

Roligt att allt jobb uppskattas! 😃 Lycka till med ditt projekt.
@Tommy: har du kollat så att inte kolvarna kärvar? Hade ett ok förrut där en kolv spruckit och medförde att ena bromsen låg i och tillslut slog sig bromsskivan av värmen. 😔

Mer uppdatering då. Monterade även stålomspunnen kopplingsslang till slavcylindern. Bytte även växellådsolja till Redline MTL då jag aldrig böt den när jag monterade den. Fick i uppgift att den nyligen var bytt av tidigare ägare. Men vette fasen om det stämde, den såg inget vidare ut. Dock verkade även det varit Redline med tanke på färgen. 😜
Drog alla bultar och nu återstår bara inställning av Toe in. Sen är framvagnen helt klar. Sen återstår bara översyn av bakaxelväxeln innan montering och byte av bakre bromsslangar till stålomspunnet samt luftning.

Sen får det bli vår!

http://i249.photobucket.com/albums/gg229/Mickem02/3F4C6D5E-936E-4B88-8B2A-04F2C592572D_zpsoowdfnpu.jpg
http://i249.photobucket.com/albums/gg229/Mickem02/13DCF06F-0DCF-4085-82DD-DE12A9AEF596_zpso1stv0sd.jpg
http://i249.photobucket.com/albums/gg229/Mickem02/6C5CD44A-C8F0-4AA0-93B4-DB98ED6A5FEE_zps40ofxyuk.jpg
http://i249.photobucket.com/albums/gg229/Mickem02/C25D8CCB-F7A0-4DBF-A7F2-A8AAEA6A6BEE_zps7a2fqkez.jpg
http://i249.photobucket.com/albums/gg229/Mickem02/84769237-5C5A-462F-BFE7-8CB67C8A4F28_zpstmoxidt6.jpg
http://i249.photobucket.com/albums/gg229/Mickem02/7E7C2842-0596-4CFA-BA42-C313450F3AEB_zpskdjseaft.jpg

BMW 2002 "Alpina Tribute" (1973)
tommyhjortasen
21 mars 2014 · 1 049 Inlägg

Bilen ser fantastisk ut undertill! Den gula främre krängningshämmaren, eftermarknadsdel?

Angående mina bromsar, har köpt ett annat bättre begagnat ok genom en annons på 02 sidan, men ännu är det inte bytt. därför kan jag inte säga säkert om det är oket eller slangarna som spökar.

Mickem02
21 mars 2014 · 152 Inlägg

Hej Tommy, tackar för de fina orden. smile Bilen börjar se riktigt bra ut, och det är en fröjd att skruva när allt är rent och snyggt.
Krängningshämmaren kommer från 02-depån i Kågeröd.

Hoppas det löser sig med bromsarna.

BMW 2002 "Alpina Tribute" (1973)
Mickem02
24 mars 2014 · 152 Inlägg

Dags för inställning av Toe in. Enkelt att utföra med ett par fyrkantsprofiler och måtband. Inställt på 1,5mm Toe in som ska vara bra för gatkörning.

http://i249.photobucket.com/albums/gg229/Mickem02/7A195572-A753-4DD7-9213-1DAD91E3B538_zpszvu0te6g.jpg

BMW 2002 "Alpina Tribute" (1973)
Mickem02
28 mars 2014 · 152 Inlägg

Stötte på patrull när jag skulle byta bromsslangarna bak. Drog sönder nipplarna till bromsrören som satt som berget. Så det var bara att köpa nytt, vilket ändå kanske var dags efter 41 år i bruk.
http://i249.photobucket.com/albums/gg229/Mickem02/B5F53310-99C0-4655-A17E-E9B6C7E1AF29_zps2z9fo1lv.jpg
http://i249.photobucket.com/albums/gg229/Mickem02/8F666F1F-0D68-49EC-93CF-03E4A2B59A01_zpse5fjnreb.jpg
http://i249.photobucket.com/albums/gg229/Mickem02/9B2CAD4E-A613-44DA-B7E5-C3FD5F354C89_zpshumcjihz.jpg
http://i249.photobucket.com/albums/gg229/Mickem02/4ABE4974-BE32-4234-B411-E0C4BC4EBBAB_zpsdtoydcm5.jpg

BMW 2002 "Alpina Tribute" (1973)
tommyhjortasen
28 mars 2014 · 1 049 Inlägg

Det där blev ju toppen. Drog du sönder nipplarna i oken? Kan ju bli en aning kinkigt då.

Bmw_NK
29 mars 2014 · 152 Inlägg

Antar att Micke syftar på kopplingen mellan slangen och stålröret...

Mvh NK

BMW 1600-2 "Bmw NKs 2002" (1970)
Mickem02
31 mars 2014 · 152 Inlägg

@Nicke, du har helt rätt där. Systemet är luftat och efter diverse läckage som nu är åtgärdat/efterdraget är det nu tätt igen.
Passade på att ropa in en ny kopplingssats på Tradera för 300kr, dvs under hälften vad enbart lagret annars kostar. smile Detta är satsen man ska ha om man kör 5-vxl på 02:an. Min koppling är iofs redan ny, men bra att ha i reserv för dom pengarna!
http://i249.photobucket.com/albums/gg229/Mickem02/Koppling_zpsb412a057.jpg
Ropade även in en ny hardyskiva, då jag så att den som hängde med växellådan när jag köpte den och som är monterad nu var full av sprickor.

Nu är det "bara" klumpen kvar...!

Senast redigerat av Mickem02 (31 mars 2014)

BMW 2002 "Alpina Tribute" (1973)
tommyhjortasen
1 april 2014 · 1 049 Inlägg

Tur och skicklighet i lika delar det där med kopplingen, grattis.

Klumpen, det där låter spännande. Har bytt min en gång.

Mickem02
1 april 2014 · 152 Inlägg

Det ligger nått i det Tommy.. smile

Klumpen som kommer från E21 323 med 25% diff, har legat på hyllan för länge. Anledningen har varit att jag bytte utväxling från 3,45 till 4,11 för några år sen. I o m att jag mest, eller bara, kör på gatan så blir det för surrigt med 4,11 utväxlingen. Speciellt med 14 tums hjul. Därför ska jag byta tillbaka till 3,45 utväxlingen och prova hur det blir. Ska i samband med det kontrollera kronhjulets "backlash", dvs spelet mellan pinjong och kronhjul, med indikatorklocka. Ska bli spännande att se skillnaden med diffat.

Kör idag på original 3,64 utväxling för 2-liters motorn.

//Micke

Senast redigerat av Mickem02 (1 april 2014)

BMW 2002 "Alpina Tribute" (1973)
Mickem02
4 april 2014 · 152 Inlägg

Jahopp, kom inte så långt med diffen innan jag upptäckte att ena lagret var stukat. Råkade välta diffen för ett tag sen men trodde en klarade den smällen. Men tydligen var det lagret som tog smällen. Tur det iofs.

Men bytte kronhjulet iaf, så nästa steg är nya lager (beställda) sen fortsätter förädlingen.
http://i249.photobucket.com/albums/gg229/Mickem02/51CA27FB-5790-4F7D-B3AC-B2D73841841F_zpsu4nbyl3q.jpg
Stukat lager
http://i249.photobucket.com/albums/gg229/Mickem02/C32411D5-5789-4BC3-B8CD-092AFAE7278A_zpsngrnwemp.jpg

BMW 2002 "Alpina Tribute" (1973)
Mickem02
8 april 2014 · 152 Inlägg

Då har det hänt lite mer. 😊 hardyskivan bytt och kardan linjerad. Orsaken till att hardyskivan redan blivit skrot är följande fel. Kardanen ska inte vara helt linjär från bakaxeln till växellådan, vilket jag trodde och som det faktiskt står beskrivit i den blå boken. Det som är viktigt är istället att främre delen av kardan är helt rak mot växellådan. För att se hur kardan ligger, monterar man nya hardyn och drar åt bultarna mot växellådan. Bultarna mot kardan drar man åt löst. Sen snurrar man kardan och ser om mellanrummet mellan örat på kardanens medbringare och hardyn ändras. Mellanrummet ska vara lika stort när örat är uppe som nere. Jag fick höja min växellåda nästan 10 mm med brickor.
Gamla Hardyn med sprickor
http://i249.photobucket.com/albums/gg229/Mickem02/9B4DD024-47C7-4218-AB85-1C11B80FDF7F_zpsvly6jli6.jpg

Har även monterat längre pinnbult bak då dessa varit på gränsen till för korta. Dessa var 18mm längre vilket var perfekt!
http://i249.photobucket.com/albums/gg229/Mickem02/2B1494EC-37B5-40C9-B557-D91DA21752C1_zpsshd2kpxv.jpg

http://i249.photobucket.com/albums/gg229/Mickem02/C25A0FED-84FE-4A9E-8F5F-73817B302AA0_zpsgmxc1mam.jpg

Nu står bilen på alla 4 och är redo för provtur!

Senast redigerat av Mickem02 (8 april 2014)

BMW 2002 "Alpina Tribute" (1973)
Mickem02
15 april 2014 · 152 Inlägg

Gjort lite med diffklumpen. Fick hem nya SKF lager från USA:

tillverkade ett verktyg för att driva ut de gamla lagerbanorna från diffhuslocken:
http://i249.photobucket.com/albums/gg229/Mickem02/7CC4994B-8321-4509-98FC-E17791663F91_zpseulvpeaw.jpg
På väg ur:
http://i249.photobucket.com/albums/gg229/Mickem02/07E66410-F0C7-48BE-BA23-2129A98371AA_zpsqaiarfwt.jpg
Ute:
http://i249.photobucket.com/albums/gg229/Mickem02/A0A151B5-1C06-4969-BE75-B5E06D82F728_zps8ajmimyx.jpg
Tog de gamla banorna för att pressa i den nya m h a skruvstycket:
http://i249.photobucket.com/albums/gg229/Mickem02/77CB2848-A708-4F8F-9C31-7A3E11EE2160_zps1oz6cetm.jpg
Klart:
http://i249.photobucket.com/albums/gg229/Mickem02/16F685E5-64CB-4475-8A3E-275978D607A0_zpsoawwysgc.jpg
Tog bort korgen och rullarna ur gamla lagret, men nu behöver jag en kniv-avdragare för att driva ut lagret vilket jag saknar. Så just nu kommer jag inte längre.
http://i249.photobucket.com/albums/gg229/Mickem02/50F75EEF-FFD9-47BF-B56D-54EF97B265EF_zpsxve12vio.jpg

BMW 2002 "Alpina Tribute" (1973)
Mickem02
24 april 2014 · 152 Inlägg

Uppdatering: ute och provkört och bilen går riktigt fint! Dock är jag inte riktigt nöjd med höjden bak så det ska fixas till:
Aningen hög bak
http://i249.photobucket.com/albums/gg229/Mickem02/5FC69373-3D1E-4D26-9D86-388A66783A57_zpsbrjd4bb3.jpg
Dessa ska träs på befintlig fjäderstopps infästning:
http://i249.photobucket.com/albums/gg229/Mickem02/5E03FC90-B788-4DE7-B215-976C96E4D94D_zpsxys9a597.jpg
Så här blir det alltså:
http://i249.photobucket.com/albums/gg229/Mickem02/0850C6C2-2989-4E6B-83E5-2A543AE404CC_zpsu0gxjlq5.jpg

BMW 2002 "Alpina Tribute" (1973)
tommyhjortasen
25 april 2014 · 1 049 Inlägg

Smart det där med att kunna "skruva" till rätt höjd på bakvagnen. Kortare fjädrar?

Mickem02
22 maj 2014 · 152 Inlägg

Har haft ett litet läckage vid växelföraren på växellådan ett tag och det blev värre efter oljebytet. Så det var bara att lossa kardan och avgassystemet igen och byta packboxen. Försökte först med att få ur packboxen men det var omöjligt att få grepp om den. Jag har läst på flera andra forum att man kan ta ett pvc-rör i samma dimension som packboxen och helt enkelt pressa in den 5mm i växellådan. Det finns plats för minst 4 packboxar efter varandra så det går att göra några gånger innan man måste plocka ner lådan och ta ut dessa.
Sen var det bara att pressa dit nya packboxen.
Läckande packbox:
http://i249.photobucket.com/albums/gg229/Mickem02/IMG_2655.jpg
Inpressad i lådan:
http://i249.photobucket.com/albums/gg229/Mickem02/Mobile%20Uploads/2014-05/357CD5FD-6705-4E86-8AD8-AF8884A04F3A_zpsi0eoi0qh.jpg
Ny packbox:
http://i249.photobucket.com/albums/gg229/Mickem02/Mobile%20Uploads/2014-05/6FC49516-315F-44F1-B535-6B7B75FBA248_zpsjllmxsus.jpg

Nu är bilen redo för Mantorp på lördag! big_smile

Senast redigerat av Mickem02 (22 maj 2014)

BMW 2002 "Alpina Tribute" (1973)
Mickem02
9 juni 2014 · 152 Inlägg

Bakaxeln är klar för montering nu:

Ställt in flankspel till 0,10 mm som är inom spec + använt färgpasta för att se kronhjulets placering mot pinjonghjulet:
http://i249.photobucket.com/albums/gg229/Mickem02/Mobile%20Uploads/2014-06/CC14CE79-6C67-476A-B07D-80F0AFEF2756_zpsqrlkvlo9.jpg
http://i249.photobucket.com/albums/gg229/Mickem02/Mobile%20Uploads/2014-06/C799355E-0136-42EE-8ED6-36DB5DB160D1_zpsh328j8re.jpg
Monterat 5mm spacer på varje sida iom att E21 diffen är 10mm smalare:
http://i249.photobucket.com/albums/gg229/Mickem02/Mobile%20Uploads/2014-06/3BD2BEDC-00F8-40A4-87DD-9AF2B61FC170_zpszwmz2day.jpg

BMW 2002 "Alpina Tribute" (1973)
Mickem02
19 juni 2014 · 152 Inlägg

Alltid har jag tyckt att tidstypiska breda plåtfälgar är väldigt snyggt på en gammal bil. Och till BMW fanns ju Borrani/Alpina fälgar att köpa till när det begav sig. Har alltid haft lite koll på ebay och blocket för att se om något lämpligt dyker upp. Och ska man ha plåtfälgar måste man ha de tillhörande navkåporna som är extremt svåra att hitta, och när man väl gör det väldigt dyra.
Vips så dök det upp 4 st NOS Borrani navkåpor på ebay i tyskland som jag lyckades lägga beslag på. YES!! Nu återstod bara fälgarna då....Drog i lite trådar och la ut lite köpes annonser, men tyvärr ingen lycka. Av en händelse sprang jag på en annons där en kille i Sthlm hade en uppsättning 6"are till extremt bra kurs. Ringa direkt och tingade dom. Det visade sig vara en mycket trevlig man med stort hjärta för gamla oplar. Han körde rally med en extremt cool Ascona 400 och hade en Kadett rallye på uppfarten med fabriksny kaross!! yikesyikesyikes

Borrani 6"
http://i249.photobucket.com/albums/gg229/Mickem02/Mobile%20Uploads/2014-06/01B80C63-7DEC-400A-9DC7-85FDD976D18F_zps7mnftruc.jpg
http://i249.photobucket.com/albums/gg229/Mickem02/Mobile%20Uploads/2014-06/40115985-B77A-4E27-9C24-6C0894AB4A49_zpstougblpq.jpg
Navkåpor NOS
http://i249.photobucket.com/albums/gg229/Mickem02/2014-06/9AF05555-7E37-421E-A0F0-D5AA55782BCB_zps5wu9zsks.jpg
http://i249.photobucket.com/albums/gg229/Mickem02/Mobile%20Uploads/2014-06/962A56F9-D473-4826-9A3F-AB9A7062320C_zpsmq6hmw4o.jpg

Fälgarna ska blästras och pulverlackeras och sen ska nått lämpligt gummi på. Funderar på 205/60/13 eller 195/60/13.

//Micke

BMW 2002 "Alpina Tribute" (1973)
Bmw_NK
19 juni 2014 · 152 Inlägg

Kul Micke!

Men jag hade hellre använt epoxifärg och sedan vanlig 2k.
Pulverlack tycker jag är skit! Den är hård, till och med så hård att den spricker efter ett antal år... och om ett stenskott orsakar hål eller dyl skyddar den inte på samma sätt som vanlig färg utan det blommar upp rejält under...

Mvh NK

BMW 1600-2 "Bmw NKs 2002" (1970)
Mickem02
23 juni 2014 · 152 Inlägg

Tjena Nicke,

jag har faktiskt inte hört något dåligt om pulverlack än just att om det blir stenskott att fukt tränger in lättare. Ska undersöka saken mera. kanske det blir våtlack istället om det inte drar iväg alltför mycket i pris.

//Micke

BMW 2002 "Alpina Tribute" (1973)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang