Bilen köptes 2005 efter att jag sålt min gamla 02a. Bilen hade varit samma familj i över 20 år och var i ett genomgående bra skick. Jag körde med bilen sommartid några år, men var sugen på lite mer hästar. Delar började köpas in... Visa mer
Roligt att allt jobb uppskattas! 😃 Lycka till med ditt projekt. @Tommy: har du kollat så att inte kolvarna kärvar? Hade ett ok förrut där en kolv spruckit och medförde att ena bromsen låg i och tillslut slog sig bromsskivan av värmen. 😔
Mer uppdatering då. Monterade även stålomspunnen kopplingsslang till slavcylindern. Bytte även växellådsolja till Redline MTL då jag aldrig böt den när jag monterade den. Fick i uppgift att den nyligen var bytt av tidigare ägare. Men vette fasen om det stämde, den såg inget vidare ut. Dock verkade även det varit Redline med tanke på färgen. 😜 Drog alla bultar och nu återstår bara inställning av Toe in. Sen är framvagnen helt klar. Sen återstår bara översyn av bakaxelväxeln innan montering och byte av bakre bromsslangar till stålomspunnet samt luftning.
Bilen ser fantastisk ut undertill! Den gula främre krängningshämmaren, eftermarknadsdel?
Angående mina bromsar, har köpt ett annat bättre begagnat ok genom en annons på 02 sidan, men ännu är det inte bytt. därför kan jag inte säga säkert om det är oket eller slangarna som spökar.
Hej Tommy, tackar för de fina orden. Bilen börjar se riktigt bra ut, och det är en fröjd att skruva när allt är rent och snyggt. Krängningshämmaren kommer från 02-depån i Kågeröd.
Stötte på patrull när jag skulle byta bromsslangarna bak. Drog sönder nipplarna till bromsrören som satt som berget. Så det var bara att köpa nytt, vilket ändå kanske var dags efter 41 år i bruk.
@Nicke, du har helt rätt där. Systemet är luftat och efter diverse läckage som nu är åtgärdat/efterdraget är det nu tätt igen. Passade på att ropa in en ny kopplingssats på Tradera för 300kr, dvs under hälften vad enbart lagret annars kostar. Detta är satsen man ska ha om man kör 5-vxl på 02:an. Min koppling är iofs redan ny, men bra att ha i reserv för dom pengarna! Ropade även in en ny hardyskiva, då jag så att den som hängde med växellådan när jag köpte den och som är monterad nu var full av sprickor.
Klumpen som kommer från E21 323 med 25% diff, har legat på hyllan för länge. Anledningen har varit att jag bytte utväxling från 3,45 till 4,11 för några år sen. I o m att jag mest, eller bara, kör på gatan så blir det för surrigt med 4,11 utväxlingen. Speciellt med 14 tums hjul. Därför ska jag byta tillbaka till 3,45 utväxlingen och prova hur det blir. Ska i samband med det kontrollera kronhjulets "backlash", dvs spelet mellan pinjong och kronhjul, med indikatorklocka. Ska bli spännande att se skillnaden med diffat.
Kör idag på original 3,64 utväxling för 2-liters motorn.
Jahopp, kom inte så långt med diffen innan jag upptäckte att ena lagret var stukat. Råkade välta diffen för ett tag sen men trodde en klarade den smällen. Men tydligen var det lagret som tog smällen. Tur det iofs.
Men bytte kronhjulet iaf, så nästa steg är nya lager (beställda) sen fortsätter förädlingen. Stukat lager
Då har det hänt lite mer. 😊 hardyskivan bytt och kardan linjerad. Orsaken till att hardyskivan redan blivit skrot är följande fel. Kardanen ska inte vara helt linjär från bakaxeln till växellådan, vilket jag trodde och som det faktiskt står beskrivit i den blå boken. Det som är viktigt är istället att främre delen av kardan är helt rak mot växellådan. För att se hur kardan ligger, monterar man nya hardyn och drar åt bultarna mot växellådan. Bultarna mot kardan drar man åt löst. Sen snurrar man kardan och ser om mellanrummet mellan örat på kardanens medbringare och hardyn ändras. Mellanrummet ska vara lika stort när örat är uppe som nere. Jag fick höja min växellåda nästan 10 mm med brickor. Gamla Hardyn med sprickor
Har även monterat längre pinnbult bak då dessa varit på gränsen till för korta. Dessa var 18mm längre vilket var perfekt!
Gjort lite med diffklumpen. Fick hem nya SKF lager från USA:
tillverkade ett verktyg för att driva ut de gamla lagerbanorna från diffhuslocken: På väg ur: Ute: Tog de gamla banorna för att pressa i den nya m h a skruvstycket: Klart: Tog bort korgen och rullarna ur gamla lagret, men nu behöver jag en kniv-avdragare för att driva ut lagret vilket jag saknar. Så just nu kommer jag inte längre.
Uppdatering: ute och provkört och bilen går riktigt fint! Dock är jag inte riktigt nöjd med höjden bak så det ska fixas till: Aningen hög bak Dessa ska träs på befintlig fjäderstopps infästning: Så här blir det alltså:
Har haft ett litet läckage vid växelföraren på växellådan ett tag och det blev värre efter oljebytet. Så det var bara att lossa kardan och avgassystemet igen och byta packboxen. Försökte först med att få ur packboxen men det var omöjligt att få grepp om den. Jag har läst på flera andra forum att man kan ta ett pvc-rör i samma dimension som packboxen och helt enkelt pressa in den 5mm i växellådan. Det finns plats för minst 4 packboxar efter varandra så det går att göra några gånger innan man måste plocka ner lådan och ta ut dessa. Sen var det bara att pressa dit nya packboxen. Läckande packbox: Inpressad i lådan: Ny packbox:
Ställt in flankspel till 0,10 mm som är inom spec + använt färgpasta för att se kronhjulets placering mot pinjonghjulet: Monterat 5mm spacer på varje sida iom att E21 diffen är 10mm smalare:
Alltid har jag tyckt att tidstypiska breda plåtfälgar är väldigt snyggt på en gammal bil. Och till BMW fanns ju Borrani/Alpina fälgar att köpa till när det begav sig. Har alltid haft lite koll på ebay och blocket för att se om något lämpligt dyker upp. Och ska man ha plåtfälgar måste man ha de tillhörande navkåporna som är extremt svåra att hitta, och när man väl gör det väldigt dyra. Vips så dök det upp 4 st NOS Borrani navkåpor på ebay i tyskland som jag lyckades lägga beslag på. YES!! Nu återstod bara fälgarna då....Drog i lite trådar och la ut lite köpes annonser, men tyvärr ingen lycka. Av en händelse sprang jag på en annons där en kille i Sthlm hade en uppsättning 6"are till extremt bra kurs. Ringa direkt och tingade dom. Det visade sig vara en mycket trevlig man med stort hjärta för gamla oplar. Han körde rally med en extremt cool Ascona 400 och hade en Kadett rallye på uppfarten med fabriksny kaross!!
Borrani 6" Navkåpor NOS
Fälgarna ska blästras och pulverlackeras och sen ska nått lämpligt gummi på. Funderar på 205/60/13 eller 195/60/13.
Men jag hade hellre använt epoxifärg och sedan vanlig 2k. Pulverlack tycker jag är skit! Den är hård, till och med så hård att den spricker efter ett antal år... och om ett stenskott orsakar hål eller dyl skyddar den inte på samma sätt som vanlig färg utan det blommar upp rejält under...
jag har faktiskt inte hört något dåligt om pulverlack än just att om det blir stenskott att fukt tränger in lättare. Ska undersöka saken mera. kanske det blir våtlack istället om det inte drar iväg alltför mycket i pris.