Enligt min erfarenhet så måste jag ju säga att jag tycker volvos sugmotorer (Det är endast dem jag har erfarenheter av då det gäller olika dimentioner på samma motor) blir mer orkeslösa då de tappar för mycket motstånd..
Detta är iaf vad jag personligen känt då jag kört div volvos igenom de år jag kört bil varav en 245'a som vi körde hade vi diverse olika avgassystem till och på den kände man direkt en märkbar skillnad då vi körde med 2.25" och bara bakdämparen monterad, och om vi monterade bort den för att montera dit ett 2x3" slutrör som gick rakt ut, helt utan ljuddämpare... Den vart märkbart orkeslösare då vi hade bara raka rör utan ljuddämpare.
Sen så har jag kört en 740 med 2.5" system och 2x simonsdämpare, som sedan byttes till ett 3" med en simonsdämpare och 4" slutrör.. Även denna vart det en skillnad på, dock inte lika uppenbar som 245an, men man märkte direkt att soppaförbrukningen gick upp, men den va inge piggare..
Och som gemensamt för de två bilarna va att ljudnivån ökade markant..
Sen så har jag ju varit med om motsatsen oxå, men då handlade det om att gå upp ifrån orginalsystemet med dubbla burkar, till en överdimention och större ljuddämpare... Detta va en Golf MK1 GL, jag byggde om det avgasystemet år kompisen för vi hade massa volvo och ford orginal avgasystem som låg slängt i konteinern vid vårat garage som vi hade då, och då gick jag ifrån Golfens orginalsystem på vad det nu är 2"? 1.5"? till 2.25" efter första ljuddämparen och så ersatte jag bakre ljuddämparen med en ljuddämpare ifrån en ford som va av modell större.. den bilen hade innan avgasystemsbygget toppat 130, efteråt så gjorde den 130, fast med en växel kvar.. Så rätt motstånd hjälper enligt mig, men fel själper...
3" är enligt mig för stort, men som tidigare sagt så kan du montera dit en extra ljuddämpare för att få ner ljudvolymen, men jag skulle gissa på att du kommer se en skillnad i soppaförbrukningen.. Men då det ändå ligger - Montera det och avgör själv vad du tycker, det rör sig om 1-2 timmar i garaget beroende på skicket på grejerna

Det kostar inget att prova.. Och även om du inte vill behålla det sen, så har du iaf ett system som du kan köra igenom besiktningen med.
Skulle jag bygga ett eget system så skulle jag valt ett 2.5" med dubbla simons dämpare, det ger ett dovare ljud utan att ta knäcken på hela grannskapet då du ska åka och köpa mjölk