2256
Sök

3 tum på en 740 GL?

1 291 Inlägg
29 januari 2009
denna myt om motstånd i avgasningen på en sugis... hmm
Det motstånd motorn behöver ska du ha i ett uträknat extraktorgrenrör, sen fritt flöde bakåt för att motverka motpulser i röret.
Så sätt du på 3", om du nu desutom har det liggandes är det väl inget att snacka om?

114 Inlägg
29 januari 2009
Förstår inte att folk som åker Volvo 240/740 GL orginal (motorn alltså) med 3" system inte skäms..

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
29 januari 2009
TWR skrev:
Förstår inte att folk som åker Volvo 240/740 GL orginal (motorn alltså) med 3" system inte skäms..

tölpar tongue

2slow

Bärs!
3 456 Inlägg
29 januari 2009
volvo_brud85 skrev:
nån som prövat?? big_smile

Är ganska säker på att användaren GLE åker med 3" på sin GL.

Garaget.org peakade 2008.

1 059 Inlägg
29 januari 2009
blir ju det gooa tomma brölet som talar om att det kommer en bil med massa 18 åringar ismile
Kommer aldrig låta gott ,bara tomt o brötigt.

Bygger kompletta bilar,du bestämmer.Motorjobb,styling,lack mm
samarbetspartners
JKR&Lack..CP-Service..Gik turbo..ralphsdack.com..skyltia,Inges bil och kaross
Pm för info

bonntrimmare
655 Inlägg
29 januari 2009
man skulle kunna skriva "oldest trick in the book" ?

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
29 januari 2009
corsa_m skrev:
Det motstånd motorn behöver ska du ha i ett uträknat extraktorgrenrör, sen fritt flöde bakåt för att motverka motpulser i röret.
Så sätt du på 3", om du nu desutom har det liggandes är det väl inget att snacka om?

Inte helt sant. Gasen ändrar storlek när den kommer längre bak i röret. De gör att gashastigheten saktar av och då får du en bromsning där. Avsmalnar avgasröret så bibehålls gashastigheten.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

1 291 Inlägg
29 januari 2009
patrikhornfeldt skrev:
corsa_m skrev:

Inte helt sant. Gasen ändrar storlek när den kommer längre bak i röret. De gör att gashastigheten saktar av och då får du en bromsning där. Avsmalnar avgasröret så bibehålls gashastigheten.

tempen sjunker på avgaserna och dom blir mindre, ja
Men det får till följd att trycket blir mindre ju längre bak i röret gaserna kommer och så länge det inte blir undertryck kommer gaserna dras bakåt.
Fick även tipset av killen som hjälp till med rc-motorn att bygga 2,5 från grenröret till en tom låda framför bakaxeln på ca: 15-20L och sedan 3 tum därifrån för att minimera motpulser i röret

379 Inlägg
29 januari 2009
Jag hade 3" på min 740GL tills den krockades. Var nått jävla hemmabygge med bara en liten fullflödesdämpare på slutet. Lät utav bara helvete, både i och utanför bilen. Nästan lite väl högt bröl, även för mina öron. Men klart trevligare ljud än med orginalsystem iaf.

Tyskstuk är äckligt.

73 Inlägg
29 januari 2009
jag har då haft 3" men visst dånar det i bilen men inte går bilen nå sämre, hade iof planad topp, 16V , större ventiler, portad topp, extraktor och 3" hela vägen med en simonsburk..

låter lite illa men det är ju bara sätta 2st dämpare.. spelar nog ingen roll vad du väljer, har du 3" liggandes så sätt dit de å lyssna, kanske trycka dit en till ljuddämpare om det är för mycke

3 714 Inlägg
29 januari 2009
låter bara ille med 3" på en GL

Testa 2,25 eller 2,5"

"Jag är inte dum jag har bara otur när jag tänker"
Mitt galleri: http://www.garaget.org/bollen1986/gallery
Vill du ha din bil fotad i skövde? skicka ett PM

Larssa91
29 januari 2009
skulle helt klart sattsa på ett 2,5tums system.

Plåtslagare
72 Inlägg
29 januari 2009
tycker inte häller de ska låta förmycket men släng på 3" å dra dit en dämpare till om de låter förmycke

har aldrig varit intresserad av sport bara motor driven sort

40 Inlägg
29 januari 2009
hållerm ed blackline, kör på 2.5" det är som gjort för det.

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
29 januari 2009
bollen1986 skrev:
låter bara ille med 3" på en GL

Testa 2,25 eller 2,5"

2,25 är original på en volvo

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

344 Inlägg
29 januari 2009
3 tums på en GL låter jävligt utanför bilen och när man kör fullgas osv. men inne i bilen bilen blir man ju helt knäpp om man ska åka lite längre sträckor. en kompis till mig har 3 tums hela vägen på sin GLE och vi skulle åka till jönköping. det e ungefär 7 mil härifrån, och jag trodde jag skulle bli galen av allt brölande inne i bilen. så frågar du mig så hade jag kört me 2,5 tums. men på en turbo e 3 tum fina grejjer smile

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
30 januari 2009
sunkmaster skrev:
3 tums på en GL låter jävligt utanför bilen och när man kör fullgas osv. men inne i bilen bilen blir man ju helt knäpp om man ska åka lite längre sträckor. en kompis till mig har 3 tums hela vägen på sin GLE och vi skulle åka till jönköping. det e ungefär 7 mil härifrån, och jag trodde jag skulle bli galen av allt brölande inne i bilen. så frågar du mig så hade jag kört me 2,5 tums. men på en turbo e 3 tum fina grejjer smile

Precis min mening. Man blir ju alldeles mosig i huvudet när man kör 3 tum på en sugis tongue

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

Reservdansk
6 271 Inlägg
30 januari 2009
mojelta skrev:
Bygg 3 tum hela vägen med endast en japsare i slutet och du kommer få världens goaste ljud som går att få till en volvo motor smile

Det är ju bara din personliga åsikt. tongue

Min personliga åsikt är:
[video]http://www.garaget.org/video/07jhzlebowvc[/video]
Tre tum efter katalysator. Kommer kanske mer. big_smile
Senast redigerat av TurbOla (30 januari 2009)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

1 432 Inlägg
30 januari 2009
Enligt min erfarenhet så måste jag ju säga att jag tycker volvos sugmotorer (Det är endast dem jag har erfarenheter av då det gäller olika dimentioner på samma motor) blir mer orkeslösa då de tappar för mycket motstånd..

Detta är iaf vad jag personligen känt då jag kört div volvos igenom de år jag kört bil varav en 245'a som vi körde hade vi diverse olika avgassystem till och på den kände man direkt en märkbar skillnad då vi körde med 2.25" och bara bakdämparen monterad, och om vi monterade bort den för att montera dit ett 2x3" slutrör som gick rakt ut, helt utan ljuddämpare... Den vart märkbart orkeslösare då vi hade bara raka rör utan ljuddämpare.

Sen så har jag kört en 740 med 2.5" system och 2x simonsdämpare, som sedan byttes till ett 3" med en simonsdämpare och 4" slutrör.. Även denna vart det en skillnad på, dock inte lika uppenbar som 245an, men man märkte direkt att soppaförbrukningen gick upp, men den va inge piggare..

Och som gemensamt för de två bilarna va att ljudnivån ökade markant..

Sen så har jag ju varit med om motsatsen oxå, men då handlade det om att gå upp ifrån orginalsystemet med dubbla burkar, till en överdimention och större ljuddämpare... Detta va en Golf MK1 GL, jag byggde om det avgasystemet år kompisen för vi hade massa volvo och ford orginal avgasystem som låg slängt i konteinern vid vårat garage som vi hade då, och då gick jag ifrån Golfens orginalsystem på vad det nu är 2"? 1.5"? till 2.25" efter första ljuddämparen och så ersatte jag bakre ljuddämparen med en ljuddämpare ifrån en ford som va av modell större.. den bilen hade innan avgasystemsbygget toppat 130, efteråt så gjorde den 130, fast med en växel kvar.. Så rätt motstånd hjälper enligt mig, men fel själper...

3" är enligt mig för stort, men som tidigare sagt så kan du montera dit en extra ljuddämpare för att få ner ljudvolymen, men jag skulle gissa på att du kommer se en skillnad i soppaförbrukningen.. Men då det ändå ligger - Montera det och avgör själv vad du tycker, det rör sig om 1-2 timmar i garaget beroende på skicket på grejerna wink Det kostar inget att prova.. Och även om du inte vill behålla det sen, så har du iaf ett system som du kan köra igenom besiktningen med.

Skulle jag bygga ett eget system så skulle jag valt ett 2.5" med dubbla simons dämpare, det ger ett dovare ljud utan att ta knäcken på hela grannskapet då du ska åka och köpa mjölk smile

Tro inte att du undkommer döden bara för att du slutar leva!
..::[Kör det som gör dig lycklig
]::..
Touch by U - Då du söker vinyler/dekaler till rätt pris.

Sök