Fan...Jag har lite svårt för att folk inte får hjullager, bromsskivor mm att hålla i mer än typ 1000 mil ibland...Hur gör ni? Har monterat hjullager bak (Biltema) på en fd bruxis, satt på i ca 13000 mil, utan oljud, behövde dock efterspännas en aning efter typ 6000 mil (koniskt lager!). Bromsskivorna satt på lika länge de med utan problem. Korrekt o noggrann montering är viktigt, hjullager skall fyllas med fett ordentligt, med rena händer. Är det ett rakt lager brukar man kunna dela på de o "kompletteringsfylla". Köpte själv nya hjullager från BMW till min E34 (inte för att det behövdes utan för att när allt annat är nytt så...), o jag "kompletteringsfettade" det lagret med, då det såg ut att vara lite snålt (?) med fett...När man monterar skivor är det viktigt att navet är helt rent o fritt från ojämnheter, att oken glider lätt o att kolvarna inte kärvar...Och att man inte tvärnitar från 200 det första man gör när man testar de nya bromsarna. Skivorna behöver säg 100-150 mil på sig att slitas in med "moderata bromsningar". Om man tex gör en tvärnit så skivorna blir rykande varma o sedan ställer bilen så kan skivorna slå sig, oavsett fabrikat, pga att värmen hålls kvar bättre där beläggen sitter... Har själv "bättre bromsar" på min E34, o när min bror testade bilen/bromsarna så kommer han tillbaka o säger "Helvete vilket bett!", o då hör jag hur det formligen knäpper om skivorna pga all värme...Skickade genast iväg honom på en avkylningsrunda, inga slagna skivor.
Senast redigerat av dawwe (4 september 2013)
Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure