2844
Sök

Här diskuterar vi Biltemas varor! Allt om Biltema!

1 020 Inlägg
14 september 2013
Rillependent skrev:
Någon som kan säga något om biltemas gummimellanlägg?

Har lite mjuka coils bak så det tar i skärmkanterna ibland och jag vill ha det stummare och lägre, någon som provat dem?

http://www.biltema.se/ProductImages/34/ … 1710_l.jpg

Har dom på min gula 90a, nu går bilen bara 500 mil på sommaren men har suttit där 2 år o funkar bra än. Blev ganska mycket styvare. Sitter på sänkfjädrar

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår

948 Inlägg
14 september 2013
andreas1 skrev:
Rillependent skrev:
Någon som kan säga något om biltemas gummimellanlägg?

Har lite mjuka coils bak så det tar i skärmkanterna ibland och jag vill ha det stummare och lägre, någon som provat dem?

http://www.biltema.se/ProductImages/34/ … 1710_l.jpg

Har dom på min gula 90a, nu går bilen bara 500 mil på sommaren men har suttit där 2 år o funkar bra än. Blev ganska mycket styvare. Sitter på sänkfjädrar

Aa okej då provar jag med dem, tack för svar smile

Volkswagen Polo 6r 2010 OEM+
PROJEKT-TRÅDEN

Avstängd
10 388 Inlägg
14 september 2013
MickeEng skrev:
Ja, som sagt smaken är som baken delad, men varför inte ta lite mer betalt och sälja grejor som håller istället för massa billigt skräp, men man blir lite besviken. Och till råga på allt bygger dom varuhus här i stan nu smile

För att det inte är deras idé skulle jag gissa på. Saken är att för min del så är jag nöjd med ca 95% av det jag handlat där. Och det jag inte är nöjd med är sällan något som fallerat (inget ont att säga om något jag köpt alls som reservdelar då jag inte just nu kan komma på något som gett upp i "förtid")

Med ett högre pris skulle det bara bli ännu en "Mekonomen/Meca/Osv"-affär, och jag tror inte det är vad de vill. För att ta ett exempel;

Drivknut, yttre, till A6 (inte min dock);

Mekonomen; ~2500:- (vill ha för mig att det t.o.m. var någon krona över)
Biltema; ~600:-

Och idag, 3 år senare, fungerar den fortfarande finfint

Till saken (som jag skrivit tidigare); jag förväntar inte mig att Biltema-pryttlen ska hålla lika bra/länge. Varför? För att den kostar 1/4 av priset. Därför räknar inte jag med att den ska hålla mer än, förhoppningsvis, 1/2 om det är "bra".

Och igen; min erfarenhet (och jadå, jag är medveten om att det finns väldigt många olika erfarenheter av biltema) är att det -inte- är "billigt skräp som inte håller". Möjligen skulle jag sträcka mig till "billigt som håller där efter", men det anser jag som sagt lite att man "får ta" just med tanke på priset.

Sen menar jag att Biltema har saker som är sjukt bra i förhållande till vad de kostar, deras handrengöringsmedel tycker jag är galet bra...exempelvis (och det har det faktiskt varit varenda gång tongue )

Sen tror jag även det handlar om selektivt minne. Man kommer ihåg de XX sakerna som gått sönder, men glömmer gärna/lätt de minst lika många sakerna som inte gått sönder.

Men, det är som med allt man inte gillar; det är bara låta bli att stödja det. (generell åsikt oavsett om det gäller ett tvprogram, en affär eller vad det än må vara)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

541 Inlägg
14 september 2013
Nu menar jag bildelar/biltillbehör, köpte även en pindel led till min Taunus typ -95 -96 passade inte i hålbilden utan fick fila upp hålbilden för att den skulle passa, fick byta den ett halv år senare för att den var helt slut.

it_mutt skrev:
MickeEng skrev:
Ja, som sagt smaken är som baken delad, men varför inte ta lite mer betalt och sälja grejor som håller istället för massa billigt skräp, men man blir lite besviken. Och till råga på allt bygger dom varuhus här i stan nu smile

För att det inte är deras idé skulle jag gissa på. Saken är att för min del så är jag nöjd med ca 95% av det jag handlat där. Och det jag inte är nöjd med är sällan något som fallerat (inget ont att säga om något jag köpt alls som reservdelar då jag inte just nu kan komma på något som gett upp i "förtid")

Med ett högre pris skulle det bara bli ännu en "Mekonomen/Meca/Osv"-affär, och jag tror inte det är vad de vill. För att ta ett exempel;

Till saken (som jag skrivit tidigare); jag förväntar inte mig att Biltema-pryttlen ska hålla lika bra/länge. Varför? För att den kostar 1/4 av priset. Därför räknar inte jag med att den ska hålla mer än, förhoppningsvis, 1/2 om det är "bra".

Och igen; min erfarenhet (och jadå, jag är medveten om att det finns väldigt många olika erfarenheter av biltema) är att det -inte- är "billigt skräp som inte håller". Möjligen skulle jag sträcka mig till "billigt som håller där efter", men det anser jag som sagt lite att man "får ta" just med tanke på priset.

Sen menar jag att Biltema har saker som är sjukt bra i förhållande till vad de kostar, deras handrengöringsmedel tycker jag är galet bra...exempelvis (och det har det faktiskt varit varenda gång tongue )

Sen tror jag även det handlar om selektivt minne. Man kommer ihåg de XX sakerna som gått sönder, men glömmer gärna/lätt de minst lika många sakerna som inte gått sönder.

Men, det är som med allt man inte gillar; det är bara låta bli att stödja det. (generell åsikt oavsett om det gäller ett tvprogram, en affär eller vad det än må vara)

Avstängd
10 388 Inlägg
14 september 2013
MickeEng skrev:
Nu menar jag bildelar/biltillbehör, köpte även en pindel led till min Taunus typ -95 -96 passade inte i hålbilden utan fick fila upp hålbilden för att den skulle passa, fick byta den ett halv år senare för att den var helt slut.

it_mutt skrev:
MickeEng skrev:

Förstod det, därav att jag hade med exemplet med drivknuten smile

541 Inlägg
14 september 2013
Du måste jobba på Biltema hmm

it_mutt skrev:
MickeEng skrev:

it_mutt skrev:

Senast redigerat av MickeEng (14 september 2013)

7 487 Inlägg
14 september 2013
Extrazz skrev:
jakobhedin skrev:
Extrazz skrev:
http://i.imgur.com/8KQB0jW.jpg

http://i.imgur.com/X4T5qrQ.jpg

Bild på det hela.

Biltemas gummifärg.
Kanske lite svag i pigmentet. kräver minst 4 burkar om inte mer för en motorhuv.
lite sträv i ytan.
Svårt att spreya stora ytor utan att det blir flammigt.

Håller det då? jag menar det går rykten om att det snabbt blir blekt igen..

Det återstår att se. Bilen står ute 24/7 i princip. Körs dagligen året runt så. Tvättar dock för hand.

det går aldrig att lacka en huv med sprayburk,, inte med plastidip heller wink
ska man ha stora ytor bra är det spruta som gäller wink

Avstängd
10 388 Inlägg
14 september 2013
MickeEng skrev:

it_mutt skrev:
MickeEng skrev:

Verkligen inte. Jobbar inte ens inom branschen. Men, bara för att jag inte haft några problem med mina reservdelar som jag köpt på Biltema, så innebär det väl inte att jag måste jobba där?

Jag kan ju inte heller säga att jag har dålig erfarenhet av dom, när jag de facto inte har det utan snarare tvärt om?

Om Biltema var genomruttet och skit, skulle de gå omkull, inte svårare än så (alternativt sluta med bildelar, alternativt höja priserna o sluta köpa in restlager/andrasortering).

541 Inlägg
14 september 2013
Okey, jag kommer iaf köpa mina delar från någon annan leverantör närmaste framtiden smile , men vi kan väll vara vänner ändå smile

it_mutt skrev:
MickeEng skrev:

it_mutt skrev:

Verkligen inte. Jobbar inte ens inom branschen. Men, bara för att jag inte haft några problem med mina reservdelar som jag köpt på Biltema, så innebär det väl inte att jag måste jobba där?

Jag kan ju inte heller säga att jag har dålig erfarenhet av dom, när jag de facto inte har det utan snarare tvärt om?

Om Biltema var genomruttet och skit, skulle de gå omkull, inte svårare än så (alternativt sluta med bildelar, alternativt höja priserna o sluta köpa in restlager/andrasortering).

Avstängd
10 388 Inlägg
15 september 2013
MickeEng skrev:
Okey, jag kommer iaf köpa mina delar från någon annan leverantör närmaste framtiden smile , men vi kan väll vara vänner ändå smile

it_mutt skrev:
MickeEng skrev:

Jadå smile För min del handlar kvittar det fullkomligt var folk köper sina delar. Börjar jag få dåliga delar på Biltema, så lär jag väl antagligen också sluta handla där skulle jag tro smile

Ubåtsingenjör
7 372 Inlägg
15 september 2013
dawwe skrev:
Growe: Ok trummor bak...Iaf testa o göra det "enligt konstens alla regler" nästa gång. Dvs rengör trumman/lagerhuset från gammalt fett, kliniskt. Fetta in de nya lagren mycket noga, det gör man inte på under 10 min. Skruva på en pip på fett tuben så det kommer en riktigt tunn "fettstråle" så man får in fettet vid rullarna. En sådan infettning gör man i bästa fall på 10 min (är ju 2 lager/hjul...). Fyll sedan det rengjorda lagerhuset med fett till typ 75%. I med det inre lagret o tryck dit den nya infettade packboxen. Du har givetvis rengjort axeltappen innan o kollat så tätningsytorna mot packboxen är jämna/släta. Är det lite ojämnt/rostigt så schysstar man till med våtslippaper (typ P400). Sen monterar du trumman, spänner lagret korrekt, vilket man med fördel gör när hjulet är monterat. Spänn precis så mycket att du inte kan känna nåt glapp när du sliter/drar i hjulet, inte mer...Givetvis skall hjulet rulla lätt oxå! Så har jag gjort o aldrig haft problem med lager som inte håller, det kan inte bara vara tur med lager hela tiden, har ju som sagt även monterat Biltemas utan problem, o jag har svårt att tro att Biltemas lager skulle vara sämre än ett "5€ ebay.de lager", och 5€ lagrena håller bra...

konstigt att dyrare lager håller när man monterar de på exakt samma vis som biltemas lager ... jag menar om man nu gör så väldigt fel borde det dyrare lagret också gå sönder

grön aktivist
846 Inlägg
15 september 2013
jakobhedin skrev:
http://i.imgur.com/8KQB0jW.jpg

http://i.imgur.com/X4T5qrQ.jpg

Bild på det hela.

Biltemas gummifärg.
Kanske lite svag i pigmentet. kräver minst 4 burkar om inte mer för en motorhuv.
lite sträv i ytan.
Svårt att spreya stora ytor utan att det blir flammigt.

Helvete, 4 burkar för en huv yikes?
Nu kostar ju Foliatec Sprayfilm ca 320 kr burken, men 3.5 sådana burkar räcker för 1 huv, trösklar och C-stolpar på Fabian.
Då gjordes ändå ena stolpen om, känns som biltemas gummifärg ligger lite högt i pris imo?

337 Inlägg
15 september 2013
Kan dela med mig av en historia om biltema. Jag skulle serva min Volvo 740 med fördelarlock rotor tändkablar, Så köpte allt det för ca 600 kr.
Kom hem och börja byta delarna, när rotor och fördelarlock var bytta så upptäckte jag att tändkablarna var trasiga och passade inte. Så satte på dom gamla sen när bilen skulle startas så vägra den gå igång och stog bara och tugga. Plocka då loss fördelarlocket och såg att rotorn hade fastnat i fördelarlocket så allt var söndervridet, på med det gamla igen och bilen funka igen.

Biltema = skit

6 740 Inlägg
15 september 2013
Eric91 skrev:
Kan dela med mig av en historia om biltema. Jag skulle serva min Volvo 740 med fördelarlock rotor tändkablar, Så köpte allt det för ca 600 kr.
Kom hem och börja byta delarna, när rotor och fördelarlock var bytta så upptäckte jag att tändkablarna var trasiga och passade inte. Så satte på dom gamla sen när bilen skulle startas så vägra den gå igång och stog bara och tugga. Plocka då loss fördelarlocket och såg att rotorn hade fastnat i fördelarlocket så allt var söndervridet, på med det gamla igen och bilen funka igen.

Biltema = skit

jag har kört ca 1200mil med biltema rotor och fördelare o det funkar så fint så wink

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

350 Inlägg
21 september 2013
Nån kanske redan nämnt det men det finns sportstolar på biltema nu! tongue Lite småkul saker till bilar dom börjar ta in.
Funderar nästan på att fultrimma nån volvo med lh.24 med så mycket Biltema grejer det bara, bara för att... Synd man inte är gjord av pengar, kan bli ett småkul projekt.

I'm not a complete idiot, some parts are missing!
Birdy Birdy in the sky, Fell a Poo Poo in my eye, Me dont care Me dont cry, Me just happy cows dont Fly!

408 Inlägg
21 september 2013
werd skrev:
Nån kanske redan nämnt det men det finns sportstolar på biltema nu! tongue Lite småkul saker till bilar dom börjar ta in.
Funderar nästan på att fultrimma nån volvo med lh.24 med så mycket Biltema grejer det bara, bara för att... Synd man inte är gjord av pengar, kan bli ett småkul projekt.

Biltema volvo big_smile skulle nästan va kul ju smile

- Nuvarande:
- Sålda:Peugeot 208 GTi LE -13,Peugeot 205 GTi -92 flyttgods - Pug 205 CTi-89, Peugeot 206 GTi-99,Toyota MR2 Turbo-91,Volvo V70 AWD -98 mfl.
www.peugeot-sport-club.se

441 Inlägg
22 september 2013
Låsmuttern till mitt ena främre krängningshämmar stag saknade nämnd funktion och gängade upp sig och gav ett obehagligt klonkande. Med den bytt mot en annan så funkar det bättre och den lär inte lossna nu i alla fall.

Volvotrimmare
323 Inlägg
22 september 2013
Henkix skrev:
Eric91 skrev:

Biltema = skit

jag har kört ca 1200mil med biltema rotor och fördelare o det funkar så fint så wink

Har kört 500hk och hela sommaren med biltema rotor och lock. Funkar klockrent.

Volvo som fin bil, Volvo som vinterbil & Volvo som Racebil!

337 Inlägg
22 september 2013
Streeetkadett skrev:
Henkix skrev:
Eric91 skrev:

Biltema = skit

Har kört 500hk och hela sommaren med biltema rotor och lock. Funkar klockrent.

Ja köper då inget mer skit därifrån smile,

326 Inlägg
22 september 2013
Eric91 skrev:
Ja köper då inget mer skit därifrån smile,

Det gör inte jag heller, jag köper bara bra grejor som fungerar som dom ska därifrån. Det mesta alltså...

Sök