2623
Sök

Här diskuterar vi Biltemas varor! Allt om Biltema!

KHRacing
12 oktober 2013
Trådstartare
#4261
Dupond skrev:
Hej hej, har funderat på att vässa min 940. Om jag bygger eget avgassystem, har biltema allt jag behöver för ett ordentligt avgassystem? http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre … tor-79804/
Kan jag använda den här som katalysator eller är jag på tok för långt ut på racer-banan ? tongue
Får jag för höga avgasvärden ?

Är det någon som vet? Det kan bli ett dyrt test i så fall.

Tack på förhand. smile

Skall du inte tävla överhuvudtaget så är denna meningslös. ta stegét under denna istället anser jag

408 Inlägg
12 oktober 2013
#4262
KHRacing skrev:
Dupond skrev:
Hej hej, har funderat på att vässa min 940. Om jag bygger eget avgassystem, har biltema allt jag behöver för ett ordentligt avgassystem? http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre … tor-79804/
Kan jag använda den här som katalysator eller är jag på tok för långt ut på racer-banan ? tongue
Får jag för höga avgasvärden ?

Är det någon som vet? Det kan bli ett dyrt test i så fall.

Tack på förhand. smile

Skall du inte tävla överhuvudtaget så är denna meningslös. ta stegét under denna istället anser jag

jopp, kör på 200cells som högst eller 300. Egentligen duger en vanlig om man inte uppgraderar turbo osv.

- Nuvarande:
- Sålda:Peugeot 208 GTi LE -13,Peugeot 205 GTi -92 flyttgods - Pug 205 CTi-89, Peugeot 206 GTi-99,Toyota MR2 Turbo-91,Volvo V70 AWD -98 mfl.
www.peugeot-sport-club.se

138 Inlägg
12 oktober 2013
#4263
Timjoh skrev:
Är biltemas extra ljus något att ha? tittat på dessa http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t … jus-42362/

Förväntar mig inget extremt, bara det är bättre än original så.
En extra fråga, Kan man inte bara ta tjuv ström från helljus sladden sen ta jord direkt från batteriet?

Har 3 st såna på volvon, har haft dom i snart 4 år konverterade med 100w xenon. Tycker dom tappat lite i styrka men det kan också ha med lamporna att göra då dom börjar bli slitna. Annars jäkligt bra lyktor tycker jag, ska enligt rykten vara samma som en viss hella modell.


och Dupont
581 Inlägg
12 oktober 2013
#4264
Ok, tack så mycket. smile Det är en tråkigt 116 hästare jag har i bilen, så jag tänkte göra den lite roligare, har hört någonstans att drygt 20 häst försvinner med katalysatorn. Fast det är bara rykten tongue

Hammare och gaffatejp är allt som behövs.
Sitter nånting fast när det borde vara löst? Använd Hammaren!
Sitter nånting löst när det borde sitta fast? Använd Gaffatejp!

600 Inlägg
12 oktober 2013
#4265
Dupond skrev:
Ok, tack så mycket. smile Det är en tråkigt 116 hästare jag har i bilen, så jag tänkte göra den lite roligare, har hört någonstans att drygt 20 häst försvinner med katalysatorn. Fast det är bara rykten tongue

är det en b23 du tänkt trimma ? tror det är billigare att köpa en annan bil isåfall ;P

Ubåtsingenjör
7 372 Inlägg
12 oktober 2013
#4266
Dupond skrev:
Ok, tack så mycket. smile Det är en tråkigt 116 hästare jag har i bilen, så jag tänkte göra den lite roligare, har hört någonstans att drygt 20 häst försvinner med katalysatorn. Fast det är bara rykten tongue

vet att på bilar i början utav katalysatorns livs tid så gjorde det stor skillnad att plocka bort den, men 20 hästar är riktigt önske tänkande ! du ska va glad om du får 5

men prova att ersätta den med ett rör innan du köper annan katt så märker du om det gör någon skillnad eller ej. Sen är det som sagt inte lönt att börja trimma, bättre att byta bil


Fri fart för ett fritt folk!
14 770 Inlägg
12 oktober 2013
#4267
Dupond skrev:
Ok, tack så mycket. smile Det är en tråkigt 116 hästare jag har i bilen, så jag tänkte göra den lite roligare, har hört någonstans att drygt 20 häst försvinner med katalysatorn. Fast det är bara rykten tongue

om du kör racekisse på en gl se till att sätta den så långt fram som bara går.
eftersom avgastempen kommer bli så låg att det blir jobbigt att få den godkänd på bes.
man får köra som ett arsel påväg till bilprovningen och inte stå och vänta utan rakt in till avgasmätaren och det fungerar sällan så bra smile

skulle köra med ett 2.5" med 2st ljudämpare och möjligen en kat från en 940turbo för att få lite större rör. och sen ett extraktor. avgasystemet gör väldigt lite. men extraktor röret gör skillnad.
lättaste sättet att få effekt i dessa motorer är en 531topp och vx3 kam orginal 940GL/se 91-92 dessa har 131hk orginal enda skillnaden mellan en B230Fd och en b230fb är just toppen och kammen
sen får du hoppas att dom inte ser att du inte har pulsair och egr för det sitter på din och snor effekt. så väck med skiten.
förutsätter att du har en 93-95 B230Fd

Kör fort så hinner inget hända...

1 020 Inlägg
12 oktober 2013
#4268
CHEEVA skrev:
Dupond skrev:
Ok, tack så mycket. smile Det är en tråkigt 116 hästare jag har i bilen, så jag tänkte göra den lite roligare, har hört någonstans att drygt 20 häst försvinner med katalysatorn. Fast det är bara rykten tongue

vet att på bilar i början utav katalysatorns livs tid så gjorde det stor skillnad att plocka bort den, men 20 hästar är riktigt önske tänkande ! du ska va glad om du får 5

men prova att ersätta den med ett rör innan du köper annan katt så märker du om det gör någon skillnad eller ej. Sen är det som sagt inte lönt att börja trimma, bättre att byta bil

900 t 16 utan katt 175 hk med katt 160 hk så 15 hk var skillnaden på den tiden,

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår

453 Inlägg
12 oktober 2013
#4269
Mattias_ee skrev:
Timjoh skrev:
Andthenshebleed skrev:

tack för svar!! då blir det tre sånna!! big_smile

Är det dom nya hel svarta du tänker på? Tänkte med köpa såna.

Är det xenon konverterings kitt? samma som om man skulle sätta på vanliga helljuset man använder sig av?

Ja, det är samma! Köp Kit, med "slim-ballaster" så får ballasterna plats i lamphuset!

Ska man ha med blå eller vit lins för bästa ljus?

klarar den monterings satsen för 139kr att mata 3st 55w?

Ubåtsingenjör
7 372 Inlägg
12 oktober 2013
#4270
andreas1 skrev:
CHEEVA skrev:
Dupond skrev:
Ok, tack så mycket. smile Det är en tråkigt 116 hästare jag har i bilen, så jag tänkte göra den lite roligare, har hört någonstans att drygt 20 häst försvinner med katalysatorn. Fast det är bara rykten tongue

vet att på bilar i början utav katalysatorns livs tid så gjorde det stor skillnad att plocka bort den, men 20 hästar är riktigt önske tänkande ! du ska va glad om du får 5

men prova att ersätta den med ett rör innan du köper annan katt så märker du om det gör någon skillnad eller ej. Sen är det som sagt inte lönt att börja trimma, bättre att byta bil

900 t 16 utan katt 175 hk med katt 160 hk så 15 hk var skillnaden på den tiden,

är inte t16 en turbo spis ? borde göra större skillnad på en turbo maskin än en relativt trött sugis


Fri fart för ett fritt folk!
14 770 Inlägg
12 oktober 2013
#4271
andreas1 skrev:
CHEEVA skrev:
Dupond skrev:
Ok, tack så mycket. smile Det är en tråkigt 116 hästare jag har i bilen, så jag tänkte göra den lite roligare, har hört någonstans att drygt 20 häst försvinner med katalysatorn. Fast det är bara rykten tongue

vet att på bilar i början utav katalysatorns livs tid så gjorde det stor skillnad att plocka bort den, men 20 hästar är riktigt önske tänkande ! du ska va glad om du får 5

men prova att ersätta den med ett rör innan du köper annan katt så märker du om det gör någon skillnad eller ej. Sen är det som sagt inte lönt att börja trimma, bättre att byta bil

900 t 16 utan katt 175 hk med katt 160 hk så 15 hk var skillnaden på den tiden,

fast med en sån skillnad så kan man få för sig att det kan skilja rätt mycket även om motorerna inte alls fungerar likdant.. för utan kat är det väll k-jet och med sitter det väll ett jetronic system?

är ungefär som att jämföra en tidig 740turbo
den äldre utan kat 185hk?! och en tidig med kat 155hk

men det är inte alltid katen som snor effekten.
men mer ladd så mer motstånd får du i systemet och det äter effekt
på en turbobil känner man skillnad mellan att köra med orignal och 3"downpipe och race kisse men det är mer mottrycket i downpipen som gör den stora skillnaden i det fallet

Kör fort så hinner inget hända...

138 Inlägg
12 oktober 2013
#4272
En grej jag kan varna för med biltemas extraljus är att om man har haft dom ett par år och behöver dela dom så finns risken att den mutter som sitter en bit in i plasten går runt, ja fick använda dremeln när jag skulle konvertera mina.


1 020 Inlägg
12 oktober 2013
#4273
Growe skrev:
andreas1 skrev:
CHEEVA skrev:

vet att på bilar i början utav katalysatorns livs tid så gjorde det stor skillnad att plocka bort den, men 20 hästar är riktigt önske tänkande ! du ska va glad om du får 5

men prova att ersätta den med ett rör innan du köper annan katt så märker du om det gör någon skillnad eller ej. Sen är det som sagt inte lönt att börja trimma, bättre att byta bil

900 t 16 utan katt 175 hk med katt 160 hk så 15 hk var skillnaden på den tiden,

fast med en sån skillnad så kan man få för sig att det kan skilja rätt mycket även om motorerna inte alls fungerar likdant.. för utan kat är det väll k-jet och med sitter det väll ett jetronic system?

är ungefär som att jämföra en tidig 740turbo
den äldre utan kat 185hk?! och en tidig med kat 155hk

men det är inte alltid katen som snor effekten.
men mer ladd så mer motstånd får du i systemet och det äter effekt
på en turbobil känner man skillnad mellan att köra med orignal och 3"downpipe och race kisse men det är mer mottrycket i downpipen som gör den stora skillnaden i det fallet

Nä t 8 som har k-jet t16 utan katt har bosch även bosch på kattbilarna tom 89 . Ja viserligen turbo hur mycket det gör på en sugis vet jag inte men kommer ihåg att man kände märkbar skillnad på fords xr3 när man blåst katten o 5 hk lär inte märkas

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår

och Dupont
581 Inlägg
12 oktober 2013
#4274
Oj oj oj, är borta i några timmar och det kommer en massa bra svar. smile
Jo, det är bättre att byta bil, det vet jag (enklare,billigare, snabbare) om jag vill ha mer effekt.
Men nu är det som så att det är min första bil, och jag fick den billigt genom släkten. Det känns inte så bra att byta bil bara för det. sad  Visst förstår dom men det känns fortfarande inte bra. Fast trimma är inga problem tongue Gubben påpeka själv att den va slö. Och om jag mekar med den så får jag ju nåt att pyssla med och jag lär mig saker. smile

Det är en 93:a B230 FD, har tänkt byta till 531 topp och kamaxel, VX3 eller vassare. kanske H-kam om han inte blir allt för oduglig som bruksbil. Har tänk att trimma han som en VOC bil, fast kanske lite mer.  Mycket grusvägar här i skogen. big_smile

Åter då till biltemas varor, jag vill ju göra ha ett saftigare avgasrör. Extraktor - ska jag ha 2.5 tum resten av vägen efter det? Har det någon betydelse om jag har original kisse för effektens skull eller har biltema något bättre? Har dom någon bra sport/rally ljuddämpare? Vill ju ha nått bättre än hål i ljuddämparen för bättre ljud. wink

Lillbrorsan får bilen sen så det därför kan jag lika gärna trimma den lite så vi får en bra första bil.

säg gärna vad ni tycker, är det en dålig ide så kan jag ju lika gärna byta bil. ( En med Turbo så kommer jag nog snart över det. big_smile )

Hammare och gaffatejp är allt som behövs.
Sitter nånting fast när det borde vara löst? Använd Hammaren!
Sitter nånting löst när det borde sitta fast? Använd Gaffatejp!

Ubåtsingenjör
7 372 Inlägg
13 oktober 2013
#4275
Dupond skrev:
Oj oj oj, är borta i några timmar och det kommer en massa bra svar. smile
Jo, det är bättre att byta bil, det vet jag (enklare,billigare, snabbare) om jag vill ha mer effekt.
Men nu är det som så att det är min första bil, och jag fick den billigt genom släkten. Det känns inte så bra att byta bil bara för det. sad  Visst förstår dom men det känns fortfarande inte bra. Fast trimma är inga problem tongue Gubben påpeka själv att den va slö. Och om jag mekar med den så får jag ju nåt att pyssla med och jag lär mig saker. smile

Det är en 93:a B230 FD, har tänkt byta till 531 topp och kamaxel, VX3 eller vassare. kanske H-kam om han inte blir allt för oduglig som bruksbil. Har tänk att trimma han som en VOC bil, fast kanske lite mer.  Mycket grusvägar här i skogen. big_smile

Åter då till biltemas varor, jag vill ju göra ha ett saftigare avgasrör. Extraktor - ska jag ha 2.5 tum resten av vägen efter det? Har det någon betydelse om jag har original kisse för effektens skull eller har biltema något bättre? Har dom någon bra sport/rally ljuddämpare? Vill ju ha nått bättre än hål i ljuddämparen för bättre ljud. wink

Lillbrorsan får bilen sen så det därför kan jag lika gärna trimma den lite så vi får en bra första bil.

säg gärna vad ni tycker, är det en dålig ide så kan jag ju lika gärna byta bil. ( En med Turbo så kommer jag nog snart över det. big_smile )

hm ja satsa på 531 topp vass kam och extraktor grenrör till att börja med, sen ser du till att hitta ett lämpligt chip till detta. När det är klart kan du börja fundera på en racekatt ... hade satsat på 2,25" - max 2,5" avgasrör


och Dupont
581 Inlägg
13 oktober 2013
#4276
CHEEVA skrev:
Dupond skrev:
Oj oj oj, är borta i några timmar och det kommer en massa bra svar. smile
Jo, det är bättre att byta bil, det vet jag (enklare,billigare, snabbare) om jag vill ha mer effekt.
Men nu är det som så att det är min första bil, och jag fick den billigt genom släkten. Det känns inte så bra att byta bil bara för det. sad  Visst förstår dom men det känns fortfarande inte bra. Fast trimma är inga problem tongue Gubben påpeka själv att den va slö. Och om jag mekar med den så får jag ju nåt att pyssla med och jag lär mig saker. smile

Det är en 93:a B230 FD, har tänkt byta till 531 topp och kamaxel, VX3 eller vassare. kanske H-kam om han inte blir allt för oduglig som bruksbil. Har tänk att trimma han som en VOC bil, fast kanske lite mer.  Mycket grusvägar här i skogen. big_smile

Åter då till biltemas varor, jag vill ju göra ha ett saftigare avgasrör. Extraktor - ska jag ha 2.5 tum resten av vägen efter det? Har det någon betydelse om jag har original kisse för effektens skull eller har biltema något bättre? Har dom någon bra sport/rally ljuddämpare? Vill ju ha nått bättre än hål i ljuddämparen för bättre ljud. wink

Lillbrorsan får bilen sen så det därför kan jag lika gärna trimma den lite så vi får en bra första bil.

säg gärna vad ni tycker, är det en dålig ide så kan jag ju lika gärna byta bil. ( En med Turbo så kommer jag nog snart över det. big_smile )

hm ja satsa på 531 topp vass kam och extraktor grenrör till att börja med, sen ser du till att hitta ett lämpligt chip till detta. När det är klart kan du börja fundera på en racekatt ... hade satsat på 2,25" - max 2,5" avgasrör

OK, tack så mycket smile  Var kan man hitta ett sådant chip ? Knappast på biltema tongue

Hammare och gaffatejp är allt som behövs.
Sitter nånting fast när det borde vara löst? Använd Hammaren!
Sitter nånting löst när det borde sitta fast? Använd Gaffatejp!

Fri fart för ett fritt folk!
14 770 Inlägg
13 oktober 2013
#4277
Dupond skrev:
CHEEVA skrev:
Dupond skrev:
Oj oj oj, är borta i några timmar och det kommer en massa bra svar. smile
Jo, det är bättre att byta bil, det vet jag (enklare,billigare, snabbare) om jag vill ha mer effekt.
Men nu är det som så att det är min första bil, och jag fick den billigt genom släkten. Det känns inte så bra att byta bil bara för det. sad  Visst förstår dom men det känns fortfarande inte bra. Fast trimma är inga problem tongue Gubben påpeka själv att den va slö. Och om jag mekar med den så får jag ju nåt att pyssla med och jag lär mig saker. smile

Det är en 93:a B230 FD, har tänkt byta till 531 topp och kamaxel, VX3 eller vassare. kanske H-kam om han inte blir allt för oduglig som bruksbil. Har tänk att trimma han som en VOC bil, fast kanske lite mer.  Mycket grusvägar här i skogen. big_smile

Åter då till biltemas varor, jag vill ju göra ha ett saftigare avgasrör. Extraktor - ska jag ha 2.5 tum resten av vägen efter det? Har det någon betydelse om jag har original kisse för effektens skull eller har biltema något bättre? Har dom någon bra sport/rally ljuddämpare? Vill ju ha nått bättre än hål i ljuddämparen för bättre ljud. wink

Lillbrorsan får bilen sen så det därför kan jag lika gärna trimma den lite så vi får en bra första bil.

säg gärna vad ni tycker, är det en dålig ide så kan jag ju lika gärna byta bil. ( En med Turbo så kommer jag nog snart över det. big_smile )

hm ja satsa på 531 topp vass kam och extraktor grenrör till att börja med, sen ser du till att hitta ett lämpligt chip till detta. När det är klart kan du börja fundera på en racekatt ... hade satsat på 2,25" - max 2,5" avgasrör

OK, tack så mycket smile  Var kan man hitta ett sådant chip ? Knappast på biltema tongue

http://folkraceshop.se/volvo-trimchip

Kör fort så hinner inget hända...

349 Inlägg
14 oktober 2013
#4278
Det har kommit en ny Short Shift till BMW E46 och E36 för 300 spänn. Har inte sett den på hemsidan ännu men såg den som nyhet i nya katalogen.

Kika gärna in vårt Gulf-inspirerade Porsche 924 projekt :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=289782

Forummoderator
26 479 Inlägg
14 oktober 2013
#4280
Andthenshebleed skrev:
Någon som har erfarenhet av Biltemas tacktäcke te 740? smile

Vad är ett "tacktäcke" för nåt?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.


Sök