5170
Sök

Här diskuterar vi Biltemas varor! Allt om Biltema!

5 866 Inlägg
29 februari 2016
Tjenare, någon som vet om biltemas smartladdare startar automatiskt så fort man kopplar in den i vägguttaget?

Tanken är att montera en i bilen så att den går samtidigt som motorvärmaren. Dvs fast monterad i kupén och kablarna alltid inkopplade på batteriet.

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Ba … 000031643/
En sån jag frågar om alltså.

4 586 Inlägg
1 mars 2016
simlar skrev:
Tjenare, någon som vet om biltemas smartladdare startar automatiskt så fort man kopplar in den i vägguttaget?

Tanken är att montera en i bilen så att den går samtidigt som motorvärmaren. Dvs fast monterad i kupén och kablarna alltid inkopplade på batteriet.

Det gör den inte. Man måste välja vad man ska ladda innan

7 490 Inlägg
1 mars 2016
jocke_gronberg skrev:
simlar skrev:

precis,, bytte ut min mot en Cetek pga av det wink

87 Inlägg
1 mars 2016
simlar skrev:

Nu vet jag inte med nya modellen, men har en äldre modell som jag använder precis som du tänkt, den håller kvar i minne vilken sorts laddning när man har den ansluten till batteriet hela tiden

5 866 Inlägg
1 mars 2016
granadadr skrev:
jocke_gronberg skrev:

precis,, bytte ut min mot en Cetek pga av det wink

Okej tack för svar så slipper jag köpa en för att upptäcka att det inte funkar som jag tänkt smile

lada_power skrev:
Nu vet jag inte med nya modellen, men har en äldre modell som jag använder precis som du tänkt, den håller kvar i minne vilken sorts laddning när man har den ansluten till batteriet hela tiden

Synd att dom inte säljer den modellen längre då sad

350 Inlägg
20 mars 2016
Nu ska jag väl inte ropa hej förtidigt men bytte olja på min vinterplågade 940. Den hade blivit bytt och sedan fått stå i 2 år utan att startas, innan jag började bruka den i dec.
Okänd olja, såg tunn ut så säkert en fin helsyntet(servicepapper tyder på det). Motorn tog liiiiite olja och har ett sånt där litet oljud för sig i botten på motorn. Typ lite knackning, ingen jätteläskigt, men ni vet.
Bytte till Biltemas lågrykande mineralolja och det tog verkligen udden av ljudet.
Jag brukar vara skeptiskt till min(och andras uppfattning när det gäller hörseln) hörsel då man lätt inbillar sig saker, men det blev märkbart mindre oljud i motorn.
Så nu ska vi om den drar mindre, mer eller lika mycket olja hädan efter...

I'm not a complete idiot, some parts are missing!
Birdy Birdy in the sky, Fell a Poo Poo in my eye, Me dont care Me dont cry, Me just happy cows dont Fly!

1 705 Inlägg
21 mars 2016
werd skrev:
Nu ska jag väl inte ropa hej förtidigt men bytte olja på min vinterplågade 940. Den hade blivit bytt och sedan fått stå i 2 år utan att startas, innan jag började bruka den i dec.
Okänd olja, såg tunn ut så säkert en fin helsyntet(servicepapper tyder på det). Motorn tog liiiiite olja och har ett sånt där litet oljud för sig i botten på motorn. Typ lite knackning, ingen jätteläskigt, men ni vet.
Bytte till Biltemas lågrykande mineralolja och det tog verkligen udden av ljudet.
Jag brukar vara skeptiskt till min(och andras uppfattning när det gäller hörseln) hörsel då man lätt inbillar sig saker, men det blev märkbart mindre oljud i motorn.
Så nu ska vi om den drar mindre, mer eller lika mycket olja hädan efter...

Om bilen har stått i 2 år så är nog oljan mer eller mindre sopslut oavsett vad det var för fabrikat från början, så att Biltemas olja är en förbättring är föga förvånande.

350 Inlägg
21 mars 2016
Jag prata med en verkstadschef och han menade är oljan nybytt och bara får stå orörd i motorn är det ingen fara.
Olja må vara en färskvara men inte om den är försluten i orört format.
Sen kan man ju undra hur länge den oljan har fått stå i sin behållare innan den hälls i motorn....

I'm not a complete idiot, some parts are missing!
Birdy Birdy in the sky, Fell a Poo Poo in my eye, Me dont care Me dont cry, Me just happy cows dont Fly!

1 705 Inlägg
21 mars 2016
werd skrev:
Jag prata med en verkstadschef och han menade är oljan nybytt och bara får stå orörd i motorn är det ingen fara.
Olja må vara en färskvara men inte om den är försluten i orört format.
Sen kan man ju undra hur länge den oljan har fått stå i sin behållare innan den hälls i motorn....

Att förvara oljan i flaskan/dunken den kommer i är nog betydligt lindrigare då den ska vara förseglad och lufttät.
En motor däremot är inte lufttät och innehåller dessutom massor med föroreningar.

1 224 Inlägg
21 mars 2016
Någon som har testat dessa verktyg? Är det något att ha? Tänkte använda det på aluminium.

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Skarve … 000022403/

i-vtec Do you?

5 866 Inlägg
21 mars 2016
Lowpass skrev:
Någon som har testat dessa verktyg? Är det något att ha? Tänkte använda det på aluminium.

Fungerar utmärkt, reparerat många dåliga gängor med dessa. Använt nästan enbart i aluminiumgods.

1 224 Inlägg
22 mars 2016
simlar skrev:
Lowpass skrev:

Fungerar utmärkt, reparerat många dåliga gängor med dessa. Använt nästan enbart i aluminiumgods.

Tackar!

i-vtec Do you?

Ford fantast
1 610 Inlägg
22 mars 2016
aldrig haft problem med biltemas lampor, olja, oljefiler,bromskivor och klossar. kamrem köper jag på annat håll

mitt projekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=260519
spacers.se
katt åt lampa lös i magen
en volvo är som aids när man fått den blir man aldrig av med den

En 5a är Livet.
2 005 Inlägg
22 mars 2016
Fiesta_Racing skrev:
aldrig haft problem med biltemas lampor, olja, oljefiler,bromskivor och klossar. kamrem köper jag på annat håll

jag vet iaf att Feltemas  wedge? lampor inte passar till reg belysningen på en 740 utan modifiering.  Detta då glaset runt lampan är större än vad sockeln är och kan således inte tryckas på plats.
Sen så har jag testat ett par feltema lampor H4 genom att bla stå med strålkastaren mot garageporten och genom att bara byta lampa så kan man se på vissa hur kass ljusbilden blir. Oftast så "kan" man se om tråden är sne i Lampan.

Oljan sägs vara från Statioils. Dock är de certifierade som alla andra oljor så de är "egentligen" inte sämre än någon annan olja.

Oljefilter har det varit lite si och så. Det har förekommit oljefilter utan backventil dvs att motorn kan gå torrt en stund innan ny olja har hunnit pumpas på plats. Dvs Större slitage på motorn mm.

Bromsskivor är nog inga bekymmer.. Har köpt några och hade aldrig några fel där med de.

Bromsklossar kan damma en del dock. ang prestanda så får man nog testa både skivor och bromsar på bana för att kunna uttala sig.

Klossar till handbromsar passar ej 850 för 5 öre!  Dessa är förstora och passar ej optimalt till 850 mm därför många har kass handbroms bla.

Det man brukar säga är att gummi produkter på feltema ska man inte köpa utan istället köpa dessa på respektive ställe som håller på med det man eftersöker.

1 705 Inlägg
22 mars 2016
Extrazz skrev:
Oljan sägs vara från Statioils. Dock är de certifierade som alla andra oljor så de är "egentligen" inte sämre än någon annan olja.

Helt fel. Certifieringen är ett minimikrav, så även om Biltema uppfyller en viss certifiering så betyder det bara att dom klarat gränsvärdena för just den certifieringen. Andra oljor med samma certifiering kan mycket väl ligga högt över gränserna medans Biltema ligger precis över. Eller tvärtom för den delen.
Att oljor har samma certifiering betyder inte på något sätt att dom är lika bra eller har samma egenskaper.

Observera att jag säger ingenting om huruvida Biltemas oljor är bra eller inte, det beror helt på vilken olja det gäller och vad du ska ha den till, jag bara påpekar att samma certifiering inte alls betyder att det är likvärdiga oljor.

5 866 Inlägg
23 mars 2016
rcy skrev:
Extrazz skrev:

Helt fel. Certifieringen är ett minimikrav, så även om Biltema uppfyller en viss certifiering så betyder det bara att dom klarat gränsvärdena för just den certifieringen. Andra oljor med samma certifiering kan mycket väl ligga högt över gränserna medans Biltema ligger precis över. Eller tvärtom för den delen.
Att oljor har samma certifiering betyder inte på något sätt att dom är lika bra eller har samma egenskaper.

Observera att jag säger ingenting om huruvida Biltemas oljor är bra eller inte, det beror helt på vilken olja det gäller och vad du ska ha den till, jag bara påpekar att samma certifiering inte alls betyder att det är likvärdiga oljor.

Biltemas oljor var riktigt bra för några år sedan, då luktade den faktiskt som bra motorolja.
Men nu senast köpte polarn min en dunk helsyntet bara för att skölja igenom motorn med och den oljan luktade starkt av något, luktade värre än riktig motorolja som körts med 3000mil.

543 Inlägg
23 mars 2016
simlar skrev:
rcy skrev:
Extrazz skrev:

Biltemas oljor var riktigt bra för några år sedan, då luktade den faktiskt som bra motorolja.
Men nu senast köpte polarn min en dunk helsyntet bara för att skölja igenom motorn med och den oljan luktade starkt av något, luktade värre än riktig motorolja som körts med 3000mil.

Det är inte så att det var en ester-tillsats oljan då?
Körde på Motuls "Ester" Helsyntet i min triumph street triple och den lukta inte gott.

Trött och bitter?? javisst!

5 866 Inlägg
23 mars 2016
tobbeh78 skrev:
simlar skrev:
rcy skrev:

Det är inte så att det var en ester-tillsats oljan då?
Körde på Motuls "Ester" Helsyntet i min triumph street triple och den lukta inte gott.

Ingen aning, samma röda dunk med samma märkningar som dom haft i många år nu bara att denna gången luktade oljan skumt.

627 Inlägg
23 mars 2016
Därför jag kör med Castrol litar inte alls på Biltemas.

Avstängd
10 388 Inlägg
23 mars 2016
volvo-93 skrev:
Därför jag kör med Castrol litar inte alls på Biltemas.

Därför? För att simlar tyckte den luktade märkligt?

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Sök