5244
Sök

Här diskuterar vi Biltemas varor! Allt om Biltema!

4 586 Inlägg
24 mars 2016
it_mutt skrev:
volvo-93 skrev:
Därför jag kör med Castrol litar inte alls på Biltemas.

Därför? För att simlar tyckte den luktade märkligt?

Nej sluta prata sönder om olja. Det kommer aldrig att ta slut sad

Mitt tips är att köpa fiberdukar där håller mycket bra kvalitet

http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Interi … 000033957/
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Interi … 000033959/
Senast redigerat av jocke_gronberg (24 mars 2016)

Ford fantast
1 610 Inlägg
24 mars 2016
jo kom på det att jag även har använt deras stift och tändkablar med som funkar bra

mitt projekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=260519
spacers.se
katt åt lampa lös i magen
en volvo är som aids när man fått den blir man aldrig av med den

1 319 Inlägg
24 mars 2016
Måste bara säga att jag har kört snart 10 år, har aldrig köpt någon annan olja än Biltema och det har alltid fungerat för mig, allt från 88a volvo till 2011 diesel/bensinbilar.. smile

_----------'

7 711 Inlägg
29 mars 2016
BILTEMA´s riktsats 15-804 á 1.099:-.

Någon på detta forum som vill uttala sig om funktion och praktiskt användbarhet för en hobbyriktare?

Har lyckats platta till en av de längsgående "balkarna"/förstyvningarna under på en bil utan ram.
Avståndet mellan de båda förstyvningarna, som är punktade vid golvets undersida, är 740 mm.
Materialtjockleken bedömer jag som vanlig karosseriplåt.
Förstyvningarna är 60 mm breda och 50 mm höga.
Den högra förstyvningen är upptryckt på en längd av cirka 350 mm.
Där den numera endast är cirka 25 - 35 mm hög.
Den är inte helt upptrycket utan har antagit en romboidform där lutningen är ungefär 45 grader.
Högra förstyvningen lutar mot den vänstra.
Jag har alltså tänkt använda den vänstra förstyvningen som mothåll, med ett vinkeljärn som stöd mot vänstra förstyvningens insida.

Är Biltemas riktsats lämplig för att reparera/justera ovanstående beskrivna skada?

Har, utan framgång, försökt rikta förstyvningen med glidhammare.

Och, jag vet att det finns bilverkstäder, men Biltemas riktverktyg är så pass prisbilligt att det kan vara värt ett försök - om riktverktyget är användbart i mitt fall.

Mycket tacksam för svar och övriga tips i ärendet.

1 125 Inlägg
29 mars 2016
Vi kör med en sådan till folkracebilen och det funkar för oss,där är det ju i och för sig inte så noga,men den har klarat det vi behövt den till

7 711 Inlägg
31 mars 2016
fadret skrev:
Vi kör med en sådan till folkracebilen och det funkar för oss,där är det ju i och för sig inte så noga,men den har klarat det vi behövt den till

Hej.
Köpte en RIKTSATS 4 ton Art nr 15-804 i går.
Använde den i dag för att "justera" förstärkningen/balken under på bilen(som jag beskrev i mitt första inlägg i tråden).
Sista gången blev de "byrålådeeffekt" när hela baletten böjde sig så att det inte gick att få loss riktaren.
Hände ingenting när luftskruven öppnades.
Som tur var hade den böjt sig i en båge neråt.
Placerade en domkraft under och "rätade ut" alltihopa.
Några slag med en stor studsfri klubba fick den all lossna och ramla ner.
Undrar om kolvstången tagit skada.
Borde inte gå att "pumpa sönder" hydraulikdelen, eller hur?
Använde"6" + "10" + "12" + "16" + "17" +"18".
Bör jag lämna tillbaka och/eller byta riktsatsen?roll

4 565 Inlägg
31 mars 2016
blir en lång "stång" det där,lätt att det böjer sig då,om jag förstått dig rätt..

32 Inlägg
31 mars 2016
nu vet jag inte om denna domkraft har diskuterats ännu men är det någon som äger en sån här? Bra eller skit?

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt … 000034316/

En 5a är Livet.
2 005 Inlägg
1 april 2016
karrholm skrev:
nu vet jag inte om denna domkraft har diskuterats ännu men är det någon som äger en sån här? Bra eller skit?

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt … 000034316/

Jula säljer samma fast i röd färg wink

Jag har den och tycker den fungerar fint den enda gången jag nyttjade den i vintras när jag la om från odubbat till dubbat.

7 711 Inlägg
1 april 2016
Karrholm och Extrazz, ni har missat en hel del.
Tråden gäller inte domkrafter(från Jula) utan Biltemas Riktsats 15-804.

7 711 Inlägg
1 april 2016
zzr94092 skrev:
blir en lång "stång" det där,lätt att det böjer sig då,om jag förstått dig rätt..

Totalt blev "stången" drygt 70 cm.
Delar följde med att kunna förlänga till det 4-dubbla.

Kolvstången ser okulärt felfri ut.
Men minsta böjning av kolvstången gör ju att den kan haverera = böja sig ytterligare under max press(4 ton).
Vad som då kan hända vill jag inte spekulera i - och råka ut för.

Hur som helst så valde jag att inte fortsätta att trycka ut plåtprofilen av karosseriplåt.

Frågan är om jag bör byta eller lämna tillbaka riktsatsen?
Den ingav inget förtroende.
Men man får vad man betalar för.

Tacksam för flera kommentarer i tråden om just denna produkt (iiiinte om domkrafter).

#GoodToBeBad
856 Inlägg
1 april 2016
torsen, DU har missat en hel del.
Tråden gäller inte Biltemas Riktsats 15-80 utan ALLT från Biltema. Att någon sen nämnde i ETT inlägg att det är samma konstruktion som Julas domkraft (högst troligt att det är så), ja det får du nog acceptera.. smile

7 490 Inlägg
1 april 2016
Squidspeed skrev:
torsen, DU har missat en hel del.
Tråden gäller inte Biltemas Riktsats 15-80 utan ALLT från Biltema. Att någon sen nämnde i ETT inlägg att det är samma konstruktion som Julas domkraft (högst troligt att det är så), ja det får du nog acceptera.. smile

precis å då måste man ju få göra jämförelser wink

En 5a är Livet.
2 005 Inlägg
1 april 2016
torsen skrev:

Släpp Glaset och gå till sängs med dig tongue  haha..

Tråden handlar som sagt om allt på Feltema. Och mycket av detta hittar man även hos en del andra affärer tex Jula.
Därför jag nämde att jag har Julas variant av domkraft, när den ser exakt likadan ut som Biltemas om man bortser från färgen då dvs.

7 711 Inlägg
2 april 2016
Extrazz skrev:

Genom sig själv känner man andra - tror man!

Bra att det i alla fall fanns 1, fadret, som fattade vad mitt inlägg/problem/bekymmer handlade.

23 Inlägg
2 april 2016
Jag har blivit mer försiktig från att köpa från biltema, på grund av otur med en del av deras grejer.
Jag köpte bromsklossar/bromsbelägg till en seat ibiza som jag hade innan.
Visst dom gjorde sitt jobb, men de kom sånt oljud från dom hela tiden vilket var väldigt irriterande när man körde.
Sen att dom nöttes ner ganska fort.

Deras verktyg skulle jag nog inte heller höja till himlen, förutom hammaren.
Jag fick en verktygssats från dom i julklapp en gång, o jag kan säga att de går o få bättre.
Måttbandet han jag bara använda 1 eller 2 gånger innan tungan gick av, o tängerna o polygripen va inte heller nått vidare.

deras Kopparpasta är bra o deras spolar vätska funkar ju lika bra som all annan spolarvätska, sen har jag även köpt saker som inte är motorrelaterade hos dom också som är bra.

Dom har både bra o dåliga grejer, precis som alla andra.

En 5a är Livet.
2 005 Inlägg
2 april 2016
torsen skrev:
Extrazz skrev:

Genom sig själv känner man andra - tror man!

Bra att det i alla fall fanns 1, fadret, som fattade vad mitt inlägg/problem/bekymmer handlade.

Du behöver inte vara sur för att någon frågar om en domkraft är bra och sen att man hjälper den personen med svar bara för att din fråga hamnar i skymundan.

350 Inlägg
2 april 2016
Biltema silvertejp.... Grrrr. Den fäster väl som tejp ska, men silver/gråtäcket över själva väven lossnar och det blir bajs av allt.

I'm not a complete idiot, some parts are missing!
Birdy Birdy in the sky, Fell a Poo Poo in my eye, Me dont care Me dont cry, Me just happy cows dont Fly!

32 Inlägg
2 april 2016
vad pratar du om? tråden heter " Här diskuterar vi Biltemas varor! Allt om Biltema!" inte " här diskuteras biltemas riktsats"
torsen skrev:

32 Inlägg
2 april 2016
På fordonslinjen i skolan så använder vi oss av biltemas handverktyg och enligt mig så finns det inget fel på dom överhuvudtaget. Många av verktygen som hänger på våra ca 12 verktygstavlor är 10 år gamla och fungerar precis som dom ska. Däremot så har dom ett 3/8" spärrskaft som är helt åt helvete värdelöst då det byter håll hela tiden.
sjusovaren skrev:
Jag har blivit mer försiktig från att köpa från biltema, på grund av otur med en del av deras grejer.
Jag köpte bromsklossar/bromsbelägg till en seat ibiza som jag hade innan.
Visst dom gjorde sitt jobb, men de kom sånt oljud från dom hela tiden vilket var väldigt irriterande när man körde.
Sen att dom nöttes ner ganska fort.

Deras verktyg skulle jag nog inte heller höja till himlen, förutom hammaren.
Jag fick en verktygssats från dom i julklapp en gång, o jag kan säga att de går o få bättre.
Måttbandet han jag bara använda 1 eller 2 gånger innan tungan gick av, o tängerna o polygripen va inte heller nått vidare.

deras Kopparpasta är bra o deras spolar vätska funkar ju lika bra som all annan spolarvätska, sen har jag även köpt saker som inte är motorrelaterade hos dom också som är bra.

Dom har både bra o dåliga grejer, precis som alla andra.

Sök