5466
Sök

Här diskuterar vi Biltemas varor! Allt om Biltema!

6 740 Inlägg
25 november 2018
Kom hem från biltema för en stund sedan med en kupevärmare art nr 40-134.
Kopplade in den o satte igång den, hände inte någonting. Några sekunder senare började det ryka blått ur den sen gick proppen.

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

Forummoderator
9 299 Inlägg
25 november 2018
Henkix skrev:
Kopplade in den o satte igång den, hände inte någonting. Några sekunder senare började det ryka blått ur den sen gick proppen.

Du kanske köpte en rökmaskin?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

6 740 Inlägg
25 november 2018
caromania skrev:
Henkix skrev:

Du kanske köpte en rökmaskin?

Haha ja det gjorde jag nog big_smile

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

10 164 Inlägg
26 november 2018
Eldat upp 1 Biltema och även 2 rätt så dyra från swedol, kör någon 99kr jula just nu. Första Biltema hade brunnit så illa att jag var glad inte bilen tagit eld och tagit med sig carport garage och hus så inget jag kan rekommendera. den sköt inte ens säkring så glad din gjorde det iallafall.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

59 Inlägg
1 december 2018
Jag tänkte köpa mig denna batteriladdare från biltema, för att underhållsladda mitt 250ah agm fritidsbatteri, samt med SLA 95 ah startbatteri.

https://www.biltema.se/bil---mc/bilbatt … 2000031644

ser att classe har en för liknande peng, men denna verkar inte ha något avsulfateringsläge, som biltema varianten har. Finns det nån med mer info?

https://www.clasohlson.com/se/Batterila … 2#moreinfo

95 Inlägg
1 december 2018
Timoat skrev:
Jag tänkte köpa mig denna batteriladdare från biltema, för att underhållsladda mitt 250ah agm fritidsbatteri, samt med SLA 95 ah startbatteri.

https://www.biltema.se/bil---mc/bilbatt … 2000031644

ser att classe har en för liknande peng, men denna verkar inte ha något avsulfateringsläge, som biltema varianten har. Finns det nån med mer info?

https://www.clasohlson.com/se/Batterila … 2#moreinfo

Köpte en likadan laddare från Biltema för 5 år sedan. Den är väl använd och fungerar fortfarande.

103 Inlägg
7 december 2018
Någon som har testat biltemas 100A generator art nr: 63628
och någon som haft den en längre tid då jag vill att den ska hålla mer en ett halv år

5 832 Inlägg
8 december 2018
244Lover skrev:
Någon som har testat biltemas 100A generator art nr: 63628
och någon som haft den en längre tid då jag vill att den ska hålla mer en ett halv år

Funkat skitbra både för mig och en polare.
Körde ca 1år i 245an jag hade för några år sedan utan problem.
Polaren köpte en för ca 1år sen till sin 244a och funkar fortfarande utan problem.

695 Inlägg
26 december 2018
Tjena,

Håller på att byta framvagnen på en av mina bilar. Nu har jag kommit till problemet att en led inte lossnar. Den sitter så långt in att det är svårt att komma åt med hammaren.

Någon som kan hjälpa och tipsa mig om en bra kulbultsavdragare?
Någon som provat Biltemas eller någon annan?
Det behöver inte vara Biltemas, betalar hellre en extra slant och får någon som håller när man spänner!

Mvh André

4 586 Inlägg
27 december 2018
Surric skrev:
Tjena,

Håller på att byta framvagnen på en av mina bilar. Nu har jag kommit till problemet att en led inte lossnar. Den sitter så långt in att det är svårt att komma åt med hammaren.

Någon som kan hjälpa och tipsa mig om en bra kulbultsavdragare?
Någon som provat Biltemas eller någon annan?
Det behöver inte vara Biltemas, betalar hellre en extra slant och får någon som håller när man spänner!

Mvh André

BRYTGAFFEL, 200MM 59.90:- brukar fungera bäst ifall det sitter hårt.

6 470 Inlägg
1 januari 2019
Hej!
Biltema har en spindelledsavdragare som fungerar utmärkt.
Gafflar tycker jag inte funkar bra alls om man vill återanvända spindlleden av någon orsak. Gummibälgen går då lätt/alltidsönder
https://www.biltema.se/bil---mc/bilrese … 2000040236

6 470 Inlägg
1 januari 2019
Hej!
Har använt "Corro protekt" Rostborttagare (Finns på bl. a Autoexperten) nu i flera år på ställen där bläster inte fungerar eller jag inte har lust att använda bläster (med allt vad det innebär av sand överallt).
Fick för mig när jag senast var på Biltema att jag skulle testa deras rostborttagare.
Nr 36-189
Men vilket sk..! Det enda det medlet gör är att färga fingarna blå! Tar inte bort rost för fem öre!! UNDVIK!
Deras andra "rostbortagare" 36-1823" är också helt värdelöst!
Senast redigerat av jaka54 (1 januari 2019)

Avstängd
10 388 Inlägg
1 januari 2019
jaka54 skrev:
Hej!
Har använt "Corro protekt" Rostborttagare (Finns på bl. a Autoexperten) nu i flera år på ställen där bläster inte fungerar eller jag inte har lust att använda bläster (med allt vad det innebär av sand överallt).
Fick för mig när jag senast var på Biltema att jag skulle testa deras rostborttagare.
Nr 36-189
Men vilket sk..! Det enda det medlet gör är att färga fingarna blå! Tar inte bort rost för fem öre!! UNDVIK!
Deras andra "rostbortagare" 36-1823" är också helt värdelöst!

Vet inte vad du gör för fel.
36189 har jag använt vid flera tillfällen och den fungerar "alldeles ypperligt". Ja, det finns bättre medel, men sett till pris så gör det absolut det det ska och mer därtill. Men härdar ytan gör den absolut. Som vanligt är det ju som så att sitter det längre ner, så gör det ingen nytta. Lite som att slipa rost med sandpapper. Det är f.ö. ingen rostborttagare...
Senast redigerat av it_mutt (1 januari 2019)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

6 470 Inlägg
1 januari 2019
Hej!
När jag köper "rostborttagare/rostätare" vill jag att all rost ska försvinna , inte att det ska bildas en "hinna på metallen", för då finns ju rosten kvar, under!
"Corro protect" tar bort rost! Det tar visserligen dagar och massor att penslande/stålbortstande men all svartrost försvinner så småningom.
Senast redigerat av jaka54 (1 januari 2019)

Avstängd
10 388 Inlägg
1 januari 2019
jaka54 skrev:
Hej!
När jag köper "rostborttagare/rostätare" vill jag att all rost ska försvinna , inte att det ska bildas en "hinna på metallen", för då finns ju rosten kvar, under!
"Corro protect" tar bort rost! Det tar visserligen dagar och massor att penslande/stålbortstande men all svartrot försvinner så småningom.

Och går du på med samma behandling i kombination med Biltemas, så gör den precis samma sak. Så nej, något galet gör du. Har som sagt använt det med perfekt resultat vid flera tillfällen då det inte varit något alternativ att blästra.

Sen är det, som påpekat så många gånger förr i tråden, tyvärr ganska ojämn kvalité på Biltemas pryttlar

7 669 Inlägg
1 januari 2019
Kanske temperaturen vid behandlingen spelar in.
Min erfarenhet av dylika preparat är att de fungerar bättre ju varmare/högre lufttemperaturen är.

2 410 Inlägg
1 januari 2019
jaka54 skrev:
Hej!
"Corro protect" tar bort rost! Det tar visserligen dagar och massor att penslande/stålbortstande men all svartrost försvinner så småningom.

Jag vet inte vad beskrivningen säger (eller hur du gör) men personligen så avlägsnar jag 99% av rosten med en roterande slipskiva/borste för att sedan avsluta med rostätare.  Då fungerar det klockrent smile

6 470 Inlägg
2 januari 2019
Hej!
Jag var lite snabb där att helt förkasta Biltemas Nr 36-1823 rostbortagare, men jämfört med Corro Protect så är det sämre,dock inte helt värdelös...
Jag gör som du! Tar bort så mycket rost som möjligt med vinkelslip/roterande stålborste och sedan penslar jag på rostbortagaren, slipar bort efter 15-30min (eller mer) har på mer rostborttagare väntar 15-30 min osv ,slipar osv.
Och så där har jag hållit  och till slut har alla svartrost prickar försvunnit. Jag är j..petig och menar ALLA prickar! Naturligtvis spelar temperaturen roll, det gör den ju för alla kemiska processer, men Corro protect har fungerat skapligt även vid 0 gradigt.

Avstängd
10 388 Inlägg
2 januari 2019
jaka54 skrev:
Hej!
Jag var lite snabb där att helt förkasta Biltemas Nr 36-1823 rostbortagare, men jämfört med Corro Protect så är det sämre,dock inte helt värdelös...
Jag gör som du! Tar bort så mycket rost som möjligt med vinkelslip/roterande stålborste och sedan penslar jag på rostbortagaren, slipar bort efter 15-30min (eller mer) har på mer rostborttagare väntar 15-30 min osv ,slipar osv.
Och så där har jag hållit  och till slut har alla svartrost prickar försvunnit. Jag är j..petig och menar ALLA prickar! Naturligtvis spelar temperaturen roll, det gör den ju för alla kemiska processer, men Corro protect har fungerat skapligt även vid 0 gradigt.

Om du använder den som instruktionerna säger...så fungerar den nog inte sämre. .

Sök