"Okej så det mekonomen säljer är då alltså renoverade ok, men vad är det för material dom använder när dom renoverar dessa? Var kommer gummit ifrån och vilka kolvar använder man?
Jag är väldigt skeptisk om vissa prylar, särskilt när två saker ser likadana ut och har så få rörande delar som faktiskt kan gå sönder. Ska jag utgå utifrån att den ena är sämre än den andre för att det är "märkesprylar"? Från mitt snäva perspektiv ser jag två stenar, varav den ena står det "VOLVO" på. Det här kommer dock från någon som snålar med reservdelar och som än så länge har haft tur med billigare kopior."
Budweg ok är renoverade märkes ok som sedan säljs som utbytes ok. De är ett mellanpris alternativ och använder sig av tätningar/kolvar osv ifrån ATE eller andra stora tillverkare, stommen däremot är renoverande.
Vi kan ta ett exempel ifrån Biltema på hur saker och ting skiljer sig i kvalitet trots att de bägge två ser identiska ut rent visuellt.
Biltema säljer kinesiska kopior av Bosch 040 bränslepumpar för 649kr:
https://www.biltema.se/bil---mc/tuning/ … 2000035738En äkta Bosch 040 kostar idag över 3000kr om du lyckas få tag i en då tillverkningen verkar ha upphört.
https://www.speeding.nu/p/branslesystem … h-040.html (Ignorera priset då det är ifrån 2018)
Tittar vi då på flödet på de bägge pumparna som ser helt identiska ut så ser det ut på följande vis.
Biltema @3bar:160L
@5bar:135L
Bosch @3bar 210L
@5bar 180L
Resultatet av det här är att den stackare som tror att en billig kopia kan prestera som det dyrare originalet kommer om det gäller en högeffektsapplikation att få betala för det misstaget med sin motor. Rör det sig om mer moderata effekter så kommer livslängden vara väldigt kort och prestandan kommer att försämras avsevärt.
Sedan kollade jag upp bromsok fram till en Volvo v70 00-08 på Trodo igår.
ATE ok(original) kostar 1997kr/st
Sedan kan man köpa en budget variant av samma ok av märket Kamaoka för 570kr/st
Den som inbillar sig att de 2 alternativen inte skiljer sig i kvalitet bör nog ta och kontakta biltillverkarna själva och övertala dem om samma sak...det skulle gynna oss alla.
Säger jag att Biltemas ok är helt värdelösa? Nej! bara att någonstans har man snålat in för att fä dem så billiga och livslängden kommer därför att vara kortare än ett kvalitets ok, hur mycket kortare är ett lotteri.