Duvetdet skrev:
Inte för att vara sådan, men 10-20nm kan man ganska säkert dra på känn. Kostar väl mer för en hållbar när fjädern är mindre känslig?
Skulle valt en digital momentdragare. Det såg intressant ut!
När jag som 15-åring började min bana inom fordonsbranschen på en lastbilsverkstad fick jag av de äldre lära mig att man med respektive nyckelvidd och blocknyckel drog så hårt att det i insidans fingrar började uppstå smärta.
"10":an för M6 drog man endast med pekfingrets insida.
M8:ans skruvar/muttrar med 2 fingrar tills det gjorde ont - o s v.
I dag har jag 3 vridmomentmätare.
Passar på att helt o t ställa en fråga.
Hade under Suzukin en skydds-/hasplåt av 5 mm härdad fartygsplåt fastskruvad med 6 M6-skruvar.
Skruvarna sitter i gängade hål i den 5 mm tjocka ramen.
Vid senaste "leken", för 2 veckor sedan, demonterade en oemotståndlig bergsklack plåten.
D v s alla M6:orna skjuvades av.
Nu är nya hål borrade och gängade M7 och dito skruvar.
Varför just M7 undrar vän av ordning - jo för att jag har en himla massa M7 skruvar och muttrar efter ett mycket långt liv med Citroen - vilken som bekant har M7 som "husgänga".
Nu - äntligen, är jag framme vid frågan:
Hur mycket/hårt ska jag momentdra skruvarna.
Dom vridmomentvärden jag har för M7 är bara för sammanfogning av tvenne aluminiumdelar = vevhus, växellådor etc på Citroen.
Därför frågar jag panelen om vad NI skulle rekommendera för åtdragningsmoment.
Jag utgår från att skruvarna är av samma klass som BUFO 80.
Jag vill ju att skruvarna ska sitta så fast att de INTE skjuvas av - men samtidigt att jag inte riskerar att dra av skruvarna.
Ursäkta för väldigt o t under mycket fel rubrik.(men därav hjärnan är full........)