3505
Sök

Här diskuterar vi Biltemas varor! Allt om Biltema!

5 833 Inlägg
13 maj 2023
totte1015 skrev:
Tack för svaret gällande interiörrengörningen.

Nästa fråga,
https://www.biltema.se/verktyg/handverk … 2000016819

Duger denna för att läsa av moment på kritiska bultar? Såsom topplocksbult och liknande?
Är den pålitlig?

Inte den mest pålitliga, köpte en sån för många år sedan och pinnen som visar momentet var krokig. Kollade i butiken och köpte den som hade minst krokig pinne ändå.
Bytte topplock på en Volvo B23 med en sådan momentnyckel, den motorn funkade i några år efteråt i alla fall så helt värdelös verkar momentnyckeln inte vara.

Men för 499kr får du artnr 10-241
En vanlig momentnyckel av modernare design som har ett spann på 40-210Nm. Täcker dom flesta momentdragningar man kan behöva göra.
Har själv en sån och har renoverat flera motorer med den och ingen av motorerna har gått sönder ännu vad jag vet.
https://www.biltema.se/verktyg/handverk … 2000020911

Annars kan du köpa en digital 1/2" 40-200Nm momentadapter för 599kr, artnr 10-258. Tar otroligt lite plats i verktygslådan och sägs vara väldigt pålitlig då det är en torsionssensor som aldrig ska behöva kalibreras vad jag förstått.
https://www.biltema.se/verktyg/handverk … 2000040637

468 Inlägg
13 maj 2023
simlar skrev:
totte1015 skrev:
Tack för svaret gällande interiörrengörningen.

Nästa fråga,
https://www.biltema.se/verktyg/handverk … 2000016819

Duger denna för att läsa av moment på kritiska bultar? Såsom topplocksbult och liknande?
Är den pålitlig?

Inte den mest pålitliga, köpte en sån för många år sedan och pinnen som visar momentet var krokig. Kollade i butiken och köpte den som hade minst krokig pinne ändå.
Bytte topplock på en Volvo B23 med en sådan momentnyckel, den motorn funkade i några år efteråt i alla fall så helt värdelös verkar momentnyckeln inte vara.

Men för 499kr får du artnr 10-241
En vanlig momentnyckel av modernare design som har ett spann på 40-210Nm. Täcker dom flesta momentdragningar man kan behöva göra.
Har själv en sån och har renoverat flera motorer med den och ingen av motorerna har gått sönder ännu vad jag vet.
https://www.biltema.se/verktyg/handverk … 2000020911

Annars kan du köpa en digital 1/2" 40-200Nm momentadapter för 599kr, artnr 10-258. Tar otroligt lite plats i verktygslådan och sägs vara väldigt pålitlig då det är en torsionssensor som aldrig ska behöva kalibreras vad jag förstått.
https://www.biltema.se/verktyg/handverk … 2000040637

Yes jag har kikat på dem, tyvärr så behöver jag från 10Nm, har redan en som går från 40-210Nm, men har hittills inte använt den till något.
Dem flesta dragmoment har varit mellan 10-30 jag skulle ha behövt momentdra.

Detta gäller en Golf 2 16v KR motor, så det är ingen modern apparat, och toppbultarna skall dras 40-60-|90 grader till| så där passar den jag har redan.
Men till ventilkåpa och alla andra bultar och muttrar är den för stark för.

Ruter Knekt
748 Inlägg
13 maj 2023
Inte för att vara sådan, men 10-20nm kan man ganska säkert dra på känn. Kostar väl mer för en hållbar när fjädern är mindre känslig?
Skulle valt en digital momentdragare. Det såg intressant ut!

Något sen på bollen

7 670 Inlägg
13 maj 2023
Duvetdet skrev:
Inte för att vara sådan, men 10-20nm kan man ganska säkert dra på känn. Kostar väl mer för en hållbar när fjädern är mindre känslig?

När jag som 15-åring började min bana inom fordonsbranschen på en lastbilsverkstad  fick jag av de äldre lära mig att man med respektive nyckelvidd och blocknyckel drog så hårt att det i insidans fingrar började uppstå smärta.
"10":an för M6  drog man endast med pekfingrets insida.
M8:ans skruvar/muttrar med 2 fingrar tills det gjorde ont - o s v.

I dag har jag 3 vridmomentmätare.

Passar på att helt o t ställa en fråga.
Hade under Suzukin en skydds-/hasplåt av 5 mm härdad fartygsplåt fastskruvad med 6 M6-skruvar.
Skruvarna sitter i gängade hål i den 5 mm tjocka ramen.
Vid senaste "leken", för 2 veckor sedan, demonterade en oemotståndlig bergsklack plåten.
D v s alla M6:orna skjuvades av.
Nu är nya hål borrade och gängade M7 och dito skruvar.
Varför just M7 undrar vän av ordning - jo för att jag har en himla massa M7 skruvar och muttrar efter ett mycket långt liv med Citroen - vilken som bekant har M7 som "husgänga".
Nu - äntligen, är jag framme vid frågan:
Hur mycket/hårt ska jag momentdra skruvarna.
Dom vridmomentvärden jag har för M7 är bara för sammanfogning av tvenne aluminiumdelar = vevhus, växellådor etc på Citroen.
Därför frågar jag panelen om vad NI skulle rekommendera för åtdragningsmoment.
Jag utgår från att skruvarna är av samma klass som BUFO 80.
Jag vill ju att skruvarna ska sitta så fast att de INTE skjuvas av - men samtidigt att jag inte riskerar att dra av skruvarna.

Ursäkta för väldigt o t under mycket fel rubrik.(men därav hjärnan är full........)

Forummoderator
9 299 Inlägg
13 maj 2023
torsen skrev:
Duvetdet skrev:

När jag som 15-åring började min bana inom fordonsbranschen på en lastbilsverkstad  fick jag av de äldre lära mig att man med respektive nyckelvidd och blocknyckel drog så hårt att det i insidans fingrar började uppstå smärta.
"10":an för M6  drog man endast med pekfingrets insida.
M8:ans skruvar/muttrar med 2 fingrar tills det gjorde ont - o s v.

I dag har jag 3 vridmomentmätare.

Passar på att helt o t ställa en fråga.
Hade under Suzukin en skydds-/hasplåt av 5 mm härdad fartygsplåt fastskruvad med 6 M6-skruvar.
Skruvarna sitter i gängade hål i den 5 mm tjocka ramen.
Vid senaste "leken", för 2 veckor sedan, demonterade en oemotståndlig bergsklack plåten.
D v s alla M6:orna skjuvades av.
Nu är nya hål borrade och gängade M7 och dito skruvar.
Varför just M7 undrar vän av ordning - jo för att jag har en himla massa M7 skruvar och muttrar efter ett mycket långt liv med Citroen - vilken som bekant har M7 som "husgänga".
Nu - äntligen, är jag framme vid frågan:
Hur mycket/hårt ska jag momentdra skruvarna.
Dom vridmomentvärden jag har för M7 är bara för sammanfogning av tvenne aluminiumdelar = vevhus, växellådor etc på Citroen.
Därför frågar jag panelen om vad NI skulle rekommendera för åtdragningsmoment.
Jag utgår från att skruvarna är av samma klass som BUFO 80.
Jag vill ju att skruvarna ska sitta så fast att de INTE skjuvas av - men samtidigt att jag inte riskerar att dra av skruvarna.

Ursäkta för väldigt o t under mycket fel rubrik.(men därav hjärnan är full........)

M7 håller även flottörhuset på en del äldre Zenithförgasare. Udda är alltid kul.

Moment? Ingen aning. Inte kan det vara så noga. Kör med fjäderbricka.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

6 228 Inlägg
13 maj 2023
15-18Nm skulle jag dra. Zündapp hade för övrigt M7 till sina topplocksbult på mopedmotorerna men jag drog alltid med "armbågsmomentet".

210 Inlägg
24 maj 2023
Brådhis skrev:
Någon som testat denna?

https://www.biltema.se/verktyg/tryckluf … 2000034980

Duger den till några stillsamma däckbyten hemma och kanske lite allmänt skruvande? smile

Den står ju "Robust mutterdragare för däckbyte på personbilar." så slå du till. Själv har jag en mutterdragare av märket Topshak från Ali Express och den spänner fast och lossar min sommar/vinter-hjul utan problem.

663 Inlägg
25 maj 2023
Biltemas rostfria ljuddämpare. Åsikter? Tankar?

Professionell hatare

Från Finland
422 Inlägg
18 juni 2023
Är den här tröskelskyddsmassan övermålningsbar? Det står inte nånstans men bilden visar ju det är övermålat men tror inte man ska anta nånting här...

https://www.biltema.se/bilvard/bilunder … 2000017160

Professionell nybilshatare

4 209 Inlägg
18 juni 2023
Har bara erfarenhet av Corroprotect Stenskottsskydd som troligen är samma
på tröskellådorna,   rostskyddsfärg > stenskottsskydd > bättringsfärg > evt. klarlack

smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

7 670 Inlägg
18 juni 2023
Bosse-buss skrev:
Brådhis skrev:
Någon som testat denna?

https://www.biltema.se/verktyg/tryckluf … 2000034980

Duger den till några stillsamma däckbyten hemma och kanske lite allmänt skruvande? smile

Den står ju "Robust mutterdragare för däckbyte på personbilar." så slå du till. Själv har jag en mutterdragare av märket Topshak från Ali Express och den spänner fast och lossar min sommar/vinter-hjul utan problem.

Kan inte låta bli att delge mina synpunkter och erfarenheter av tryckluftdrivna mutterdragare.
Har f n 4 st.
Rekommenderar Scorpio från Verktygsboden.
Scorpio är liten(så man kommer åt), lätt(så man inte blir trött i handleden), är starkare än de flesta andra och drar förhållandevis mycket lite tryckluft(spelar mindre roll för mig som har en kompressor som lämnar närmare 400 minutliter vid 6 Bar).
Närmast jämbördiga muttermaskin är IR (Ingersoll Rand) som kostar 4 gånger så mycket.

Om man inte BARA ska ha den för hjulbyten!

Alla jobb blir roligare med en bra och smidig muttermaskin.
T ex när man jobbar med stora skruvförband under en G-Wagen, Defender, Wrangler, Pajero eller Patrol.
Eller lossa topplocksskruvar och andra skruvar eller muttrar på en bilmotor.

Skorpio ½"-maskin är gyllene medelvägen mellan 3/8"- och 3/4"-maskiner(som jag har båda).

Tycker jag.

* Voff voff *
10 974 Inlägg
15 juli 2023
Testade dessa husvagnsbackspeglar över midsommar (Biltema var det enda som var öppet när behovet uppstod) och hade väl inte förväntat mig underverk för en hundring styck, men något så uselt som detta är nog svårt att hitta.

Skakar nå´t fruktansvärt vid körning, plasten känns som den ska gå sönder bara man tittar på den och spegelglaset har nå´n skum vidvinkel så man får noll perspektiv när man tittar i dom (när man står still, för det är bara då man kan se nå´t i dom).

Husvagnsspeglar - 37-572

https://www.biltema.se/bil---mc/biltill … 2000036113

Undvik eländet!

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

Ruter Knekt
748 Inlägg
15 juli 2023
Brådhis skrev:
Testade dessa husvagnsbackspeglar över midsommar (Biltema var det enda som var öppet när behovet uppstod) och hade väl inte förväntat mig underverk för en hundring styck, men något så uselt som detta är nog svårt att hitta.

Skakar nå´t fruktansvärt vid körning, plasten känns som den ska gå sönder bara man tittar på den och spegelglaset har nå´n skum vidvinkel så man får noll perspektiv när man tittar i dom (när man står still, för det är bara då man kan se nå´t i dom).

Husvagnsspeglar - 37-572

Undvik eländet!

Rekommenderar starkt ÅVC som har förespråkar återbruk. Gummibanden är det första som går sönder på kvalitets-speglar, dessa kostar en spottstyvel att byta (men slängs alltså för jämnan till ÅVC pga detta).
Senast redigerat av Duvetdet (15 juli 2023)

Något sen på bollen

3 666 Inlägg
15 juli 2023
Brådhis skrev:

Husvagnsspeglar - 37-572

Undvik eländet!

Jag köpte dom på samma premisser.
Hade då en V70N och dom var knappt användbara, precis som du säger.
Fick i 3 av fyra "krokar" och gummibandet låg sådär.  Skakade hemskt så man såg typ bara ljusen av bilen bakom.

Sen bytte vi bil till en Rav4 IV och glömde helt spegelsituationen inför resan, så jag svor och satte dit dom på Rav4'an också i brist på andra.  Där funkade dom utmärkt så jag är inte motiverad att köpa andra.  Inget vibrerande alls.
Perspektivet/vidvinkel vet jag inte om jag tycker är knepig.  Det var vibreringen som gjorde dom värdelösa på Volvon.

Det skiljer alltså mellan bilar.  Kanske hur luftströmmarna går, eller nått...

145 Inlägg
26 augusti 2023
it_mutt skrev:
Koster skrev:
"Varför skulle någon tro att en billigare pump, som skyltar med sina siffror, presterar som det dyrare originalet som skyltar med sina högre siffror?
Finns ingen logik i ett sådant antagande."

Om du visste hur många som endera smält kolvar eller "pingat" sönder motorer pga att de snålat och köpt en Kinakopia av Bosch bränslepumpar eller spridare som sedan gått magert vid höga belastningar/ laddtryck.
Räcker med att läsa vissa kommentarer i tråden här av människor som bestämt tror att billigt är samma kvalitet som dyra märkesvaror

Det kanske verkar så för dig, men det var inget svar på min fråga.

Det finns fortfarande ingen anledning att tro att en pump som levererar XX när originalet levererar YY, är likadana.

Sen att folk inte läser är knappast Biltemas fel.

Kinesiska Bosch 040/044 kopior finns överallt, och oavsett vad du tycker så sker det en uppsjö med haverier pga att folk tror billiga kopior typ Biltema är lika bra som dyra original och snålar in på komponenterna.

Avstängd
10 388 Inlägg
27 augusti 2023
Koster skrev:
it_mutt skrev:
Koster skrev:
"Varför skulle någon tro att en billigare pump, som skyltar med sina siffror, presterar som det dyrare originalet som skyltar med sina högre siffror?
Finns ingen logik i ett sådant antagande."

Om du visste hur många som endera smält kolvar eller "pingat" sönder motorer pga att de snålat och köpt en Kinakopia av Bosch bränslepumpar eller spridare som sedan gått magert vid höga belastningar/ laddtryck.
Räcker med att läsa vissa kommentarer i tråden här av människor som bestämt tror att billigt är samma kvalitet som dyra märkesvaror

Det kanske verkar så för dig, men det var inget svar på min fråga.

Det finns fortfarande ingen anledning att tro att en pump som levererar XX när originalet levererar YY, är likadana.

Sen att folk inte läser är knappast Biltemas fel.

Kinesiska Bosch 040/044 kopior finns överallt, och oavsett vad du tycker så sker det en uppsjö med haverier pga att folk tror billiga kopior typ Biltema är lika bra som dyra original och snålar in på komponenterna.

Då har du alltså bekräftat vad jag skrivit, trots att du väntade i närmare fyra månader; det är alltså inte Biltemas fel, utan att folk TROR, för att de inte LÄSER vad Biltema skriver.

Vilket var precis vad jag initialt skrev;

Original levererar XX
Biltema levererar YY (och är tydliga med informationen)

Och folk läser inte och får därför dras med konsekvenserna av att inte ha läst väldigt lättillgänglig info.

Gott att vi slutligen är överens (även om du på något märkligt vis envisas med att ge Biltema skulden...men hey...).

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

145 Inlägg
27 augusti 2023
Köp du en Biltemapump och mät sedan flöde och tryck på den så får vi se om den ens lever upp till det dom skriver. Min erfarenhet är att dom kommer inte ens i närheten av dem.

Hör av dig när du har reultaten!
Senast redigerat av Koster (27 augusti 2023)

Ruter Knekt
748 Inlägg
27 augusti 2023
Ni håller med i sak men klyver hårstrån, vilja bäbis fasoner

Något sen på bollen

7 480 Inlägg
27 augusti 2023
Duvetdet skrev:

förklara gärna detta argument ,,

Ruter Knekt
748 Inlägg
27 augusti 2023
granadadr skrev:
Duvetdet skrev:

förklara gärna detta argument ,,

Båda håller med om att biltemas pump inte håller måttet.

Fyller väl i när jag ändå postar.
Testade bromsokspressen artnr 19-287, M12 skruven som man skruvar med gick av efter några användningar. Bra allverktyg annars.
Senast redigerat av Duvetdet (27 augusti 2023)

Något sen på bollen

Sök