2615
Sök

Här diskuterar vi Biltemas varor! Allt om Biltema!

82 Inlägg
27 november 2010
#1001
mangkot skrev:
det är ute o kapa
ta bara o värm fjädrarna med svetsen  det säger dom inget om på SBP. det blir typ som en orginal sänkning som han du redan har i bak. man värmer enklast på nedre delen av fjädern då lägger man samman "varven " , behövs inte demonteras eller riskera något som vid kapning. sen e de lätt o justera så den inte är sne, fram eller baktung,

//mackan

köp sänknigs fjädrar, eller om man vill vara sparsam köp sådan kläm sänk sats på biltema, jobbig att montera dit första gången iaf men det går fort så¨när du ska besiktiga skruvar du bara loss dom //Andreas


82 Inlägg
27 november 2010
#1002
mange_240 skrev:
mangkot skrev:
det är ute o kapa
ta bara o värm fjädrarna med svetsen  det säger dom inget om på SBP. det blir typ som en orginal sänkning som han du redan har i bak. man värmer enklast på nedre delen av fjädern då lägger man samman "varven " , behövs inte demonteras eller riskera något som vid kapning. sen e de lätt o justera så den inte är sne, fram eller baktung,

//mackan

å du tappar all spänst i fjädern, med denna metod.

helt rätt och när man sänker en bil vill man väl ändå ha hårdare fjädring alltså mer spänst, korta inte fjädrarna heller tryck ihop dom o se till att dom håller sig lite nedtryckta så får du ju samma egenskaper som ett par riktiga sänknings fjädrar fast kanske inte i samma mån men då är det ju även 3-4000kronoer billigare också.


46 Inlägg
27 november 2010
#1003
mange_240 skrev:
mangkot skrev:
det är ute o kapa
ta bara o värm fjädrarna med svetsen  det säger dom inget om på SBP. det blir typ som en orginal sänkning som han du redan har i bak. man värmer enklast på nedre delen av fjädern då lägger man samman "varven " , behövs inte demonteras eller riskera något som vid kapning. sen e de lätt o justera så den inte är sne, fram eller baktung,

//mackan

å du tappar all spänst i fjädern, med denna metod.

NEJ
med tanke på att man bara värmer en del av fjädern så finns spänsten kvar. har gjort det åtskilliga gånger. och även besiktat med det,  alltså det billigaste lättaste sättet om man inte vill få tillbaka orginal höjden vill säga. har även höjt och sänkt bilen med dom som drar ihop fjädern och dom försvinner titt som tätt, antar att dom brister.


46 Inlägg
27 november 2010
#1004
Ruggas skrev:
mangkot skrev:
det är ute o kapa
ta bara o värm fjädrarna med svetsen  det säger dom inget om på SBP. det blir typ som en orginal sänkning som han du redan har i bak. man värmer enklast på nedre delen av fjädern då lägger man samman "varven " , behövs inte demonteras eller riskera något som vid kapning. sen e de lätt o justera så den inte är sne, fram eller baktung,

//mackan

köp sänknigs fjädrar, eller om man vill vara sparsam köp sådan kläm sänk sats på biltema, jobbig att montera dit första gången iaf men det går fort så¨när du ska besiktiga skruvar du bara loss dom //Andreas

självklart är det inte som en sänknigssats men om man har i tanken att kapa eller klämsänka så tror jag inte det är en allt för dyr bil, o då tycker jag detta alternativ e mycke bättre, efter som SBP inte säger nått så har man sparat sig onödigt jobb med att behöva återställa bilen varje år innan och efter bes


Försöker iaf
12 819 Inlägg
27 november 2010
#1005
Deras optiska glykolprovare, hur fasen kalibrerar man den? Följer med en mejsel osv men står inget om det i insruktionsboken.

Satte iaf ren vatten i den och justerade in skalan så den står på waterline..



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

1 298 Inlägg
27 november 2010
#1006
mangkot skrev:
Ruggas skrev:
mangkot skrev:
det är ute o kapa
ta bara o värm fjädrarna med svetsen  det säger dom inget om på SBP. det blir typ som en orginal sänkning som han du redan har i bak. man värmer enklast på nedre delen av fjädern då lägger man samman "varven " , behövs inte demonteras eller riskera något som vid kapning. sen e de lätt o justera så den inte är sne, fram eller baktung,

//mackan

köp sänknigs fjädrar, eller om man vill vara sparsam köp sådan kläm sänk sats på biltema, jobbig att montera dit första gången iaf men det går fort så¨när du ska besiktiga skruvar du bara loss dom //Andreas

självklart är det inte som en sänknigssats men om man har i tanken att kapa eller klämsänka så tror jag inte det är en allt för dyr bil, o då tycker jag detta alternativ e mycke bättre, efter som SBP inte säger nått så har man sparat sig onödigt jobb med att behöva återställa bilen varje år innan och efter bes

Om jag förstått rätt så värmer ni tills fjädervarven (t.ex. de två nedersta varven) ligger på varandra? Stämmer det? smile

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
27 november 2010
#1007
det är dumt att värma fjädrarna. härdningen släpper och fjädrarna blir mjuka och sköra.
vill man sänka lagligt är sänkningssats att föredra. man kan kapa fjädrarna, men ska man göra det så pass att dom inte sitter fast kan man alltid loppa fast dom eller sätta fast dom med slangklämma. och det är godkänt på SBP.


46 Inlägg
28 november 2010
#1008
chrillzter skrev:
mangkot skrev:
Ruggas skrev:

köp sänknigs fjädrar, eller om man vill vara sparsam köp sådan kläm sänk sats på biltema, jobbig att montera dit första gången iaf men det går fort så¨när du ska besiktiga skruvar du bara loss dom //Andreas

självklart är det inte som en sänknigssats men om man har i tanken att kapa eller klämsänka så tror jag inte det är en allt för dyr bil, o då tycker jag detta alternativ e mycke bättre, efter som SBP inte säger nått så har man sparat sig onödigt jobb med att behöva återställa bilen varje år innan och efter bes

Om jag förstått rätt så värmer ni tills fjädervarven (t.ex. de två nedersta varven) ligger på varandra? Stämmer det? smile

Exakt man värmer bara längs ner och "lägger ihop varven"man kan ha en hink vatten o en trasa o kyla lite så man inte får så stor värmespridning.har själv dock aldrig behövt det. det funkar utmärkt, tror dom som argumenterar mot  inte har provat eller så har dom värmt hela fjädern.
eller så har dom ingen svets så dom skickar fjädern i majbrasan, jaa det finns mycket märkligt folk. ;-)


1 298 Inlägg
28 november 2010
#1009
mangkot skrev:
chrillzter skrev:
mangkot skrev:

självklart är det inte som en sänknigssats men om man har i tanken att kapa eller klämsänka så tror jag inte det är en allt för dyr bil, o då tycker jag detta alternativ e mycke bättre, efter som SBP inte säger nått så har man sparat sig onödigt jobb med att behöva återställa bilen varje år innan och efter bes

Om jag förstått rätt så värmer ni tills fjädervarven (t.ex. de två nedersta varven) ligger på varandra? Stämmer det? smile

Exakt man värmer bara längs ner och "lägger ihop varven"man kan ha en hink vatten o en trasa o kyla lite så man inte får så stor värmespridning.har själv dock aldrig behövt det. det funkar utmärkt, tror dom som argumenterar mot  inte har provat eller så har dom värmt hela fjädern.
eller så har dom ingen svets så dom skickar fjädern i majbrasan, jaa det finns mycket märkligt folk. ;-)

Okej, det låter ju smidigare än att kapa och släpper väl inte skålen lika lätt, men man får inte bättre väghållning än med kapade efter som en mindre del av fjädern är verksam och får ta upp lika många kilon som "hela fjädern" gjorde innan. Mindre material får ta upp lika mkt krafter från bilen.
Men klart bättre än att kapa!

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.

Gymnasieutbildad däcksparkare
382 Inlägg
1 december 2010
#1010
deras batterier är kassa!
3 st har gått åt helvete iår men får nya på garantin

Motorer är som människor, Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

...has left the building...
4 474 Inlägg
1 december 2010
#1011
4-stroke: Jag har haft deras batteri i 5-år, o trots långa avställningsperioder med dessvärre flera "djupurladdningar" så lirar batteriet bra! Efter att bilen stått larmad o orörd i ca 3 mån finns det fortfarande precis så mycket kraft kvar att bilen startar. Har även haft Biltema batterier i flera bruxisar, aldrig några problem. Ditt problem ligger nog kanske i din "körprofil" (många korta sträckor!) gissningsvis...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Försöker iaf
12 819 Inlägg
1 december 2010
#1012
Biltema batterier har fungerat klockrent även här i flera år!

Håller med dawwe, för korta körningar och/eller för stora förbrukare igång.



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Gymnasieutbildad däcksparkare
382 Inlägg
1 december 2010
#1013
dawwe: bilen används till att pendla till jobbet med...de är 3.5mil enkel resa.

Motorer är som människor, Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

...has left the building...
4 474 Inlägg
1 december 2010
#1014
4-stroke: Vad är det för bil? Är den en "modernare" bil med "mängder" med elektronik så är det inte säkert att batteriet hinner återhämta sig helt på de dryga 3 milen... Du måste hålla med, TRE batterier på garantin är två för många, man har inte sån "otur" att man får tre batterier med "produktionsfel". O som sagt jag (o många andra med mig) har inte upplevt att Biltema batterierna skulle vara sämre än andra standard-batterier. Sen är det klart om man jämför de med de allra dyraste batterierna (tex Optima Yellow Top) så är ju Optima batteriet klart bättre, dock ligger det batteriet i en helt annan prisklass. Du kanske borde kolla så du inte har nåt som tjuvar ström o det är därför dina batterier "dör" hela tiden?

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Gymnasieutbildad däcksparkare
382 Inlägg
2 december 2010
#1015
de är en volvo 745 GL -92a
sist de laddades ur va när jag kopplade ut det och ställde det fulladdat på garagebänken.....2 veckor senare var de dött.

Motorer är som människor, Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

...has left the building...
4 474 Inlägg
2 december 2010
#1016
4-stroke: Ok. Det låter som att batteriet var "dött" redan vid urmontering. Vilken laddspänning har du på tomgång? Min gissning är att du kommer få samma bekymmer även om du köper ett batteri av annat märke

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Gymnasieutbildad däcksparkare
382 Inlägg
2 december 2010
#1017
han laddar 13.8volt.. jag har 2 st volvo 740 å batteriet beter sig likadant i den andra. men de funkar med ett batteri från mekonomen.

Motorer är som människor, Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

...has left the building...
4 474 Inlägg
2 december 2010
#1018
4-stroke: Frågan är hur länge det funkar...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Gymnasieutbildad däcksparkare
382 Inlägg
2 december 2010
#1019
de har suttit i min 740-88 i 4månader och aldrig blivit urladdat men när jag hade ett biltema batteriet från -92an så dog de när han stog i 3veckor.

Motorer är som människor, Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

lastbils chaufför
240 Inlägg
2 december 2010
#1020
SaabIV skrev:
http://biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Testinstrument-och-Elektronik/Glykolprovare/

Någon som vet hur denna ska avläsas, fattar inte ett jota och hur mycket vatten ska man dra in?

doppa den så långt ner i behållaren som du kommer och tryck på gummit och låt den dra in vatten så slutar den och sen är det bara att titta på prylen som flyter i vattnet och titta på rätt finns både F och C

hoppas att du förstår

Gud, som haver B23:n kär se till mig, som gasglad är. Vart jag mig i världen vänder, skall jag göra svarta ränder
köpes: har ni något till volvo 740 till salu så hör av er!


Sök