2262
Sök

Här diskuterar vi Biltemas varor! Allt om Biltema!

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
23 mars 2011
Tryck_o_pys skrev:
en sak jag inte förstår mig på oss biltema är att deras temp givarrör dom man sätter i en kylarslang. med en termostat till elfläckt. men dom säljer inte givarn utan bara röret..

det gör dom ju ... 61-580 (92°) eller 61-581 (95°)

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

2 415 Inlägg
23 mars 2011
jag  var inne på biltema i göteborg och frågade, och han sa, nej vi säljer bara röret. sedan får du bygga om den själv.. :S

..han är ju übersnabbish....svosh, svosh. borta med vinden....
-------------------------------------------
Dom säger att man inte kan köpa kärlek för pengar... Då har dom inte åkt Audi!

2 419 Inlägg
23 mars 2011
turboforssen skrev:
Tryck_o_pys skrev:
en sak jag inte förstår mig på oss biltema är att deras temp givarrör dom man sätter i en kylarslang. med en termostat till elfläckt. men dom säljer inte givarn utan bara röret..

Kan nån förklara för mig som är lite dryg tongue hur man får fläkren att funka sätter man kontakten från fläkten i givaren sen drar en slad till plus osv?

2 415 Inlägg
23 mars 2011
när du bygger elfläckt. så drar du plus och minus till batteriet, eller minus i jord, och sedan har du 2 kablar över som du sätter i givarn, givarn är som en svich kontakt, som går igång vid en viss temp.

2 415 Inlägg
23 mars 2011
men drar man så här, så kan du ställa bilen  och tempen stiger och fläkten går igång av sig själv. och kan dra ut batteriet. för vattnet cirkulerar ju inte, och då kyler den tills vattnet har kommit ner i den tempen.

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
23 mars 2011
Tryck_o_pys skrev:
men drar man så här, så kan du ställa bilen  och tempen stiger och fläkten går igång av sig själv. och kan dra ut batteriet. för vattnet cirkulerar ju inte, och då kyler den tills vattnet har kommit ner i den tempen.

när stiger tempen över 90 grader efter att man ställt bilen?

318 Inlägg
23 mars 2011
Motorn är så varm så värmen sprider sig ut i vattnet när det inte cirkulerar..... kolla på tempgivaren när du stängt bilen den kommer att stiga för att sedan svalna:)

1 020 Inlägg
23 mars 2011
Kribban92 skrev:
SaabIV skrev:
Vet att detta varit uppe förut, men orkar inte bläddra tillbaka.

Deras Oljefilter, duger det eller?
Är ju en jäkla prisskillnad jämfört med OK eller Mekonomen.

Jag har hört att man inte ska använda dem på bilar med turbo dock.

har använt deras oljefilter på båda mina turbobilar utan problem.
Bytar dock olja var 1000 mil.
Vet inte hur det är med deras olja idag men innan uppfyllde dom ej kraven dom mötte kraven
Körde deras olja i en gammal v70tdi och den rök mer med deras olja än castrol som den går på idag 5w40 på båda oljerna

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
23 mars 2011
strandberg31 skrev:
turboforssen skrev:
Tryck_o_pys skrev:

Kan nån förklara för mig som är lite dryg tongue hur man får fläkren att funka sätter man kontakten från fläkten i givaren sen drar en slad till plus osv?

Kör med relä, annars ligger givaren illa till. Du kan inte köra så jäkla mycket ström genom givaren, det finns färdiga satser med relä & givare att köpa men dom är DYRA. Jag skickade just efter justerbara fläktstyrningar från Usa. Det blev billigare än hansen racing trots frakten.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

2 415 Inlägg
24 mars 2011
PartilleMalm skrev:
Motorn är så varm så värmen sprider sig ut i vattnet när det inte cirkulerar..... kolla på tempgivaren när du stängt bilen den kommer att stiga för att sedan svalna:)

Exakt. där av man ALLTID skall stå med bilen på tongång en extra stund efter man har kört. om ni inte tror på detta, så kör motorn normalvarm och lägg ner sedan en uttertempgivare i vattenbehållaren och kolla på den under en 10-15 min. så skall ni nog se att den stiger!
och jag montera elfläkt på min gamla 940 och den hade direktström hela tiden, och man kunde gå ifrån bilen i några min och sedan komma tillbaka och då stog fläkten och gick!

Saaboholic
3 129 Inlägg
24 mars 2011
Inget fel på deras olja idag iallafall.
Har använt den i många bilar och använder den i samtliga bilar här hemma idag.

Det enda som jag inte har gillat ur reservdelssynpunkt osv är bromsbeläggen som jag anser har dammat satan och slitits snabbare än normalt.

"Liberty of thought is the life of the soul"

Volvotrimmare
323 Inlägg
24 mars 2011
Gängrensnings verktyg till tändsfifts gängan funkar perfekt, rädda min topp i alla fall smile

Volvo som fin bil, Volvo som vinterbil & Volvo som Racebil!

Rumpmas
3 860 Inlägg
24 mars 2011
hedley skrev:
Inget fel på deras olja idag iallafall.
Har använt den i många bilar och använder den i samtliga bilar här hemma idag.

Det enda som jag inte har gillat ur reservdelssynpunkt osv är bromsbeläggen som jag anser har dammat satan och slitits snabbare än normalt.

Jag håller fullständigt med på båda punkter smile

1 020 Inlägg
24 mars 2011
SaabIV skrev:
andreas1 skrev:
Kribban92 skrev:

Jag har hört att man inte ska använda dem på bilar med turbo dock.

har använt deras oljefilter på båda mina turbobilar utan problem.
Bytar dock olja var 1000 mil.
Vet inte hur det är med deras olja idag men innan uppfyllde dom ej kraven dom mötte kraven
Körde deras olja i en gammal v70tdi och den rök mer med deras olja än castrol som den går på idag 5w40 på båda oljerna

Men om en bil ryker (blått) då antar jag eftersom att du påstår att det beror på oljan så är ju motorn slut, eller vad jag tror. Att du inbillade dig för att det var biltema.
För börjar det ryka beror det ju på att det förbränns olja = i cylindrarna och det beror inte på fabrikat av oljan.

sliten ja 70000 mil inte slut, bilen lagade sig knappast själv efter byte av oljesort?
kanske olika marginaler på trögflytningen hos olika oljer? något är det då turbon tydligen släppte genom mer biltemaolja än castrol

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår

Dumpersförare.
970 Inlägg
24 mars 2011
har kört med deras vax innan nu är det slut med det. hagmans vax är bäst får bättre lyster än med biltemas.

2010/08/27 kom vår dotter Linnea.
2013/06/13 kom vår son Jacob
Opel Omega 2,0 16V /97

2 415 Inlägg
25 mars 2011
opelcoffe skrev:
har kört med deras vax innan nu är det slut med det. hagmans vax är bäst får bättre lyster än med biltemas.

omg. jag använder ALDRIG deras vax igen. sådan skit

Rumpmas
3 860 Inlägg
25 mars 2011
Tryck_o_pys skrev:
opelcoffe skrev:

omg. jag använder ALDRIG deras vax igen. sådan skit

Kan du motivera?

Jag tycker det fungerar alldeles utmärkt och är väldigt lättjobbat. Men man måste tänka på att inte vaxa i solsken och att vaxa en mindre yta i taget, annars hinner vaxet torka fast och det blir ett litet helvete att få bort överskottet sedan.

Saabmeck
233 Inlägg
25 mars 2011
Nää när det kommer till vax så måste jag säga att det faktiskt lönar sig att köpa lite dyrare märkesgrejer, själv kör jag med sonax smile

"Ta det aldrig lungt, kör alltid 90 på 50 väg!" - Ronny och Ragge

2 415 Inlägg
25 mars 2011
håller med kribban92. kör också med sonax eller turle. jag tycker biltemas vax ger en dålig yta efter vaxet. blir inte bra alls. och min flaska jag köpte var flytande som vatten???

53 Inlägg
25 mars 2011
Har lackat mina fälgar med Biltemas fälglack ! Använde först primer och sedan svart färg. Resultatet blev över förväntan och färgen håller fint, kan verkligen rekommendera detta.

http://biltema.se/sv/Bilvard/Farg-och-Lack/Falgfarg1/

Sök