2024
Sök

Här diskuterar vi Biltemas varor! Allt om Biltema!

Försöker iaf
12 819 Inlägg
29 september 2011
ekelund88 skrev:
du jämför alltså en seat med en rollsroyce smile aja du bör nog handla nånannanstans än biltema om du jämför ett biltema spärrskaft för 100 kr och ett kamaza för 700-800 kr liiiiiite fel ute smile vet du ens vad en bult e ? och varför tar du upp de i denna tråd? internet hatare?

Frågan är, vet du? smile
Egentligen så är en bult (så som vi kallar den) en skruv.

En bult
http://www4.banverket.se/EsaImages/Produktkatalog/04/0413075/0413075.jpg

En skruv
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/5/51/DIN6914_UNI5587.jpg/250px-DIN6914_UNI5587.jpg

Saxat från Wikipedia:
. Enligt fackmannamässig terminologi saknar en bult gängor och låses med exempelvis friktion, en sprint såsom saxpinne eller spännstift.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Skruv#N.C3 … skruvtyper

Ursäkta OT.

Förövrigt håller jag med angående verktygen. De håller för normalt bruk men saknar bra precision.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

16 197 Inlägg
29 september 2011
biltemas spärrringnycklar e så mycke bättre än BACHOS.. vet inte hur många bacho 13mm ringnyckel jag haft på jobbet där spärren pajjat. nu har ja dock haft min 13mm biltema i över 1 år utan nå som helst problem.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Försöker iaf
12 819 Inlägg
29 september 2011
evilaudio skrev:
biltemas spärrringnycklar e så mycke bättre än BACHOS.. vet inte hur många bacho 13mm ringnyckel jag haft på jobbet där spärren pajjat. nu har ja dock haft min 13mm biltema i över 1 år utan nå som helst problem.

Har dom aldrig låst sig för dig? Mina låser sig stup i ett och då får man knacka till den mot något.

Mvh Tommy

Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

16 197 Inlägg
29 september 2011
te_wik skrev:
evilaudio skrev:

Har dom aldrig låst sig för dig? Mina låser sig stup i ett och då får man knacka till den mot något.

Mvh Tommy

de har hänt nångång men inte så att de direkt stör.. bachos går ju mekaniken/spärren sönder på så.

har du testat att smörja dom?
Senast redigerat av evilaudio (29 september 2011)

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Försöker iaf
12 819 Inlägg
29 september 2011
evilaudio skrev:
te_wik skrev:
evilaudio skrev:

Mvh Tommy

de har hänt nångång men inte så att de direkt stör.. bachos går ju mekaniken/spärren sönder på så.

har du testat att smörja dom?

Bachos vet jag inget om, använt mig att Ampro's tidigare och dom fungerade suveränt.

Nej jag har inte testat smörja dom, köpte dom för bara någon veckan sen, impulsköp tongue
Använt dom kanske 10 gånger och dom har låst sig iaf varannan gång.

Ska testa smörja, kan ju inte skada.

Mvh Tommy

326 Inlägg
29 september 2011
te_wik skrev:
Frågan är, vet du? smile

Kul att du tar upp det där. Jag tjatar alltid på kollegor och vänner att dom använder fel benämning på skruvar. Dom flesta tror att så fort det är sexkantskalle så är det en bult.

En del har halvrätt och kan sträcka sig så långt som att kalla små skruvar med sexkantskalle för just skruvar.... Sen verkar det finnas nån magisk gräns där skruven plötsligt blir en bult. Nånstans vid M12 eller nåt sånt inbillar jag mig att dom på nåt mysko sätt blir bultar fast gängorna finns kvar.

1 319 Inlägg
29 september 2011
Så enligt er borde även en expanderbult kallas skruv ? (expanderskruv?)

http://www.biltema.se/sv/Bygg/Skruv-och … nderbult1/

denna modell då. Den har ju gängor på sig..

_----------'

grön aktivist
846 Inlägg
29 september 2011
sleepyoh skrev:

Det är expanderdelen som är bulten smile.

2 656 Inlägg
29 september 2011
Confide skrev:
sleepyoh skrev:

Det är expanderdelen som är bulten smile.

men de e ju samma stycke? isof e ju min bmw en motorcykel med den har ju 2 hjul om man delar upp den i bitar ?smile

DrivmedelsTekniker
1 632 Inlägg
29 september 2011
Biltemas Spikpistoler är inte att rekommendera, har gjort av med 3st på att spika ändsponten på kåken samt panela halva fasaden. Nu är det bättre grejjer som väntar wink

Försöker iaf
12 819 Inlägg
29 september 2011
Peter_5565 skrev:
te_wik skrev:
Frågan är, vet du? smile

Kul att du tar upp det där. Jag tjatar alltid på kollegor och vänner att dom använder fel benämning på skruvar. Dom flesta tror att så fort det är sexkantskalle så är det en bult.

En del har halvrätt och kan sträcka sig så långt som att kalla små skruvar med sexkantskalle för just skruvar.... Sen verkar det finnas nån magisk gräns där skruven plötsligt blir en bult. Nånstans vid M12 eller nåt sånt inbillar jag mig att dom på nåt mysko sätt blir bultar fast gängorna finns kvar.

Jo men så är det ju, men jag kallar det mesta för bultar också även om jag vet om att det är fel.
Idag tex så har jag dragit fast toppen med topplocksbultar tongue

Mvh Tommy

2 656 Inlägg
29 september 2011
te_wik skrev:
Peter_5565 skrev:
te_wik skrev:
Frågan är, vet du? smile

Jo men så är det ju, men jag kallar det mesta för bultar också även om jag vet om att det är fel.
Idag tex så har jag dragit fast toppen med topplocksbultar tongue

Mvh Tommy

nope en topplocksskruv

2 410 Inlägg
29 september 2011
Insåg du inte ironin?

2 656 Inlägg
29 september 2011
Nybergrobin skrev:
Insåg du inte ironin?

jodå men han va sjukligt besserwisser innan itråden smile så såklart måste man hetsa lite

Försöker iaf
12 819 Inlägg
29 september 2011
ekelund88 skrev:
Nybergrobin skrev:
Insåg du inte ironin?

jodå men han va sjukligt besserwisser innan itråden smile så såklart måste man hetsa lite

Nja det var jag väl ändå inte, tycker att "vet du ens vad en bult är?" - kommentaren var mer åt det hållet.

Nog om detta nu, Biltema har inget med detta att göra. smile

Mvh Tommy

DrivmedelsTekniker
1 632 Inlägg
29 september 2011
Så alltså, En arp bult är egentligen en Arp skruv ? big_smile

2 656 Inlägg
29 september 2011
te_wik skrev:
ekelund88 skrev:
Nybergrobin skrev:
Insåg du inte ironin?

Nja det var jag väl ändå inte, tycker att "vet du ens vad en bult är?" - kommentaren var mer åt det hållet.

Nog om detta nu, Biltema har inget med detta att göra. smile

Mvh Tommy

för det första var komentaren inte riktad verken till dig eller till resten av forums eliten i "haters" avdelningen utan till den person jag citerade som hade saxat in allt han skrev från nätet därav min fråga.. och personen ifråga har inte svarat sj vilket bör betyda att han inte viste ett skit .. läs på läsrätt

Saabmeck
233 Inlägg
29 september 2011
Tycker det börjar gå lite för off topic nu, tillbaka till biltema! smile

"Ta det aldrig lungt, kör alltid 90 på 50 väg!" - Ronny och Ragge

2 337 Inlägg
29 september 2011
Vet att den varit uppe förut, men handrengöringen är guld värd i garaget smile

http://www.kadens.se/cldocpart/1061.jpg

Jag gjorde en liten hest!
2 100 Inlägg
29 september 2011