Till alla som vill trimma sin sugis...

Garic
31 januari 2009 · 539 Inlägg

"om jag tar bort katten, får jag nån effektökning?"

"blir bilen snabbare om jag byter till en sportluftfilter"?

finns massa åsikter...

trött på alla onödiga trådar... (visst, denna är onödig den med...)

Om man tar bort katten, gör om avgassystemet, byter till vassare kammar, slipar topplocket, gör om insuget, lättar svängjulet, chippar så får man en bra effektökning! Ja, så att man märker det... Obs, ovanstående grejer kostar inte så mycket, ni får tro på de eller inte men det GÅR att få lite mer fart på en sugmotor... visst, man kan balansera hela motorn, byta sprut, mappa hos en proffs osv osv... men då är alla överrens att det är lika bra att köpa en sugis med större motor eller en turbobil pga kostnader.

jag är bara trött på all skitsnack om sugisar och ville bara säga det jag tycker smile det är väl därför det heter "forum", alla får ha sina egna åsikter tongue

zkumboll
31 januari 2009 · 53 Inlägg

"ville bara säga det jag tycker"

Fint - använd blog funktionen nästa gång så slipper vi andra fler meningslösa trådar i forumet.

racefan
31 januari 2009 · 1 059 Inlägg

Garic skrev:
"om jag tar bort katten, får jag nån effektökning?"

"blir bilen snabbare om jag byter till en sportluftfilter"?

finns massa åsikter...

trött på alla onödiga trådar... (visst, denna är onödig den med...)

Om man tar bort katten, gör om avgassystemet, byter till vassare kammar, slipar topplocket, gör om insuget, lättar svängjulet, chippar så får man en bra effektökning! Ja, så att man märker det... Obs, ovanstående grejer kostar inte så mycket, ni får tro på de eller inte men det GÅR att få lite mer fart på en sugmotor... visst, man kan balansera hela motorn, byta sprut, mappa hos en proffs osv osv... men då är alla överrens att det är lika bra att köpa en sugis med större motor eller en turbobil pga kostnader.

jag är bara trött på all skitsnack om sugisar och ville bara säga det jag tycker smile det är väl därför det heter "forum", alla får ha sina egna åsikter tongue

haha det är fortfarande mer hk per krona med turbo,
trimma en sugmotor från org 150 hk till 250 eller en turbo motor  ffrån 150 till 250 o jämför kostnaderna.
min åsikt dåsmile

Bygger kompletta bilar,du bestämmer.Motorjobb,styling,lack mm
samarbetspartners
JKR&Lack..CP-Service..Gik turbo..ralphsdack.com..skyltia,Inges bil och kaross
Pm för info
Mitsubishi evo Vll "Racefan.se" (2002)
Garic
31 januari 2009 · 539 Inlägg

haha det är fortfarande mer hk per krona med turbo,
trimma en sugmotor från org 150 hk till 250 eller en turbo motor  ffrån 150 till 250 o jämför kostnaderna.
min åsikt dåsmile

jag håller med där, 100% smile

jag menade bara att det GÅR att få lite mer fart på sugisen utan extremt stora kostnader.wink

Aerodynamik ...
31 januari 2009 · 7 120 Inlägg

Dock ger inte ett lättat svänghjul några hk..

volvo_1987
1 februari 2009 · 1 675 Inlägg

sen är frågan vad är roligast? en sugis på 300 hk eller en turbo på 300 hk.

Ren kraft kan man inte ta på eller se, men den finns där!
TTMotorsport
1 februari 2009 · 196 Inlägg

300 hk sugis självklart

Austin Mini Van "Ex Jana s" (1965)
MG B GT "Sebring Replica - Roadsport C" (1970)
volvo_1987
1 februari 2009 · 1 675 Inlägg

Tysken|GBG skrev:
300 hk sugis självklart

själv klart big_smile bara smällen när man trampar på gasen tongue

Ren kraft kan man inte ta på eller se, men den finns där!
Takashi Got VTEC?
1 februari 2009 · 1 593 Inlägg

Beror ju på vad det är för sugmotor man kör med också, en VTEC-motor är 10 gånger roligare än en Volvo-sugis, men båda är fortfarande sugmotorer.

JDM - can't beat that with a baseball bat
http://www.hondaklubben.com/forum/
Honda Civic Type R "Function over Form" (2003)
viktore
1 februari 2009 · 187 Inlägg

volvo_1987 skrev:
sen är frågan vad är roligast? en sugis på 300 hk eller en turbo på 300 hk.

Beror ju helt och hållet på. Pratar vi en trimmad sugmotor på över 100hk/liter är det enligt min åsikt inte speciellt kul. Efter ett tag tröttnar man på att behöva dra till varvstopp varenda gång man vill bli tryckt bakåt i sätet eller göra en snabb omkörning.

Andreas 940 -utan 940
1 februari 2009 · 1 728 Inlägg

volvo_1987 skrev:
sen är frågan vad är roligast? en sugis på 300 hk eller en turbo på 300 hk.

Den med turbo såklart, eftersom den har högre vridmoment.

TurbOla Reservdansk
1 februari 2009 · 6 271 Inlägg

Takashi skrev:
Beror ju på vad det är för sugmotor man kör med också, en VTEC-motor är 10 gånger roligare än en Volvo-sugis, men båda är fortfarande sugmotorer.

Jag förstår inte hysterin med VTEC - VTEC innebär ju faktiskt endast att kammarna låser elektriskt i 2 olika lägen - ett som gynnar låga varv och ett som gynnar höga varv.

BMWs Vanos ska fungera på ett liknande sätt, Volvo har variabla ventiler som ändrar hur länge de är öppna, o.s.v.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
C70
1 februari 2009 · 424 Inlägg

Andreas 940 skrev:

volvo_1987 skrev:
sen är frågan vad är roligast? en sugis på 300 hk eller en turbo på 300 hk.

Den med turbo såklart, eftersom den har högre vridmoment.

Beror på vilken volym vi snackar om. Om det är en V8 N/A på 300hk mot en fyra eller femma på 300hk så snackar vi samma vrid ungefär.

air_denka Volvo turbo trimmare
1 februari 2009 · 195 Inlägg

lätt 300hk sugis

Janneutanb
1 februari 2009 · 7 271 Inlägg

Takashi skrev:
Beror ju på vad det är för sugmotor man kör med också, en VTEC-motor är 10 gånger roligare än en Volvo-sugis, men båda är fortfarande sugmotorer.

http://i9.photobucket.com/albums/a79/wonderwes/vtec_yo.jpg

Andreas 940 -utan 940
1 februari 2009 · 1 728 Inlägg

C70 skrev:
Beror på vilken volym vi snackar om. Om det är en V8 N/A på 300hk mot en fyra eller femma på 300hk så snackar vi samma vrid ungefär.

Ja, alltså dubbla antalet cylindrar och volym för att få ut samma vridmoment som en turbomotor.

FreddeK
1 februari 2009 ·

volvo_1987 skrev:

Tysken|GBG skrev:
300 hk sugis självklart

själv klart big_smile bara smällen när man trampar på gasen tongue

blir ingen smäll med 300hk sad

henke1973
1 februari 2009 · 121 Inlägg

Min volvo b230 2,9l sugmotor är nog roligast när den är klar.

Volvo 242L (1975)
BMW m5 E60 (2005)
Volvo 242 (1975)
endorfinslaven
1 februari 2009 · 671 Inlägg

Takashi skrev:
Beror ju på vad det är för sugmotor man kör med också, en VTEC-motor är 10 gånger roligare än en Volvo-sugis, men båda är fortfarande sugmotorer.

Jag ska åka landsväg över 150kmh V-tec eller Rödblock !

Volvo rödblockare al'a rallycross där man tar ut över 350hk och 450Nm ur volvofyran..
Det slår nog alla V-tec

Mr_EmCom Med.lem
1 februari 2009 · 3 759 Inlägg

Brains skrev:

Takashi skrev:
Beror ju på vad det är för sugmotor man kör med också, en VTEC-motor är 10 gånger roligare än en Volvo-sugis, men båda är fortfarande sugmotorer.

http://i9.photobucket.com/albums/a79/wo … tec_yo.jpg

HAHAHAHAH
FYfan vad klockren!

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!
BMW e24 635csi M-technic "The Great white shark" (1983)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang