renovering av en volvo 142-71 wide body.

Ett projekt som spårat ur mer och mer för varje år som gått... Köpte bilen för ca 5 år sedan och tanken var att göra lite småfix på den och besikta den, men nu är tanken att bygga bilen så den går kapa fina varvtider på bana och köra drifting med den.
  • 13 Följare
  • 148 499 Visningar
  • Uppdaterades senast 19 februari 2013
volvofucker
13 september 2009 · 290 Inlägg

uppdate!! eller inte. haha
ja, sagt och gjort jag glömde kameran idag me:P haha men fick inte speciellt mycke gjort då jag var tvungen att klippa gräset:/
men de kommer snart en beställning från kg med packningar,ventiler, ja allt som behöfs föratt total renovera motorn. men jag har en 8-bultad vev liggandes och blev sugen på att slänga på den på min b20 A. går de? hur går de med lager och sånt när jag gör de??

Over And Out!

Knugcab
13 september 2009 · 5 111 Inlägg

Jag har för mig att det är samma ramlager så att 8-bultsveven går i, att det bara är vevlagren som skiljer.

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
volvofucker
13 september 2009 · 290 Inlägg

okey. men vilka vevlager är det man skall ha då??

Knugcab
13 september 2009 · 5 111 Inlägg

Till 8-bultad B20. Du får ju även ta stakarna från en sån, fast ännu hellre från en B23 som har de stadigare M-stakarna.

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
volvofucker
14 september 2009 · 290 Inlägg

okey:D från vilkrn b23 modell sitter M-stakarna i då? tack för hjälpen ;D

Knugcab
14 september 2009 · 5 111 Inlägg

Alla B23or.
Vissa senare exemplar av B21.

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
volvofucker
15 september 2009 · 290 Inlägg

okey, då är de alltså  inget stort problem att få tag i dom stakarna alltså smile

Knugcab
15 september 2009 · 5 111 Inlägg

Nee...

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
volvofucker
25 september 2009 · 290 Inlägg

Sådär ja:D äntligen en update:P
va iväg och  köpte röd 2komponent lack till motorn idag:D så det blir lackning av motor,topp och växellådan imorgon:D bilder kommer imorgon förhoppningsvis.

Angående den 8-bultade veven så kommer jag nog skrota den ideén, med tanke på min inte så stabila ekonomi då jag lever på mitt studiebidrag:( men motorn kommer fortfarande renoveras och trimmas lite lätt:D

volvofucker
26 september 2009 · 290 Inlägg

så nu kommer en update mde bilder:D dock med en mobilkrmera men bilder är de:D
https://www1.garaget.org/gallery/archive/78197/771320_6hv0uv.jpg
slipat ner och maskerat blocket inför grundlacken.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/78197/771322_vbc1dh.jpg
Har precis lagt grunden här.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/78197/771323_5sjott.jpg
Tog även och grudade tråget.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/78197/771324_751lhq.jpg
nu har jag lagt 2 lager med röd motorlack från volvo (nr 76 tror jag)
https://www1.garaget.org/gallery/archive/78197/771325_ppy31f.jpg
tråget fick sig oxå en dusch:D
https://www1.garaget.org/gallery/archive/78197/771351_h2coxv.jpg
slutliga resultatet efter 5 lager med röd motorlack. borde nog bli slittåligt:D
Sådär ja,de var allt för mig idag:D kommer KANSKE en update imorgon.

Ett stort tack till Lackman i uddevalla för bra pris på lacken och en bra kundservice!!

Over And Out!

Ps. kommer förhoppningsvis ringa till Kg och beställa lite delar till veckan;D

efreeli Liten pöjk
27 september 2009 · 610 Inlägg

härligt smile hoppas du får rätt vevlager smile DE fick inte jag xD fick lager till en slipad vev^^ vart ganska så stumt när jag skulle dra runt motorn tongue ser bra ut smile drog på 3 tjocka lager motor färg x) ^^

orginal? nää du kan va orginal!
Volvo1968 Opptimistisk Pessimist
27 september 2009 · 1 479 Inlägg

Missat att du hade en projekttråd, gör som med tidningen o prenumenerar på den smile

Älskar din motor starkt, lacken blev riktigt fin smile

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------
Varning, jag sparar nästan på allt, och ser möjlighet i 90% av alla bilvrak...
volvofucker
27 september 2009 · 290 Inlägg

efreeli skrev:
härligt smile hoppas du får rätt vevlager smile DE fick inte jag xD fick lager till en slipad vev^^ vart ganska så stumt när jag skulle dra runt motorn tongue ser bra ut smile drog på 3 tjocka lager motor färg x) ^^

a precis:D sitter och håller på med en ganska stor beställnig till kg nu så jag hoppas på att få rätt grejer:D

volvofucker
27 september 2009 · 290 Inlägg

Volvo1968 skrev:
Missat att du hade en projekttråd, gör som med tidningen o prenumenerar på den smile

Älskar din motor starkt, lacken blev riktigt fin smile

grymt! tack så hämskt mycke för att du gillar motorn:D

volvofucker
28 september 2009 · 290 Inlägg

sådär ja:) Har precis ringt Kg trimning och beställt massa delar till motorn:D kommer förmodligen på onsdag:D men behöver dock få tag i en ny kamaxel:/ kan K-kammen vara något att ha om toppen är portat och skall ha dubbla strombergare och kanske ett extraktorgrenrör??

Over And Out!big_smile

Volvo1968 Opptimistisk Pessimist
28 september 2009 · 1 479 Inlägg

volvofucker skrev:
sådär ja:) Har precis ringt Kg trimning och beställt massa delar till motorn:D kommer förmodligen på onsdag:D men behöver dock få tag i en ny kamaxel:/ kan K-kammen vara något att ha om toppen är portat och skall ha dubbla strombergare och kanske ett extraktorgrenrör??

Over And Out!big_smile

K skall vara lagom vad jag lärt mig, om man inte går på dom "bättre" typ kg17, kg19 m.m, men dom kostar ju mer sad Blev överlycklig när jag upptäckte att det satt en R-kam i min B20, men den glädjen dog ut när en kunnig kille här på forumet förklarade att den var högvarvig. Men K går ju bra på både låga och högre varv, och är väldigt stark smile Jag har K i min B18 och dubbla SU, det är helt okej smile

Men lita inte på mig haha XD

idag fick din motor konkurens föressten, lackade om mitt topplock idag, finns kort under bilens sida om du är intresserad wink

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------
Varning, jag sparar nästan på allt, och ser möjlighet i 90% av alla bilvrak...
volvofucker
28 september 2009 · 290 Inlägg

haha a precis:D nja R kammen är nog en av dom brutalaste till volvo har jag hört, men S kammen skall vara ännu värre enligt min morbror:P

men jag har ju fortfarande toppen och växellådan kvar;);D men nu sitter jag och lurar på vad jag skall ha för färg i motorrummen hmm

Volvo1968 Opptimistisk Pessimist
28 september 2009 · 1 479 Inlägg

Jag har en S liggandes, det skall var en riktig värstig har jag hört med tongue nej men kör på en K till en början tycker jag, den är ju ganska "flexibel", alltså den funkar med det mesta smile

Du skall inte ha rummet i samma färg som bilen då? Kanske lacka i mattsvart, då syns nog motorn bättre tror jag smile

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------
Varning, jag sparar nästan på allt, och ser möjlighet i 90% av alla bilvrak...
volvofucker
28 september 2009 · 290 Inlägg

ok, jag håller mig nog till K kammen:D

nja, mattsvart blit det nog inte, funderar på att lacka bilen i metallicgrå eller något liknande;)

Volvo1968 Opptimistisk Pessimist
29 september 2009 · 1 479 Inlägg

volvofucker skrev:
ok, jag håller mig nog till K kammen:D

nja, mattsvart blit det nog inte, funderar på att lacka bilen i metallicgrå eller något liknande;)

Jo men trodde att du inte skulle ha motorrummet i samma färg som bilen wink Nej, inte mattsvart utsida, kör i någon metallic eller nått då bilen ändå inte är orginal big_smile

Sen såg jag att du har ju rejäla järnbalkar i garagetaket, så du har nog inga problem att bygga en motorlyftsanordning wink

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------
Varning, jag sparar nästan på allt, och ser möjlighet i 90% av alla bilvrak...
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang