beror på vad som skall göras... man kan ju inte alltid släcka service lampan själv tex. har man en riktigt ny bil så vill man ju få service historiken ifylld iaf. men olja o filter kan man ju byta själv iaf. Har man en äldre bil så vill man ju göra så mycket som möjligt själv. Jag iaf. Känner man sig osäker så lämnar man in den.
Lämnar in på volvoverkstad alltid, olja o filterbyte var 500:e mil. Trevligt med en komplett servicebok o ordentligt servad bil tycker jag...
Nuvarande bilar:
Volvo v70 T5 "Black mist" http://www.garaget.org/?car=346889
Se även tidigare bilar; xc70 (purple and white), s60, v70n, v50,Chrysler Voyager "Diablo".
Nu har ju inte jag ägt 9-5:an allt för länge men service tänker jag lämna åt saab eftersom det ingår mer i en fullservice än bara fyra liter olja och ett nytt filter.
Blir nog oljebyte var tusende mil sålänge jag äger bilen.
"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
Servicebok är tyvärr lätta o "förfalska" idag.. Serviceboken är ju där för att du skall se det som ett garanti på att allt e skött osv.. men denna kan förfalskas väld lätt , med rätt kontakter Känner en snubbe som driver eget.. han har en v70 -02 170hk. han har "vridit" om miltalen 2 gånger. står att den gått 22k mil men han säger själv att han skulle gissa på 65-70k mil nu typ..
jag servar min bil själv. tror inte så mkt på servicebok. Kollar däremot på antalet ÄGARE.. Byter olja o hela kitet var 1000e mil typ en -94 som gått dryga 30k mil. Men går hur bra som helst
Servar alltid själv.. Blir bäst då och man vet att det blir redigt gjort..
Så bra sagt
Auktoriserade verkstäder drivs ju av vanliga människor. Alla kan ha dåliga dagar, servicen kan utföras av en praktikant.. Nej fan. Så länge jag har denna kunskap så lär inte nån verkstad få röra min bil
servar själv.. gör så mkt som det bara går själv, då vet jag kvaliten på arbetet och det blir ordentligt gjort! MEN..är det ngt knepigt som jag kanske inte vill ge mig in på och/eller inte klarar, då lämnar jag in till en mek jag har..
inte kul och börja med ngt och sen blir de bara skit,då står man där med grejerna i handen.. lämnar man in då får du ju garanti på att jobbet utförs.
Jag tycker att det spelar ingen större roll vem som utfört det, allt som man gör själv så sparar man ju självklart kvitto och sätter i pärmen med datum och miltal. Vissa saker som kräver datoruppkoppling så får man ju åka till nån känner som har verkstad för och se.
Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil
jobbar på bosch auto service, så plockar in bilen när de e dags o fixa nåt o skriver in de på datan så får ja kvitton o mätarställning o allt som gjorts nästa ägare på bilen blir säkert glad:)
Lämnar in hos en vän som jobbar på verkstad och som jag vet gör jobbet perfekt, han går dessutom igenom HELA bilen ordentligt och letar eventuella fel och brister. Har tidigare lämnat till märkesverkstad men upptäckte att de inte är det minsta intresserade av att göra ett bra jobb eller mig nöjd.
Hade klarat av att göra själva servicen själv, men jag värdesätter mer att bilen gås igenom av ett proffs i samband med service.