Motorproblem Volvo 740 -88 med B230FT

alexbenhard Hemlig Agent
2 februari 2009 · 1 115 Inlägg

Ja, som rubriken säger så har jag problem med min B230FT som sitter i en 740 -88.

Den dör både på tomgång och medan man kör och vägrar att starta efter det om man inte bogserar igång den eller ger den startgas...

Den rycker när man kör på jämn gas men går bra vid acceleration.
Den dör ofta när man släpper gasen och trycker ner kopplingen också.
Men oftast går den igång när den är kall av någon anledning.

Jag har bytt fördelarlock, rotor, tändstift, bränslepumpsrelä men problemet kvarstår.

Jag har försökt att beskriva problemet så bra jag kan men kan ha missat något.

Alla tips är välkomna förutom att köpa en annan bil. smile

MVH. Alex

dr-aero
2 februari 2009 · 290 Inlägg

låter nästan som den blir sur.
har du någon koll på avgasvärden?

dr-aero
2 februari 2009 · 290 Inlägg

eller istället för att bogsera igån den, trampa gasen i bott och kör på starten en stund och se om den startar.

alexbenhard Hemlig Agent
2 februari 2009 · 1 115 Inlägg

dr-aero skrev:
låter nästan som den blir sur.
har du någon koll på avgasvärden?

Ja, jag tycker också det låter som det...

Men avgasvärdena har jag ingen aning om.
Senast godkända besiktning:  2009-01-20
Så de borde väl vara okej tycker jag.

MVH. Alex

alexbenhard Hemlig Agent
2 februari 2009 · 1 115 Inlägg

dr-aero skrev:
eller istället för att bogsera igån den, trampa gasen i bott och kör på starten en stund och se om den startar.

Det funkar inte...
Har testat allt möjligt.

dr-aero
2 februari 2009 · 290 Inlägg

ryker det svart eller vit?

alexbenhard Hemlig Agent
2 februari 2009 · 1 115 Inlägg

dr-aero skrev:
ryker det svart eller vit?

Den ryker lite svart faktiskt.

MVH. Alex

dr-aero
2 februari 2009 · 290 Inlägg

för mycket soppa alltsåsmile
kan ev vara lambdasonden eller temgivaren(inte så vanligt).

sunkmaster
2 februari 2009 · 344 Inlägg

har du kollat att du inte har luftläck nånstans? det kan ju vara hål i nån slang eller nåt och då pyser luften ut och bilen får bara massa soppa. kolla så intercooler e hel för dem håller inte för så mycke om det e orginal intercooler me uppställt ladd

mvh
fredrik

Opel Admiral "OmegaAdmiralen" (1970)
alexbenhard Hemlig Agent
2 februari 2009 · 1 115 Inlägg

dr-aero skrev:
för mycket soppa alltsåsmile
kan ev vara lambdasonden eller temgivaren(inte så vanligt).

Haha det var det första min mor sade när jag kom hem efter jag hade köpt den.

MVH. Alex

alexbenhard Hemlig Agent
2 februari 2009 · 1 115 Inlägg

sunkmaster skrev:
har du kollat att du inte har luftläck nånstans? det kan ju vara hål i nån slang eller nåt och då pyser luften ut och bilen får bara massa soppa. kolla så intercooler e hel för dem håller inte för så mycke om det e orginal intercooler me uppställt ladd

mvh
fredrik

Ja, jag tänkte kolla upp luftläckor imorgon faktiskt.
Nu laddar den 0,35-0,4 bar men kan ju vara så att förra ägaren körde med mer.
Ska spruta lite startgas lite här och var imorgon.
För visst är det väl så man letar efter läckage?

MVH. Alex

dr-aero
2 februari 2009 · 290 Inlägg

man skall lyssna på sin mamma:)

alexbenhard Hemlig Agent
3 februari 2009 · 1 115 Inlägg

Låt säga att den får för mycket soppa.
Vad kan problemet vara då?
Kan man kanske köpa en sån där ställbar BTR för att lösa det?

MVH. Alex

ozzy ★★★★★
3 februari 2009 · 455 Inlägg

garanterat luftläcka om den bara laddar så lite med, är väl mindre än original? kolla alla vakum slangar o alla slangar från luftfiltret till spjället.

ozzy ★★★★★
3 februari 2009 · 455 Inlägg

alexbenhard skrev:
Låt säga att den får för mycket soppa.
Vad kan problemet vara då?
Kan man kanske köpa en sån där ställbar BTR för att lösa det?

MVH. Alex

varför den skjuter in för mycke soppa är att lmm troligen läser av hur mycke luft de kommer in, o har du läcka försvinner ju en del luft där men soppan är endå inställd o pumpa in lika mycke som lmm fick in luft från början

Senast redigerat av ozzy (3 februari 2009)

rehborG Driftmeister
3 februari 2009 · 218 Inlägg

som tidigare sagt, kolla efter luftläckor, låter troligt att det kan vara det.

Effekten vår, som i blocket äro. Helgat varde ditt laddtryck . Tillkomme mitt fordon. Ske din hastighet såsom på vägen, så ock på strippen. Vårt dagliga mek giv oss idag,och förlåt oss våra böter, såsom ock vi förlåta dem som oss snabbare äro, och inled oss icke i fartkontroller utan fräls oss ifrån laser. Ty vridet är ditt och kraftutvecklingen och hastigheten.
Amen!
alexbenhard Hemlig Agent
3 februari 2009 · 1 115 Inlägg

ozzy skrev:

alexbenhard skrev:
Låt säga att den får för mycket soppa.
Vad kan problemet vara då?
Kan man kanske köpa en sån där ställbar BTR för att lösa det?

MVH. Alex

varför den skjuter in för mycke soppa är att lmm troligen läser av hur mycke luft de kommer in, o har du läcka försvinner ju en del luft där men soppan är endå inställd o pumpa in lika mycke som lmm fick in luft från början

Ska kolla upp det nu.
Tack för tipset Mackan!

MVH. Alex

alexbenhard Hemlig Agent
12 februari 2009 · 1 115 Inlägg

Nu tror jag att jag har hittat problemet men inte lösningen.

Det är något med styrningen av bränslepumpen.
Reläet "klickar" men pumpen startar inte.
Jag bytte huvudpumpen och bränslefiltret då gick den en liten stund men dog igen och vägrade starta.
Kopplar man 12 volt direkt till pumpen så går den men inte annars.

Någon som kan ge något förslag vad det kan vara?
Eller förslag på vad jag kan göra?

MVH. Alex

alexbenhard Hemlig Agent
24 februari 2009 · 1 115 Inlägg

Det var insprutningsreläet 1323592 som gjorde att spridarna inte öppnade som dom skulle.
Så efter att ha bytt styrbox, hallgivare, bränslepump med mera med mera så var det en skitgrej för 335:-

Skriver detta ifall någon får liknande problem.

MVH. Alex

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang