Ang. Volvo 240 -88b B230f

Sebbew__
3 februari 2009 · 106 Inlägg

Hej jag har en Volvo 240 -88b B230f.
  undrar två saker.

1. Undrar varför min bil inte vill startar ibland, motorn går runt det luktar bensin ur avgasröret och allt ser ut att funka. Motorn kan också vara varmkörd och bete sig likadant.
  Om hon inte vill starta så väntar jag en stund med att starta motorn sedan så drar jag runt nyckeln igen och då startar hon.
  har läst på andra sidor med samma problem men vet inte riktigt vad de menar.
Min "hainz"- bok (Eller vad den nu heter) är borta så jag vet inte smile

2. Undrar också om man bara kan byta till storleken större (Typ 2.2 > STÖRRE)på sparidarna utan större modifikation.?

Sedan kanske en till fråga som kommer in här.
Vilken topp sitter V-kammen original på ?
(Om man kanske kunde få info om vilka andra kammar som sitter på respektive topp?. nöjer mig med att få reda på det övre.)


Mvh: Sebbew

(Ursäkta stavningen)

Senast redigerat av Sebbew__ (3 februari 2009)

Tottis_vbg
3 februari 2009 ·

låter som det kan vara glapp nånstans eftersom det händer ibland. annars kan det vara hallgivaren.
V-kammen sitter i volvo B230E- motorerna dom med det mekaniska sprutet, så om du letar i lösa topplock så e det 530-toppen med spridarhål i. sen vet jag inte varför du ska byta spridare. ger ju ingen effekt om du inte ska toktrimma så den behöver mer soppa...

Senast redigerat av Tottis_vbg (3 februari 2009)

Sebbew__
4 februari 2009 · 106 Inlägg

Tack så himla mycket smile
Nä jag bara undrade lite funderar på att byta motor och ha den gamla motorn till att renovera och trimma. typ någon "Sneake" versions Turbo. men det är bara funderingar. än så länge smile

Senast redigerat av Sebbew__ (4 februari 2009)

dr-aero
4 februari 2009 · 290 Inlägg

det kan vara hallgivaren.
kabel glapp till hallgivaren.
tändmodul.
huvudrelä, så du inte har spännin till spolen.
tändningsstyr.

Sebbew__
4 februari 2009 · 106 Inlägg

okej smile får kolla upp det i morgon . tack smile.

Sebbew__
4 februari 2009 · 106 Inlägg

Nu jävlar nu söar det också ='(..
Satte mig i bilen i morse skulle till skolan vrider om nyckeln och motorn går bara runt (Inget händer). Testade mitt knep men inget hände. klockan tikade var tvungen att cykla till skolan (15min smile )..
Men ialla fall kollade alla kablar drog väck dem och sate tillbaka dem där de skulle sitta, men inget hände.
Ska när jag väl kommer hem ska ta loss (Den silvriga dosan som sitter vid returen för servo. styrningen och kolla i den om det är mycket oxidering på komponenterna i den). sedan ta lossa kablar och spreja lite Elektrisk-kontaktsprej.   

Hoppas detta går men slår vad om att när jag väl sätter mig i bilen igen och vrider om nyckeln så kommer den att starta (Då innan jag fixat till all innan) hmm... '

Men men.
Ska kolla om detta hjälper.. annars så får jag ju hoppas på att bilen kommer på andra tankar... (B230e FTW slipper allt möög med detta, Typ). cool

Senast redigerat av Sebbew__ (4 februari 2009)

Sebbew__
4 februari 2009 · 106 Inlägg

kommit fram till detta..

Tänd kabel bytt(Mellan spole och fördelar lock), (Den gamla var vist sönder, kollade med Ohm och sonar).

Kom också på att den värkar lite sur så i morgon ska jag koppla ut pumparna och sparidarna.. och hoppas på att den går mycket bättre.
funkar detta ?roll

Bytte kol också i Generator när jag ändå höll på (Farsan ville det)..

  //kanske dax att kolla i motorrummet och annat\\
sad

Senast redigerat av Sebbew__ (4 februari 2009)

Sebbew__
5 februari 2009 · 106 Inlägg

hmm..

nu så får jag ta hjälpa utav er här på garaget..

Nu har jag bytt
- Tändkablar
- Tändspole
- Tändstift
- Kollat så att allt får ström (och ja det får den)
- Kollat gnista (Ja det finns)
- Kollat så att det är bensin tryck upp till spridarna och ja det är det.
- Kollat relät innanför handsfacket (Ett vit relä och den får spänning och den ät hel).
- Kollat alla kontakt stycken runt motorn och jorden
- kollat alla säkringar (Ink. den som sitter i motorrummet).
- tändningen funkar alla spridarna är hela.
- Testat startgas men inget hände..
- nu är jag slut på ider.
- Tankat bilen med 98okt och med k-sprit .


Tycker det värkar så knäppt bara körde en hel dag sedan ställde jag bilen där hemma sedan morgonen där på så vill den inte starta, känns som om något vore i baklås..

dr-aero
5 februari 2009 · 290 Inlägg

inget kamremsbrott?

Revotech Pedal To The Metal
5 februari 2009 · 750 Inlägg

Ibland kan det ju bara vara lite för dåligt med kräm i batteriet så det inte riktigt orkar...

Speciellt om det varit kallt under natten.

Martin Karlsson -Plötsligt händer det
Audi A3 "ChriMa-Motorsport" (2002)
Saab 9-3 Viggen "Saftey car" (2002)
Saab 9-5 Vector "ChriMa Dragbil" (2003)
Sebbew__
5 februari 2009 · 106 Inlägg

hmm. jag har kollat kam remmen den är hel.
Gällande batteriet så har jag haft starthjälp hela tiden.

Senast redigerat av Sebbew__ (5 februari 2009)

Tottis_vbg
6 februari 2009 ·

har du kollat så kamremmen står rätt så den inte hoppat? kolla även så motorn jordar riktigt i karossen... kan även va styrboxen som inte funkar riktigt. kollat om där e mycket klägg vid insugsspjället?? rengör om det e de. spreyat i kontakten till spjällgivaren?? eller kan det vara LMM (luftmassemätaren)......

Senast redigerat av Tottis_vbg (6 februari 2009)

Sebbew__
6 februari 2009 · 106 Inlägg

som sagt har kollat upp alla alla kontakter och jordningar. men inte de andra.
Men ska kamremmen hoppa om motorn inte är igång ?. Tack för dessa tipsen ändå smile. ska kolla upp detta..

volvo_1987
6 februari 2009 · 1 675 Inlägg

har du byt den lilla (vita)säkringen i motor rummet. Den har gått sönder två gånger för mig och såg inte ut som den va trasig men byte den ändå. vips så funkade den smile

Ren kraft kan man inte ta på eller se, men den finns där!
Sebbew__
6 februari 2009 · 106 Inlägg

Kan kolla med multimetern och testa att byta. smile tackar.. men tycker det är konstigt för den får soppa och den får gnistan, men gnistan är inte så stark och den kommer till och från.. :S .. tror det kan vara tänd modulen som dummar sig..

volvo_1987
6 februari 2009 · 1 675 Inlägg

Sebbew__ skrev:
Kan kolla med multimetern och testa att byta. smile tackar.. men tycker det är konstigt för den får soppa och den får gnistan, men gnistan är inte så stark och den kommer till och från.. :S .. tror det kan vara tänd modulen som dummar sig..

den brukar också va sjuka sad

Ren kraft kan man inte ta på eller se, men den finns där!
Schipperke-owner Hundägare,mc-åkare,fartgalning
6 februari 2009 · 272 Inlägg

Sebbew__ skrev:
som sagt har kollat upp alla alla kontakter och jordningar. men inte de andra.
Men ska kamremmen hoppa om motorn inte är igång ?. Tack för dessa tipsen ändå smile. ska kolla upp detta..

Har varit med om att kamremmen hoppade 3 kugg för en kille när han stängde av bilen ! När han skulle hem så startade inte bilen .

Schipperke rules !
Sebbew__
6 februari 2009 · 106 Inlägg

okej ska kolla det när jag kommit hem också.. smile ska öppna kåpan, nollställa och kolla under fördelar locket. välldigt svårt att kolla upp det vid kuggen vid kamremmen utan att ta väck allt annat. =/..

Senast redigerat av Sebbew__ (6 februari 2009)

Sebbew__
7 februari 2009 · 106 Inlägg

Hej igen. uppdatering. då da.. ^^
-bytt alla tänd delar.
inget händer, gnista fanns.
-Kollade runt lite och hittade en kontakt jag inte har röt på innan den vid insuget, till gas givaren.
Trodde först att det inte skulle hända något men jag kopplade ut och startade motorn och vips så funkade den.. men ytterst dåligt, gasede upp så att bilen gick rent och så gick den på tomgång och sedan kopplade jag tillbaka sladden och då sa det klick. stängde av motorn och startade motorn gick.
- Ska byta givaren senare, men nu vet jag det till nästa gång samma sak händer.
Tack för hjälpen alla.

Senast redigerat av Sebbew__ (7 februari 2009)

Sebbew__
9 februari 2009 · 106 Inlägg

haha XD.. hände samma grej igen :S.. och denna gången funkade inget.. :S.. måste alltså köpa mig en ny gasspjällsgivare i morgon.. värkade precis som om sllat nollställde sig medans jag körde (då jag körde givaren ur kopplad) när jag väl kopplade in den så ville bilen inte häller starta. så jag fattar inger just nu.. men som sagt ska köpa en ny i morgon, 500kr .. :S .. men men, undrar också om Detenatorsensorn har något att göra också ? typ att den jordar fel och ger fel inpulser och säger att den ska ge mer soppa/ingen soppa eller mindre gnista/inget alls. ? är jag fel ute ? undrar sitter och läser min Volvos "Bibel", finner inget om detta problem jag har .. men konstaterat att gasspjällsgivaren är defekt, ska mäta LMm så att inget är defekt/jordar/ingen kontakt.

hej och hå-,-

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang