Golf II - stendöd?

rosenpick J-ROS
5 februari 2009 · 39 Inlägg

Tjena.
Jag har ett problem med min Golf II GTI 8v, hade idag inne bilen för att byta koppling och allt gick som det skulle. Sen när jag skulle köra ut bilen så gick motorn igång i början sen dog den, efter sen så är den stenöd bara. Startmotorn går runt, den får gnista på alla tändstift och alla kontakter sitter som de ska. Vad kan felet vara?

Är väldigt tacksam för svar.

Mvh Johan

Senast redigerat av rosenpick (5 februari 2009)

Dextre
5 februari 2009 · 152 Inlägg

Hej.

Ja, om den inte tänder men tänddelarna fungerar så är det dålig bränsletillförsel som är mest troligt. Kolla bränsleslangar. De kan hoppa loss, spricka eller vara igentäppta. Kolla bränslefiltret så det inte satte sig något tjafs där precis efter starten första gången (som gick bra). Kolla bränslepump och förgasare att de inte satt igen... att tanken inte är tom... men det är väl lite osannolikt att du inte märkt.

Du kan trycka i några sekunders startgas i insuget och starta sedan genast så vet du iaf att tändningen går bra när allt står på plats. Den borde då tända kort och sedan dö.

machin_truc_bidule Railroad Tycoon
5 februari 2009 · 20 Inlägg

Tja, jag vet inte om du har förgasare eller insprutning. På min gamla golf I så hänger sig en nålventil i förgasaren ibland. Den är kopplad till en flottör. Bilen kan starta och köra slut på bränslet i förgasaren men eftersom flottören inte orkar öppna nålventilen (då den fastnat) så kommer det inte in mer bränsle i förgasaren och den stannar snart, kanske 20 sek senare. Kanske något att kolla upp?

rosenpick J-ROS
6 februari 2009 · 39 Inlägg

Jag har en en insprutare. Reläet gör ifrån sig ljud men båda pumparna är stendöda, kan ha blivit nåt kabelbrott nånstans när vi hängde ur lådan.
Får ta en närmare koll på det senare idag, kom gärna med andra idéer, jag har slut på mina.

Johan

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang