Peugeot 306 - 2.0HDi (2000) Diesel m startproblem

machin_truc_bidule Railroad Tycoon
5 februari 2009 · 20 Inlägg

Jysst, först ut i nytt forum. Min Peugeot har börjat krångla vid start. Det startar inte! Oftast tänder den under en kort stund vid första startförsöket. Jag har en känsla av att problemet dyker upp mer frekvent när motorn är varm vilket oroar mig. Kan det vara kompressionsproblem? Att den tänder vid första försöket men inte sedan tyder å andra sidan på att den inte får tillräckligt m bränsle.

Jag har bytt bränslefilter och luftfilter och hällt i en flaska injektorcleaner. Luftfiltret trodde jag först hjälpte men nu har problemen kommit tillbaka efter 3 veckor.

Vad återstår? Kolla glödstiften, kompressionen i cylindrarna (25 bar), att bränsle kommer till filtret och om injektorpumpen har rätt tryck (1350 bar)???

Injektorpumpen måste jag nog be en verkstad kolla. Eller?
Är det lika enkelt att kolla kompressionen som på en bensinbil även om trycket är det dubbla? Har aldrig testat på diesel.
Kan någon av alla sensorer eller bränslevärmare spöka? Inga felkoder indikerar att någon skulle krångla.

Funktion: All insprutning styrs av en ECU. En bränslepump pumpar till filtret och därefter tar injektionspumpen vid och ökar trycket enormt innan det går in i common rail och injektorer. Bränsletrycket kan justeras av ECU genom en ventil åter till tanken eller att en av de tre kolvarna i injektionspumpen kan kopplas in eller ur.

Tacksam för tips.

Senast redigerat av machin_truc_bidule (5 februari 2009)

machin_truc_bidule Railroad Tycoon
6 februari 2009 · 20 Inlägg

big_smile När jag till slut tog mig tid att montera loss glödstiften så var det naturligtvis ett som hade avbrott. Alla såg fina ut på ytan men när jag mätte resistansen var det lätt att se vilken som var felaktig.

Tack för alla tips !!!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang