Motorhaveri celica 230 -00

Ph0enix
5 februari 2009 · 214 Inlägg

Tjena allesammans!

Tänker skriva upp hela historien för er, så kortfattat som möjligt.
Och sen hoppas jag på de bästa.

Bilspecs:

Toyota Celica 230 VVTI -00
Motor - 150~ hk

Allt annat är orginal vad gäller motor.

Problemen började 2 veckor efter köp. Juni 2007. Då denna bilen skulle bli ett elmia 2009 projekt, kördes den från göteborg till skåne och upp till stockholm (där jag bor nu) för att sedan ställas av. Motorproblemen började redan första veckan, då jag hörde ventil-liknande tick från motor, tänkte inte mer på de mer än att jag skulle kolla ev justera ventilerna.
Efter 10 mil på e4an mot stockholm. När jag passerade 2000rpm började tickandet låta mycket högre. Då visste jag direkt att de inte va ventiler eller feltimad cam. Sagt och gjort direkt in på Toyota södertälje där det enda svaret jag fick från verkstaden var: Motorbyte. felsöking klar.

Fick inget svar på vad de var eller vad det var fel på.

Kontaka IF, felanmälde. Öppnade serviceboken, och insåg då att sista stämplen var handgjort av förra ägaren.. dock bara ett oljebyte men jag som ni vet att det går inte försäkringen på.

Är det någon som erfarat detta felet innan? Är det kolvringarna? VTI-lager?
Den drar enormt mycket olja. Och vågar ej köra den.

En följdfråga här då eftersom jag får betala bytet etc själv, är de någon som vet vad som behövs bytas för att uppgradera till VVTIL 192hk?
Jag vet de här med besiktning, tänker mer materiellt.. Databox? ECU? Motorerna är identiska, ska enligt ryktesvägar bara vara mjukvaran och insides komponenter som skiljer.

Tacksam för ALL hjälp, svar och kommentarer.

Finns det någon Toyotakunnig i Stockholmstrakten betalar jag gärna för en hjälpande felsökning.

/Niklas

Toyota Celica Phoenix Reign of fire
Toyota Celica "Phoenix 2" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang