940 turbo - 93 hjälp mig hitta felet!

Olzon
6 februari 2009 · 1 Inlägg

Hej!

Har lite problem med min 940 turbo.

Ställde in bilen för cirka 3-4 månader sen i ett garage. Bilen funkade då utan problem. Ställde in bilen med lite bensin. Har varit ute i garaget någon gång och bara startat den och låtit den gå på tomgång, men inte särkilt länge och då har den gått rent och fint som vanligt.

Men.....

En dag skulle jag ta ut den för en lite längre runda och när ja backar ut den ur garaget känner jag redan där att något inte stämmer, ungefär som om den skulle gå på bara 3cyl. Fortsätter i alla fall köra runt kvarteret och det blir inte bättre. Ställer in bilen igen, kollar oljan och på oljepåfyllningslocket ser jag som ett vitt klägg.

Nästa dag blev det storstädning av garaget och behövde därför köra ut bilen, då går bilen fortfarande lika dåligt och dör nästan vid gas. När jag ska köra in bilen igen så går den nästan inte alls.

Kollade stiften och dem var svarta och oljiga.

Mina egna funderingar:

1.Eftersom jag ställde in bilen med lite bensin så har väl det bildats vatten i tanken.
2. Efter att ha sett stiften och läst i min 940 handbok så kommer jag fram till att kolvringarna är dåliga.


Kom med era förslag!

Mvh, Linus

JockeRX7 KTM 660
6 februari 2009 · 537 Inlägg

Byt stift och tanka fullt är mitt råd.
Min 740 äter stift om jag bara startar den för att sen stänga av den innan den är uppe i arbetstemp.

Pontiac Gto 69a
Volvo 740 90a projekt bil
MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
9 februari 2009 · 5 650 Inlägg

jag skulle gjort som så byta olja filter tändstift tändkablar "service" så blire den nog bra igen sen äre ju aldrig bra och starta motorer som stått 1 tag och stänga av dem direkt ska ju gå tills den fått normal arbetstemp... spec om den stått 1 tag.. förmodligen de som orsakat problemet

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
freddy_82 Truckreparatör
9 februari 2009 · 221 Inlägg

Ja byt stiften hade en 760 turbo innan som åt stift under vinterhalvåret när den stod i garaget. (om man inte varmkörde den lite då då)

BMW Z4 (2004)
Saab 9-3ss (2003)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang