Problem vid turbobyte på Volvo 740 -87

p-faringstam
7 februari 2009 · 23 Inlägg

tjena

bytte turbo på min 740 -87 pga att wastegaten var trasig och den luktade olja
fick tag i en 940 turbo som inte glappade alls och såg bra ut, men när jag bytt till den så vitryker bilen JÄTTE mycket redan från start, trodde då att den turbon var slut så då lagade ja gamla turbon och satt tillbaka,
men då ryker den lika mycket... den första turbon vitrykte inte nåt inann.. och nu verkar de vara tryck i expansionskärlet också..

håller på att slå sönder bil helvete snart när ja msåte plocka ner allt igen, men fattar inte vafan de kan va som hänt eftersom dom ryker från start, en slut turbo brukar väll ryka när den blir varm?

Senast redigerat av p-faringstam (7 februari 2009)

Instabil Med lem
7 februari 2009 · 164 Inlägg

vit rök innebär vatten i förbränningen och troligen har du blåst topp-packningen. eller kanske en spricka i toppen .

Assumtion is the mother of all fuckupps
Assume =ASS/U/ME = assume makes an ASS of U and ME.
Den enes Antagande blir lätt någon annans Sanning.
Plymouth Road runner "white shark" (1971)
Zwudda Refined
7 februari 2009 · 1 770 Inlägg

Mmm, låter som en toppackning som e kass, eller spricka i toppen eller liknande. Särskiljt om de e tryck i expantionskärlet. Pröva att ta bort locket och gasa en del, står det en stråle ur kärlet då så är det packningen eller någon spricka någonstans.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
7 februari 2009 · 13 742 Inlägg

kan oxå vara olja i avgassystemet men då borde det inte vara tryck i kärlet
fast det är inte vanliga trycket när motorn är varm ?

bästa är att ta loss locket start bilen och titta om det börjar bubbla när man varvar till
helst när bilen ej är varm

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
p-faringstam
7 februari 2009 · 23 Inlägg

okey , men jag fattar inte hur ja skulle kunan blåsa topppackingen genom att bara starta bilen och låta den stå på tomgång...men ska prova att gasa utan locket på nu , men har turbo o allt borta pga att oljeretur läckte.. TACKAR

Senast redigerat av p-faringstam (7 februari 2009)

caromania Forummoderator
7 februari 2009 · 9 296 Inlägg

Har bilen stått utan glykol under lång tid då du mekade med turbon? Topplockspackningar kan gå om man har otur pga att motorn stått torr för länge.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
p-faringstam
7 februari 2009 · 23 Inlägg

stog väll några timmar, men tror att de är löst nu.. plocakde bort allt igen, böt olje filter och glykol och packning vid oljereturen,grenrörs packningar sen lät ja den stå och gå och va ute å provkörde nyss, verkar inte ryka nåt speciellt längre, men nu har jag ju fortfarande ogrinalturbon som inte är jätte frisk. men bilen går iaf att köra och går bra

Senast redigerat av p-faringstam (7 februari 2009)

caromania Forummoderator
7 februari 2009 · 9 296 Inlägg

Ja, några timmar är ju absolut inga problem. Tänkte om den fick stå flera veckor. Men då verkar det ordnat sig.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
VolvoFiia
7 februari 2009 · 28 Inlägg

Turbon kan det väl inte vara, då den väl ryker blått när den är trasig?

Volvo V70N 2.4T "Familjefartyget" (2002)
ekelund88
8 februari 2009 · 2 656 Inlägg

Volvo740fiia skrev:
Turbon kan det väl inte vara, då den väl ryker blått när den är trasig?

dom e vatten kylda väl

p-faringstam
8 februari 2009 · 23 Inlägg

japp dom är vattenkylda, men nu laddar jag bara 0,5 bar och det känns som bilen spikar..

p-faringstam
8 februari 2009 · 23 Inlägg

det var en tändkabel som var sprucken å så.. men nu laddar den bara 0,5 så den går ju inget.. men dom kanske e slöa orginal?

MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
8 februari 2009 · 5 650 Inlägg

p-faringstam skrev:
det var en tändkabel som var sprucken å så.. men nu laddar den bara 0,5 så den går ju inget.. men dom kanske e slöa orginal?

0.5 bar är orginal gämför du det med en gl så går den som fan

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang