Konsten att få bilen så ren som det bara går?

mickey
7 februari 2009 · 247 Inlägg

Subw000fer--92 skrev:
Ngn kanske vet hur man kan få den här O bli ren wink

http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … age=490314

Avfettning verkar inte funka någe vidare hmm

Kallavfettning (petroleumbaserad) fungerar bättre på oljor, fett osv.

Alkalisk avfettning fungerar på insekter, och annat smått och gott från naturen. Prova en sådan i stark koncentration, låt den aldrig torka in! Lägg på vänta ca 5 min, högtryck, kolla resultat, ev behandla lika igen.. Gissar på att den blir en utmaning men du bör få bort det mesta, annars är det "clay" lera som gäller.

Läs igenom FAQ, där har du väldigt mycket matnyttigt!

Senast redigerat av mickey (7 februari 2009)

Mikael Lindberg
- Team Duja -
www.teamduja.se
mickey
7 februari 2009 · 247 Inlägg

Förutsättning vintertid och väldigt skitig bil.
Utvändigt..
1. Båda sorter avfettning, ev syrabaserad fälgrent.
2. Petroleumbaserad avfettning, vänta 5 min..
3. Alkalisk avfettning, vänta 5 min..
4. Högtryck väldigt noggrant
5. Kollar över bilen vid skärmkanter, sidospeglar och bagage efter "tjär/asfaltsprickar", petroleum punktbehandling vid behov.
5. Schampoooooo -nering
6. Jajemen, högtrycken igen!
7. Torkning av bilen med vattenskrapa och waffle weave..

Invändigt blir det..
1. Dammsugning
2. Torkning av alla plastdetaljer med microfiber & medel, har själv valt ett medel som blir matt efter det torkat.
3. Kontroll av insteg, rengörning vid behov.
4. Rengörning av golvmattor och sedan applicerar jag samma medel som på instumentpanelen för en fräsch look.

Mikael Lindberg
- Team Duja -
www.teamduja.se
Mortalis VW-nörd?
9 februari 2009 · 4 332 Inlägg

mickey skrev:
Förutsättning vintertid och väldigt skitig bil.
Utvändigt..
1. Båda sorter avfettning, ev syrabaserad fälgrent.
2. Petroleumbaserad avfettning, vänta 5 min..
3. Alkalisk avfettning, vänta 5 min..
4. Högtryck väldigt noggrant
5. Kollar över bilen vid skärmkanter, sidospeglar och bagage efter "tjär/asfaltsprickar", petroleum punktbehandling vid behov.
5. Schampoooooo -nering
6. Jajemen, högtrycken igen!
7. Torkning av bilen med vattenskrapa och waffle weave..

Invändigt blir det..
1. Dammsugning
2. Torkning av alla plastdetaljer med microfiber & medel, har själv valt ett medel som blir matt efter det torkat.
3. Kontroll av insteg, rengörning vid behov.
4. Rengörning av golvmattor och sedan applicerar jag samma medel som på instumentpanelen för en fräsch look.

Skulle nog avbryta vattenskrape- användandet innan du repar sönder hela din bil...inte att rekommendera

Mr_EmCom Med.lem
9 februari 2009 · 3 759 Inlägg

Det finns en skitbra guide på Autopower.se, under "gör det själv" och "Bilvård"
Jag kan inte länka direkt till det, men ta en titt, finns bilder och allt möjligt!

http://www.autopower.se/

Senast redigerat av Mr_EmCom (9 februari 2009)

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!
BMW e24 635csi M-technic "The Great white shark" (1983)
jocke_gronberg
9 februari 2009 · 4 586 Inlägg

jag brukar köra med vanlig slang istället för högtryck för att minska risken för lacksläpp samt fukt mellan grundfärg samt lack

sedan ifall man ska ha så ren bil som möjligt så tvätta bilen i sjövatten istället

Senast redigerat av jorre83 (9 februari 2009)

jocke_gronberg
9 februari 2009 · 4 586 Inlägg

Mortalis skrev:

mickey skrev:
Förutsättning vintertid och väldigt skitig bil.
Utvändigt..
1. Båda sorter avfettning, ev syrabaserad fälgrent.
2. Petroleumbaserad avfettning, vänta 5 min..
3. Alkalisk avfettning, vänta 5 min..
4. Högtryck väldigt noggrant
5. Kollar över bilen vid skärmkanter, sidospeglar och bagage efter "tjär/asfaltsprickar", petroleum punktbehandling vid behov.
5. Schampoooooo -nering
6. Jajemen, högtrycken igen!
7. Torkning av bilen med vattenskrapa och waffle weave..

Invändigt blir det..
1. Dammsugning
2. Torkning av alla plastdetaljer med microfiber & medel, har själv valt ett medel som blir matt efter det torkat.
3. Kontroll av insteg, rengörning vid behov.
4. Rengörning av golvmattor och sedan applicerar jag samma medel som på instumentpanelen för en fräsch look.

Skulle nog avbryta vattenskrape- användandet innan du repar sönder hela din bil...inte att rekommendera

Microfiberduk är mycket bättre har 4-5st när jag torkar av min bil fungerar fint

Oxygen
9 februari 2009 · 629 Inlägg

OKQ8 miljöavfettning på torr bil, vänta lite, fylla hinken med Autosmart Vaxschampoo, spola av avfettningen med högtrycken - nerifrån och upp, svampa, spola av med högtryck, torka med syntetiskt sämskskinn. Sen någon gång ibland blir det mer ordentligt med polering och vax...

Invändigt försöker jag hålla efter så bra det går, inget skräp får ligga kvar, mattorna tas ut och skakas av om det är mkt grus ute och så. Rengöring även där med dammsugning och skinnrengöring vid poleringstillfällena...

Rosu Ready for takeoff
9 februari 2009 · 367 Inlägg

Jag gillar verkligen Mr CAPs egna shampoo! Mycket bra produkt! Ett tips som jag lärt mig är att man ska skrapa precis innanför skärmkanten med fingret och rinnande vatten så det blir nästan helt rent. Då håller de längre wink

Kolla mitt Projekt:
SAAB ng900t - "devil eye project"
Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka.
Bjork OEM <3
9 februari 2009 · 6 957 Inlägg

jorre83 skrev:
jag brukar köra med vanlig slang istället för högtryck för att minska risken för lacksläpp samt fukt mellan grundfärg samt lack

sedan ifall man ska ha så ren bil som möjligt så tvätta bilen i sjövatten istället

Du ska ju inte stå typ 2-3cm med högtrycken på lacken..vanlig slang får inte bort skiten, tkr inte jag iaf.
Högtrycksslang får väl gå i nödfall.

Prickbort och högtryck is the shit på vintern smile

Senast redigerat av Bjork (9 februari 2009)

OEM <3
Tobbe_n
9 februari 2009 · 252 Inlägg

vid utvändig rekond kör jag iaf med följande :

Lahega's herbiol extra över hela bilen
wheel cleaner 46 blandat 1:5
låter verka en bra stund
högtryckar rent
Vanligt bilschampo utan vax o annat bullcrap..
spolar bilen rent torkar den med skrapa samt sämskin
givetvis har jag tvättat golvmattorna o så medan jag tog bilen utvändigt..

invändigt:

tryckluft's munstycke blåser under säten med luft så all skit hamnar  på bakgolvet dammsuger upp det.
rengör i dörrfack munstycken o etc etc med vanlig fönsterputs från lahega har en microfiber duk som jag blåser dammet rakt in i.
inga glansmedel på paneler o etc etc efter som det e helt onödigt och bara skapar en flottig rent av vedervärdig hinna som man blir mest irriterad på..


Polering o wax:

Lahega powercut till att börja med . kör med enkeltrissig riktig polermaskin ej hemma bygdt skit...
efter jag tagit hela bilen

tar jag min Flex lägger på mirror image på oranga trissor vill ej ha allt för hårda rondeller då det inte ger bättre resultat

kör av hela bilen torkar den,, sen torkar jag alla rester me "sprit" innan jag kör antingen med Brightguard från lahega eller smartab's silverseal beroende på hur länge jag kan ha bilen stående...

Gti-r
MrTobias
9 februari 2009 · 1 297 Inlägg

CivicHatchback skrev:
Vad är skilnaden mellan sonax o turtle?

Peter hälsar att du ska lämna in bilen på bravo bilvård. Man får vad man betalar för.

mickey
9 februari 2009 · 247 Inlägg

Mortalis skrev:

mickey skrev:
Förutsättning vintertid och väldigt skitig bil.
Utvändigt..
1. Båda sorter avfettning, ev syrabaserad fälgrent.
2. Petroleumbaserad avfettning, vänta 5 min..
3. Alkalisk avfettning, vänta 5 min..
4. Högtryck väldigt noggrant
5. Kollar över bilen vid skärmkanter, sidospeglar och bagage efter "tjär/asfaltsprickar", petroleum punktbehandling vid behov.
5. Schampoooooo -nering
6. Jajemen, högtrycken igen!
7. Torkning av bilen med vattenskrapa och waffle weave..

Invändigt blir det..
1. Dammsugning
2. Torkning av alla plastdetaljer med microfiber & medel, har själv valt ett medel som blir matt efter det torkat.
3. Kontroll av insteg, rengörning vid behov.
4. Rengörning av golvmattor och sedan applicerar jag samma medel som på instumentpanelen för en fräsch look.

Skulle nog avbryta vattenskrape- användandet innan du repar sönder hela din bil...inte att rekommendera

Jag känner ingen oro för att repa sönder hela bilen, har kört med en sådan i flertalet år och aldrig haft några problem, kan ju tillägga att du har en bra poäng i det du säger om man inte har koll på att bilen blivit ren. Samma med waffle duken, måste ju vara säker på att bilen är ren annars blir det repor.

Mikael Lindberg
- Team Duja -
www.teamduja.se
mickey
9 februari 2009 · 247 Inlägg

jorre83 skrev:

Mortalis skrev:

mickey skrev:
Förutsättning vintertid och väldigt skitig bil.
Utvändigt..
1. Båda sorter avfettning, ev syrabaserad fälgrent.
2. Petroleumbaserad avfettning, vänta 5 min..
3. Alkalisk avfettning, vänta 5 min..
4. Högtryck väldigt noggrant
5. Kollar över bilen vid skärmkanter, sidospeglar och bagage efter "tjär/asfaltsprickar", petroleum punktbehandling vid behov.
5. Schampoooooo -nering
6. Jajemen, högtrycken igen!
7. Torkning av bilen med vattenskrapa och waffle weave..

Invändigt blir det..
1. Dammsugning
2. Torkning av alla plastdetaljer med microfiber & medel, har själv valt ett medel som blir matt efter det torkat.
3. Kontroll av insteg, rengörning vid behov.
4. Rengörning av golvmattor och sedan applicerar jag samma medel som på instumentpanelen för en fräsch look.

Skulle nog avbryta vattenskrape- användandet innan du repar sönder hela din bil...inte att rekommendera

Microfiberduk är mycket bättre har 4-5st när jag torkar av min bil fungerar fint

Använder waffle weave, ungefär som en microduk men mycket större och effektivare.

Mikael Lindberg
- Team Duja -
www.teamduja.se
Stefan Varberg Supraman
9 februari 2009 · 2 300 Inlägg

Medel finns i all oändlighet.
Det e vad gör med dom som spelar mest roll.

Man bör ju börja med en riktig genomgång med cleaner, polish och ett bra vax.
När man gör det så e det gott att ta bort spolarmunstycken, regskyltar, sidoblinkers osv, ju mer man kan ta bort destobättre.
Va noga med att få vax överallt t,ex insidan av dörrar, tanklock osv och ta bort vaxrester när man e klar.
På insidan så e det gott att ha en pensel så att man kan få rent där man inte kommer åt med trasa t,ex luftutblåsen, springor m,m.

finns hur mkt som helst bara att ta sig tid.
Kan ta en hel dag men brukar va värt det.
Blir lättare att hålla rent om det e gjort ordentligt från början.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.
Thiger_84
9 februari 2009 · 509 Inlägg

Spraya bilen med tjär/asfaltslösning, spolar av bilen med högtryckstvätt sedan sprayar jag bilen igen å gnuggar med en svamp, spolar av den sen tvättar jag bilen med ett vaxschampo, spolar av å sedan skinnar jag. Bilen blir som nypolerad.

Inne i bilen blir de dammsugning, torkar av allt med en fuktad disktrasa, putsar rutor.

Senast redigerat av Thiger_84 (9 februari 2009)

Rosu Ready for takeoff
9 februari 2009 · 367 Inlägg

Ingen som brukar tvätta och spola dörrgångar?

Kolla mitt Projekt:
SAAB ng900t - "devil eye project"
Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka.
Tobbe_n
9 februari 2009 · 252 Inlägg

Rosu skrev:
Ingen som brukar tvätta och spola dörrgångar?

jodå när man gör firmans bilar gör man det alltid,,,


följande medel är underbara att använda till detta ända mål,
typ herbiol extra eller liknande tjärlösare som får verka ett par minuter. sen duscha över riktligt med fälgrent o använd en mjukborste i underkant av dörrarna svamp i insteg o sidan på plåt en mjukborste vid gång järn o dylikt,, kan spola med högtryck men risken är stor att du får vatten lite här o var inte för att det spelar någon roll då det torkar o du förmodligen sen ska städa bilen invändigt

Gti-r
Erixzon
9 februari 2009 · 51 Inlägg

Själv såå kör jag med Cartec smile det är f**n det mästa medlet jag har provat på.. smile Jobbar med det dagligen å blir aldrig besviken på det!! smile om ni undrar ngt om märket såå är det bara att fråga såå får ni svar!! smile Mvh Robin

Volkswagen Passat 1.8t "Erixzon" (2001)
Bjork OEM <3
10 februari 2009 · 6 957 Inlägg

Rosu skrev:
Ingen som brukar tvätta och spola dörrgångar?

Jovars, tar avfettning på en svamp och gnuggar lite lätt, samma efter att ja spolat trösklarna på
9-3an så tar ja avfettning på trösklarna (samma där, på en svamp) stänger dörren och spolar i springan mellan dörren
och trösklen smile

Senast redigerat av Bjork (10 februari 2009)

OEM <3
TMW-Performance Avstängd
10 februari 2009 · 914 Inlägg

Jag kan rekomendera "Wax it wet" från Turtle wax (Tror jag) Otroligt bra medel, PROVA DET! jag kan garantera att du blir nöjd smile

Vissa faller för grupptryck, jag faller för laddtryck!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang