Konsten att få bilen så ren som det bara går?

TMW-Performance Avstängd
10 februari 2009 · 914 Inlägg

Sen när jag växar bilen på allvar använder jag SAAB's egna vax, & invändigt använder jag SAAB's Cockpit cleaner smile

Vissa faller för grupptryck, jag faller för laddtryck!
nitrox Defloratör.
10 februari 2009 · 641 Inlägg

jorre83 skrev:

Mortalis skrev:

mickey skrev:
Förutsättning vintertid och väldigt skitig bil.
Utvändigt..
1. Båda sorter avfettning, ev syrabaserad fälgrent.
2. Petroleumbaserad avfettning, vänta 5 min..
3. Alkalisk avfettning, vänta 5 min..
4. Högtryck väldigt noggrant
5. Kollar över bilen vid skärmkanter, sidospeglar och bagage efter "tjär/asfaltsprickar", petroleum punktbehandling vid behov.
5. Schampoooooo -nering
6. Jajemen, högtrycken igen!
7. Torkning av bilen med vattenskrapa och waffle weave..

Invändigt blir det..
1. Dammsugning
2. Torkning av alla plastdetaljer med microfiber & medel, har själv valt ett medel som blir matt efter det torkat.
3. Kontroll av insteg, rengörning vid behov.
4. Rengörning av golvmattor och sedan applicerar jag samma medel som på instumentpanelen för en fräsch look.

Skulle nog avbryta vattenskrape- användandet innan du repar sönder hela din bil...inte att rekommendera

Microfiberduk är mycket bättre har 4-5st när jag torkar av min bil fungerar fint

vattnet skapar en hinna mellan plåten och gummiskrapan så tekniskt sett tar aldrig skrapan i lacken:P

Plastidip har tagit epa stylingen till nya höjder pff:P
Volvo 240 Turbo "Inbrottsmagneten" (1984)
TRYIT Teddan
10 februari 2009 · 2 495 Inlägg

nitrox skrev:

jorre83 skrev:

Mortalis skrev:

Skulle nog avbryta vattenskrape- användandet innan du repar sönder hela din bil...inte att rekommendera

Microfiberduk är mycket bättre har 4-5st när jag torkar av min bil fungerar fint

vattnet skapar en hinna mellan plåten och gummiskrapan så tekniskt sett tar aldrig skrapan i lacken:P

har för mig att det var nått topgear avsnitt där dom testa 3 tvätt metoder.
och torkning med gummiskrapa förstörde bilen mer än en maskintvätt med borstar

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar
BMW 118d "miljöbilen" (2009)
Subaru Impreza Wrx "Isbilen" (2001)
nitrox Defloratör.
10 februari 2009 · 641 Inlägg

r-ted skrev:

nitrox skrev:

jorre83 skrev:

Microfiberduk är mycket bättre har 4-5st när jag torkar av min bil fungerar fint

vattnet skapar en hinna mellan plåten och gummiskrapan så tekniskt sett tar aldrig skrapan i lacken:P

har för mig att det var nått topgear avsnitt där dom testa 3 tvätt metoder.
och torkning med gummiskrapa förstörde bilen mer än en maskintvätt med borstar

Okej. jag använder dock inte gummi skrapa själv men vissa rekond firmor gör dock det

Plastidip har tagit epa stylingen till nya höjder pff:P
Volvo 240 Turbo "Inbrottsmagneten" (1984)
mickey
11 februari 2009 · 247 Inlägg

r-ted skrev:

nitrox skrev:

jorre83 skrev:

Microfiberduk är mycket bättre har 4-5st när jag torkar av min bil fungerar fint

vattnet skapar en hinna mellan plåten och gummiskrapan så tekniskt sett tar aldrig skrapan i lacken:P

har för mig att det var nått topgear avsnitt där dom testa 3 tvätt metoder.
och torkning med gummiskrapa förstörde bilen mer än en maskintvätt med borstar

Finns lite olika metoder för att få bilen torr, vilket är ett måste i många fall där ett arbete på lacken ska ske. Har sett tryckluft, microfiber, skrapor i flera former.

Alla som gör lackbehandlingar måste få bilen torr fort och har inte tid att vänta på självtorkning och använder någon metod av torkning. Vilken beror på person, skonsammast av alla är nog tryckluft.

Waffle weave kan jag rekommendera men se till att bilen är ren.

Mikael Lindberg
- Team Duja -
www.teamduja.se
DusanMandick Random Hero
11 februari 2009 · 4 047 Inlägg

mickey skrev:

r-ted skrev:

nitrox skrev:

vattnet skapar en hinna mellan plåten och gummiskrapan så tekniskt sett tar aldrig skrapan i lacken:P

har för mig att det var nått topgear avsnitt där dom testa 3 tvätt metoder.
och torkning med gummiskrapa förstörde bilen mer än en maskintvätt med borstar

Finns lite olika metoder för att få bilen torr, vilket är ett måste i många fall där ett arbete på lacken ska ske. Har sett tryckluft, microfiber, skrapor i flera former.

Alla som gör lackbehandlingar måste få bilen torr fort och har inte tid att vänta på självtorkning och använder någon metod av torkning. Vilken beror på person, skonsammast av alla är nog tryckluft.

Waffle weave kan jag rekommendera men se till att bilen är ren.

sämskinn e väl de lättaste o bästa ?

Dog food lid. Backwards
Audi S4 b8 (2010)
740addon
11 februari 2009 · 336 Inlägg

verkar vettigt:)

volvo 740:)
Volvofarfar
12 februari 2009 · 1 312 Inlägg

Polyton! fixar detta lätt

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.
mickey
12 februari 2009 · 247 Inlägg

Sämskinn i all ära. 2000 talet nu med enorma framsteg inom microfiber forskningen wink Fram för waffle weave!

Mikael Lindberg
- Team Duja -
www.teamduja.se
bosabengt
13 februari 2009 · 2 035 Inlägg

mickey skrev:
Sämskinn i all ära. 2000 talet nu med enorma framsteg inom microfiber forskningen wink Fram för waffle weave!

du verkar vara en av få i denna tråden som kan nåt vettigt.

Jag själv är ingen expert men kan iallafall säga att: vaxa bilen är nåt man gjorde förr. visst finns vax fortfarande på marknaden men varför köra med det? lackskydd är det man ska använda ( efter ett nogrannt underarbete med lämpliga produkter) pga att det är mycket smidigare att lägga på än vax plus att det har mycket längre hållbarhet. är heller inte dyrare. om man nu inte jämför med Biltema.

Biljudsveteran sen 1984!
mickey
14 februari 2009 · 247 Inlägg

bosabengt skrev:

mickey skrev:
Sämskinn i all ära. 2000 talet nu med enorma framsteg inom microfiber forskningen wink Fram för waffle weave!

du verkar vara en av få i denna tråden som kan nåt vettigt.

Jag själv är ingen expert men kan iallafall säga att: vaxa bilen är nåt man gjorde förr. visst finns vax fortfarande på marknaden men varför köra med det? lackskydd är det man ska använda ( efter ett nogrannt underarbete med lämpliga produkter) pga att det är mycket smidigare att lägga på än vax plus att det har mycket längre hållbarhet. är heller inte dyrare. om man nu inte jämför med Biltema.

Kan inte annat än hålla med smile

Många kallar även vax för lackskydd, det jag tror du menar är en lackförsegling där man använder en specifik produkt för skyddet och inget kombi polering/vax/joe labero variant.

Mikael Lindberg
- Team Duja -
www.teamduja.se
bosabengt
14 februari 2009 · 2 035 Inlägg

lackskyddet är ju det du lägger efter en välpolerad lack.
polera lacken gör du med olika rubbing beroende på skicket på lacken.

Biljudsveteran sen 1984!
t0bias
14 februari 2009 · 134 Inlägg

Tycker det är många som glömmer den viktigaste delen av bilen den som får mest skit på sig. Underredet, många "gör det själv hallar" har lift bara att köra in med bilen och hissa upp den på med avfettning osse spola som aldrig förr. Känns så mycket skönare när man har tvättat klart och vet att bilen är lika ren under som utanpå wink

/t0bias
BMW 118d "Tjejens" (2008)
CivicHatchback
15 februari 2009 · 182 Inlägg

Hur är det med dom där vaxdukarna i turtleserien? någon som testat.. Tänkte då är det iaf enkelt o går fort o vaxa bilen smile

bosabengt
15 februari 2009 · 2 035 Inlägg

har ej testat. någon typ utav mikrofibertrasa eller?
vill du ha det smidigt använd lackskydd. plus mf dukar.

Biljudsveteran sen 1984!
Markus_O
15 februari 2009 · 57 Inlägg

Angående silikonskrapa vs. microfiberdukar och sämskskinn. Jag har använt skrapa och sämskskinn så länge jag haft bil, aldrig lykcats repa bilen med skrapan, däremot med skinnet då jag en gång lyckades få ett sandkorn i det. Microfiberdukar använder jag till ungefär allt annat än att torka... Får väl pröva det smile

mickey
16 februari 2009 · 247 Inlägg

bosabengt skrev:
lackskyddet är ju det du lägger efter en välpolerad lack.
polera lacken gör du med olika rubbing beroende på skicket på lacken.

Precis, jag har fasnat i att kalla vax för lackskydd och ex fireglaze för lackförsegling. Fast bägge är lackskydd. My bad!

Mikael Lindberg
- Team Duja -
www.teamduja.se
Turbomatte Lackerare/Rekondare
16 februari 2009 · 834 Inlägg

Såhär gör jag iaf.

1. låt bilen aklimatisera sig, dvs ska du tvätta i hall låt den stå och torka till och värma upp sig lite.
2. Dränk i alkalisk avfettning, grovrengörare/fälgrengöring beroende på hur smutsiga fälgar man har, och kallavfettning i dörrgångar motorrum osv.
3. Ta en kaffe
4. Spola grundligt med högtryck även i dörrgångar. Spola nedifrån och upp och finns det använd varmvatten.
5. Dränk hela bilen i kallafettning.
6. Ring polaren och snacka skit i 5-10 min.
7. Svampa hela bilen noga, även fälgar och dörrgångar.
8. Samma som punkt 4
9. Skinna hela bilen med ett mjukt rengjort syntet skinn.
10. Se alla andra avundssjuka blickar!

Detta tar bort absolut allt skit på bilen, även wax så se till att lackskydda istället. Något som är väldigt viktigt är att alltid ha ren svamp och rent vatten i hinken.

Och för att ge lite klarhet till det angående skrapor och dukar osv. Använd alltid ett rent syntetskinn, skölj ofta och ha alltid koll på skinnet. Allt som är hårdare än en vattendränktsvamp repar, spec microfiber då dom ej går att få helt rena. skrapor är bannlyst.

Mvh
Mattias

MissMums Evolution garage
16 februari 2009 · 275 Inlägg

-Mackan- skrev:
Kall-avfettning brukar jag köra på gummimattorna, visst de blir lite blekare, men de ser ut som de är nya. Någon som har någon erfarenhet av ångtvätten från biltema? Liknande den som Alain har nämnt i sitt inlägg.

Avfettning på gummimattor torkar ut gummit och tillslut spricker dom. Lägg dom i ett bad med sopa efteråt. eller bara sopa och skurborste.tongue

Lupo 1.4 Turbo -99
-liten men tuff-
Tobbe_n
16 februari 2009 · 252 Inlägg

finns ett medel från autosmart som är ra för att få glans i mattor utan att göra ytan halkig o farlig.

mats clean tror jag den hette.. luktar starkt så rekomenderas bara att användas där bra ventilation finns...

Gti-r
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang