Volvo 740 Automat, för mycket vxl.olja.

SweeXic
7 februari 2009 · 136 Inlägg

Tjena..

Morsan har en gammal 740 från 87 med Automat låda..

Skitråkig bil o lådan växlar ju sämre än en liten fjortis som sitter bakom ratten för första gången.

Men skitsamma!


Bilen har annars alltid mest gått stadstrafik, och den har nu rullat 30k mil. c:a

Så för en 4 veckor sen drog vi den på en lååång tur, närmare 100mil norrut, från varma Trelleborg till "norra" sverige där de sprang isbjörnar o renar på vägarna, vi tror tillochmed att vi såg tomten på sin släde.


OKej, slut på de roliga.


Vi tog bilen norrut och den gick bra hela vägen, sen när vi kom upp där lät vi den stå och innan vi körde så kopplade vi in motorvärmaren så motorn var varm o allt på morronen när vi körde och vi begav oss hemåt.

Nu, alltså 4 veckor senare så har nått konstigt hänt.. Det syns oljefläckar efter bilen.

Jag har kollat motoroljan och den har inte sjunkit tillräckligt för att de skulle kunna vara motorolja.

Men det sjuka är att växellådsstickan har olja på sig långt över vad den ska ha, och det ser precis ut som oljan sprutat upp genom röret till nivåstickan.. Typ

Vad kan ha hänt? ingen har fyllt på olja, och vi kollade alla nivåer innan vi körde norrut och då var allt helt okej..
och jag har kollat de flesta nivåer nu och allt är okej, ja motoroljan är lite lägre än den ska vara, men det finns olja nog på sticka för att den ska vara oljig en liten bit under minimum.. och det är gaaanska kladdigt i motorrummet och delar på undersidan utav bilen.
så jag har ju svårt för o tänka mig att de ska vara motorolja som sprutat ut.. :S


Alla förslag tas emot, måste ta reda på vad de är för fel.. morsan kan enbart köra automat, och det är den enda automataren i vår familj, och bland släkt o vänner tongue

Nichlas_H Leg. Däckbrännare!
7 februari 2009 · 547 Inlägg

lägg dig under bilen o kolla på utgående axel från vxl lådan (kardan). där kan de läcka.. gjorde de på min gamla 740..

Hellre en kråka i näsan, Än en skata i sängen!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang