3174
Sök

Åldersrelaterad effektförlust?

huh?
10 427 Inlägg
9 februari 2009
#21
Fuckface skrev:
Finns det inte ett par tillverkare som på pappret skriver ut ett 10-tal hästar mindre, mest för att ägaren ska bli positivt överraskad när han bänkar? Vill minnas att jag hört det....

Teknikens Värld brukar effekttesta bilar i sina tester. Brukar vara spridda skurar
men VW/Audi/Skodas turbomotorer brukar oftast ha lite mer att ge i verkligheten
än på papperet. Bara det jag fått uppfattningen om.


193 Inlägg
9 februari 2009
#22
Fuckface skrev:
Att de ökat eller minskat effekt kan väl lite bero på hur man har slitit in prylarna med varandra... Alla bilar som lämnar bandet går ju inte därifrån med samma siffror! Har man tur så får man väl en med 2 - 3 hk mer än bilen bakom, hur man nu märker en markant skillnad på den hisnande mängden hästkrafter! tongue

Finns det inte ett par tillverkare som på pappret skriver ut ett 10-tal hästar mindre, mest för att ägaren ska bli positivt överraskad när han bänkar? Vill minnas att jag hört det...

Man får nog ta den delen med åldersrelaterad effektförlust med en nypa salt...

Visst är det så. Mazda anger tex 260hk i motorn på MPS'n när dom i själva verket har närmare 290 iaf var det så när vi bänka min vänns Mazda3 MPS

615 Inlägg
9 februari 2009
#23
Fuckface skrev:
Att de ökat eller minskat effekt kan väl lite bero på hur man har slitit in prylarna med varandra... Alla bilar som lämnar bandet går ju inte därifrån med samma siffror! Har man tur så får man väl en med 2 - 3 hk mer än bilen bakom, hur man nu märker en markant skillnad på den hisnande mängden hästkrafter! tongue

Finns det inte ett par tillverkare som på pappret skriver ut ett 10-tal hästar mindre, mest för att ägaren ska bli positivt överraskad när han bänkar? Vill minnas att jag hört det...

Man får nog ta den delen med åldersrelaterad effektförlust med en nypa salt...

Saab bland annat, Aero ska enl. uppgift ha 225hk, men i bänkningar ligger de runt 240 för varje motor bänkades på fabrik till att ligga på minst 230 eller om det var 240hk smile
Senast redigerat av Fizzer (9 februari 2009)

Let's stance!

672 Inlägg
9 februari 2009
#24
De skiljer väll endel på olika "bänkar" me så så de går ju inte att generalisera.

Man kan bara veta om man kör i samma bänk under exakt samma förhållanden.
Vilket måste va praktiskt omöjligt.

Damn Smiler did you just smile? Hell yeah i did =)
/Thomas.

2 164 Inlägg
9 februari 2009
#25
smiler skrev:
De skiljer väll endel på olika "bänkar" me så så de går ju inte att generalisera.

Man kan bara veta om man kör i samma bänk under exakt samma förhållanden.
Vilket måste va praktiskt omöjligt.

Inte om de bara är motorn man har i samma bänk i labratorie miljö.
De brukar inte skilja nått då i stället.
De är skillnad på rullande lansväg och bänka en motor inne.

Sen har vi rotor test som beror lite på hur man bänkar och hur länge man kollar effekten.
De är inte alltid som alla mäter på samma sätt och då skiljer de.
Mäts de i samma rotortest och på samma sätt så är fel marginalen betydligt mindre.

MVH

F


1 353 Inlägg
9 februari 2009
#26
Det kan skilja mycket mellan vart man bänkar en motor och vad det är för väder också ^^


Är det kallt ute så har man alltid nån extra häst pga. mer syre i luften, mot för om det är riktigt varmt en varm sommardag, då har man mindre hästar osv osv.

There's no replacement for displacement

Motorman
35 Inlägg
9 februari 2009
#27
Det enda man kan säga om effektförlusten ju äldre bilen blir är att den är garanterad,
när kompression minskar, lager slits , mm.
Sen det där med bilars påstådda effekt från tillverkaren,
Vissa tillverkare är blygsamma med effekten å säger att det är mindre än vad det egentligen är;
Medans andra säger att det är mer,
Man kan inte lita på att det är exakt, bara nånstans i närheten smile

Skruvkompressor---- det enda rätta

8 156 Inlägg
9 februari 2009
#28
En del motorer blir inkörda först efter ett antal tusen mil. Innan dess så är det lite för mycket friktion i dom. Man måste gå in sina skor...
När det gäller effektminskning per år så lär det gälla bilar med 200hk+ och troligen så minskar hästkraft-tappet efter bara tiotalet år. Om man bara sköter om sin motor så blir inte slitaget så stort att det märks effektmässigt.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

V10
9 februari 2009
#29
Mortalis skrev:
Ja hade ju en nästan 20 år gammal golf, visst de va ingen supermaskin, men kunde fortfarande köra i samma hastighet som enligt instruktionsboken som ny.
Tar man hand om den motormässigt ska de väl inte vara några problem? Eller? :S

De där med Top gear mustangen var ju lite sådär vridet också, de testade ju Mustangen GT500 eller vad den heter och den hade ju inte den effekten som Ford påstod som ny...enligt de testet då. Så vad e de som säger att hans gamla hade de 325hk när den var ny? tongue

Sen har de ju haft gamla Lamborghinis som de testkörde på sån där rullande väg för å mäta effekten, men då var de ju helt nedgångna, vilket visade sig längre fram i programmet ganska tydligt tongue

Mustang GT500 har indeed 500 hk, Top Gear har allt som oftast mycket fel i sina "faktaböcker", undrar vem som ger dom all "fakta"? roll

Dom fick säkert ut bakhjulshästar men glömde kanske tala om det för tittarna.

Vad gäller effekter i "underkant" som dom flesta säger så är det oftast som så enkelt att det handlar om skatter som bilmärket vill komma undan, inte siffror som fabriken går ut med för att göra köparen glad!

Ni har aldrig funderat på varför så många olika märken har samma antal hk? Ett fint exempel är 325i och 328i, 192 hk mot 193 hk! Andra exempel är Mitsubishi 3000GT, M3 E36 3.0, 4.4 liter V8:an från BMW som sitter i 540i och 740i...alla dom har 286 hk på pappret, men väl mer enligt bänkningar.

Alla småbilar/mellanklassbilar som har 150 hk, det är ju en hel drös med såna, oavsett märke.

Och nej, en motor kommer inte tappa sin effekt om den sköts rätt, men slits den onormalt fort av någon anledning och servicarna inte görs så är det klart att den slits vilket leder till effektförluster.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
9 februari 2009
#30
Phaetoon skrev:
En del motorer blir inkörda först efter ett antal tusen mil. Innan dess så är det lite för mycket friktion i dom. Man måste gå in sina skor...
När det gäller effektminskning per år så lär det gälla bilar med 200hk+ och troligen så minskar hästkraft-tappet efter bara tiotalet år. Om man bara sköter om sin motor så blir inte slitaget så stort att det märks effektmässigt.

Om ínte annat så sker väl minskningen i en så låg takt att man aldrig märker av den? Skulle du märka att din bil tappar en halv hästkraft per år tex? wink

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
9 februari 2009
#31
V10 skrev:
Mortalis skrev:
Ja hade ju en nästan 20 år gammal golf, visst de va ingen supermaskin, men kunde fortfarande köra i samma hastighet som enligt instruktionsboken som ny.
Tar man hand om den motormässigt ska de väl inte vara några problem? Eller? :S

De där med Top gear mustangen var ju lite sådär vridet också, de testade ju Mustangen GT500 eller vad den heter och den hade ju inte den effekten som Ford påstod som ny...enligt de testet då. Så vad e de som säger att hans gamla hade de 325hk när den var ny? :P

Sen har de ju haft gamla Lamborghinis som de testkörde på sån där rullande väg för å mäta effekten, men då var de ju helt nedgångna, vilket visade sig längre fram i programmet ganska tydligt :P

Mustang GT500 har indeed 500 hk, Top Gear har allt som oftast mycket fel i sina "faktaböcker", undrar vem som ger dom all "fakta"? :rolleyes:

Dom fick säkert ut bakhjulshästar men glömde kanske tala om det för tittarna.

Vad gäller effekter i "underkant" som dom flesta säger så är det oftast som så enkelt att det handlar om skatter som bilmärket vill komma undan, inte siffror som fabriken går ut med för att göra köparen glad!

Ni har aldrig funderat på varför så många olika märken har samma antal hk? Ett fint exempel är 325i och 328i, 192 hk mot 193 hk! Andra exempel är Mitsubishi 3000GT, M3 E36 3.0, 4.4 liter V8:an från BMW som sitter i 540i och 740i...alla dom har 286 hk på pappret, men väl mer enligt bänkningar.

Alla småbilar/mellanklassbilar som har 150 hk, det är ju en hel drös med såna, oavsett märke.

Och nej, en motor kommer inte tappa sin effekt om den sköts rätt, men slits den onormalt fort av någon anledning och servicarna inte görs så är det klart att den slits vilket leder till effektförluster.

I just fallet 325 vs. 328 så sitter det en strypning i insuget på den sistnämda, byt till ett insug från en 325a på en 328 och så har du några pollar till :)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Renault spec "Electromekaniker"
109 Inlägg
9 februari 2009
#32
DennisV6 skrev:
wille_k skrev:
Holiace skrev:
-1hk per år enligt Top Gear. Beror dock på. Ett bra tag senare så köpte de en 6 år gammal bil, gav motorn en service och den slog ut 3 hästar mer än original.

men det där kan ju inte funka i längden!!!

tänk om du år 1932 köpte en T-ford med låt säga 50hk, skulle alla dom ta slut efter 50 år då?tongue

bara en liten tanke...

tror dock att den teorin kan hålla till en viss gräns

Jag har inte sett en enda T-Ford ute på vägarna iaf smile

Det finns T-fordar på vägarna wink En äldre herre som bor nära mig har en i helt org skick! han kör den till träffar på sommaren.
Han har även en pv 544 sport! Som ny!.. Helt undebar va fin den är!

//David

V10
9 februari 2009
#33
Rquired skrev:
V10 skrev:
Mortalis skrev:
Ja hade ju en nästan 20 år gammal golf, visst de va ingen supermaskin, men kunde fortfarande köra i samma hastighet som enligt instruktionsboken som ny.
Tar man hand om den motormässigt ska de väl inte vara några problem? Eller? :S

De där med Top gear mustangen var ju lite sådär vridet också, de testade ju Mustangen GT500 eller vad den heter och den hade ju inte den effekten som Ford påstod som ny...enligt de testet då. Så vad e de som säger att hans gamla hade de 325hk när den var ny? tongue

Sen har de ju haft gamla Lamborghinis som de testkörde på sån där rullande väg för å mäta effekten, men då var de ju helt nedgångna, vilket visade sig längre fram i programmet ganska tydligt tongue

Mustang GT500 har indeed 500 hk, Top Gear har allt som oftast mycket fel i sina "faktaböcker", undrar vem som ger dom all "fakta"? roll

Dom fick säkert ut bakhjulshästar men glömde kanske tala om det för tittarna.

Vad gäller effekter i "underkant" som dom flesta säger så är det oftast som så enkelt att det handlar om skatter som bilmärket vill komma undan, inte siffror som fabriken går ut med för att göra köparen glad!

Ni har aldrig funderat på varför så många olika märken har samma antal hk? Ett fint exempel är 325i och 328i, 192 hk mot 193 hk! Andra exempel är Mitsubishi 3000GT, M3 E36 3.0, 4.4 liter V8:an från BMW som sitter i 540i och 740i...alla dom har 286 hk på pappret, men väl mer enligt bänkningar.

Alla småbilar/mellanklassbilar som har 150 hk, det är ju en hel drös med såna, oavsett märke.

Och nej, en motor kommer inte tappa sin effekt om den sköts rätt, men slits den onormalt fort av någon anledning och servicarna inte görs så är det klart att den slits vilket leder till effektförluster.

I just fallet 325 vs. 328 så sitter det en strypning i insuget på den sistnämda, byt till ett insug från en 325a på en 328 och så har du några pollar till smile

Jag vet det och tänkte skriva det men BMW gjorde ju detta av en anledning smile Dock är den största skillnaden i dom motorerna vridmomentet, där 328:an är starkare och snabbare, självfallet.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
9 februari 2009
#34
V10 skrev:
Rquired skrev:
V10 skrev:

Mustang GT500 har indeed 500 hk, Top Gear har allt som oftast mycket fel i sina "faktaböcker", undrar vem som ger dom all "fakta"? roll

Dom fick säkert ut bakhjulshästar men glömde kanske tala om det för tittarna.

Vad gäller effekter i "underkant" som dom flesta säger så är det oftast som så enkelt att det handlar om skatter som bilmärket vill komma undan, inte siffror som fabriken går ut med för att göra köparen glad!

Ni har aldrig funderat på varför så många olika märken har samma antal hk? Ett fint exempel är 325i och 328i, 192 hk mot 193 hk! Andra exempel är Mitsubishi 3000GT, M3 E36 3.0, 4.4 liter V8:an från BMW som sitter i 540i och 740i...alla dom har 286 hk på pappret, men väl mer enligt bänkningar.

Alla småbilar/mellanklassbilar som har 150 hk, det är ju en hel drös med såna, oavsett märke.

Och nej, en motor kommer inte tappa sin effekt om den sköts rätt, men slits den onormalt fort av någon anledning och servicarna inte görs så är det klart att den slits vilket leder till effektförluster.

I just fallet 325 vs. 328 så sitter det en strypning i insuget på den sistnämda, byt till ett insug från en 325a på en 328 och så har du några pollar till smile

Jag vet det och tänkte skriva det men BMW gjorde ju detta av en anledning smile Dock är den största skillnaden i dom motorerna vridmomentet, där 328:an är starkare och snabbare, självfallet.

Nån som vet anledningen? Gissar på att det var för marknadsföring, men det kan också va för att en 220hp 328i hade konkurrerat med M3ans 286?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

V10
9 februari 2009
#35
Rquired skrev:
V10 skrev:
Rquired skrev:
I just fallet 325 vs. 328 så sitter det en strypning i insuget på den sistnämda, byt till ett insug från en 325a på en 328 och så har du några pollar till smile

Jag vet det och tänkte skriva det men BMW gjorde ju detta av en anledning smile Dock är den största skillnaden i dom motorerna vridmomentet, där 328:an är starkare och snabbare, självfallet.

Nån som vet anledningen? Gissar på att det var för marknadsföring, men det kan också va för att en 220hp 328i hade konkurrerat med M3ans 286?

Nej det hade inte varit en M3 konkurrent ändå, inte ens nära! Skatter är den främsta anledningen skulle jag tro. Bilföretag är precis som vilket företag som helst, dom kastar inte gärna ut pengar och betalar avgifter och skatter hur som helst.

Ett till exempel är nya Audi RS6. På pappret har den 580 hk men dom som bänkat sina originalbilar har fått ut över 600 hk, vissa lite över 600 hk, andra närmare 620 hk, det är inget annat än att smita ifrån högre skatter som hög effekt drar med sig.
Senast redigerat av V10 (9 februari 2009)

685 Inlägg
9 februari 2009
#36
Tror inte direkt att en bil tappa sin effekt år efter år. Själv så tror jag bl a att det handlar om hur man sköter sin bil och sen hur den är inkörd.

Kan t ex utgå från min gle som har 131hk där prestandan är följande enligt fabrik

0-100 10,8 sek och en toppfart på 185Km/h

Egna tider: 0-100 strax under 10 sek och toppfarten är inte testad men har varit uppe i runt 180km/h utan problem varvade strax under 4000 varv så den hade mer att ge.

Hade den nu förlorat några hk så hade den nog gått sämre. Kan tillägga att bilen är välskött.
Senast redigerat av Only-volvo (9 februari 2009)

No turbo shit - just real power!

Meister
6 763 Inlägg
9 februari 2009
#37
V10 skrev:
Mortalis skrev:
Ja hade ju en nästan 20 år gammal golf, visst de va ingen supermaskin, men kunde fortfarande köra i samma hastighet som enligt instruktionsboken som ny.
Tar man hand om den motormässigt ska de väl inte vara några problem? Eller? :S

De där med Top gear mustangen var ju lite sådär vridet också, de testade ju Mustangen GT500 eller vad den heter och den hade ju inte den effekten som Ford påstod som ny...enligt de testet då. Så vad e de som säger att hans gamla hade de 325hk när den var ny? tongue

Sen har de ju haft gamla Lamborghinis som de testkörde på sån där rullande väg för å mäta effekten, men då var de ju helt nedgångna, vilket visade sig längre fram i programmet ganska tydligt tongue

Mustang GT500 har indeed 500 hk, Top Gear har allt som oftast mycket fel i sina "faktaböcker", undrar vem som ger dom all "fakta"? roll

Dom fick säkert ut bakhjulshästar men glömde kanske tala om det för tittarna.

Vad gäller effekter i "underkant" som dom flesta säger så är det oftast som så enkelt att det handlar om skatter som bilmärket vill komma undan, inte siffror som fabriken går ut med för att göra köparen glad!

Ni har aldrig funderat på varför så många olika märken har samma antal hk? Ett fint exempel är 325i och 328i, 192 hk mot 193 hk! Andra exempel är Mitsubishi 3000GT, M3 E36 3.0, 4.4 liter V8:an från BMW som sitter i 540i och 740i...alla dom har 286 hk på pappret, men väl mer enligt bänkningar.

Alla småbilar/mellanklassbilar som har 150 hk, det är ju en hel drös med såna, oavsett märke.

Och nej, en motor kommer inte tappa sin effekt om den sköts rätt, men slits den onormalt fort av någon anledning och servicarna inte görs så är det klart att den slits vilket leder till effektförluster.

De där med Mustangen kan ha att göra med att man förr mätte effekt på ett annat sätt och därför är de mer på pappret än vad du får fram i en modern bänk. Det var inte ovanligt att tillverkarna skrev ner effekten på 60-talet för att få ner försäkringarna. Chryslers 426 hemi har ju 425hk enligt fabriken men har visat mer än en gång att de är betydligt mycke mer än så.


Hemlig Agent
1 115 Inlägg
9 februari 2009
#38
Only-volvo skrev:
Tror inte direkt att en bil tappa sin effekt år efter år. Själv så tror jag bl a att det handlar om hur man sköter sin bil och sen hur den är inkörd.

Kan t ex utgå från min gle som har 131hk där prestandan är följande enligt fabrik

0-100 10,8 sek och en toppfart på 185Km/h

Egna tider: 0-100 strax under 10 sek och toppfarten är inte testad men har varit uppe i runt 180km/h utan problem varvade strax under 4000 varv så den hade mer att ge.

Hade den nu förlorat några hk så hade den nog gått sämre. Kan tillägga att bilen är välskött.

Att man bara orkar vara ute med tidtagarur med en gammal trött Volvo.
Mät effekten i den och se hur många hk du har!!

Däcken är ju också betydligt bättre nu än för 20 år sedan.
Man kunde säkert få en 740 att riva loss ganska enkelt förr??

685 Inlägg
9 februari 2009
#39
alexbenhard skrev:
Only-volvo skrev:
Tror inte direkt att en bil tappa sin effekt år efter år. Själv så tror jag bl a att det handlar om hur man sköter sin bil och sen hur den är inkörd.

Kan t ex utgå från min gle som har 131hk där prestandan är följande enligt fabrik

0-100 10,8 sek och en toppfart på 185Km/h

Egna tider: 0-100 strax under 10 sek och toppfarten är inte testad men har varit uppe i runt 180km/h utan problem varvade strax under 4000 varv så den hade mer att ge.

Hade den nu förlorat några hk så hade den nog gått sämre. Kan tillägga att bilen är välskött.

Att man bara orkar vara ute med tidtagarur med en gammal trött Volvo.
Mät effekten i den och se hur många hk du har!!

Däcken är ju också betydligt bättre nu än för 20 år sedan.
Man kunde säkert få en 740 att riva loss ganska enkelt förr??

Nu är det inte så att jag håller på och mäter jämt och ständigt utan gjorde det mer som en kul grej en gång. Sen att du tycker att dom är slöa får står för dig, men om man ska hålla sig till fakta så går inte andra bilar med 130 hk i samma storlek av bil mycket snabbare. Jag drog upp min bil som ett ex på att den går lika bra i dag som den gjorde för 20 årsen. Hade den nu tappat ett antal hk genom åren så hade den knappast gått lika bra. Sunt förnuft!!! Men det verkar ju inte existera hos vissa!!
Senast redigerat av Only-volvo (9 februari 2009)

No turbo shit - just real power!

8 156 Inlägg
9 februari 2009
#40
V10 skrev:
Ett till exempel är nya Audi RS6. På pappret har den 580 hk men dom som bänkat sina originalbilar har fått ut över 600 hk, vissa lite över 600 hk, andra närmare 620 hk, det är inget annat än att smita ifrån högre skatter som hög effekt drar med sig.

Man får väl räkna med någon procents marginal både på bänken och på bilens effekt?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)


Sök