V10 skrev:
Mortalis skrev:
Ja hade ju en nästan 20 år gammal golf, visst de va ingen supermaskin, men kunde fortfarande köra i samma hastighet som enligt instruktionsboken som ny.
Tar man hand om den motormässigt ska de väl inte vara några problem? Eller? :S
De där med Top gear mustangen var ju lite sådär vridet också, de testade ju Mustangen GT500 eller vad den heter och den hade ju inte den effekten som Ford påstod som ny...enligt de testet då. Så vad e de som säger att hans gamla hade de 325hk när den var ny? :P
Sen har de ju haft gamla Lamborghinis som de testkörde på sån där rullande väg för å mäta effekten, men då var de ju helt nedgångna, vilket visade sig längre fram i programmet ganska tydligt :P
Mustang GT500 har indeed 500 hk, Top Gear har allt som oftast mycket fel i sina "faktaböcker", undrar vem som ger dom all "fakta"? :rolleyes:
Dom fick säkert ut bakhjulshästar men glömde kanske tala om det för tittarna.
Vad gäller effekter i "underkant" som dom flesta säger så är det oftast som så enkelt att det handlar om skatter som bilmärket vill komma undan, inte siffror som fabriken går ut med för att göra köparen glad!
Ni har aldrig funderat på varför så många olika märken har samma antal hk? Ett fint exempel är 325i och 328i, 192 hk mot 193 hk! Andra exempel är Mitsubishi 3000GT, M3 E36 3.0, 4.4 liter V8:an från BMW som sitter i 540i och 740i...alla dom har 286 hk på pappret, men väl mer enligt bänkningar.
Alla småbilar/mellanklassbilar som har 150 hk, det är ju en hel drös med såna, oavsett märke.
Och nej, en motor kommer inte tappa sin effekt om den sköts rätt, men slits den onormalt fort av någon anledning och servicarna inte görs så är det klart att den slits vilket leder till effektförluster.