Slirande koppling Volvo 240 (-83)

Ciryaquen
9 februari 2009 · 41 Inlägg

Kopplingen har börjat slira en del på min 240. Märkte det första gången för nån vecka sen, men det har blivit mycket värre sen jag drog ett tungt släp ganska långt i förrgår, och råkade bränna lamellerna rätt rejält en gång.. Kopplingen har, så länge jag har haft bilen, alltid tagit väldigt högt upp, men har aldrig märkt att den slirat tidigare.

Betyder detta att det är dags för ett kopplingsbyte? Vad byter man då, lamellen?

(Tycker det verkar tidigt för ett kopplingsbyte då bilen bara gått knappt 16000 mil)

Verkar inte så krångligt att demontera kopplingen iofs, men eftersom jag inte har tillgång till nån verkstad med lyft så blir det lite problem. Det kan inte räcka med att bara spänna kopplingswiren, eller kan det va nått annat som e fel?

tacksam för alla svar!

turboforssen Telge Drifting Team
9 februari 2009 · 5 398 Inlägg

kopplingen byter man ju snappt smile bara att palla upp den på pallbockar tongue ju det låter som det är dax att byta koppling å man byter både tryckplatta å lamell samtidigt om man vill att det ska hålla längre:)

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo 960 (1991)
Volvo v70 (1997)
kolvas
9 februari 2009 · 4 001 Inlägg

det låter som om det är ett kopplingsbyte som gäller, det är inte så krångligt på dom, du har väl dessutom den 4 petade M45 lådan så då är det gott om plats.
Det krångligaste är de 2 översta bultarna på sprängkåpan men dom kommer man åt med muttermaskin om man har 3-4 förlängare.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Ciryaquen
10 februari 2009 · 41 Inlägg

Ok, tack för alla svar!

Verkar inte alls så svårt det här, det ska jag nog klara av smile

Nån som har ett bra tips på var/vilken man ska köpa kopplingssats?

Funkar den här tex? http://folkraceshop.nu/kopplingssats_volvo_b23

Finns annars på mekonomen för typ 1200, men dom brukar ju va dyra..

(Bor i Göteborg btw)

kolvas
10 februari 2009 · 4 001 Inlägg

den funkar.
Det enda du behöver tänka på är att se till att centrera lamellen när du skruvar dit kopplingen

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Ciryaquen
10 februari 2009 · 41 Inlägg

så bra, då blir det en sån.

Tack för tipset! smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang