3458
Sök

Problem, DEFA 821X

Saab älskare!
4 597 Inlägg
10 februari 2009
Trådstartare
Tjena!

Har DEFA 821X som är ett högt antal år gammalt tongue antagligen monterat runt -92 - 93. Det är så att de strular. Kontrollerna slutar fungera efter att du låst bilen. Så nu är larmdosan i "låst" läge, alltså om jag stoppar in elen igen till den, så kommer den låsa att dörrar men du kommer inte kunna låsa upp o larma av.. har testat o koda ihop men de hjälpte inte direkt, fungerade bara en gång o låsa, sen slutade de fungera. Någon som har lite tipps vad man kan göra? Tänkte på att larmet har fungerat tidigare, men nu för en vecka sedan så bara tvärt slutade de fungera rätt. Bilen är en saab 9000 cs -92

Tacksam för hjälp!

Mvh Patrik

PS. har 2 st kontroller, o de händer inget alls med båda, batterierna är bytta. Har testat o ta loss polerna på batteriet i bilen utan framgång.
Senast redigerat av Funkiee (10 februari 2009)

Saab älskare!
4 597 Inlägg
10 februari 2009
Trådstartare
ingen som vet??

Saab älskare!
4 597 Inlägg
10 februari 2009
Trådstartare
Jo, dioden blinkar som den ska, med motorn på eller av. skummt att de inte fungerar o bryta matningen o sen sätta tillbaka, som i ditt fall!

På boxen står de på P/N, står de efter nummret ett A om de är den du tänkte på när du skrev "D" boxen.

Mvh Patrik

Saab älskare!
4 597 Inlägg
10 februari 2009
Trådstartare
Aha okej, då har jag "A"-boxen.

Ja, c-låset är inkopplat, och det gick o aktivera larmet med en dörr öppen, men nu går de inte alls lol alltså att jag har inte hunnit koppla ihop  kontollerna med dosan igen, men jag har testat de o de funkar bara 1 gång.

Mvh Patrik

Saab älskare!
4 597 Inlägg
10 februari 2009
Trådstartare
jo, det går att aktivera larmet med öppen dörr, och då låses även c-låset.

Saab älskare!
4 597 Inlägg
10 februari 2009
Trådstartare
jo, när larmet fungerade, gick de o larma/låsa med öppen dörr.

Saab älskare!
4 597 Inlägg
11 februari 2009
Trådstartare
aha, så du tror att jorden till larmcentralen är dålig? Kan va vara därför de inte funkar som det ska med kontrollerna??

Saab älskare!
4 597 Inlägg
11 februari 2009
Trådstartare
okej, ska kolla det på fredag då jag kommer till bilen igen smile hur gör jag för o kolla om jorden är bra? är inte så bra på de, vet inte vart man ska mäta liksom

Saab älskare!
4 597 Inlägg
11 februari 2009
Trådstartare
så jag ska ta en multimeter, sätta den på 0-20 Vdc o sen sätta på en jordpunkt i bilen o sen på jorden i larmboxen? med en dörr/huv/bagagelucka öppen ska de inte gå o larma?

Saab älskare!
4 597 Inlägg
11 februari 2009
Trådstartare
http://78.108.60.106/images/IMG_2234.JPG

Saab älskare!
4 597 Inlägg
11 februari 2009
Trådstartare
okej, så det jag ska göra är alltså att dra ur den, så ska de inte gå o larma, för den inte är jordad eller hur? Om den nu går o larma endå, då är de annat fel?

Saab älskare!
4 597 Inlägg
11 februari 2009
Trådstartare
okej, ska testa det på fredag, angående att kontrollerna slutar ta kontakt efter ett tryck larma/avlarma, vad kan de bero på?

Saab älskare!
4 597 Inlägg
11 februari 2009
Trådstartare
jo, den är fördröjjd via larmdosan, utan larmdosa så släcks de o tänds de direkt på dörrarna, med dosan dimmrar de när du öppnar o stänger. kan de vara så lätt att jorden spökar, som gär att kontrollerna slutar kommunicera? låter lite väl simplet tongue

Saab älskare!
4 597 Inlägg
13 april 2009
Trådstartare
larmet låste sig igen... de är ny jordpunkt som fungerar, så jag vet inte vad som kan vara fel sad Fick koppla ur larmet, men har fortfarande inte någon ny kontroll, måste köpa det med... får fixas snarast, tror ngn att de är kontrollen? verkar som dom har strulat på dessa larm.

Mvh Patrik

Saab älskare!
4 597 Inlägg
27 april 2009
Trådstartare
Helt rengjorda, o får kontakt, funkar efter man kodat ihop dom igen, så jag måste köpa en ny för 400kr, men vart? glömt en butik var de hade sånna hmm

Saab älskare!
4 597 Inlägg
29 april 2009
Trådstartare
brl har inte defa längre sad någon annan stans, billigast? tongue

Saab älskare!
4 597 Inlägg
30 april 2009
Trådstartare
deras hemsida tongue hittar inget, testade o söka med... sad

Sök