1858
Sök

Lär-dig-av-andras-misstag tråden

NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
2 390 Inlägg
23 november 2011
Var säker på att sprängkåpan passar på motorn, höll på några timmar i onödan med de.

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658

1 168 Inlägg
23 november 2011
Plankpojk skrev:
Tro inte att alla civilpolisbilar har tonade rutor. 2400 i böter...

hahaha tråkigt! big_smile

Leg. Bilplågare.
218 Inlägg
23 november 2011
FreddeLi skrev:
olsson_forlife skrev:
1: Köp det bästa av den varan du vill ha istället för att behöva byta upp dig 20 gånger under trimmandets gång tongue någon som behöver ett luftfilter eller 20? eller kanske 50 olika typer av värdelösa Kina kopior av all möjlig skit? tongue

2: Bolt on betyder " Om du äger en tigsvets och en svarv tongue "

3: Det kommer bara ta 3 timmar, ----> "innan du kommer på vad som är fel ja tongue "

4: Köp inte defekta bilar med tror att du kommer att kunna fixa det "lätt och billigt"

5: Kolla så att isen är tillräckligt tjock innan du glider ut med isbilen tongue

6: Sist med inte minst, skoja aldrig med polare när dom har krockat/rasat sin bil med orden, Hur fan lyckas man, är du sämst eller!? haha 
Har fått ångra det några gånger... somliga straffar gud direkt..

HAHA, hört talas om isborr och tumstock? wink kan rekommendera det annars! big_smile
notera att jag inte försöker vara spydig, men jag har fått lära mig det den hårda vägen jag också! klarade mig dock undan med genomblöta ben tongue

MVH

Haha.
Har opckså badat med bil.
Höll på att skratta ihjäl mig istället för att drunkna.
Gick bra men bilen såg frontalkrockad ut.
Blev blött och jag fick nytt namn.  Bilbadaren.

Arbetar med glädje och spänst i lantbrukets tjänst
153 Inlägg
22 december 2011
Försök inte rätta till skyddsglasögonen med gassvetsmunstycket i ena handen och ett varmt lod i den andra när du ska löda en slanganslutning på en kylare.

Klipp inte för grov plåt med en gammal plåtsax. Resulterar oftast i blåmärken på magen när man drar saxen nära sig för att kunna nypa i ordentligt.

Se till att använda ordentliga pallbockar när du skiftar pallar upp traktorn för däckbyte.

Testa att vända på det lagade avgasröret innan du börjar snitta det med rondellen för att böja om det. Kan vara så enkelt att det är vänt bak&fram.

Tänk på att det är varmt där man nyss svetsat och ta inte stöd med armen där för att ha bra balans på nästa ställe.

Håll koll på sladdar, kablar och annat jox så du inte snubblar och se till att inte ta emot dig på något som sticker upp. Gör ont att köra ett armeringsjärn genom handen.

Detta var några missar jag gjort hittills. Finns nog ett antal till om jag tänker efter.

Lastbilstekniker
16 Inlägg
22 december 2011
Bogsera inte en mercedes w123 med en VÄLDIGT rostig golf 2a, speciellt inte utan bogserögla, satte linan i förstärkningen innanför bakluckan, slutade med ett stort brak och sen gick det inte att öppna bakluckan tongue

Försök heller inte att spotta ut snusen genom fönstret när fönstret är stängt...

"How hard can it be!"

811 Inlägg
22 december 2011
Kör inte av drivaxeln på din bil mitt i natten när du är liten och har långt hem. Speciellt inte nu i juletider när det är så jävla kallt ute.

Ursprungligen postat av Jak@n
Den enda instansen i samhället dit alla vänder sig, en liten kal panel där alla ska pilla - oavsett vem du är. Det enda som knyter oss samman. Det och Anna anka.

1 319 Inlägg
22 december 2011
Tappa inte en stor polygrip på din lykta på din bil så glaset spricker när du meckar.. Bli sen inte förbannad och släng din svindyra 2veckor gamla mobil 30 meter upp i luften, lovar att den inte fungerar lika bra när den landar. hmm

(PS. Telefoner gillar inte att bada i toaletten, håll inte den mot axeln när du pinkar.. 3ggr har detta hänt wink )
Senast redigerat av sleepyoh (22 december 2011)

_----------'

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
22 december 2011
Lite tips på vad an inte ska göra...

1. Byta koppling på en volvo 850, skruva ihop allt nöjt ör att hitta urtrampningslagret på arbetsbänken... Fail...

2. Byta koppling på en audi A6. När man försökt få på lådan för tredje gången inser man att lamellen är vänd åt fel håll... Fail..

3. Lasta för tung båt på för klen vagn... Blir en hjulaxel som liknar en banan med ett hjulen pekandes med fälgcentum uppåt...

4. Försök inte dra den förtungt lastade vagnen med traktorn 200m... Du blir lätt stående innan du kommit fram...

5. Om du ska lossa något, drag alltid mot dig, annar sätter man lätt en knytnäve med full kraft i motorblocket...

6. Om du ska sänka ner bilen från lyften, kolla då att växellådsdomkraftn inte står kvar, resulterar lätt i spräkt oljetråg...

Lite misstag som jag gjort....

Med vänlig hälsning, Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
2 390 Inlägg
22 december 2011
Om du ska lossa något, drag alltid mot dig, annar sätter man lätt en knytnäve med full kraft i motorblocket... Eller så sätter man dragskaftet under ögat på nån, Gjorde ja på min fordonslärare när ja lossa ett avgasystem tongue

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658

2 411 Inlägg
22 december 2011
RD_87 skrev:
Vidare på vinkelslipstemat då, börja INTE dricka whsikey innan du är klar med maskinen. Det resulterar i mer Whiskey, både på handen & i strupen. Lite eltejp & trasa bara. smile
Tänk på takhöjden när du öppnar huven på din nylackade bil också...

Nu är inte min bil nylackad men jag har två enorma repor ovanför grillen på audin nu. Den har tagit i taket men inte vare jag som gjorde det heller... hmm

Självlärd
3 083 Inlägg
22 december 2011
sleepyoh skrev:
Tappa inte en stor polygrip på din lykta på din bil så glaset spricker när du meckar.. Bli sen inte förbannad och släng din svindyra 2veckor gamla mobil 30 meter upp i luften, lovar att den inte fungerar lika bra när den landar. hmm

(PS. Telefoner gillar inte att bada i toaletten, håll inte den mot axeln när du pinkar.. 3ggr har detta hänt wink )

Du borde helt klart skaffa dig ett headset wink

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.

självutnämnd expert
157 Inlägg
10 januari 2012
När du byter batteri se till att ta ut det nya batteriet ur bakluckan innan du tar bort det gammla,
Iallafall om låsmekanismen till bakluckan är elektrisktstyrd som på min det slutar annars med att man får krångla över batteriet över baksätet och batteriet väger en del. roll
Senast redigerat av Adeno (10 januari 2012)

if you’re going to talk the talk, you’ve got to walk the walk

Team Breehäng
1 623 Inlägg
11 januari 2012
Adeno skrev:
När du byter batteri se till att ta ut det nya batteriet ur bakluckan innan du tar bort det gammla,
Iallafall om låsmekanismen till bakluckan är elektrisktstyrd som på min det slutar annars med att man får krångla över batteriet över baksätet och batteriet väger en del. roll

Eller så sätter man tillbaks de gammla och öppnar luckan och tar ut de nya..? lollollol

R1 3 ツ
└┼┤
2 4

självutnämnd expert
157 Inlägg
11 januari 2012
-BASmannen- skrev:
Adeno skrev:

Eller så sätter man tillbaks de gammla och öppnar luckan och tar ut de nya..? lollollol

Nja så kan man väl också göra kanske  wink ,dock så hade jag redan hunnit att bära iväg det gammla så hade ingen lust att bära runt på batteriet igen så jag tog det den hårda vägen cool

if you’re going to talk the talk, you’ve got to walk the walk

Team Breehäng
1 623 Inlägg
12 januari 2012
Adeno skrev:
-BASmannen- skrev:
Adeno skrev:

Nja så kan man väl också göra kanske  wink ,dock så hade jag redan hunnit att bära iväg det gammla så hade ingen lust att bära runt på batteriet igen så jag tog det den hårda vägen cool

Hehe okay big_smilebig_smile

R1 3 ツ
└┼┤
2 4

27 Inlägg
12 januari 2012
Hjälp inte din halvdöva farfar (som har glömt hörapparaten) att mecka utombordare... säg för guds skull inte "starta inte nu" när du lägger handen på svänghjulet. Det låter väldigt lika " starta nu" för en halvdöv farfar och lillfingret moddas rejält mellan startmotorns drev och startkransen...

Forummoderator
26 472 Inlägg
12 januari 2012
När ett råddjur kommer springande över vägen, ska du för guds skull inte tänka tanken "låt det inte komma ett till", för då kan man ge sig fan på att minst ett till kommer springandes..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

22 Inlägg
13 januari 2012
gasa inte istället för att bromsa när en stenmur hoppar fram..särskillt inte med pappas bil ><

Sen är det inte smart att inte kolla ordentligt när man backar..finns risk för diken ><

Scania Euro 6 Trucker
219 Inlägg
13 januari 2012
Om en lastbil kommer körandes för att sen stanna en bit ifrån och du ser att de ryker innanför ena skärmen så för guds skull låt de va en BRA stund innan man sticker in huvet mellan skärmen och däcket för att se vad som ryker, 9bar + varmt däck smäller oerhört fint med bra kraft, eventuellt går du där ifrån med tinnitus och rent blästrad i nyllet och ett antal besök på sjukan för att plocka ut massa smått o gott från ögonen;) Står du 3meter ifrån kan de sluta med 4brutna revben pga en fin järnbit kommer flygandes och står man bredvid med en annan lastbil är de lätt att framrutan spricker;)

Inte jag som lyckats o stod som tur var 15meter bort när de small, aldrig mer ja lägger fram familjelyckan mellan däcken när man blir nödig på jobb haha

https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19344/19344-c60074c4bfb59ad4ca25be68ea5b040f.jpg
Arbetskamrat fick däckexplosion stillastående

Laddtryck är beroende framkallande, speciellt i en 16liters Turbo diesel V8;)

Scania Euro 6 Trucker
219 Inlägg
13 januari 2012
Just de, kör din flickvän framför i en gammal 740 med drag och du själv i en sliten 940 så prova inte knuffa på 740:n lite på skoj vid ett stopp, den kan sluta med en ruskigt arg flickvän;) Inte alltid dom har samma humor haha

Laddtryck är beroende framkallande, speciellt i en 16liters Turbo diesel V8;)

Sök