2185
Sök

Lär-dig-av-andras-misstag tråden

22 Inlägg
13 januari 2012
en till herr björk. Köp inte en 940 som e sämre än flickvännens 740. Det slutar bara med att du får se röven på 740n wink

809 Inlägg
13 januari 2012
Bjork_Pagen skrev:
Om en lastbil kommer körandes för att sen stanna en bit ifrån och du ser att de ryker innanför ena skärmen så för guds skull låt de va en BRA stund innan man sticker in huvet mellan skärmen och däcket för att se vad som ryker, 9bar + varmt däck smäller oerhört fint med bra kraft, eventuellt går du där ifrån med tinnitus och rent blästrad i nyllet och ett antal besök på sjukan för att plocka ut massa smått o gott från ögonen;) Står du 3meter ifrån kan de sluta med 4brutna revben pga en fin järnbit kommer flygandes och står man bredvid med en annan lastbil är de lätt att framrutan spricker;)

Inte jag som lyckats o stod som tur var 15meter bort när de small, aldrig mer ja lägger fram familjelyckan mellan däcken när man blir nödig på jobb haha

http://www1.garaget.org/gallery/images/20/19344/19344-c60074c4bfb59ad4ca25be68ea5b040f.jpg
Arbetskamrat fick däckexplosion stillastående

herrejävlar var det däck explosionen som böjde dörren så jävligt? yikes

Scania Euro 6 Trucker
219 Inlägg
13 januari 2012
Japp de va däcket som gjorde att dörren böjde dig, där ja tog fotot står en lastbil som ja lutar mig emot, framrutan sprack på den när de small, så där e bra tryck när de smäller;)

Laddtryck är beroende framkallande, speciellt i en 16liters Turbo diesel V8;)

564 Inlägg
13 januari 2012
Värt att notera är att "BRA stund" betyder länge, jag vet ett fall där däcket small en halvtimme efter att bilen stannat.

564 Inlägg
13 januari 2012
Höll på och skruva i ett garage, bilen gick ojämnt på tomgång så vi tog en slang till dammsugarn och tejpade fast på avgasröret för att leda ut avgaserna genom dörren, lite senare ska kompisen skruva något med tanken, så då tar han samma slang för att slippa andas bensinångor, efter ett tag när han börjar bli dåsig kom vi på att dammsugarröret satt kvar på avgasröret smile
Senast redigerat av Lillalilja (13 januari 2012)

Jeremy Clarkson "A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster."
Projekt: Saab 900 förfining, vård & ljudbygge https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=4731481

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
14 januari 2012
Försök inte tvinga igång en gammal B20 med dubbelförgasare med startgas... Resulterar i den snabbaste rakning du kan tänka dig..

Recept:

Montera bort luftrenare/flamdämpare

Fatta en startgasflaska i var hand.

Placera överkroppen lätt erböjd i en vinkel mot insuget.

Sprejja rejält i insuget till var förgasare.

Polarn vrider på starten och pumpar med gasen

*poff*

Nyrakad utan ögonbryn och ringande öron...

Nyttig lärdom... Numer snapsar jag dem med en kapcyl bensin och håller mig på fördelarsidan av motorn...

Med vänlig hälsning, Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

9 141 Inlägg
14 januari 2012
zovix skrev:
Försök inte tvinga igång en gammal B20 med dubbelförgasare med startgas... Resulterar i den snabbaste rakning du kan tänka dig..

Recept:

Montera bort luftrenare/flamdämpare

Fatta en startgasflaska i var hand.

Placera överkroppen lätt erböjd i en vinkel mot insuget.

Sprejja rejält i insuget till var förgasare.

Polarn vrider på starten och pumpar med gasen

*poff*

Nyrakad utan ögonbryn och ringande öron...

Nyttig lärdom... Numer snapsar jag dem med en kapcyl bensin och håller mig på fördelarsidan av motorn...

Med vänlig hälsning, Magnus

Haha! lol

Fritidsforskande yrkesförare
938 Inlägg
14 januari 2012
Försök inte starta en skoter me tändproblem i ett litet garage med gipsväggar, utan att använda hörselkåpor... En 2cylindrig rotax 800cc kan baktända utav bara helvete! Smäll nog värre en ett gevärsskott...   
Jag å kompisen titta på varndra å funderade va de va som tjöt efteråt, huvvet kändes liksom som en stor ringklocka... tongue

Jag gasar tills det rasar, sen tar vi lite till... :)
MVH // Tobbe, *BECE**

Scania Euro 6 Trucker
219 Inlägg
14 januari 2012
sverkera skrev:
Värt att notera är att "BRA stund" betyder länge, jag vet ett fall där däcket small en halvtimme efter att bilen stannat.

Haha aldrig säkert ingentligen, speciellt inte när nästan 80% av lastbilar o släpar rullar med luftfjädring, har man otur o en bälg smäller ta de däcket med sig

Laddtryck är beroende framkallande, speciellt i en 16liters Turbo diesel V8;)

206 Inlägg
14 januari 2012
TobbeE_87 skrev:
Försök inte starta en skoter me tändproblem i ett litet garage med gipsväggar, utan att använda hörselkåpor... En 2cylindrig rotax 800cc kan baktända utav bara helvete! Smäll nog värre en ett gevärsskott...   
Jag å kompisen titta på varndra å funderade va de va som tjöt efteråt, huvvet kändes liksom som en stor ringklocka... tongue

haha gjorde samma skit en gång för många år sedan med en Epa jag hade, raka 3" rör och den small ut av bara helvete, Jag och polarn stod o vingla ett tag efter det, och förstod att nej det där gör vi inte om! hehe smile

Rub Dub a Dubstep

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
14 januari 2012
te_wik skrev:
Glöm inte att montera rotorn inne i fördelarlocket... Blir något svårstartat då.

Mvh Tommy

Been there done that smile

Men jag va iaf fuller smile

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
14 januari 2012
JaggaChafen skrev:
te_wik skrev:
Glöm inte att montera rotorn inne i fördelarlocket... Blir något svårstartat då.

Mvh Tommy

Been there done that smile

Men jag va iaf fuller smile

Ni är inte ensamma... smile

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
14 januari 2012
Lillalilja skrev:
Höll på och skruva i ett garage, bilen gick ojämnt på tomgång så vi tog en slang till dammsugarn och tejpade fast på avgasröret för att leda ut avgaserna genom dörren, lite senare ska kompisen skruva något med tanken, så då tar han samma slang för att slippa andas bensinångor, efter ett tag när han börjar bli dåsig kom vi på att dammsugarröret satt kvar på avgasröret smile

Å vad skulle det göra liksom... Får verkligen inte hoppas bilen sog igång mens han skruva på tanken.
Senast redigerat av JaggaChafen (14 januari 2012)

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

564 Inlägg
14 januari 2012
JaggaChafen skrev:
Lillalilja skrev:

Å vad skulle det göra liksom... Får verkligen inte hoppas bilen sog igång mens han skruva på tanken.

Nej den var inte igång men kanske inte jättenyttigt att andas in avgasrester mm smile

Jeremy Clarkson "A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster."
Projekt: Saab 900 förfining, vård & ljudbygge https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=4731481

Osponsrad
1 631 Inlägg
14 januari 2012
Farmer_power skrev:
Försök inte rätta till skyddsglasögonen med gassvetsmunstycket i ena handen och ett varmt lod i den andra när du ska löda en slanganslutning på en kylare.
,
Håll koll på sladdar, kablar och annat jox så du inte snubblar och se till att inte ta emot dig på något som sticker upp. Gör ont att köra ett armeringsjärn genom handen.
.

Been there done that... Ameringjärnet sved rätt så friskt att dra ut wink

Roger Rodas 19751031 - 20131130. (Han dog samtidigt som PW)

15 Inlägg
14 januari 2012
Ställ inte öppnade drickaburkar på instrumentpanelen, när du ska gå ur bilen i 2 minuter. För att sedan glömma av drickan och köra iväg i en jävla fart.

Det blir rätt blött, och jävligt kladdigt..

423 Inlägg
14 januari 2012
KaptenSkurhink skrev:
Ställ inte öppnade drickaburkar på instrumentpanelen, när du ska gå ur bilen i 2 minuter. För att sedan glömma av drickan och köra iväg i en jävla fart.

Jag hade en öppnad burk ståendes mellan sätena och jag skulle testa om det var halt ute så jag stampade på bromsen en gång utan att tänka på att burken stod där, blev till att torka cola ett bra tag sen.

15 Inlägg
14 januari 2012
Pontus1991 skrev:
KaptenSkurhink skrev:

Jag hade en öppnad burk ståendes mellan sätena och jag skulle testa om det var halt ute så jag stampade på bromsen en gång utan att tänka på att burken stod där, blev till att torka cola ett bra tag sen.

Haha. Det gäller att ha huvudet med sig när man är ute o kör smile

528 Inlägg
17 januari 2012
försök aldrig flytta en bil när du plockat bort fördelaren en halvtimma innan ^^

bli aldrig riktigt förbannad precis innan du ska köra en 745:a med tomt släp bakom på smal grusväg, slutade 30 meter ut på en åker med en ganska förstöd bil

tro inte att en 4 hjulsdriven bil tar sig fram överallt, jag lånade en kompis morsas bil, och jag o kompisen var ute och åkte och bestämde oss för att åka ut på en fotbolls plan kl 10 på kvällen mitt i vintern, det slutade med att bilen hängde på underredet smile och ja jag får fortfarande köra bilen tongue

var försiktiga när ni ska byta soppafilter det kan vara ganska högt tryck i systemet tongue slutade med en tripp till akuten pga att jag fick en bensinstråle i ögat och in i örat tongue

och ska man ställa en motor på en träpall ska man inte ha fingrar mellan pall och motor när kompisen hissar ner!

jag kan säkert komma på lite mer en annan dag wink

Nukelear Devize
1 357 Inlägg
17 januari 2012
Frizzox skrev:
försök aldrig flytta en bil när du plockat bort fördelaren en halvtimma innan ^^

bli aldrig riktigt förbannad precis innan du ska köra en 745:a med tomt släp bakom på smal grusväg, slutade 30 meter ut på en åker med en ganska förstöd bil

tro inte att en 4 hjulsdriven bil tar sig fram överallt, jag lånade en kompis morsas bil, och jag o kompisen var ute och åkte och bestämde oss för att åka ut på en fotbolls plan kl 10 på kvällen mitt i vintern, det slutade med att bilen hängde på underredet smile och ja jag får fortfarande köra bilen tongue

var försiktiga när ni ska byta soppafilter det kan vara ganska högt tryck i systemet tongue slutade med en tripp till akuten pga att jag fick en bensinstråle i ögat och in i örat tongue

och ska man ställa en motor på en träpall ska man inte ha fingrar mellan pall och motor när kompisen hissar ner!

jag kan säkert komma på lite mer en annan dag wink

lagom me otur tongue

Lobster knife fight

Sök