Kupéfläkt och torkarbladen - mystiskt fel. Volvo 850 -93

cpthaddock
12 februari 2009 · 66 Inlägg

Ett tag har kupéfläkten plötsligt lagt av, vilat en stund och sedan kan man slå på den igen. De senaste dagarna har den gått prickfritt med resultatet att igår så stannade vindrutetorkarna halvvägs på rutan. Dessa har inte kommit igång igen. Med motorn av och tändningen på så testar jag och jag hör torkarmotorn snurra men det är liksom "mycet snack och lite verkstad" där. Det händer inget med torkarna.

Har också märkt att om fläkten är på på max så dimmar ljuset ner. Stänger jag av fläkten så har jag bättre ljus.

Jag har idag lyckats ta mig till och från jobbet utan torkarna men det blir skitigt på rutan, kan man lugnt säga.

Någon som kan gissa på vad något av ovanstående kan vara?

(Hade en saab som drevstagen brukade hoppa av motorn och fick pussla på dessa med jämna mellanrum. Kan det vara något sådant?)

Senast redigerat av cpthaddock (12 februari 2009)

dr-aero
12 februari 2009 · 290 Inlägg

byt kupéfläkten , den går nog trögt.inte så ovanligt.
torkarmotorn : det är väll något stag mellan motor och torkare som hoppat av.
kolla om du kan flytta torkarna för hand.om det går så har det hoppat av.

cpthaddock
12 februari 2009 · 66 Inlägg

Japp, jag kan flytta dom för hand.

Innebär då att jag får montera ner skyddsplåten med avloppshålen för att komma åt stagen? Som beskrivet enligt Haines boken?

Tack för tips angående fläkten.

Senast redigerat av cpthaddock (12 februari 2009)

Christian S
12 februari 2009 · 4 816 Inlägg

cpthaddock skrev:
Japp, jag kan flytta dom för hand.

Innebär då att jag får montera ner skyddsplåten med avloppshålen för att komma åt stagen? Som beskrivet enligt Haines boken?

Tack för tips angående fläkten.

Ja, ta bort plastkåpan över torkardiket så ser du vad som har hänt.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
cpthaddock
20 februari 2009 · 66 Inlägg

Jaha, nu står jag då med plastkåpan avtagen, hittat felet. Armen hoppat av drivknuten )om man nu kan kalla det så. Hittade en bricka och mutter. Monterade på armen och på med bricka och mutter (tacksamt att vara tjej ibland och ha små fingrar).

Drar på tändning, drar på torkarna. Resultatet är att motorn driver (ja jag har kollat. Det snurrar) men länkarmen rör sig inte en millimeter. Mutter och bricka snurrar av och tillbaka till ruta ett.

Någon som har något förslag?

Senast redigerat av cpthaddock (20 februari 2009)

Christian S
20 februari 2009 · 4 816 Inlägg

Du drog åt muttern tillräckligt hårt? jag har aldrig varit med om att den skruvat upp sig.
Om du inte kommer åt att dra åt ordentligt får du demontera hela torkarsigmentet och det sitter ju bara med 2st skruvar så det är ju inte svårt att få bort.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
cpthaddock
20 februari 2009 · 66 Inlägg

Japp, fick demontera den och drog åt muttern. Då drog bladen åt fel håll. Ställt in detta och nu drar de rätt, stoppar rätt etc.

Inträffat nytt problem. Kan inte starta bilen nu efter detta. Den bara står och smattrar när man drar tändningen till startläge. Drar inte runt startmotor eller nåt. Bara smattrar elektroniskt. Låter som en kulspruta med ljuddämpare, ungefär.

Jag ska aldrig mer ha Volvo.

Senast redigerat av cpthaddock (20 februari 2009)

MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
20 februari 2009 · 5 650 Inlägg

cpthaddock skrev:
Japp, fick demontera den och drog åt muttern. Då drog bladen åt fel håll. Ställt in detta och nu drar de rätt, stoppar rätt etc.

Inträffat nytt problem. Kan inte starta bilen nu efter detta. Den bara står och smattrar när man drar tändningen till startläge. Drar inte runt startmotor eller nåt. Bara smattrar elektroniskt. Låter som en kulspruta med ljuddämpare, ungefär.

Jag ska aldrig mer ha Volvo.

bytt batteri ffs

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
cpthaddock
20 februari 2009 · 66 Inlägg

Det var ett bra svar. Sätter det jag har på laddning nu.

Blä vad trött jag är på volvo.

*suck*

MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
20 februari 2009 · 5 650 Inlägg

cpthaddock skrev:
Det var ett bra svar. Sätter det jag har på laddning nu.

Blä vad trött jag är på volvo.

*suck*

kan lova att de inte är volvos fel att batterit är ur draget wink

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
no_fake
20 februari 2009 · 865 Inlägg

cpthaddock skrev:
Det var ett bra svar. Sätter det jag har på laddning nu.

Blä vad trött jag är på volvo.

*suck*

haha låter som du har lite otur med bilen

cpthaddock
20 februari 2009 · 66 Inlägg

Nej, det är jag också medveten om. Har dock aldrig hört en bil med urdraget batteri låta som en kulspruta. Nu har den andra bilen kommit hem så skall försöka hjälpstarta med den och se att det funkar. Är det det så är du en ängel. Är så >här< nära att slänga ut bilen på blocket.

Bara trassel med denna. Köpt i november. Bytt hjullager, tändspole, nu reparerat torkarna och har en kupefläkt att byta samt fixa värme i förarstolen. Lägg också till att gasfjädrarna på bakluckan hoppar av sina fästen med jämna mellanrum.

cpthaddock
20 februari 2009 · 66 Inlägg

no_fake skrev:

cpthaddock skrev:
Det var ett bra svar. Sätter det jag har på laddning nu.

Blä vad trött jag är på volvo.

*suck*

haha låter som du har lite otur med bilen

NO SHIT SHERLOCK!

Jag sa när jag var 13 att jag aldrig skulle skaffa volvo. Nu, 30 år senare, blev det en volvo i alla fall. Den är faktiskt rolig att köra och modellen är snygg men ush vad pyssel det varit från dag ett. Känns som om jag i alla fall skulle ha satsat på en saab igen.

cpthaddock
20 februari 2009 · 66 Inlägg

Okej grabbar, nu rullar den igen. Enormt stort tack. Ni har räddat en 850 från närkontakt med en slägga. (Där kunskapen tar slut, tar våldet vid.)

Lite justering kvar på torkarna kvar att göra så skall skruva isär allt - igen. Skall passa på att byta högtalare och centrera ratten samtidigt. OCH sätta batteriet på laddning.

Misstänker att jag skall skaffa nytt batteri snarast.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang