Det klonkar i framvagnen på min Saab 9-3SS -03 !HJÄLP!

peugeot206cc
14 februari 2009 · 14 Inlägg

Hej!
Jag har ett problem med min Saab 9-3SS -03.
Det klonkar i min framvagn, ljudet kommer från vänster sidan (förarsidan).
Det kan klonka när jag kör över gupp och när jag svänger. Jag kan ibland känna det i vänsterfoten vid kopplingspedalen. Ibland är det mindre klonk, ibland klonkar det till som om det var någon som slog till med en hammare.
Jag har märkt att det har klonkat allt oftare nu, jag vet inte om det kan bero på kylan eller ej.
Problemet uppkom efter att jag hade bytt till 19" fälgar. Men det kan ju också vara en slump att klonkandet började då. Fälgarna passar rakt på bilen, jag har inga specerplattor eller liknande.
Just nu har jag vinterfälgarna på (15"), men  klonkandet kvarstår.
Jag har läst lite trådar om just klonk i framvagnen men har ändå inte hittat nått som passar just mitt problem.
Är det någon som vet vad det kan vara?

Jag är väldigt tacksam för svar.

MVH Jim

Senast redigerat av peugeot206cc (14 februari 2009)

DusanMandick Random Hero
14 februari 2009 · 4 047 Inlägg

bussningen till krängningshämmaren ?

Dog food lid. Backwards
Audi S4 b8 (2010)
Felten
14 februari 2009 · 2 Inlägg

Hej!
Jag har oxå ett klonkande ljud vänster fram i min SS, lyfte upp den å kikade lite härom dagen och fann att fjädern vänster fram hade gått av...ett varv i botten var bara att lyfta bort...du kan ju kolla lite sånt. smile Annars kan det väl vara typ något stag eller någon bussning eller kulled som är av/dålig.
Själv tänkte jag hitta någon vettig sänkningssats å slänga dit å se om det hjälper eller om det är något mer som jag inte har hittat än.. smile

/Anders

Magnus9-3 Fukttekniker
14 februari 2009 · 100 Inlägg

Jag gissar på krängningshämmarstaget. Hade exakt samma problem på min 9-3 SC efter vi sänkte den, o då visade det sig att vi inte hade fått fast kränginshämmarstaget 100% så det klonkade som fasen!

Finns säkert tusen andra saker som det KAN vara, men mitt tips är att kolla det!
Lycka till!

Volvo V70 D5 "BSR" (2005)
peugeot206cc
14 februari 2009 · 14 Inlägg

Nu har jag hissat upp bilen och kikat, det verkar inte som om någon fjäder har gått av. Det jag såg var att ett fäste till avgassystemet hade gått av, och att hela avgassystemet var svajigt.
När jag gungade på avgassystemet så slog det metall mot metall, i båda riktningarna.

MEN jag är ändå skeptisk till att det ska vara felet, jag brukar ha oturen att det inte brukar vara "billiga" fel på mina bilar.
Jag ryckte och hängde i krängningshämmarstaget. Men den satt som i berget, fast iof så får man ju tänka på att det blir mycket mer krängningar när bilen rör sig än att jag står där och rycker.

Så jag kommer att åtgärda fästet till avgassystemet, om det inte skulle bli bra så får jag lämna in saaben till en verkstad så de får byta krängningshämmarstaget eller om det räcker med bussningarna.

Om det är någon som har några andra tips som man kan kolla på innan jag skickar in den på verkstad så är jag tacksam.

MVH Jim

itouch
15 februari 2009 · 1 488 Inlägg

Jag tror på avgassystemet isåfall, låter som ett klonkande ljud när man sitter i bilen och den lär ju gunga metall mot metall över gupp och annat.

740addon
15 februari 2009 · 336 Inlägg

cool

itouch skrev:
Jag tror på avgassystemet isåfall, låter som ett klonkande ljud när man sitter i bilen och den lär ju gunga metall mot metall över gupp och annat.

volvo 740:)
Mr_Gear Biltokig
16 februari 2009 · 870 Inlägg

itouch skrev:
Jag tror på avgassystemet isåfall, låter som ett klonkande ljud när man sitter i bilen och den lär ju gunga metall mot metall över gupp och annat.

Indeed!

Volvo: Built to protect Volvo drivers from other Volvo drivers.
Saab 900S "Aero" (1991)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang