Startspärr Audi

Ninjarider666 Trucker
15 februari 2009 · 10 Inlägg

En skum sak hände inatt, mitt batteri drog ut och när jag skulle åka imorse startade inte bilen. Jag satte på laddare o valde snabbladd. Efter ca tre sek började larmet att tjuta och min larmdosa funkar inte, troligen har även startspärren satt in. hur löser jag detta? Detta gäller en A4-98, men jag e osäker om larmet är orginal eller ditsatt i efterhand. Jag kommer in i bilen men kan asså inte starta den eller få av larmet.

Drönirettab
15 februari 2009 · 21 761 Inlägg

Swedenrockers skrev:
Cargard 950S var känsliga för överspänning, och ofta så höjs spänningen ut från en laddare till för höga nivåer särskilt om det är "old school-laddare".

Tänkte också på det, men samtidigt borde det inte vara det felet med tanke på att allt det där hände efter bara några sekunder. Är batteriet så pass urdraget att bilen inte startar, då stiger inte laddspänningen till några höga nivåer även om laddaren kan ge ut mycket ström.

Det finns iof en förklaring och det är att batteriet har blivit ruskigt sulfaterat, då kan laddspänningen stiga väldigt snabbt. Fast så där snabbt vet jag dock inte. Skulle det nu vara så, då är det nog nytt batteri som gäller. Inte säkert att det går att få liv i det. smile

Ninjarider666 Trucker
15 februari 2009 · 10 Inlägg

jo du har rätt, de e ett cargard, närmare bestämt RCP750  http://cargard.defa.com/documents/b_agc4knp.pdf.
Sensorn sitter vid A stolpen på vänster sida. Fick höra av nån att de ska surra lite i själva dosan på bilden när man håller ner av/på knappen, de gör de inte i min. de sitter nu nya batteri i dosan men inte fan hjälper de, inte ett surr så långt örat når.
Borde tillägga att vi provade att kabla igång bilen först men de funkade inte, då larmade den därför satte jag på laddaren.
ännu mer fakta, de lyser en gul lampa på instrumentpanelen med en bil och en nyckel när man sätter på tändningen, den lampan förmodar jag e indikation för startspärr. den slocknar efter ett par sekunder med tändningen på.

Senast redigerat av Ninjarider666 (15 februari 2009)

Ninjarider666 Trucker
15 februari 2009 · 10 Inlägg

nopp, ingen dekal på stolpen, och länken va till 4 knapps

Senast redigerat av Ninjarider666 (15 februari 2009)

Ninjarider666 Trucker
15 februari 2009 · 10 Inlägg

ännu mer fakta, de lyser en gul lampa på instrumentpanelen med en bil och en nyckel när man sätter på tändningen, den lampan förmodar jag e indikation för startspärr. den slocknar efter ett par sekunder med tändningen på.   
Nån som vill bekräfta detta?

Ninjarider666 Trucker
15 februari 2009 · 10 Inlägg

Det är indikeringen för original immobilisern, den ska slockna om allt är okej.
Den är helt avskiljd från eftermarknadslarmet.

Oki, så då kan man utesluta att startspärren är aktiverad då?

Ninjarider666 Trucker
15 februari 2009 · 10 Inlägg

De finns en rund röd knapp under ratten, och startmotorn går inte,

Senast redigerat av Ninjarider666 (15 februari 2009)

Ninjarider666 Trucker
15 februari 2009 · 10 Inlägg

provade.... de tre längsta sekunderna i världshistorien men de funkar inte, bilen blinkar fortfarande (har kopplat från signalhornet) och inget händer när jag vrider till startläget

Ninjarider666 Trucker
15 februari 2009 · 10 Inlägg

Statuspanel??? menar du larmdioden? i så fall så blinkar den, alla andra lampor på instrumentpanelen lyser som dom ska.  provat i bägge läge, tillochmed utan nån tändning alls..... bara för skoj skull,

Ninjarider666 Trucker
15 februari 2009 · 10 Inlägg

skiter i larmet nu, vill bara få igång bilen, ska kolla upp säkringarna. ska jag dra båda kablarna eller räcker de med matarströmmen?

Ninjarider666 Trucker
15 februari 2009 · 10 Inlägg

Efter mycke kollande o funderande skulle jag hämta verktyg i skuffen för att börja riva inredningen för att leta upp larmboxen. när jag öppnade bakluckan märkte jag att de slutade blinka. Stängde igen och bilen börjar blinka, öppnar luckan igen men bilen fortsätter att blinka, men provade då att med den röda knappen återställa larmet och de gick fint. Nu e bilen igång och larmet funkar igen, troligen e de nåt elfel runt bakluckan som har dragit ur ström och jag vill gissa att de har med larmet att göra. Tack för tips o råd fox.

Drönirettab
15 februari 2009 · 21 761 Inlägg

Se till att batteriet blir helt uppladdat med batteriladdare så snart som möjligt, annars kan det få permanenta skador eftersom det har blivit mycket urladdat. Använd vanlig laddning, inte snabbladdning.

Kul att du fick till det. smile

Senast redigerat av Drönirettab (15 februari 2009)

MeaRa
2 juni 2009 · 17 Inlägg

Ninjarider666 skrev:
Efter mycke kollande o funderande skulle jag hämta verktyg i skuffen för att börja riva inredningen för att leta upp larmboxen. när jag öppnade bakluckan märkte jag att de slutade blinka. Stängde igen och bilen börjar blinka, öppnar luckan igen men bilen fortsätter att blinka, men provade då att med den röda knappen återställa larmet och de gick fint. Nu e bilen igång och larmet funkar igen, troligen e de nåt elfel runt bakluckan som har dragit ur ström och jag vill gissa att de har med larmet att göra. Tack för tips o råd fox.

e de så att du har rost på baklucka runt rutan?   har du en fungerande bakrutetorkare?  har hört att om man har rost runt rutan så kan den sluta jorda å då slutar även torkarn så om de e nå sånt som spökar för dig kan tilläga att de va en elektriker som sa de:P

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang