Volvo B230E startar upp men dör....

Ante1
16 februari 2009 · 10 Inlägg

Hej alla gurusar!
Jag har en Volvo 745 GLE B230E -87 som inte vill gå när den är kall, dvs den startar upp i två sek och går upp på ca 900 varv för att sedan dö igen, så får man göra ca: 8-10 ggr innan den startar och går ojämnt på tomgång. Försöker jag jaga igång den med gasen så kvamnar den och dör eller så lyckas jag pimpla med gasen och får upp den i 2500-3000 varv och kan hålla den där tiills motorn får upp lite värme, då går den ojämnt på tomgången.

Jag har bytt bränslefilter, kollat med startgas så den inte drar tjyvluft vid spridarna.

mange_240
16 februari 2009 · 1 562 Inlägg

Ante1 skrev:
Hej alla gurusar!
Jag har en Volvo 745 GLE B230E -87 som inte vill gå när den är kall, dvs den startar upp i två sek och går upp på ca 900 varv för att sedan dö igen, så får man göra ca: 8-10 ggr innan den startar och går ojämnt på tomgång. Försöker jag jaga igång den med gasen så kvamnar den och dör eller så lyckas jag pimpla med gasen och får upp den i 2500-3000 varv och kan hålla den där tiills motorn får upp lite värme, då går den ojämnt på tomgången.

Jag har bytt bränslefilter, kollat med startgas så den inte drar tjyvluft vid spridarna.

kallstarten fungerar nog inte.

Ante1
16 februari 2009 · 10 Inlägg

Men skall den starta upp och dö om kallstarten inte funkar? för den går upp på 900-1000 varv i någon sekund innan den stannar

mange_240
16 februari 2009 · 1 562 Inlägg

ja dens uppgift är ju att choka bilen tills den klarar att gå själv.

Ante1
16 februari 2009 · 10 Inlägg

Ok skall kolla den, tackar!

jocke_gronberg
16 februari 2009 · 4 586 Inlägg

kass förpump då kan bilen gå riktigt dårligt när det är kalt ute. dårligt med bensin i tanken?

Ante1
16 februari 2009 · 10 Inlägg

Lite bensin eller fulltank spelar ingen roll, beter sig likadant. Har även tagit upp alla kontaktstycken i motorrummet och smörjt upp dom. Den kanske får för lite bensin efter som den startar upp men dör...
Den hackar inte igång och går illa utan startar upp som den skall på en gång för att sedan dö direkt. Pumpar jag och härjar på med gasen när jag skall starta den så puffar och nyser den och kan börja att gå orent som om den inte går på alla burkar

Sharky
16 februari 2009 · 10 287 Inlägg

För lågt soppatryck alternativt tempgivare till sprutet. Där är två saker som kan få motorn att gå för snålt och bli svårstartad.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
volv0 Nyman Motorsport
16 februari 2009 · 57 Inlägg

Brukar bli massa skit i luftmängdmätaren... gör rent där...

" Nyman Motorsport "
Ante1
16 februari 2009 · 10 Inlägg

Ok skall göra ren LMM, kan man kolla tempgivaren på något sätt eller är det bara att byta? För lågt soppa tryck kan jag väl bara kolla genom att se om bägge pumparna går. Visst sitter det en pump i tanken och en under bilen?

Jimpiz
16 februari 2009 · 845 Inlägg

mange_240 skrev:
ja dens uppgift är ju att choka bilen tills den klarar att gå själv.

Den sprutar ju soppa i max 8 sek tror jag det var medans startmotorn går, altså så fort motorn startar så slutar den att spruta soppa. Iallfall gör min det.

Saab 9-3SS (2008)
Ante1
16 februari 2009 · 10 Inlägg

Då kanske det är tempgivaren till sprutet ändå, så den skickar på för lite bränsle sen kallstarten slagit av... eller Lmm... eller förpumpen... har lite att kolla nu...
Tack för tipsen, skriv gärna fler tips om ni har råkat ut för samma sak...big_smile

Drönirettab
16 februari 2009 · 21 761 Inlägg

Tillsatsluftsliden har ju till uppgift att höja tomgången vid kall motor, undrar om den kan spöka kanske.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang