Varför tappar jag oljetryck!?

icklas
17 februari 2009 · 539 Inlägg

Har ett problem med att jag tappar oljetryck då motorn blir varm!

Har inte dåligt med olja. man kan köra tills bilen och oljan börjar bli lite varm sen varnar den för lågt oljetryck..

vad kan det komma sig?

MVH

Senast redigerat av icklas (17 februari 2009)

Nissan 200sx s13 "rbs13" (1991)
påsen If your not out of control, your not in control
17 februari 2009 · 686 Inlägg

Kan vara att det är för tunn olja så att den blir som vatten när den blir varm så att säga.
Då får man för dåligt oljetryck.  Vad har du för olja i nu?
Annars så kan det ha med oljetrycksgivaren att göra, kanske inte funkar som den ska å lägger av när den blir varm eller något sådant.

/Påsen

PÅSEN RACING
Mini Cooper S "Kojjan" (2004)
icklas
17 februari 2009 · 539 Inlägg

hmm få se om ja minns rätt 5w-50 har jag för mig..

Nissan 200sx s13 "rbs13" (1991)
påsen If your not out of control, your not in control
17 februari 2009 · 686 Inlägg

icklas skrev:
hmm få se om ja minns rätt 5w-50 har jag för mig..

Hmm, borde ju inte bero på oljan då ju.
Skulle nästan gissa på att det är oljetrycksgivaren som är dålig.
Möjligtvis någon o-ring eller liknande tätning som expanderar för mycket av värmen för att den blivit sliten eller något.
Men jag hade nog testat att byta oljetrycksgivare å se om det hjälper faktiskt.

/påsen

PÅSEN RACING
Mini Cooper S "Kojjan" (2004)
icklas
17 februari 2009 · 539 Inlägg

påsen skrev:

icklas skrev:
hmm få se om ja minns rätt 5w-50 har jag för mig..

Hmm, borde ju inte bero på oljan då ju.
Skulle nästan gissa på att det är oljetrycksgivaren som är dålig.
Möjligtvis någon o-ring eller liknande tätning som expanderar för mycket av värmen för att den blivit sliten eller något.
Men jag hade nog testat att byta oljetrycksgivare å se om det hjälper faktiskt.

/påsen

oki, aah jag får fixa en ny å kolla dåsmile

Nissan 200sx s13 "rbs13" (1991)
thePaavo Proffa
17 februari 2009 · 282 Inlägg

Kan ju även vara lagerfel..dvs oljan smiter förbi fel väg..lägg fast mätutrustning där givare skall sitta så ser du ganska klart vad för tryck du har. Sedan bara kolla vad för tryck du skall ha..tex 2-5bar beroende på varv....wink

Saab 9000 Aero "MapTun Stage 6.5" (1993)
icklas
17 februari 2009 · 539 Inlägg

thePaavo skrev:
Kan ju även vara lagerfel..dvs oljan smiter förbi fel väg..lägg fast mätutrustning där givare skall sitta så ser du ganska klart vad för tryck du har. Sedan bara kolla vad för tryck du skall ha..tex 2-5bar beroende på varv....wink

vart kan man få tag i sådan mätutrustning då?

Nissan 200sx s13 "rbs13" (1991)
thePaavo Proffa
17 februari 2009 · 282 Inlägg

De flesta bilverkstäderna har en sådan..kan inte kosta mer än 2-3 hundra att få det mätt..

Saab 9000 Aero "MapTun Stage 6.5" (1993)
David_FT
20 februari 2009 · 183 Inlägg

5w-50 oljan är ju mkt lättflytande när den är varm!

Koop
20 februari 2009 · 1 867 Inlägg

Felfelfel! en 50olja är faktiskt ganska tjock.
Hög siffra=låg pumpbarhet. Låg siffra=hög pumpbarhet.

En 0w-30-olja är lättflytande, en 15w-50 är så man borde fundera på om man verkligen ska ha den på vintern.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.
Volvo V50 (2007)
Wikstromm Ett riktigt sprut de enda rätta
20 februari 2009 · 2 252 Inlägg

Koop skrev:
Felfelfel! en 50olja är faktiskt ganska tjock.
Hög siffra=låg pumpbarhet. Låg siffra=hög pumpbarhet.

En 0w-30-olja är lättflytande, en 15w-50 är så man borde fundera på om man verkligen ska ha den på vintern.

hur kommer de sig då att dom föredrar Tjockare oljor i äldre traktorer, och dom hänvisar till 10w-30?
5w-50 är en mycket tunn olja, som man ska överväga att kanske inte ha i bilar med hydrauliska tryckare...

eller är de jag som fått de som bakfoten?

Senast redigerat av The_Mechanic (20 februari 2009)

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -
timmy_r Före detta Uno Raggare
20 februari 2009 · 312 Inlägg

Kan det vara för stor oljetillförsel/oljeretur? Annars tippar jag på oljan

~~-----@ Timmy @-----~~
volvo_Tobias
21 februari 2009 · 687 Inlägg

The_Mechanic skrev:

Koop skrev:
Felfelfel! en 50olja är faktiskt ganska tjock.
Hög siffra=låg pumpbarhet. Låg siffra=hög pumpbarhet.

En 0w-30-olja är lättflytande, en 15w-50 är så man borde fundera på om man verkligen ska ha den på vintern.

hur kommer de sig då att dom föredrar Tjockare oljor i äldre traktorer, och dom hänvisar till 10w-30?
5w-50 är en mycket tunn olja, som man ska överväga att kanske inte ha i bilar med hydrauliska tryckare...

eller är de jag som fått de som bakfoten?

Det har du fått om bakfoten för det "The Mechanic" skriver är helt korrekt.

Jimmy_N Makaronborrare
21 februari 2009 · 993 Inlägg

volvo_Tobias skrev:

The_Mechanic skrev:

Koop skrev:
Felfelfel! en 50olja är faktiskt ganska tjock.
Hög siffra=låg pumpbarhet. Låg siffra=hög pumpbarhet.

En 0w-30-olja är lättflytande, en 15w-50 är så man borde fundera på om man verkligen ska ha den på vintern.

hur kommer de sig då att dom föredrar Tjockare oljor i äldre traktorer, och dom hänvisar till 10w-30?
5w-50 är en mycket tunn olja, som man ska överväga att kanske inte ha i bilar med hydrauliska tryckare...

eller är de jag som fått de som bakfoten?

Det har du fått om bakfoten för det "The Mechanic" skriver är helt korrekt.

Det koop skriver menar du?

engolf
21 februari 2009 · 3 235 Inlägg

Har bilen gått mycket? Välservad?
Kan vara oljepumpen som lever sina sista dagar. Kolla trycket med en extern mätare.

Burnout89 Överladdad!
21 februari 2009 · 530 Inlägg

På min gamla 740 var de oljepumpen som var dålig.

Hellre en mekaniker i köket än en kock i garaget :)
Audi Q7 "Brunbjörnen" (2011)
Volvo 965 "T6" (1995)
volvo_Tobias
22 februari 2009 · 687 Inlägg

calibra1992 skrev:

volvo_Tobias skrev:

The_Mechanic skrev:

hur kommer de sig då att dom föredrar Tjockare oljor i äldre traktorer, och dom hänvisar till 10w-30?
5w-50 är en mycket tunn olja, som man ska överväga att kanske inte ha i bilar med hydrauliska tryckare...

eller är de jag som fått de som bakfoten?

Det har du fått om bakfoten för det "The Mechanic" skriver är helt korrekt.

Det koop skriver menar du?

Självklart menar jag det koop skriver. Blev lite fel.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang